Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 5, No 20 (2017): Jurnal Pedagogi

Hubungan Bimbingan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Ips Pada Siswa Kelas IV SD Negeri

Cindy Pramedita (PGSD)
Darsono Darsono (PGSD)
Erni Mustakim (PGSD)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2017

Abstract

Problems in this study is still low student achievement on social studies subjects. The purpose of this research is to know the relationship between parental guidance with student learning achievement social studies. Research method used in this research is correlation. The population in this study is all students of class IV. Sampling technique used is Cluster Sampling (Area Sampling) and Simple Random Sampling. So, the sample in this study was 148 students of class IV. The results of the study explain there is a positive and significant correlation between parental guidance with social studies learning achievement in fourth grade students of Elementary School in Tanjung Karang Sub-district, Bandar Lampung City Center for School Year 2017/2018.Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya prestasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara bimbingan orang tua dengan prestasi belajar IPS siswa. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian korelasi. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah Cluster Sampling ( Area Sampling ) dan Simple Random Sampling . Sehingga, sampel dalam penelitian ini adalah sebanyak 148 siswa kelas IV. Hasil penelitian menjelaskan bahwa ada hubungan positif dan signifikan antara bimbingan orang tua dengan prestasi belajar IPS pada siswa kelas IV SD Negeri di Kecamatan Tanjung Karang Pusat Kota Bandar Lampung Tahun Ajaran 2017/2018.Kata kunci: bimbingan orang tua, prestasi belajar, pembelajaran IPS.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...