cover
Contact Name
pramesti
Contact Email
pramesti@isi-ska.ac.id
Phone
+6281233916226
Journal Mail Official
bambangsunarto@isi-ska.ac.id
Editorial Address
Pascasarjana ISI Surakarta Jl. Ki Hadjar Dewantara 19 Surakarta 57126
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
Dewa Ruci : Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni
ISSN : 14124181     EISSN : 2685287X     DOI : 10.33153
Core Subject : Education, Art,
International Journal of Visual and Performing Arts draws its contributions from academics and practitioner-researchers at the interface of new visual and performing arts. It acts as a forum for critical scholarship, innovative practice, and creative pedagogy, addressing themes that may be domain-specific (e.g. theatre, dance, music, live art, visual arts) or situated at the convergence of two or more disciplines. The journal invites original, significant, and rigorous inquiry into all subjects within or across disciplines related to visual and performing arts. It encourages debate and cross-disciplinary exchange across a broad range of approaches. The spectrum of topics includes Ethnomusicology, Karawitanology, Music Education, Dance Theatre, Movie and Television, Interior Design, Industrial Design, Media Arts, Fine Arts, Photography. These topics are addressed in full-length academic articles, critical statements on current issues, developmental practice, and reviews of books and live/media-based visual and performing arts. The journal presents an innovative platform for researchers, students, practitioners and educators to both learn from and contribute to the field. All articles are subject to initial Editor screening and then a rigorous double-blind peer-review process before publication.
Articles 190 Documents
Komponen Belo-Belo dalam Kacaping Makassar (Hasil penalaran induktif sebuah pengalaman empirik untuk menemukan unsur pembentuk Belo-Belo) Muhammad Subhan
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 13, No 2 (2018)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (748.224 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v13i2.2506

Abstract

Belo-belo dalam pertunjukan kacaping Makassar dapat diartikan sebagai variasi yang mencakup bentuk dan struktur permainan. Proses inovasi maupun hasil pencapaian estetis yang diraih oleh pakacaping melalui karyanya, dapat disebut sebagai belo-belo. Hadirnya belo-belo akan memberi nilai tambahan dalam pertunjukan kacaping, yaitu mempengaruhi dinamika permainan dan membangun interaksi dengan penonton. Berdasarkan pengetahuan empirik pelaku pakacaping, peneliti menggunakan penalaran induktif untuk menemukan unsur-unsur pembentuk belo-belo. Pendekatan ini menggunakan landasan epistemologi fenomenologi seni, yaitu mengungkap pengetahuan dan kesadaran pelaku dalam proses karya penciptaan. Belo-belo berdiri dari tiga komponen terkait sebagai unsur-unsur utamanya, yaitu kobbi, kelong dan ritme batin. Melalui analisis musikal dan syair akan dapat memisahkan komponen-komponen belo-belo. Pertama, Kobbi adalah teknik memainkan Kacaping yang berarti di petik. Kobbi atau petikan kacaping selalu dinamis, variatif dengan irama menggantung (offbeat) menjadi teknik tinggi yang dimiliki masing-masing pakacaping profesional. Kedua, kelong adalah suatu syair yang dilantunkan dengan cara menyanyi atau dilagukan, secara umum dalam bahasa lokal masyarakat etnis Makassar disebut sebagai kelong (nyanyian). Ketiga, ritme batin adalah ritme yang dibangun berdasarkan naluri pelaku akan penguasaan instrumennya. Menghadirkan belo-belo berarti mencapai titik keindahan sebuah karya, pencapaian nilai dan rasa yang menjadikan ciri khas dan karakter bagi kebudayaan Makassar. Sukses tidaknya sebuah karya kacaping akan dilihat dari belo-belo yang dihadirkannya.ABSTRACTIn kacaping performance of Makassar, belo-belo emerges as a variation which is appertaining both forms as well structure of playing. The process of innovation and also the result of aesthetical attainment made by kacaping player through his creation might be mean as belo-belo. Presence of belo-belo can bring plus value in kacaping performance, that is how dynamics of performance will be influenced, and how it arouses the interaction with the audience. The researcher has separated the constructive components of belo-belo through inductive reasoning, based on the subject’s empiric knowledge and skill. This approach uses the epistemological basis of art phenomenology, namely reveals the knowledge and consciousness of subject about the process of art creation. Belo-belo contains three components as main basic elements, as called kobbi, kelong, and a certain kind of inner rhythm. Components of belo-belo had been separated by analysis of music and text. First, kobbi is the technic of playing on kacaping which means to pluck. Kobbi or plucking kacaping is always dynamic, using hanged tempo with variation of beat and upbeat, became a high-technic personal skill of different professional pakacaping players. Second, kelong, which means poem, performance by singing, generally kelong in the local language of Makassar ethnic group means a song. Three, inner rhythm is a rhythm based on the subject`s instinct concerned the mastery of his instrument. The presence of belo-belo means the attainment of certain aesthetical point of an artwork, the attainment of certain values and feelings which are the special characteristic of Makassar ethnic culture. Achievement and success of an kacaping artwork might be seen from the presence of belo-belo, which is represented within.
“TANGLED IN MUSICAL MANGROVES” Kadek Indra Wijaya
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 8, No 1 (2012)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1911.253 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v8i1.1095

Abstract

The realization of awork of artmust go through a process, namely thework of art. Processes in question are the stages of thework done since getting the idea to claimthat happen. In order for this processwentwell, it needs sincerity andmaturity of theconcept. The concept ofmusical Tangled inMangroves is howmusic can be presentedwhen themangroves began to tanglewith an array of abrasion is performed by humans.With the perspective of building the complex,which is processed into themangroves, then the author has a sense of hope that nature will stay in touch. Always accompany themusic flowing greenleaves and strong roots ofmangrove trees that gave birth to human social relationswith the natural harmony among fellowwill stay in touch.Keywords: concepts, processes,mangroves,music
PUPUH KEKENDANGAN SEBAGAI IDENTITAS SEMAR PAGULINGAN SAIH LIMA PELIATAN I Gde Made Indra Sadguna
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 7, No 1 (2011)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (3954.78 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v7i1.971

Abstract

Semar Pagulingan Saih Lima (SPSL) is one kind of Balinese gamelan ensamble that still exist until now. In the village of Peliatan, there are three SPSL ensembles owned by Banjar Teges Kanginan, Tirta Sari group, and by individual. The SPSL repertoires in Peliatan were taught by three well-known artists such as I Nyoman Lotring, I Made Lebah, and I Made Gerindem. The gamelan SPSL in Peliatan is well-known because of internal and external factors. The internal factors are the gamelan itself, the tuning system, musical techniques, the members musical ability, and the music repertoars. The external factor is caused by the strong and wide networking in the local, national, and international areas. From this research, there are 11 kinds of pupuh kekendangan and seven angsels that are found. The 11 kinds of pupuh kekendangan are: pupuh kendang wangsit, kekilitan, sesimbaran, Asta Windu, ecet-ecetan, ngunda, ngelog, gemulung, ngetog malpal, dan pupuh kekendangan pekaad. Meanwhile the seven angsels which are found are: angsel genep, angsel numpuk, angsel penyalit, angsel ngantet, angsel ngetog, angsel narik, dan angsel kado. The pupuh kekendangan and angsels are used within the petegak and dance of the SPSL repertoires and becomes an important factor as the idenity within the SPSL in Peliatan.   Keywords: Semar Pagulingan Saih Lima, style, pupuh kekendangan, angsel 
BENTUK, STRUKTUR DAN MAKNA RAGAM HIAS HOTEL SAHID KUSUMA Eko Sri Haryanto
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 5, No 3 (2009)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (825.35 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v5i3.811

Abstract

Dalem Kusumayudhan is a part of the Sahid Kusuma Hotel in Surakarta, and was formerly the residence of Kanjeng Gusti Pangeran Harya Kusumayudha, son of Paku  Buwana X.   It has changed ownership several times and been renovated on a number of occasions.  The last renovation being in the middle of 2008, as part of the owner’s strategy to attract more tourists to visit and stay in the Sahid Kusuma Hotel.The aim of this research is to discover the style and structure of the ornament variations of the singep tumpangsari in the Sahid Kusuma Hotel, and also the philosophical meaning contained in these ornaments, in relation to the culture of the  surrounding community.   It is hoped that the results of this research will be beneficial  for current efforts to preserve and encourage the use of traditional Javanese ornament  variations on buildings today.   The process for collecting and analyzing data and  information uses a qualitative research method.   The descrip- tion of the style,  structure, and the meaning of the ornament variations uses Gadamer’s hermeneutic  phenomenological approach.In general, the structure of the ornament variations on the object of the research complies with the structural norms of the fine arts discipline, namely: unity, pres- sure, and balance.  It is hoped that the discovery of the meaning of these ornament variations will enable others to benefit from the philosophical values contained in the ornament variations in the Sahid Kusuma Hotel, namely: leadership, superior- ity, determination,  strength, and the essence of discovering the meaning of a per- fect life.
KEDUDUKAN DAN KONSEP SINDHÈNAN TRADISI JAWA TIMUR SURABAYAN S., Sukesi
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 10, No 1 (2015)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (195.274 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v10i1.2145

Abstract

Artikel ini hasil dari penelitian tentang sindhenan Jawa Timur Surabayan dengan beberapa permasalahan sebagai berikut. Bentuk gending-gending apakah yang memerlukan sindhènan; bagaimana kedudukan sindhènan dalam penyajian gending-gending tradisi Jawa Timur Surabayan; dan bagaimana pandanganmasyarakat karawitan Jawa Timur tentang aspek estetik sajian sindhènan gending-gending Jawa Timur Surabayan? Penelitian menggunakan pendekatan etno-art, yakni sebuah pendekatan yang mendasarkan pada sudut pandang dan pemahaman masyarakat yang bersifat etic. Data-data penelitian didapat melaluistudi pustaka, pengamatan, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa gending Jawa Timur Surabayan yang melibatkan unsur sindhènan adalah sejumlah gending yang memiliki kesejajaran bentuk dengan srepegan, ayak-ayakan, ketawang, ladrang, ketawanggending, dan gending kethuk loro kerep pada karawitan Jawa Tengah gaya Surakarta. Gending Jawa Timur Surabayan yang memerlukan sindhènan adalah gendinggending yang berkarakter gecul (jenaka) dan gobyog (ramai), sehingga rasa estetik yang dihasilkan jugacenderung gecul dan gobyog. Teks sindhènan didominasi oleh cakepan berbentuk parikan, sedangkan senggakan, isèn-isèn, dan wangsalan merupakan sebuah perkembangan ‘baru’ yang disebabkan oleh sindhènan JawaTengah, terutama gaya Surakarta. Céngkok sindhènan Jawa Timur Surabayan bervariasi dan tidak terikat oleh tinggi-rendahnya nada balungan gending. Mayoritas seniman karawitan Jawa Timur Surabayan berpendapat,bahwa ngepas dan nungkak merupakan kecenderungan garap sindhènan Jawa Timur Surabayan. Konsep ini dipandang sesuai dengan teknik tabuhan terutama ricikan kenong dan kempul yang bersamaan dengan ketukanirama.Kata kunci: sindhènan, Jawa Timur Surabayan, kedudukan dan konsep.
ESTETIKA KARAWITAN BALI Pande Made Sukerta
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 7, No 3 (2012)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (3829.493 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v7i3.1067

Abstract

Estetika adalah sebagai “roh” dalam karya musik atau karawitan artinya sasaran atau obyek akhir dari sajian musik yang penilaiannya sangat subyektif dan tingkat atau kadar penilaiannya tergantung dari kemampuan maupun kepekaan penghayat. Demikian kadar atau kualitas estetika yang dihasilkan dari suatu karya karawitan tergantung dari kemampuan kesenimanan para seniman penyusun atau pencipta. Estetika dibentuk oleh berbagai faktor antara lain kemampuan individu dan karakter para seniman penciptanya termasuk lingkungan atau konteksnya. Barungan gamelan Bali jumlahnya sekitar 34 jenis barungan yang masing-masing mempunyai tungguhan, repertoar, fungsi, dan seniman pendukung serta estetika yang berbeda-beda. Ada dua sumber estetika, yaitu teks dan konteks. Teks adalah unsur-unsur yang mewujudkan karya, yaitutungguhan: bahan, jumlah, bentuk, pelarasan,  tabuhan, interpretasi,  rasa (rase), dan gaya. Konteks adalah unsur-unsur yang berada di luar teks,yaitupotensi kesenian, ungkapan seniman, nilai kehidupan masyarakat  pendukungnya. Pada artikel  ini pembahasan estetika memfokuskan pada teks yang dikaji dari aspek repertoar, tungguhan, dan teknik tabuhan.Kata Kunci: estetika, teks, konteks
PERUBAHAN BENTUK PERTUNJUKAN TARI RADAP RAHAYU DI BANJARMASIN KALIMANTAN SELATAN Edlin Yanuar Nugraheni
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 6, No 3 (2010)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2661.988 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v6i3.953

Abstract

Changes in the form of dance performance as a means Radap Rahayu Tapung Tawar ceremony in the context of a form of dance entertainment. Changes in shape, can be seen on the element of movement, music, make-up fashion. Radap Rahayu dance forms as a means of Tapung Tawar ceremony amounted to 11 range of motion, the opening song were sung prior to compulsory dance show Radap Rahayu. musik player five people. Position of dancers in front of dancers who Tapung Tawar offered. Music of Radap Rahayu dance as a means of,entertaint the amount depending on the creativity of music players, and adjusted to the demand pattern of the floor. The alteration of fungsion, form and is caused by internal and external factors. The internal factors made by the artist (Banjar tribal socienties), while external factors are changes that are influenced by the Islamic religion, technology, and government (Taman Budaya).Keywords: Dance Radap Rahayu, changes, Banjarmasin.
HUBUNGAN SENI DAN SEJARAH MENURUT MELVIN RADER DAN BERTRAM JESSUP Johnny Prasetyo
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 5, No 2 (2008)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (973.455 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v5i2.769

Abstract

History can mean either the past actions of human beings or the narrative of such actions based upon inquiry and interpretation.  Taking history in the second mean- ing, we can say that art and history are akin.  Art has a relatively close relation to history.  That is why, this article will give further attention to the artist as historian, art and cultural history, the historian as artist and, the last but not least, art and history allied but distinguishable. Key words: art, history.
“NYORA” RE-INTERPRETASI REALITAS SOSIAL PASCA PANEN DALAM SENI PERTUNJUKAN Gempur Santosa; Rahayu Supanggah
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 11, No 2 (2016)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2602.802 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v11i2.2562

Abstract

Tulisan ini tentang karya seni pertunjukan “Nyora” yang secara etimologi berasal dari istilah Sunda, yaitu nyora. Dalam Bahasa Indonesia nyora dapat diartikan bersuara dan berbunyi. Dalam karya ini, “Nyora” diartikan sebagai persenyawaan dari aktivitas dan interaksi musikal yang berangkat dari suara lingkungan, kesenian setempat, dan suara batiniah sebagai doa atau persembahan yang ditujukan ke Pernyai atau Dewi Sri dalam dimensi ruang dan waktu. Komposisi musik dibangun atas penelaahan yang berangkat dari dua macam realitas, yakni realitas sosial objektif dan realitas sosial subjektif. Realitas sosial objektif dapat diterjemahkan dari spirit masyarakat dengan latar belakang peladang dan pesawah ketika syukuran panen di lingkungan masyarakat Subang bagian tengah. Realitas sosial subjektif diterjemahkan melalui kesadaran terhadap suara-suara atas realitas yang tampak atau aktivitas sehingga menimbulkan persepsi untuk mencari makna atau nilai lokal di dalam masyarakat.Kata Kunci : Seni Pertunjukan, Pernyai, Realitas SosialABSTRACTThe text is about performing art of “Nyora”. Nyora etymology is if followed by Sundanese language. These are nyora. In Indonesia nyora means voice and sound. Referred by “Nyora” means compound of activity and musical interaction that comes from soundscape, local art, and inmost voice as a prayer or inscription to shown of a Pernyai or Dewi Sri in the dimensions of space and time away. Music’s composition built on review that’s comes of two kind realness, those are; objective social reality is society’s spirit with a background of cultivator or a farmer when the people’s harvest within the society on the Central Subang Region. Subtractive social reality in action or activity. As a result it gives to responses for meaning or value in the local society.Key word : Performing Art, Pernyai, Social Reality
MAKNA PERTUNJUKAN WAYANG DAN FUNGSINYA DALAM KEHIDUPAN MASYARAKAT PENDUKUNG WAYANG Soetarno -
Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni Vol 7, No 2 (2011)
Publisher : Pascasarjana Institut Seni Indonesia Surakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (5762.327 KB) | DOI: 10.33153/dewaruci.v7i2.1019

Abstract

Pertunjukan wayang kulit purwa Jawa semenjak kemunculannya sejak zaman Airlangga abad XI hingga sekarang selalu mengalami perkembangan baik dari wujud figur tokohnya maupun teknis pertunjukan. Hal itu dilakukan karena disesuaikan dengan masyarakat pendukung wayang yang selalu mengalami perubahan sosial budaya. Bagi masyarakat pendukung wayang menghayati pertunjukan wayang, bukan sekedar tontonan tetapi menjadi pemberi makna dalam kehidupan. Pertunjukan wayang kulit mengandung konsepsi yang sering digunakan sebagai pedoman sikap dan perbuatan dari kelompok masyarakat tertentu. Konsepsi-konsepsi itu tersirat dalam sikap tokoh atau peristiwa yang berlangsung. Sikap asal dan tujuan hidup, pandangan terhadap hakikat hidup, hubungan manusia dengan lingkungan, hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan Tuhan. Maka pertunjukan wayang merupakan sumber nilai, dan nilai-nilai yang terkandung tidak lain merupakan nilai esensial dalam kehidupan manusia.Dalam pertunjukan wayang pada lakon tertentu seperti lakon Dewaruci, juga mengandung nilai-nilai filsafati seperti nilai metafisika, nilai antropologis, nilai etika atau estetika dan nilai epistimologi. Di samping nilai filsafati, dalam pertunjukan wayang tidak jarang juga disampaikan kearifan lokal melalui tokoh-tokoh dalam Pandawa atau tokoh Ramayana. Kearifan lokal seperti ajaran asthabrata, panca pratama, astagina dan sebagainya, kiranya dapat dijadikan referensi bagi generasi muda pendukung wayang dalam menjalankan hidup dan kehidupan. Wayang di tengah masyarakat juga mempunyai fungsi yang penting sebagai sarana pendidikan, penghayatan estetis, hiburan, integritas sosial, kegiatan ekonomi dan sebagai lambang yang penuh makna. Seiring dengan kemajuan teknologi, komunikasi dan informasi pertunjukan wayang masih tetap eksis, walaupun mendapat gempuran budaya massa baik dari dalam maupun luar negeri. Keluwesan dan kelenturan sajian wayang kulit yang selalu menghembuskan nafas zaman, maka wayang kulit purwa Jawa masih tetap bertahan dan disenangi masyarakat sebagai tontonan, tuntunan dan tatanan. Kata kunci: wayang kulit, makna filosofis, fungsinya.

Page 1 of 19 | Total Record : 190