Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta
Vol. 4 No. 1 (2023): WAWASAN: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta

INTERNALISASI NILAI PENDIDIKAN ISLAM DALAM TRADISI NGANGGUNG

Ahmad Irfan Irfan (Universitas Muhammadiyah Jakarta)
Dicky Setiady (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

Abstract This research aims to understand the process of internalizing the values of Islamic education in the nganggung tradition, identify the values it creates, and determine the impacts it generates. This study employs a qualitative method with an observational and interview approach, supplemented by secondary data obtained through a literature review. The internalization process of Islamic education in the nganggung tradition reveals a strong integration of Islamic values, whereby the community becomes educated in this tradition. Social values and religiosity are prominent aspects of the nganggung tradition. Factors such as religious understanding, the role of community leaders, and the selective paradigm of the community in the nganggung tradition support the internalization of Islamic education values within this tradition. The positive impact that emerges is the institutionalization of Islamic values in the community's way of life.   Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui proses internalisasi nilai pendidikan Islam tradisi nganggung, mengetahui nilai-nilai yang diciptakannya, dan juga mengetahui dampak yang ditimbulkannya.  Penelitian ini dilakukan dengan metode kualitatif dengan pendekatan observasi dan wawancara, serta data sekunder didapat melalui kajian kepustakaan. Hasil yang diterima pada proses internalisasi pendidikan Islam dalam tradisi nganggung nilai-nilai keislaman sangat melekat di dalamnya, sehingga masyarakat dalam menyertai kegiatan nganggung terdidik melalui tradisi yang ada. Nilai-nilai sosial dan religiusitas tampaknya menjadi aspek yang menonjol dalam tradisi nganggung. faktor pemahaman agama, peran tokoh masyarakat dan paradigma selektif masyarakat dalam tradisi nganggung tampaknya menjadi faktor pendukung internalisasi nilai pendidikan Islam dalam tradisi nganggung. Dampak positif yang ditimbulkan adalah nilai keislaman terlembagaan dalam kehidupan masyarakat.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

wawasan

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

The journal is aimed to disseminate the results of research/study on approaches, models, strategies, methods, media, learning innovations and development of teaching materials that improving the quality of training for educational and religious ...