cover
Contact Name
Muh Firyal Akbar
Contact Email
jurnalpublik@umgo.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
firyalakbar@umgo.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kab. gorontalo,
Gorontalo
INDONESIA
Publik (Jurnal Ilmu Administrasi)
ISSN : 2301573X     EISSN : 25812084     DOI : -
Core Subject : Social,
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi), with ISSN 2301-573X (Print), E-ISSN 2581-2084 (Online) is a Peer-reviewed journal published twice in June and December by the Public Administration Studies Program, Faculty of Economics and Social Sciences, Muhammadiyah University of Gorontalo. Publik: (Jurnal Ilmu Administrasi) aims to disseminate and provide information to the parties concerned in the study of public administration. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi) focuses on major issues of Public Administration, State Administration, Development Administration, Office Administration, Bureaucratic Reform, Public Management, Public Policy, Public Service, Law of State Administration, Leadership and Bureaucracy and other specific issues related to Administrative Sciences . Publik: (Jurnal Ilmu Administrasi) has been reexamined by peer victims. Unacceptable in this regard will be the right of the Editorial Board based on the words of colleagues.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 1 (2019): June 2019" : 7 Documents clear
Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Partisipasi Masyarakat Dalam PILKADA Bali Ni Wayan Widhiastini; Nyoman Sri Subawa; Nyoman Sedana; Ni Putu Intan Permatasari
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (250.368 KB) | DOI: 10.31314/pjia.8.1.1-11.2019

Abstract

Community political participation is a political process in an effort to determine state decisions and policies to improve the welfare of the community. This research was conducted in the context of community participation, particularly Jembrana Regency which has a variety of different characteristics of the community. Those specific characteristics of Jembrana Regency community are; 1) Geographical aspect which showing a very wide area distribution, 2) Population aspect which indicating the difficulty of reaching rural areas that are relatively far from the city center and government, 3) Sociological aspect which representing political euphoria that often creates tension from the preparation stage to the final stage of the election. The problems formulated in this study are the factors that become obstacles to community participation in the regional elections of Bali Province. This study uses a quantitative approach with data analysis techniques, namely factor analysis, which aims to find factors that become a barrier for society to choose their governor. The respondents taken were 260 people with stratified proportional random ampling technique, from 5 sub-districts. Data collection techniques are carried out by doing observation, distributing questionnaires, and documentation. The results of the study concluded that the factors that inhibit volunteers in regional head elections are; 1) Not competent, 2) Geographical, 3) Not independent.Partisipasi politik masyarakat merupakan proses politik dalam upaya menentukan keputusan dan kebijakan negara untuk menyejahterahkan masyarakatnya. Penelitian ini dilakukan dalam konteks partisipasi masyarakat, khususnya Kabupaten Jembrana yang memiliki ragam karakteristik masyarakat yang berbeda. Karakteristik khusus yang dimiliki masyarakat Kabupaten Jembrana adalah; 1) Aspek geografis, menunjukkan sebaran wilayah yang sangat luas, 2) Aspek kependudukan, menunjukkan sulitnya menjangkau wilayah pedesaan yang jaraknya relatif jauh dari pusat kota dan pemerintahan, 3) Aspek sosiologis, yang menunjukkan euphoria politik yang sering menimbulkan ketegangan dari tahap persiapan sampai ke tahap akhir pemilihan. Persoalan yang dirumuskan dalam penelitian ini adalah faktor  yang menjadi penghambat partisipasi masyarakat pada pemilihan kepala daerah Provinsi Bali. Tujuan penelitian ini adalah untuk mencermati faktor penghambat partisipasi masyarakat pada pemilihan kepala daerah. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif, dengan teknik analisis data yakni analisis faktor, yang bertujuan untuk mengkonfirmasi faktor penghambat masyarakat dalam memilih gubernur. Responden yang diambil sebanyak 260 responden dengan teknik stratified proportional random sampling, dan populasi sebanyak 225.725 dari 5 kecamatan. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan melakukan observasi, menyebarkan kuesioner, dan dokumentasi. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa faktor-faktor penghambat menjadi sukarelawan dalam pemilihan kepala daerah adalah; 1) Tidak memiliki kompetensi, 2) Geografis, 3) Tidak independen. Kontribusi penelitian adalah memberikan sumbangsih dalam kebijakan kepemiluan terutama dalam mengatasi rendahnya partisipasi masyarakat. Secara konseptual penelitian ini memberikan sumbangsih konsep tentang perubahan perilaku masyarakat dalam menggunakan hak pilihnya.
Collaborative Governance : Proyek Penyelenggaraan Jaringan Tulang Punggung Serat Optik Palapa Ring di Indonesia Tahun 2016-2019 Sri Oniwati Susanti; Vishnu Juwono
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (888.481 KB) | DOI: 10.31314/pjia.8.1.12-23.2019

Abstract

The digital divide in Indonesia is a wicked problem that requires a collaborative process to solve it. In this case, the government implements a National Strategic Project consisting of the construction Palapa Ring’s optical fiber backbone network infrastructure that uses the concept of PPP (Government and Business Entity Cooperation). This study aims to analyze how to manage the collaborative governance of the Palapa Ring’s Project. The research method used was qualitative descriptive with post positivist that used the collaborative governance theory of Emerson and Nabatchi (2015) as knife analysis. The results showed that based on the results of the research and discussion it could be concluded that the collaborative governance process in the Palapa Ring Optical Fiber Backbone Network Implementation Project in Indonesia had not run optimally because there are several dimension of collaboration that have not been well fulfilled. The recommendation for the next study is that collaborative research also looks at the outcomes of ongoing infrastructure development.Kesenjangan digital di Indonesia merupakan wicked problem yang membutuhkan proses kolaborasi dalam penyelesaiannya. Terkait dengan permasalahan tersebut, pemerintah menyelenggarakan Proyek Strategis Nasional berupa pembangunan infrastruktur jaringan tulang punggung serat optik Palapa Ring yang menggunakan konsep KPBU (Kerja Sama Pemerintah dan Badan Usaha).  Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa bagaimana penerapan tata kelola kolaboratif proyek penyelenggaraan jaringan tulang punggung serat optik Palapa Ring yang telah berjalan selama tahun 2016 - 2019. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan post positivist yang menggunakan teori tata kelola kolaboratif Emerson dan Nabatchi (2015) sebagai pisau analisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses collaborative governance dalam Proyek Penyelenggaraan Jaringan Tulang Punggung Serat Optik Palapa Ring di Indonesia belum berjalan secara maksimal karena terdapat beberapa dimensi kolaborasi yang belum terpenuhi dengan baik. Rekomendasi untuk penelitian berikutnya adalah selain melihat dari sisi collaboration dynamics, peneliti juga melihat dari sisi outcome pembangunan infrastruktur yang telah berjalan.
E-Government dengan Pemanfaatan Web OpenSID dalam Pelayanan Publik di Nagari Tanjung Haro Sikabu-kabu Padang Panjang Hazid Jalma; Roni Ekha Putera; Kusdarini Kusdarini
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (969.469 KB) | DOI: 10.31314/pjia.8.1.24-37.2019

Abstract

As a form of e-Government development initiative, Nagari Tanjung Haro Sikabu-kabu Padang Panjang has an initiative in the form of using the OpenSID web application. But in its implementation, there are still shortcomings and problems in the OpenSID implementation process. This research was conducted using qualitative descriptive methods. Data were collected through interviews with respondents selected based on purposive sampling technique, documents on the use of OpenSID web and observing the use of OpenSID web on improving public services. The study show that the use of the OpenSID web in improving public services has gone well, can be seen from the dimensions of public sector web analysis. Utilization of the OpenSID web has various information and is managed well with the PPID. The impact of public services that can be felt from the use of the OpenSID web is to easily obtain nagari information, information on public service processes and public services that can be resolved quickly because of population data that already exists on the OpenSID server. However, the utilization of the OpenSID website is still not running optimally. This is because some of the information contained in the content is non-updated information and some information does not yet exist.Sebagai bentuk inisiatif pengembangan e-Government, Nagari Tanjung Haro Sikabu-kabu Padang Panjang memiliki inisiatif dalam bentuk menggunakan aplikasi web OpenSID. Namun dalam implementasinya, masih ada kekurangan dan masalah dalam proses implementasi OpenSID. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan melalui wawancara dengan responden yang dipilih berdasarkan teknik purposive sampling, dokumen tentang penggunaan web OpenSID dan mengamati penggunaan web OpenSID untuk meningkatkan layanan publik. Studi ini menunjukkan bahwa penggunaan web OpenSID dalam meningkatkan layanan publik telah berjalan dengan baik, dapat dilihat dari dimensi analisis web sektor publik. Pemanfaatan web OpenSID memiliki berbagai informasi dan dikelola dengan baik dengan PPID. Dampak dari layanan publik yang dapat dirasakan dari penggunaan web OpenSID adalah dengan mudah mendapatkan informasi nagari, informasi tentang proses layanan publik dan layanan publik yang dapat diselesaikan dengan cepat karena data populasi yang sudah ada di server OpenSID. Namun, pemanfaatan situs web OpenSID masih belum berjalan optimal. Ini karena beberapa informasi yang terkandung dalam konten adalah informasi yang tidak diperbarui dan beberapa informasi belum ada.
Analisis Kualitas Pemeriksaan Pengelolaan Keuangan Negara oleh Badan Pemeriksa Keuangan Republik Indonesia (BPK-RI) Perwakilan Sulawesi Selatan Dandi Darmadi; Rasyid Thaha
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (763.314 KB) | DOI: 10.31314/pjia.8.1.75-88.2019

Abstract

This study aims to analyze the quality of the examination of State Financial Management conducted by the Financial Examination Agency (BPK) of the Republic of Indonesia representative of South Sulawesi. Analyze how the criteria in giving opinion on regional finance so that the Opinion is in line with the findings of irregularities, besides how the results of the BPK's examination or findings can be used as a basis for law enforcement against the examinee if found to be a violation which is great for some parties. The method used in this research is descriptive type with the aim to provide a factual description of the quality of audits conducted by the BPK on State Finance. Qualitatively analyzed based on reports and records in the field. With data collection techniques including primary data, namely observation and interviews and secondary data, namely library research and documentation. The results of the study show that the audit process carried out by the BPK, namely, Planning, Implementation and Reporting of Examination, has a process that gives the entity a great opportunity to achieve WTP, namely the value of materiality which is quite tolerant and the number of meeting opportunities provided by the examiner and entity so that opportunity to commit fraud by negotiating so that the auditor does not contain findings. The advantage gained by the entity from the results of BPK's examination is getting trust from the community, obtaining Regional Incentive Funds and as a high selling point in political contestation.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kualitas dari pemeriksaan Pengelolaan Keuangan Negara yang dilakukan oleh Badan Pemeriksa Keuang (BPK) Republik Indonesia perwakilan Sulawesi Selatan. Menganalisa bagaimana kriteria dalam memberikan opini terhadap keuangan daerah sehingga Opini selaras dengan temuan penyimpangan yang diungkap oleh BPK, selain itu juga bagaimana hasil pemeriksaan atau temuan BPK dapat dijadikan dasar penegakan hukum terhadap terperiksa jika ditemukan ada pelanggaran serta dengan diperolehnya opini terbaik dari BPK akan menjadi keuntungan yang besar bagi beberapa pihak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah tipe deskriptif dengan tujuan untuk memberikan gambaran faktual mengenai Kualitas pemeriksaan yang dilakukan BPK terhadap Keuangan Negara. Dianalisa secara kualitatif berdasarkan laporan dan catatan yang ada di lapangan. Dengan teknik pengumpulan data meliputi data primer yaitu observasi dan wawancara serta data sekunder yaitu studi kepustakaan dan dokumentasi. Dari Hasil penelitian menujukkan bahwa rangkaian proses pemeriksaan yang dilakukan BPK yaitu, Perencaanaan, Pelaksanaan dan Pelaporan Pemeriksaan terdapat proses yang memberi peluang besar entitas meraih WTP yaitu pada penetapan nilai materialitas yang cukup tinggi toleransinya serta banyaknya kesempatan pertemuan yang diberikan oleh prosedur antara pemeriksa dan entitas sehingga peluang untuk melakukan kecurangan dengan menegosiasikan agar auditor tidak memuat temuan. Keuntungan yang diperoleh oleh entitas dari hasil pemeriksaan BPK adalah mendapat kepercayaan dari masyarakat, memperoleh Dana Insentif Daerah dan sebagai nilai jual yang tinggi dalam kontestasi politik.
Implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak Dalam Mewujudkan Kota Layak Anak di Kota Depok Safitri Ridwan Rangkuti; Irfan Ridwan Maksum
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/pjia.8.1.38-52.2019

Abstract

Child-friendly and child-based schools are an effort to fulfill children's rights and provide quality education for children. This study aims to explain the implementation of Child Friendly School Policies established by the Ministry of Female Empowerment and Child Protection and to analyze the supporting and inhibiting factors for the implementation of Child Friendly School Policies in SMP Negeri 6 Depok. This study used a qualitative method that shows the implementation of the Child Friendly School Policy in SMPN 6 Depok been going well, assessed in the context of the process, results (output), impact (outcomes) and causality (causal connection).The factors that support the implementation of the Child Friendly School Policy at SMP Negeri 6 Depok are good and smooth communication, attitudes and commitment of all school people, coordination between the Depok Government and the School and the positive support of all school members, parents, surrounding communities. However, there are still obstacles, namely the limited school budget and the number of teachers, and the density of teacher activities that have caused the implementation of policies to be not optimal. For facilitating the implementation of child-friendly school policies, collaboration between central government and local government, schools and communities is needed. Sekolah yang ramah anak dan berbasis hak anak merupakan upaya memenuhi hak-hak anak dan memberi pendidikan yang berkualitas bagi anak. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak yang ditetapkan oleh Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak dan menganalisis faktor pendukung dan penghambat implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak di Kota Depok. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang menunjukan implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak di SMP Negeri 6 Depok sudah berjalan baik, dinilai dalam konteks proses, hasil (output), dampak (outcome) dan hubungan sebab akibat (causal connection). Faktor-faktor yang mendukung implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak di Kota Depok adalah komunikasi yang baik dan lancar, sikap dan komitmen seluruh warga sekolah, koordinasi antar Pemda Depok dengan Sekolah serta adanya dukungan positif seluruh warga sekolah, orang tua, masyarakat sekitar. Namun masih terdapat faktor penghambat yaitu terbatasnya anggaran sekolah dan jumlah guru serta padatnya aktivitas guru menyebabkan pelaksanaan kebijakan belum optimal. Untuk memperlancar implementasi kebijakan sekolah ramah anak dibutuhkan kerjasama antara seluruh pihak baik pemerintah pusat dan daerah, sekolah dan masyarakat
Implementasi Kebijakan Manfaat Jaminan Hari Tua di Provinsi Gorontalo Putri Wijayanti; Lina Miftahul Jannah
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (683.411 KB) | DOI: 10.31314/pjia.8.1.53-66.2019

Abstract

This writing discusses the implementation of the Old Age Insurance (JHT) benefit policy in Gorontalo Province. JHT membership in Gorontalo Province is still low. JHT is a social security needed by workers and can be enjoyed when entering retirement age. This writing uses descriptive qualitative methods with data collection techniques through the study of literature. The result of this paper is that the implementation of JHT benefits policy in Gorontalo is influenced by the content and context of the policy itself. One context is the existence of community needs which are seen as not having placed JHT as an important thing in social security for workers. This emphasizes the need for BPJS Employment to improve socialization, education and expand partnerships for better JHT sustainability. Penulisan ini membahas mengenai implementasi kebijakan manfaat Jaminan Hari Tua (JHT) di Provinsi Gorontalo. Kepesertaan JHT di Provinsi Gorontalo masih rendah. JHT merupakan jaminan sosial yang diperlukan oleh tenaga kerja dan dapat dinikmati ketika memasuki usia pensiun. Penulisan ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data melalui studi literatur. Hasil dari penulisan ini yakni implementasi kebijakan manfaat JHT di Gorontalo dipengaruhi konten dan konteks kebijakan itu sendiri. Salah satu konteksnya ialah adanya kebutuhan masyarakat yang dipandang belum menempatkan JHT sebagai hal penting dalam jaminan sosial bagi pekerja. Hal ini menekankan perlu BPJS Ketenagakerjaan untuk meningkatkan sosiallisasi, edukasi dan memerluas kemitraan untuk keberlangsungan JHT yang lebih baik  
The Effect of Human Resource Competency and Implementation of SIMDA on the Quality of Financial Statement at BPKAD Office of Gorontalo City Ismet Sulila
Publik : (Jurnal Ilmu Administrasi) Vol 8, No 1 (2019): June 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (29.706 KB) | DOI: 10.31314/pjia.8.1.67-74.2019

Abstract

This empirical study was intended to analyze, measure, and discuss the effect of human resource competency and the implementation of regional financial management information system on the quality of financial statement at BPKAD office of Gorontalo City.. Based on the initial study and research problem, hence the research used a quantitative approach and supported by ex post facto method. The technique of data analysis employed multiple regression. The findings of this study include: first, there has been a significant effect of human resource competency on the quality of financial statement at BPKAD office of Gorontalo City. Second, there has been an important effect of the Implementation of Regional Financial Management Information System on the quality of financial statement at BPKAD office of Gorontalo City. Third, there has been a contribution of the effect of human resource competency and Implementation of Regional Financial Management Information System simultaneously on the quality of financial statement at BPKAD office of Gorontalo City. Based on the previous conclusions, it is recommended: 1) To improve the human resource competency in regard of the use of regional financial management apps through training and advanced technical guidance activities, 2) To make an effective use of regional financial apps in various institutionsin Gorontalo City government, 3) that further research should examine the effect of other factors on the quality of financial statement.

Page 1 of 1 | Total Record : 7