cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. indramayu,
Jawa barat
INDONESIA
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam
Published by Universitas Wiralodra
ISSN : 20852487     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam is published by the Faculty of Islamic Studies Wiralodra University Indonesia. Focus of Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam is on publishing original empirical research articles and theoretical reviews of Islamic education and Islamic Studies. The empirical research includes studies on the implementation of Islamic education in educational Islamic institution while theoretical study covers historical studies, expert finding and Islamic education content analysis from al-qur’an and hadist.
Arjuna Subject : -
Articles 14 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam" : 14 Documents clear
PEMBAHARUAN SISTEM PENDIDIKAN PONDOK PESANTREN AL-ANWARIYAH TEGAL GUBUG LOR KABUPATEN CIREBON DALAM MENGHADAPI MODERN kambali, kambali
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.161

Abstract

Adapun tujuan dari pembaharuan sistem pendidikan pondok pesantren adalah untuk meningkatkan kualitas pendidikan pondok pesantren, hingga mampu menyamai pendidikan formal lainnya, juga agar para santri tidak selalu mempertahankan sistem lama atau tradisional. Namun keberhasilan pencapaian keberhasilan tersebut sangat ditentukan akan adanya pembaharuan system pendidikan pondok pesantren yang meliputi berbagai bentuk dan jenisnya, seperti metode pengajarannya, kurikulumnya, administrasinya dan tersedianya sarana dan prasarana. Berkaitan dengan hal tersebut, pondok pesantren Al-Anwariyyah telah banyak mengadakan pembaharuan mengenai system pendidikan. Dan berkaitan dengan itu pula maka lingkup yang dikaji dalam sistem pendidikan meliputi metode pengajarannya, kurikulum, administrasi dan sarana prasarana. Yang selanjutnya kita dapat mengidentifikasi perumusan masalah yaitu : 1). Bagaimana Penyempurnaan pengajarannya 2). Bagaimana penyempurnaan kurikulumnya 3). Bagaimana penyempurnaan administrasinya 4). Bagaimana penyempurnaan fasilitas dan sarananya..
OPTIMALISASI PERAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA Suroso, Ayu Santika; Salehudin, Mohammad
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.165

Abstract

Character education is an educational system that aims to instill certain character values ​​in students in which there is a component of knowledge, awareness or willingness, and actions to carry out these values. The purpose of this research is to find out how important the role of counseling teachers is in shaping the character of students and how to deal with them. This study uses a qualitative approach with a descriptive type that aims to describe the role of the teacher as a role model in developing student character. One way to build character in students is to use the group guidance method. Group Guidance is one of the effective counseling techniques for character building students.
Islam dan ISLAM DAN PANCASILA DALAM PERDEBATAN ORMAS-ORMAS ISLAMPancasila dalam Perdebatan Ormas-Ormas Islam Zamani, Dzaki Aflah; Hamidah, Tutik
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.166

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pandangan ulama ormas-ormas Islam terhadap Pancasila. Penelitian ini dikategorikan sebagai penelitian kualitatif dengan metode studi literatur, yang kemudian data yang diperoleh dari hasil penelitian ini di deskripsikan secara teratur. Pancasila merupakan landasan ideologi negara Indonesia dan tidak Pancasila tidak pernah memisahkan agama dari Pancasila. Hal ini terlihat dari Sila Ketuhanan Yang Maha Esa, Kemanusiaan yang adil dan beradab, Per satuan Indonesia, Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmat kebijaksanaan dalam permusyawaratan/ perwakilan, dan Keadilan sosial bagi seluruh rakyat Indonesia; secara esensi selaras dengan nilai-nilai ajaran Islam. Secara prinsip, NU dan Muhammadiyah memandang bahwa negara kesatuan republik Indonesia (NKRI) adalah negara Pancasila yang ditegakkan di atas falsafah kebangsaan yang luhur dan sejalan dengan ajaran Islam. Tidak sama sekali mempertentangkan antara Islam dan Pancasila. Menurutnya Islam dan Pancasila harus saling bersinergi untuk keberlangsungan agama, bangsa dan negara Indonesia itu sendiri. Akan tetapi hal ini tidak sejalan dengan HTI. HTI berada pada kelompok yang menolak Pancasila sebagai ideologi negara Indonesia, HTI sendiri tidak sekedar memperjuangkan penegakan syariat Islam di Indonesia, akan tetapi memiliki tuntutan lebih besar yaitu tentang pembentukan negara khilafah Islamiyah.
PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALAMADRASAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA PENDIDIK DI MADRASAH ALIYAH WALISONGO Sandi Nugroho, Wismoyo
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.168

Abstract

Penelitian ini membahas mengenai pelaksanaan supervisi yang dilakukan oleh kepala madrasah salam rangka untuk meningkatkan kinerja pendidik di Madrasah Aliyah Walisongo. Hasil penelitian ini adalah Penerapan supervisi akademik kepala madrasah di dalam tahapan perencanaan sudah cukup baik. Hanya saja di dalam kegiatan pelaksanaanya maupun evaluasinya atau tindak lanjutnya belum dilakukan dengan baik dan maksimal. Maka dari itu, hendaknya ada kegiatan yang menuju kearah peningkatan dalam penerapan supervisi akademik kepala madrasahnya. Serta kinerja pengajaran bagi para pendidik hendaknya senantiasa di tingkatkan terus, yang dilakukan dengan terus berangsur angsur baik dalam perencanaan, pelaksanaan dan evaluasinya. Kepala madrasah hendaknya mempunyai pedoman diri yang kuat didalam menentukan segala keputusan dalam menghadapai permasalahan terkait pendidik guna memperbaiki kinerja dari pendidik supaya terjadi peningkatan. Kepala madrasah hendaknya lebih pilih pilih atau selektif dalam merekrut para dewan pendidik baru yang akan dipekerjakan. Dan pada seluruh komponen organisasi yang ada di madrasah baik itu staff karyawan dan para dewan pendidik bersama kepala madrasah hendaknya senantiasa bersama sama meningkatkan mutu madrasah agar tercapainya tujuan pendidikan yang telah di cita citakan bersama.
PERAN YOUTUBE DALAM PENGEMBANGAN DA’WAH ISLAM DAN PENYEBARAN PAHAM KEAGAMAAN (STUDI CHANNEL KH SYAKUR YASIN MA/ WAMIMMA TV) Suhendrik, Suhendrik
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.169

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran youtube dalam pengembangan dakwah Islam dan penyebaran pemahaman keagamaan dalam dunia digital. Metode peneltiian yang digunakan adalah studi kasus. Hasil penelitian menunjukan bahwa Penerapan dakwah kanal youtube Channel KH Syakur Yasin MA/ Wamimma TV dianggap sangat mempermudah dan efisien. Penyampaian maupun konten dakwah mudah untuk dipahami oleh masyarakat, hal tersebut dikarenakan masyarakat mampu mecari apa saja materi dakwah yang diinginkan maupun dibutuhkan dalam konten-konten video Islami berupa video ceramah Islam yang ada dalam media youtube.
TEKS DAN DISKURSUS OTORITAS MENURUT KHALED M. ABOU EL-FADL Fahmi Hidayatullah, Muhammad; Taufiq, Firmanda
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.170

Abstract

In it contains authoritative references in religious matters. Meanwhile, in Khaled's view, Islamic jurists are a source of legitimacy in interpreting religious texts. Khaled tried to criticize the construction of authoritarianism in Islamic law, especially regarding the criticism of the misogynistic fatwas issued by the Council for Scientific Research and Legal Opinion (CRLO) and The Society for Adherence to the Sunnah (SAS). In this article, this article analyzes and examines how Khaled M. Abou El-Fadl's ideas offer in matters of text and discourse of authority in Islamic studies, especially those related to the interpretation of religious texts, namely the Al-Quran and hadith. While the method used in this research is a qualitative method using a descriptive-analysis approach. From various facts and data obtained, then analyzed and narrated descriptively with reference to the focus of this study. Based on the research findings, it was found that religious texts should be able to be translated and read properly according to their context, especially the authority and authoritarianism inherent in Islamic studies.
PENINGKATAN PROFESIONAL GURU MELALUI REGULASI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DI SD IT SALSABILA 2 YOGYAKARTA Saputra, M. Fachdir; Hamsah, Muhammad; Nurchamidah, Nurchamidah
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.171

Abstract

Education has an important role in equipping various abilities of students. One of the goals of education which basically leads students to change. This change allows students to live independently, have hope of ability, and strive for the nation and state. All that can be achieved when handled by professional teachers or teachers who have special expertise, according to their profession.This research was qualitative approach with the field research. Research informants are principals for curriculum and teachers. The results of this study are the regulations of scholl principals such as the Theacher Working Group (KKG), holding recitations every Friday, reciting the yellow book specifically for teachers, reciting 1 juice a week, Friday daily evaluation, fingerprinting, making implementation plans. Learning (RPP), motivational Apel, reciting KIBAR, memorizing and murojaah, reciting women’s fiqh. The implementation of the principal’s regulation greatly influences the professional development of teachers.
KONSEP ILMU DALAM PERSFEKTIF AL-QUR’AN Darussalam, Andi Baso; Bakar, Achmad Abu; Sabry, M. Sadik
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.172

Abstract

This study examines the concept of science in the effectiveness of the Qur'an, with two problem formulations namely how the meaning of science in the Qur'an? how is the embodiment of science in the Qur'an?.This study uses verse analysis and interpretation of the Quran with mauduiy interpretation method. As for the conclusion that the use of the word 'ilm with all its derivations in the Qur'an found two purposes, science in the general sense and science in a special sense that translated as scientific knowledge, but both must be given a scientific predicate in the sense of containing the terms of truth. The realization of science in the Qur'an indicates the existence of three components involved in the process of discovery of science, namely; al-sama (hearing), al-bashar (vision) and fu'ad (understanding). These three components are potential tools that humans have to acquire knowledge.
DEKONSTRUKSI DAN REKONSTRUKSI TERHADAP PENDIDIKAN KARAKTER DI MASA PANDEMI COVID 19: Strategi Pembelajaran Mata Kuliah Muamalat Abdul Majid, Amir Bandar
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.173

Abstract

The purpose of this study is to find a learning model that can make students active and communicative in online lessons during pandemics like this. The learning model is deconstruction and reconstruction learning. This research is qualitative research that uses a descriptive approach. The form of data presentation is taken from students of the study program muamalah faculty of sharia and Islamic law Sunan Kalijaga State Islamic University Yogyakarta from Grades A, B, and C. The results obtained from this study is with the model of deconstruction and reconstruction learning that can make active learning in the sense that many students respond to the material in different points of view. The learning model can also make lecturers and students more communicative to each other.
FUNGSI MANAJEMEN TERHADAP PENDIDIKAN ISLAM Ruhaya, Besse
Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indramayu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31943/jurnal_risalah.v7i1.174

Abstract

The management function of Islamic education is very important as well as the management function in education in general. Where the management of Islamic education orientation Islamic educational institutions managed by Islam also to achieve the objectives of Islamic education effectively and efficiently. Experts differ in formulating the management process, but in essence there are several similarities that include four management functions that must be considered, namely Islamic education planning, Islamic education organizing, implementation of Islamic education, and supervision of Islamic education. By paying attention to the four functions of education management above, it is expected to improve the overall quality of education.

Page 1 of 2 | Total Record : 14


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 3 No 1 (2106): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 3 No. 1 (2106): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 9 No. 3 (2023) Vol. 9 No. 2 (2023) Vol. 9 No. 1 (2023) Vol. 8 No. 4 (2022): Pendidikan dan Studi Islam Vol. 8 No. 3 (2022): Pendidikan dan Studi Islam Vol. 8 No. 2 (2022): Pendidikan dan Studi Islam Vol 8 No 1 (2022): Pendidikan dan Studi Islam Vol. 8 No. 1 (2022): Pendidikan dan Studi Islam Vol. 7 No. 2 (2021): Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 2 (2021): Pendidikan dan Studi Islam Vol 7 No 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam Vol. 7 No. 1 (2021): Pendidikan dan Studi Islam Vol. 6 No. 2 (2020): Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 6 No 2 (2020): Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 6 No. 1, March (2020): Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 6 No 1, March (2020): Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 5 No 2, Sept (2019): Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 5 No. 2, Sept (2019): Risâlah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 5 No. 1, March (2019): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 5 No 1, March (2019): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 4 No 2, Sept (2018): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 4 No. 2, Sept (2018): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 4 No 1, March (2018): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 4 No. 1, March (2018): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 2 No. 1 (2015): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 2 No 1 (2015): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 1 No. 1 (2014): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol 1 No 1 (2014): Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam More Issue