cover
Contact Name
Bramastia
Contact Email
bramastia@staff.uns.ac.id
Phone
+6281567720009
Journal Mail Official
bramastia@staff.uns.ac.id
Editorial Address
S2 Pendidikan Sains FKIP UNS Surakarta Jalan Ir Sutami No 36A Surakarta Jawa Tengah https://jurnal.uns.ac.id/inkuiri/index
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
INKUIRI : Jurnal Pendidikan IPA
ISSN : 22527893     EISSN : 2615748     DOI : 10.20961
INKUIRI Jurnal Pendidikan IPAis a peer-reviewed open-access journal. The journal disseminates papers written based on the results of study and review of literature in the sphere of natural sciences education, biology education, physics education, and chemistry education in primary, secondary, and higher education. INKUIRI Jurnal Pendidikan IPA published three times a year, in February, June, and October until 2018. Since 2019, INKUIRI has been published twice a year, in April and October. Submitted papers must be written in English or Bahasa Indonesia for initial review stage by editors and further review process by minimum two international reviewers. Finally, accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases: 1. Google Scholar 2. Indonesian Scientific Journal Database 3. Indonesia Publication Index (IPI) 4. Bielefeld Academic Search Engine (BASE) 5. Academia 6. ResearchGate 7. Road Directory 8. Indonesia OneSearch (IOS)
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA" : 9 Documents clear
STUDI LITERATUR PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN E-MODUL FISIKA Ayu Putri Rusmulyanti; Jhelang Annovasho; Mardaya Mardaya
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.63583

Abstract

Analisis kegiatan ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh media pembelajaran e-modul fisika terhadap pembelajaran fisika selama 10 tahun terakhir pada pembelajaran fisika SMP dan SMA. Proses penulisan makalah ini menggunakan pendekatan kualitatif dan metode pengumpulan data untuk studi literatur jurnal nasional. Dalam pembelajaran fisika menggunakan media pembelajaran berupa E-modul dengan materi fisika SMP dan SMA 10 tahun terakhir. Hasil kegiatan penelitian ini menyatakan bahwa penerapan media pembelajaran Emodule dalam pembelajaran fisika mampu meningkatkan hasil belajar, meningkatkan motivasi dan minat belajar, keterampilan pemecahan masalah, dan keterampilan berpikir kritis. Dapat disimpulkan pengaruh media pembelajaran E-module sebagai alternatif Pembelajaran Fisika.The analysis of this activity aims to examine the influence of physics e-module learning media on physics learning during the last 10 years in junior and senior high school physics learning. The process of writing this paper uses a qualitative approach and data collection methods for national journal literature studies. In physics learning using learning media in the form of E-modules with junior high and high school physics material for the last 10 years. The results of this research activity stated that the application of the Emodule learning media in physics learning was able to improve learning outcomes, increase motivation and interest in learning, problem solving skills, and critical thinking skills. It can be concluded that the effect of E-module learning media as an alternative to Physics Learning.
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI PADA PEMBELAJARAN IPA SMP Gilar Cesear Wicaksana; Sabila Khoirina; Qonita Amelia Salsabila; Riva Ismawati
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.57111

Abstract

Permasalahan dalam pembelajaran IPA adalah rendahnya hasil belajar IPA. Beberapa faktor yang memengaruhi hasil belajar yakni seperti faktor internal serta faktor eksternal. Agar permasalahan tersebut dapat terselesaikan guru dituntut harus dapat menerapkan suatu pendekatan, model, metode, strategi, dan media pembelajaran yang akan digunakan dalam pembelajaran. Penerapan model pembelajaran inkuiri ini bertujuan agar siswa mampu berfikir kritis dan juga analitis dalam menyelesaikan masalah yang ada. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap keterampilan proses sains siswa SMP, yang mana mencakup pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan metakognisi IPA, dan keterampilan berfikir kritis. Metode yang digunakan dalam pelaksanaan penelitian ini yakni studi literatur. Data diperoleh dari hasil kompilasi, analisis, dan disimpulkan. Studi literatur ini dilakukan dengan mencari sumber referensi penelitian yang dapat dijadikan sebagai acuan untuk menyelesaikan persoalan mengenai penerapan model pembelajaran inkuiri.The problem in learning science is the low learning outcomes of science. Several factors that influence learning outcomes, such as internal factors and external factors. In order for these problems to be resolved, teachers are required to be able to apply an approach, model, method, strategy, and learning media that will be used in learning. The application of this inquiry learning model aims to enable students to think critically and analytically in solving existing problems. This study was conducted with the aim of knowing whether there is an influence of the inquiry learning model on the science process skills of junior high school students, which includes the influence of the inquiry learning model on science metacognition and critical thinking skills. The method used in the implementation of this research is literature study. Data obtained from the results of compilation, analysis, and conclusion. This literature study was conducted by looking for research reference sources that can be used as a reference to solve problems regarding the application of the inquiry learning model.
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DARING BERBASIS APLIKASI SMART APPS CREATOR (SAC) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA Rima Reniesa Pelita Rianti; Puguh Karyanto; Daru Wahyuningsih
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.58704

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan media pembelajaran online berbasis Smart Apps Creator (SAC) dan mengetahui keefektifan pengembangan media pembelajaran online berbasis Smart Apps Creator (SAC) terhadap peningkatan hasil belajar kognitif siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development dengan jenis penelitian pre-experimental design dengan menggunakan one group pretest-posttest design. Subjek penelitian adalah siswa kelas VIII SMP IT Nur Hidayah Surakarta yang berjumlah 12 siswa. Sumber datanya adalah validasi ahli materi dan ahli media, respon guru dan siswa terhadap media pembelajaran, serta hasil pretes-postes untuk mengukur peningkatan hasil belajar kognitif. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan studi kepustakaan, wawancara, angket dan tes dilakukan sebelum dan sesudah diberi perlakuan. Teknik analisis data dilakukan secara deskriptif kuantitatif. Secara keseluruhan hasil kelayakan ahli materi memiliki persentase 93,33% dan ahli media 95% memenuhi kriteria sangat layak. Respon guru terhadap produk media pembelajaran memiliki persentase 90,2% dan 91,85% respon siswa yang memenuhi kriteria sangat layak. Nilai n-gain sebesar 0,83 yang menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar kognitif siswa sebelum dan sesudah diberikan perlakuan. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pengembangan pembelajaran online dengan media pembelajaran berbasis aplikasi Smart Apps Creator (SAC) layak digunakan dalam proses pembelajaran dan efektif dalam meningkatkan hasil belajar kognitif siswa.The purpose of this study is to develop online learning media based on the Smart Apps Creator (SAC) and determine the effectiveness development of online learning media based on the Smart Apps Creator (SAC) to improve students cognitive learning outcomes. The research method is Research and Development with the type of research is pre-experimental design using one group pretest-posttest design. The research subjects were 12 students of class VIII SMP IT Nur Hidayah Surakarta. Source of data are the validation of material experts and media experts, teacher and student responses to learning media, and pretest-posttest results to measure the increase in cognitive learning outcomes. Data collection techniques using library studies, interviews, questionnaires and tests were carried out before and after being given treatment. The data analysis technique was carried out in a quantitative descriptive. Overall, the results of feasibility material experts have a percentage of 93.33% and 95% media experts meet the criteria are very feasible. The teacher’s response to learning media products has a percentage of 90.2% and 91.85% of student responses meet the criteria are very feasible. The n-gain score is 0.83 which indicate that there is a increase in students cognitive learning outcomes before and after being given treatment. Based on the results of the study, it can be concluded that the development of online learning using learning media based on the Smart Apps Creator (SAC) application is feasible to use in the learning process and is effective in improving students cognitive learning outcomes.
ANALISIS KETERAMPILAN PROSES SAINS PESERTA DIDIK PADA MATERI PEMANASAN GLOBAL BERBASIS E-LEARNING DI SMPN 52 SURABAYA Vera Nur Aini
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.60302

Abstract

Tujuan dilaksanakannya riset ini untuk menganalisislKeterampilan Proses Sains peserta didik pada materi Pemanasan Global dalam kegiatan pembelajaran berbasis e-learning di SMPN 52 Surabaya. Riset ini termasuk dalam riset deskriptif kualitatif yang mengaitkan subjek penelitian sebanyak 40 siswa di kelas VII E SMPN 52 Surabaya serta guru pengampu mata pelajaran IPA SMPN 52 Surabaya. Metode pengumpulan informasi yang digunakan dalam pengambilan informasi berupa angket serta wawancara. Riset ini dianalisis dengan menggunakan metode triangulasi informasi yang terdiri dari reduksi informasi, penyajian informasi, verifikasi informasi, serta kesimpulan. Dari riset yang sudah dilakukan, diperoleh hasil angket yang berbeda pada masing- masing indikator, yakni mengamati 85%, menanya 70%, mengumpulkan informasi 77, 5%, mengasosiasikan 87, 5%, serta mengkomunikasikan 62,5%, dengan perolehan nilai rata- rata sebesar 76, 5% yang bisa dikategorikan“baik”. Bersumber pada wawancara yang sudah dilakukan dengan guru pengampu mata pelajaran IPA, diperoleh hasil bahwa pada pelaksanaan Keterampilan Proses Sains di kelas VII E SMPN 52 Surabaya telah lebih dari separuh peserta didik yang sudah berpartisipasi aktif dalam mengikuti proses pembelajaran pada materi Pemanasan Global dalam pembelajarn berbasis E- Learning melalui Microsoft Teams.The purpose of this research is to analyze the Science Process Skills of students in Global Warming material in e-learning based learning activities at SMPN 52 Surabaya. This research is included in the qualitative descriptive research that relates the research subjects to as many as 40 students in class VII E of SMPN 52 Surabaya and teachers of science subjects at SMPN 52 Surabaya. Information collection methods used in information retrieval in the form of questionnaires and interviews. This research was analyzed using the information triangulation method which consists of information reduction, information presentation, information verification, and conclusions. From the research that has been done, different questionnaire results were obtained for each indicator, namely observing 85%, asking 70%, collecting information 77.5%, associating 87.5%, and communicating 62.5%, with the acquisition of an average score - an average of 76.5% which can be categorized as "good". Based on interviews that have been conducted with science subject teachers, the results show that in the implementation of Science Process Skills in class VII E of SMPN 52 Surabaya, more than half of the students have actively participated in following the learning process on Global Warming material in E-based learning. - Learning through Microsoft Teams.
ANALISIS PEMAHAMAN KONSEP IPA PADA SISWA SMP DENGAN KEGIATAN PRAKTIKUM Nidya'Ul afifah; Tarisa Putri Octaviani; Umi Sholikhah; Riva Ismawati
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.56789

Abstract

Tujuan penlitian ini ialah untuk memahami bagimanakah pemahaman pada konsep materi khusunya pada siswa jenjang SMP dengan kegiatan praktikum dalam pembelajaran IPA. Penelitan ini menggunakan metode pengumpulan data kuesioner angket dengan menggunakn teknik Self- Administered Questionnaires. Pengambilan data pada kuesioner dengan  jumlah responden sebanyak 30 siswa jenjang SMP di wilayah Kabupaten Magelang. Hasil dari penelitian  diperoleh dari 100% siswa menyatakan bahwa kegiatan praktikum pada pembelajaran IPA membantu dalam pemahaman konsep pada materi pembelajaran. Dari hasil kuesioner juga menunjukan bahwa sebagian besar siswa dapat tuntas  dalam menjawab kuesioner. Dari hasil penelitian juga diperoleh bahwa melalui kegiatan praktikum juga dapat membentuk pribadi yang bertanggung jawab dan membantu persamaan persepsi antara siswa dan guru. Diperoleh berbagai hal dari kegiatan praktikum pada pembelajaran IPA. Hal itu dikarenakan pada kegiatan praktikum, siswa memperoleh gambaran secara konkret keadaan atau proses yang terjadi.The purpose of this research is to understand how the understanding of the concept of material, especially in junior high school students with practical activities in learning science. This research uses a questionnaire questionnaire data collection method using the Self-Administered Questionnaires technique. Retrieval of data on a questionnaire with a total of 30 junior high school students in the Magelang Regency area. The results of the study obtained from 100% of students stated that practicum activities in science learning helped in understanding concepts in learning material. From the results of the questionnaire also showed that most students were able to complete in answering the questionnaire. From the results of the research it was also found that through practicum activities it can also form responsible individuals and help equal perceptions between students and teachers. Various things were obtained from practicum activities in science learning. That is because in practicum activities, students get a concrete picture of the situation or process that occurs.
PEMANFAATAN AUGMENTED REALITY UNTUK MELATIH KETERAMPILAN BERPIKIR ABAD 21 DI PEMBELAJARAN IPA Yonatan Vari
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.55984

Abstract

Era Revolusi 4.0 ditandai dengan perkembangan internet dan teknologi digital. Era Revolusi 4.0 diyakini akan berpengaruh terhadap perubahan pembelajaran Sains yang mampu melatih keterampilan berpikir abad 21. Pembelajaran Abad 21 menekankan subjek pembelajaran terhadap siswa pada keterampilan dalam menggunakan Media, Informasi dan Teknologi; Keterampilan berpikir dan berinovasi. Augmented Reality merupakan inovasi teknologi yang sedang berkembang dan dimanfaatkan pada pembelajaran IPA oleh beberapa peneliti untuk melatih keterampilan Abad 21. Metode Penelitian merupakan penelitian studi literatur dengan menelaah sumber baik dari buku maupun jurnal terkait dengan Augmented Reality dan Keterampilan Abad 21Penelitian yang dilakukan beberapa peneliti saat ini yaitu memanfaatkan Augmented Reality untuk melatih keterampilan berpikir yang meliputi keterampilan berpikir kritis, keterampilan berpikir abstrak, dan kemampuan berpikir kreatif. Penelitian yang ada menemukan bahwa Augmented Reality dapat melatih keterampilan berpikir siswa pada pembelajaran IPA.The Revolutionary Era 4.0 was marked by the development of the internet and digital technology. It is believed that the Era of Revolution 4.0 will affect changes in Science learning which is able to train 21st century thinking skills. 21st Century Learning emphasizes the subject of learning to students on skills in using Media, Information and Technology; Thinking and innovation skills. Augmented Reality is a technological innovation that is currently being developed and utilized in science learning by several researchers to train 21st Century skills. The Research Method is a literature study research by examining sources both from books and journals related to Augmented Reality and 21st Century Skills Research conducted by several researchers at this time namely utilizing Augmented Reality to train thinking skills which include critical thinking skills, abstract thinking skills, and creative thinking skills. Existing research has found that Augmented Reality can train students' thinking skills in science learning.
PANDANGAN AL-QUR’AN TERHADAP ILMU PENGETAHUAN DAN IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN SAINS Baskoro Adhiguna
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.56148

Abstract

Pendidikan merupakan kebutuhan bagi setiap manusia. Pendidikan dapat dikatakan sebagai suatu media bagi seseorang untuk dapat memperoleh serta mengembangkan pengetahuannya. Di dalam Al-Qur`an, ilmu adalah keistimewaan yang menjadikan manusia dipandang lebih unggul ketimbang makhluk lain guna menjalankan fungsi kekhalifahannya. Pentingnya menanamkan nilai spiritual agama dalam pembelajaran sains agar dapat meningkatkan iman dan taqwa kita kepada Tuhan yang Maha Esa dalam mengamati penciptaan alam semesta. Artikel ini menggunakan desain kajian literatur yang bertujuan untuk mendapatkan informasi dan mengintegrasikan ilmu sains dan islam. Langkah –langkah yang dilakukan diantaranya pengumpulan data pustaka, membaca dan mencatat, serta membandingkan literatur untuk kemudian diolah dan menghasilkan kesimpulan. Data yang digunakan merupakan data sekunder yang berasal dari textbook, jurnal, artikel ilmiah, literature review yang berisikan tentang konsep yang diteliti. Ilmu pengetahuan adalah keseluruhan sistem pengetahuan manusia yang telah dibakukan secara sistematis, didalam agama islam sendiri ilmu pengetahuan dikembangkan berdasarkan pada 3 pilar yaitu pilar Ontologis (yang menjadi subjek ilmu), Pilar Aksiologis (tujuan ilmu pengetahuan) dan Pilar Epistemologis (cara untuk mencapai ilmu pengetahuan tersebut). Implementasi pembelajaran sains dapat dilaksanakan dengan internalisasi nilai-nilai tauhid melalui kajian-kajian Al-Qur’an terkait dengan ilmu pengetahuan. Internalisasi nilai-nilai ketauhidan atau keyakinan terhadap agama dalam pembelajaran dapat dilaksanakan dengan 1) integrasi kurikulum, 2) integrasi pembelajaran, dan 3) integrasi sains (islamisasi sains).Education is a necessity for every human being. Education can be said as a medium for someone to be able to acquire and develop their knowledge. In the Qur'an, knowledge is a privilege that makes humans seen as superior to other creatures in order to carry out their caliphate functions. The importance of instilling the spiritual value of religion in learning science in order to increase our faith and piety to God Almighty in observing the creation of the universe. This article uses a literature review design that aims to obtain information and integrate science and Islam. The steps taken include collecting library data, reading and taking notes, and comparing literature to then be processed and produce conclusions. The data used is secondary data derived from textbooks, journals, scientific articles, literature reviews which contain the concepts studied. Science is the entire system of human knowledge that has been systematically standardized, within the Islamic religion itself science is developed based on 3 pillars namely the Ontological pillar (which is the subject of science), the Axiological Pillar (goals of science) and the Epistemological Pillar (way to achieve knowledge). the). The implementation of science learning can be carried out by internalizing the values of monotheism through Al-Qur'an studies related to science. Internalization of the values of monotheism or belief in religion in learning can be carried out by 1) curriculum integration, 2) learning integration, and 3) science integration (Islamization of science).
THE LEARNING OF RESPIRATORY SYSTEM: IMPROVING STUDENTS’ CREATIVE THINKING SKILLS THROUGH PROJECT-BASED LEARNING Purwanti Purwanti; Widha Sunarno; Sukarmin Sukarmin
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.62438

Abstract

Keterampilan berpikir kreatif merupakan keterampilan krusial yang dibutuhkan oleh generasi saat ini dalam menghadapi tantangan abad ke-21. Penelitian yang berfokus pada keterampilan berpikir tingkat tinggi masih terbatas. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh RPP pembelajaran berbasis proyek sistem pernapasan terhadap keterampilan berpikir kreatif siswa. Desain penelitian pretest and posttest dengan kelompok kontrol non-equivalent. Perlakuan yang diberikan pada kelas eksperimen adalah penerapan RPP berbasis proyek sistem pernapasan, sedangkan kelas kontrol menggunakan metode yang biasa digunakan oleh guru. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan berpikir kreatif siswa kelas eksperimen lebih tinggi secara signifikan dibandingkan kelas kontrol. Kesimpulannya, RPP pembelajaran berbasis proyek sistem pernapasan efektif dalam meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa.Creative thinking skills are the crucial skills required by nowadays generation in dealing with the 21st Century challenges. The researches focused on higher order thinking skills are still limited. This study aimed to analyze the effect of respiratory system project-based learning lesson plan on students’creative thinking skills. The research design was pretest and post-test with non-equivalent control group. The treatment given in experimental class was the implementation of respiratory system project-based learning lesson plan, while the control class was taught using common method used by the teachers.  The results of this study indicated that the students’ creative thinking skills in experimental class was significantly higher than the control class. In conclusion, respiratory system project-based learning lesson plan is effective in improving students’ creative thinking skills.
ANALISIS PENGARUH PEMBELAJARAN INDUKTIF MENGGUNAKAN MEDIA VIRTUAL TERHADAP KETERAMPILAN BERTANYA PESERTA DIDIK KELAS VII SMP NEGERI 1 JAMBU PADA MATERI ENERGI Dina Kuswantari; Sarwanto Sarwanto; Yudi Rinanto
INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA
Publisher : Magister Pendidikan Sains Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/inkuiri.v11i2.57857

Abstract

Salah satu tujuan pembelajaran IPA adalah untuk mengembangkan rasa ingin tahu peserta didik. Rasa ingin tahu dapat ditunjukkan dengan adanya aktivitas bertanya peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pembelajaran induktif menggunakan media virtual terhadap keterampilan bertanya peserta didik. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen. Populasi pada penelitian ini ialah seluruh peserta kelas VII SMP Negeri 1 Jambu tahun pelajaran 2020/2021. Adapun sampelnya adalah kelas VII E sebanyak 25 siswa dan VII F sebanyak 23 siswa diambil dengan menggunakan teknik simple random sampling. Penggunaan media pembelajaran virtual PhET Colorado diterapkan pada kelas eksperimen, sedangkan kelas kontrol tidak diterapkan media virtual. Sintaks pembelajaran induktif yang diterapkan ialah pengumpulan dan penyajian berbagai informasi, mengklasifikasi pengetahuan, dan membangun hipotesis. Data keterampilan bertanya peserta didik diperoleh dari observasi. Pretest dan postest diberikan pada kelas kontrol dan eksperimen guna mengetahui rata-rata skor hasil belajar diantara kedua kelas tersebut. Analisis data pada penelitian ini menggunakan uji Mann Whitney U. Diperoleh hasil signifikansi sebesar 0,406 yang berarti tidak ada pengaruh pembelajaran induktif menggunakan media virtual PhET Colorado terhadap hasil belajar peserta didik meskipun kedua kelas tersebut mengalami peningkatan rata-rata skor postest. Rata-rata postest di kelas kontrol meningkat dari 49,5 menjadi 61. Sedangkan rata-rata postest di kelas eksperimen meningkat dari 46,2 menjadi 63. Hasil penelitian ini juga menunjukkan bahwa terdapat pengaruh pembelajaran induktif menggunakan media virtual PhET Colorado terhadap keterampilan bertanya peserta didik dengan ditunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,001 pada pengujian menggunakan uji Mann Whitney.One of the objectives of learning science is to develop the curiosity of students. Curiosity can be shown by the activity of asking students. The aims to analyze the effect of inductive learning using virtual media on students questioning skills.This research is a quasi-experimental. The population were all class VII of SMPN 1 Jambu for the 2020/2021 academic year. The sample were VII E 25 students and VII F 23 students taken using simple random sampling. PhET Colorado media was applied to the experimental class. The inductive learning syntax applied like collection and presentation of various information, classifying knowledge, and building hypotheses. Questioning skills data were obtained from observation. Pretest and postest were given to the both classes to determine the average score of learning outcomes. Data analysis used the Mann Whitney U test. Obtained a significance result of 0.406, which is no effect on student learning outcomes even though both classes experienced an increase in the average postest score which means that no effect of inductive learning using virtual media PhET Colorado on student learning outcomes. The average postest in the control class increased from 49.5 to 61. Meanwhile, the average postest in the experimental class increased from 46.2 to 63. The results of this study also show that there is an effect of inductive learning using virtual media PhET Colorado on participants questioning skills. students with a significant value of 0.001 on the test using the Mann Whitney test.

Page 1 of 1 | Total Record : 9


Filter by Year

2022 2022


Filter By Issues
All Issue Vol 12, No 3 (2023): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 12, No 2 (2023): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 12, No 1 (2023): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 2 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 11, No 1 (2022): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 10, No 2 (2021): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 10, No 1 (2021): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 9, No 2 (2020): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 9, No 1 (2020): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 8, No 1 (2019): April 2019 Vol 8, No 2 (2019): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 8, No 1 (2019): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 7, No 3 (2018): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 7, No 2 (2018): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 7, No 1 (2018): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 6, No 3 (2017): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 6, No 2 (2017): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 6, No 1 (2017): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 5, No 3 (2016): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 5, No 2 (2016): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 5, No 1 (2016): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 4, No 4 (2015): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 4, No 3 (2015): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 4, No 2 (2015): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 4, No 1 (2015): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 3, No 01 (2014): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 3, No 3 (2014): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 3, No 2 (2014): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 2, No 03 (2013): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 2, No 02 (2013): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA Vol 2, No 01 (2013): INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA More Issue