Jurnal Pendidikan Progresif
Vol 13, No 3 (2023): Jurnal Pendidikan Progresif

The Use of Learning Media-Based Augmented Reality (AR) to Improving Integrated Science and Social Studies Literacy

Tetep Tetep (Institut Pendidikan Indonesia)
Ali Ismail (Universitas Pendidikan Indonesia)
Iman Nasrulloh (Institut Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
25 Dec 2023

Abstract

Abstract: The use of learning media-based Augmented Reality (AR) to improving integrated science and social studies literacy. This study aimed to explore the use of learning media-based Augmented Reality to enhance integrated science and social studies literacy in primary school. AR-based learning media was integrated into the IPAS subject. The participants in this study were 48 fifth-grade students from elementary schools, divided into experimental (24 students) and control groups (24 students). Each class employed a cooperative learning approach, with students in the experimental groups engaged in using AR-based learning media to support their learning process. The research method used was non-equivalent pretest-posttest design. The instruments used to test literacy skills (both pretest and posttest) consisted of 5 items. The results indicate a significant difference in the enhancement of students’ literacy skills in the experimental groups compared to the control group. This suggests that the use of the AR-based learning approach enhanced students’ literacy skills in the context of the IPAS subject. Keywords: ar learning media, ipas learning, science literacy, social studies literacy. Abstrak: Penggunaan media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) untuk meningkatkan literasi IPA dan IPS terpadu. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penggunaan media pembelajaran berbasis Augmented Reality untuk meningkatkan literasi IPA dan IPS terpadu (IPAS) di sekolah dasar. Media pembelajaran berbasis AR diintegrasikan ke dalam mata pelajaran IPAS. Partisipan dalam penelitian ini adalah siswa kelas lima sekolah dasar yang berjumlah 48 orang, dibagi menjadi kelompok eksperimen (24 siswa) dan kelompok kontrol (24 siswa). Setiap kelas menggunakan pendekatan pembelajaran kooperatif, dimana siswa pada kelompok eksperimen diikutsertakan dalam penggunaan media pembelajaran berbasis AR untuk mendukung proses pembelajarannya. Metode penelitian yang digunakan adalah non-equivalent pretest-posttest design. Instrumen yang digunakan untuk tes kemampuan literasi (baik pretest maupun posttest) terdiri dari 5 item. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan peningkatan kemampuan literasi siswa pada kelompok eksperimen dibandingkan dengan kelompok kontrol. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan pendekatan pembelajaran berbasis AR meningkatkan kemampuan literasi siswa dalam konteks mata pelajaran IPAS. Kata kunci: Media pembelajaran AR, pembelajaran IPAS, literasi sains, literasi social.DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v13.i3.202328 

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jpp

Publisher

Subject

Humanities Education Public Health Social Sciences Other

Description

Disaster literacy and Risk Management Education Ethnopedagogy-based STEM Education Multicultural Education Integrating technology into the curriculum: Challenges & Strategies Collaborative & Interactive Learning Educational Literacy Learning Analysis Education Management System Tools for 21st ...