Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia
Vol 6, No 1 (2023)

PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ANIMASI DAN KUIS SEJARAH (AKIRA) DENGAN MATERI KEDATANGAN BANGSA-BANGSA EROPA KE INDONESIA DI KELAS XI IPS 2 SMA NEGERI 1 LAWANG

Nuzulul Hidayati Marsudi (Universitas Negeri Malang)
R. Reza Hudiyanto (Universitas Negeri Malang)
Wahyu Djoko Sulistyo (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

Some of the potential and problems found at SMAN 1 Lawang include the existing facilities at school and also the ability of students and teachers who are able to use available technology. The problem arises where the media that has been used so far is felt by teachers at the school to be less effective in conveying material during short lesson hours. Therefore, this research will develop media, namely animation media and historical quizzes (AKIRA). This research uses Sugiyono's development method. Based on the results of product trials, it can be concluded that AKIRA media is effective and able to attract students' interest in understanding the material compared to using media in the form of textbooks.Beberapa potensi dan masalah yang ditemukan di SMAN 1 Lawang diantaranya adalah fasilitas yang ada disekolah dan juga kemampuan peserta didik dan guru yang mampu menggunakan teknologi yang tersedia. Masalah muncul dimana media yang selama ini digunakan dirasa guru di sekolah tersebut kurang efektif dalam menyampaikan materi pada jam pelajaran yang singkat. Oleh karenanya pada penelitian ini akan mengembangkan media yaitu media animasi dan kuis sejarah (AKIRA). Penelitian ini menggunakan metode pengembangan Sugiyono. Berdasarkan hasil ujicoba produk dapat disimpulkan bahwa media AKIRA efektif dan mampu menarik minat peserta didik dalam memahami materi dibandingkan menggunakan media berbentuk buku teks.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

sejarah

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia (JPSI) publish original research papers, conceptual articles, review articles and case studies. The whole spectrum of history learning and history education, which includes, but is not limited to education systems, institutions, theories, themes, curriculum, ...