Jurnal Pendidikan Sultan Agung
Vol 3, No 2 (2023)

Islamization of Knowledge in Historical Perspective

Ahmad Nabil Amir (istac-iium)
Tasnim Abdul Rahman (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Jun 2023

Abstract

ArtikelĀ ini membuat tinjauan dasar tentang faham Islamisasi ilmu serta latar sejarahnya dan meninjau isu-isu pokok dalam konteks perdebatan Islamisasi pengetahuan semasa. Ia melihat peranan beberapa tokoh dan institusi penting dalam menggerakkan idea Islamisasi ilmu sepanjang dekad 1970-80an dan pengaruhnya dalam mencorakkan visi intelektual dan kesedaran tauhid dalam praktik dan tradisi keilmuannya. Ini digerakkan di UIAM dan IIIT yang membawa gagasan pembaharuan dalam pemikiran pendidikan menerusi proses Islamisasi pengetahuan dan integrasi ilmu dan nilai. Kajian ini bersifat kualitatif dari jenis penelitian kepustakaan. Materi kajian dilacak dari sumber-sumber primer dan sekunder yang terkait berupa buku, tesis, artikel, majalah dan dianalisis secara deskriptif dan analitis. Temuan kajian menemukan bahawa isu-isu dasar tentang Islamisasi pengetahuan ini telah diungkapkan secara konsisten dengan perdebatan yang signifikan dan terus berlanjut terkait dengan falsafah dan rangka metodologi dan prinsip umumnya.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jpsa

Publisher

Subject

Religion Education Environmental Science Mathematics Social Sciences Other

Description

Jurnal Pendidikan Sultan Agung (JP-SA) is a journal that aims to facilitate and promote scientific conceptual ideas, systematic investigations or reviews, and dissemination of research results in the fields of early childhood education, primary and secondary education, higher education, teacher ...