Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 6, No 9 (2018): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing terhadap Hasil Belajar PKn

Novian Trio Nugroho (PGSD)
Siswantoro Siswantoro (PGSD)
Darsono Darsono (PGSD)



Article Info

Publish Date
19 Jul 2018

Abstract

The problem in this study is the low learning outcomes of Civics students of grade V SD Negeri 1 Metro Timur. The purpose of this study is to determine the significant effect on the use of cooperative learning model type snowball throwing on the results of learning Civics students class V SD Negeri 1 Metro Timur. This type of research is experimental research. The research design used is non-equivalent control group design. The population in this study is all students of class V with the number of 47 students. The type of sample used in this study is a saturated sample. The result of hypothesis testing using t-test pooled variance where titung 2,163 while ttable of 2.021 means there is significant influence on the use of cooperative learning model of snowball throwing type toward the result of Civics learning. Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar PKn siswa kelas V SD Negeri 1 Metro Timur. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh yang signifikan pada penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar PKn siswa kelas V SD Negeri 1 Metro Timur. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Desain penelitian yang digunakan yaitu non-equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V dengan jumlah 47 siswa. Jenis sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah sampel jenuh. Hasil pengujian hipotesis menggunakan rumus t-test pooled varians dimana thitung sebesar 2,163 sedangkan ttabel sebesar 2,021 artinya terdapat  pengaruh yang signifikan pada penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing terhadap hasil belajar PKn. Kata kunci: snowball throwing, hasil belajar, PKn.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...