cover
Contact Name
Syamsir Firdaus Manggar Wanrantoniara, SH
Contact Email
daus_mbol@yahoo.co.id
Phone
-
Journal Mail Official
lppmumsb@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota padang,
Sumatera barat
INDONESIA
Menara Ilmu
ISSN : 16932617     EISSN : 25287613     DOI : -
MENARA ILMU, Merupakan Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah yang Diterbitkan Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat. Penyunting menerima kiriman naskah hasil kajian dan penelitian untuk bidang Eksakta, pendidikan/sosial dan Agama Islam untuk publikasi di jurnal ini.
Arjuna Subject : -
Articles 18 Documents
Search results for , issue " Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017" : 18 Documents clear
PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN AIR MINUM DALAM KEMASAN (AMDK) MEREK AYIA -, Misharni
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.585

Abstract

This study aimed to determine the effect of product quality and merk on purchase desicion (AMDK) at STIE Sumbar Pariaman. This study included survey research obtained by questionnaire. Population in this study are student 2016 year as many as 1400 people at STIE Sumbar Pariaman.  Samples used research as many as 100 respondent. The analytical methods used multiple linear regression. The results of this study indicate that (1 ) Multiple linear regression is Y=1,679 +0,200 X1+0,346 X2, quality product and merk  influential in purchase decision of customer is 0,200and followed by merk is 0,346. (2) Quality product significant effect of purchase decision at Student STIE Sumbar Pariaman, because value t count is 2,986 with a significant level of 0,004<0,05. And merk significant effect of repurchase intention at Student STIE Sumbar Pariaman because value t count is 4,601 with a significant level of 0,000>0,05. (3) The value of the R Square (R2) quality product and merk of purchase decision at Student STIE Sumbar Pariaman is 23,7% while the rest is 76,3% influenced by other than the model under study as price, packaging and others. Keywords :Product Quality; Merk; Purchase Decision.
PENGALAMAN HIDUP SEBAGAI GAY DI KOTA PADANG TAHUN 2016 Arini, Larasuci
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.580

Abstract

Perkembangan jumlah homoseksual di Indonesia tiap tahunnya terus bertambah. Kota Padang khususnya tercatat sudah 662 orang pria dengan orientasi seksual gay. Studi kualitatif pada penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengamalan hidup sebagai homoseksual dalam konteks tumbuh kembang perilaku. Rancangan penelitian ini adalah studi fenomenologi. Partisipan dalam penelitian ini adalah Pria dengan orientasi seksual  sesama jenis yang berdomisili di kota Padang sebanyak 6 orang dengan teknik snowball sampling. Hasil penelitian ini dianalisis menggunakan metode Collaizi. Hasil penelitian diperoleh delapan tema yaitu Penyebab hubungan sejenis, Pengalaman awal saat berhubungan, Proses dalam berhubungan, Pemilihan pasangan, Potensi masalah fisik dan psikososial, Konsep diri terhadap orientasi seksual, Pola asuh dan peran ibu, pemantapan pilihan status gender. Pengalaman awal berhubungan partisipan merasa canggung, risih dengan perlakuan pasangan. Pola asuh juga mempengaruhi seseorang untuk menjadi homoseksual, terbukti dengan adanya pengaruh ibu yang lebih dominan dalam keluarga. Kesimpulan dari penelitian ini adalah dalam konteks ini partisipan mengungkapkan keinginan untuk menikah dan mengurangi berhubungan seksual sesama jenis dan kembali menyukai perempuan.Disamping itu ternyata ada partisipan yang memiliki keinginan lain yakni satu orang berharap agar orientasi seksual nya ini bisa diterima dimata masyarakat serta berharap tidak adanya diskriminasi terhadap diri nya, dan satu partisipan lagi berharap agar bisa menjadi wanita seutuhnya dengan memiliki rahim.Kata kunci       : Pengalaman, Homoseksual, Gay,
PENGARUHKUALITAS PRODUK, HARGA DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN MEMBELI AIR MINUM DALAM KEMASAN MEREK SMS PADA MASYARAKAT VII KOTO SUNGAI SARIK KABUPATEN PADANG PARIAMAN Murni, Yanti
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.596

Abstract

This study aims to determine how much influence the quality of products, price and promotion partially to the decision to buy AMDK Brand Sms and the influence of product quality, price and promotion simultaneously to the decision to buy AMDK Brand Sms. This type of research is associative research. This research method is quantitative method. The population in this study is all consumers or customers who buy and consume AMDK Brand SMS Kec. VII Koto Sungai Sarik., Where the sample is 100 respondents. Data collection techniques were conducted with interviews and questionnaires. The data was processed using SPSS version 17. The result showed that the quality of product, price and promotion had a positive effect partially to the decision to buy AMDK Brand Sms and product quality, price and promotion have positive effect simultaneously to the buying decision of AMDK Brand Sms. With multiple linear regression is Y = 0,264 + 0,120 + 0,187 + 0,575 and coefficient of determination give contribution equal to 57,9%. With the positive relationship between product quality, price and promotion have a positive effect on buying decision of AMDK Brand Sms, hence expected to company can improve product quality, affordable price and also aggressive promotion so that it can generate buying interest of consumer or customer.Keywords: Product Quality, Price, Promotion, Buying Decision.
DETERMINAN MINAT PEMANFAATAN ULANG PELAYANAN RAWAT JALAN DI PUSKESMAS AIR DINGIN KOTA PADANG Oktarina, Sri
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.591

Abstract

Decreasing in number of outpatients visiting health care Air Dingin reached 26.33% showed that the patients had their own perception toward the quality which could realize their satisfaction toward received services. Their satisfaction toward received services had effect on interest to reuse the same outpatient service. In order to anticipate tendency of decreasing in number of patient reusing outpatient service, it was needed to conduct a research about determinant factors of patient perception toward service quality with interest to reuse outpatient service at health care Air Dingin Padang city 2017.The type of research was analytical research using cross sectional method. The instrumentation of this research was questionnaire on 79 newcomer patients who receive ambulatory services at health care Air Dingin using accidental sampling. Primary and secondary data were processed and analyzed using chi square test and multivariate using multiple regression logistic test using enter method. Significance was determined with p< 0.05.Based on the result of Univariate analysis  showed 53.2% of patients were interested in reuse the services at health care Air Dingin and the variables related to the interest of reusing of health care outpatient services were the patient's perception of the dimensions of reliability, ladder, assurance and direct evidence, together variables which have the greatest influence on interest in reusing outpatient services at health care Air Dingin was the patient's perception of direct evidence dimension.In order to increase the quality, it is recommended health care Air Dingin to conduct andmake repairs of buildings and other infrastructure by cultivating the building facilities for instance waiting room, toilets and mushalla along with complementing the supporting needs to improve the cleanliness of the environment and building of health care.Keywords: Patient Perception, Service Quality, Reuse Outpatient Service Health Care
HUBUNGAN PEMBERIAN IMUNISASI BCG DENGAN KEJADIAN PENYAKIT TB PARU DI POLI ANAK RSUD PARIAMAN S.SiT, M.Biomed, Febriyeni,
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.575

Abstract

Imunisasi adalah upaya yang dilakukan dengan sengaja memberikan kekebalan (imunitas) pada bayi atau anak sehingga terhindar dari penyakit. Tuberkolosis paru adalah penyakit infeksius yang terutama menyerang parenkim paru, dengan agen infeksius utama mycobacterium tuberkolosis. Di Sumatera Barat penemuan kasus tuberculosis masih mengalami peningkatan yaitu tahun 2010 sebanyak 3926  kasus, dan tahun 2014 kasus Tuberculosis masih tinggi ditemukanya itu sebanyak 3977  kasus. Pada tahun 2015 angka kejadian TB Paru Pada Anak mengalami penurunan yaitu sebanyak 3751 kasus dan pada tahun 2016 angka ini naik menjadi 4369 kasus. Tujuan penelitian ini adalah melihat Hubungan Pemberian Imunisasi BCG Dengan Kejadian Penyakit TB Paru di Poli Anak RSUD Pariaman.Jenis penelitian non eksperimen dengan desain penelitian studykomparatif yang bersifat case control (retrospektif), penelitian ini dilakukan di Poli Anak RSUD Pariaman. Populasi pada penelitian ini adalah seluruh anak yang berobat di Poli Anak RSUD Pariaman  sebanyak 1526 orang.teknik simpelrandom sampling yaitu pengembilan sampel secara systematic randomsampling. Dengan kelompok kasus 76 orang dan kelompok kontrol 76 orang. Jadi sampel sebanyak 152. Data hasil penelitian dianalisis secara univariat dan bivariat dengan komputerisasi uji statistik Chi Square.Setelah dilakukan penelitian, dari 152 orang ditemukan sebagian besar (65,1%) orang anak mendapatkan imunisasi BCG dan sebagian (50%) anak positif menderita TB paru. Analisa bivariat didapatkan p value = 0,001<0,05. Sehingga ada hubungan bermakna antara pemberian imunisasi BCG dengan kejadian penyakitb TB paru.Di harapkan bagi tenaga kesehatan untuk memberikan penyuluhan tentang imunisasi BCG dan manfaat pemberian imunisasi BCG, dan  diharapkan pula bagi ibu yang mempunyai bayi untuk mau ikut berpartisipasi dalam pemberian imunisasi BCG.  Sehingga ini dapat mengurangi angka kematian dan kesakitan pada bayi.
PENGARUH LOKASI, PERSEPSI HARGA DAN KELENGKAPAN PRODUK TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN PADA CS MINIMARKET PAUH KAMBAR NAN SABARIS Yanti, Novi
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.586

Abstract

This study aims to determine the influence of location, price perceptions and completeness of the product to customer loyalty on CS minimarket Pauh Kambar Nan Sabaris. This study is a survey study obtained based on the questionnaire distribution. The population in this research is minimarket customer of Pauh Kambar Nan Sabaris. The sample used in this study were 70 respondents, using sampling technique accidental sampling, the data was processed with SPSS 16.0. The results can be concluded; 1) Location affects customer loyalty on CS minimarket Pauh Kambar Nan Sabaris sig 0,012<(0,05); 2) Price perceptions affect customer loyalty at CS minimarket Pauh Kambar Nan Sabaris sig0,003<(0,05);3) Product completeness affects customer loyalty at CS minimarket Pauh Kambar Nan Sabaris sig 0,017<(0,05) and 4) Location, price perception and completeness of product together influence to customer loyalty at CS minimarket Pauh Kambar Nan Sabaris sig 0,000<(0,05) with regression coefficient Y = 0,952 + 0,204X1 + 0.314X2 + 0.204X3 with R = 0.577 or R2 = 0.333. Location, perception of price and completeness of the product affects customer loyalty of 33.3%, while the remaining 66.7% influenced by other variables outside of this research variables. Keyword : Location, Price Perception, Product Completeness, Customer Loyalty.
GAMBARAN TINGKAT PENGETAHUAN IBU DAN PEMBERIAN MP-ASI PADA BAYI DI WILAYAH KERJA PUSKESMAS NANGALO PADANG Antoni, Agustika
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.570

Abstract

Dalam rangka menurunkan angka kesakitan dan kematian anak, United Nation Childrens Fund (UNICEF) dan World Health Organization (WHO) merekomendasikan sebaiknya anak hanya disusui ASI selama paling sedikit enam bulan. makanan padat seharusnya diberikan sesudah anak berumur 6 bulan, dan diberikan ASI. Pemerintah Indonesia mengubah rekomendasi lamanya pemberian ASI eksklusif dari 4 bulan menjadi 6 bulan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran tingkat pengetahuan dan sikap Ibu dalam pemberian MP-ASI pada bayinya.Penelitian ini adalah penelitian deskriptif ynag melihat gambaran tingkat pengetahuan dan sikap Ibu tentang pemberian MP-ASI.Penelitian ini dilakukan di wilayah kerja Puskesmas Nanggalo, Padang. Populasi dan sampel pada penelitian adalah Ibu-Ibu yang mempunyai bayi yang berumur di bawah 2 tahun..Jumlah  sampel sebanyak 91 orang.Hasil penelitian, tingkat pengetahuan Ibu tentang pemberian MP-ASI Tinggi sebanyak 74.7 % dan rendah sebnayak 25.3 %. Sikap Ibu dalam pemberian MP-ASI pada bayi berumur diatas 6 bulan sebanyak 69,3 % dan memberikan MP-ASI umur bayi di bawah 6 bulan sebanyak 30,7 %.Kesimpulan, masih banyak tingkat pengetahuan Ibu rendah tentang cara dan waktu pemberian MP-ASI pada bayinya sehingga memberian MP-ASI pada bayi di bawah umur 6 bulan cukup tinggi dan akan berdampak terhadap tumbuh kembang bayinya.Kata kunci : MP-ASI, ASI
PENGARUH HARGA, KEMASAN PRODUK DAN LOKASI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN OLEH-OLEH KHAS PARIAMAN Salfina, Lili
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.581

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of price, product packaging and location to the purchase decision, either partially or simultaneously. Where the population in this study were consumers who bought Oleh-Oleh at Pusat Oleh-Oleh Khas Pariaman "ANE". While the sample taken as many as 100 respondents using Non-Probability Sampling technique and Accidental sampling approach. While the data processing in this study using SPSS version 16.0. Based on the result of research, the regression equation as follows. Y = 0.697 + 0.225 X1 + 0.368 X2 + 0.261 X3 + e. Price (X1) have a significant effect on purchasing decision with regression coefficient equal to 0,225. Product packaging (X2) has a significant effect on purchasing decisions with regression coefficient of 0.368, and location (X3) has a significant effect on purchasing decisions with regression coefficient of 0.261. Taken together, the product and location packaging have a significant effect on the purchase decision.Keywords: price, product packaging, location, purchase decision.
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP LOYALITAS NASABAH PADA BANK SYARIAH MANDIRI KCP PARIAMAN -, Suherdi
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.592

Abstract

This study aims to determine whether the quality of care that includes physical evidence, reliability, responsiveness, assurance, and empathy effect on customer loyalty to the Bank Syariah Mandiri KCP Pariaman. The results of this study are expected to contribute to the banking company Bank Syariah Mandiri KCP Pariaman, and is expected to formulate a marketing strategy in order to maintain customer savings.The results of this study showed that simultaneous variable quality of service covering physical evidence, reliability, responsiveness, assurance, and empathy have a significant effect on customer loyalty gained significant value of 0.000 below 0.05. Based on the coefficient of determination can be seen that the independent variables explain the dependent variable of 25.1%, while the remaining 74.9% is explained by other variables in this case are not the subject of the study authors. Keywords: customer loyalty, service quality
TINGKAT PEMAHAMAN MAHASISWA TERHADAP NORMA NORMA AGAMA ISLAM MENGGUNAKAN ALGORITMA K-MEANS CLUSTERING Musharyadi, M.Kom, Feri
Menara Ilmu Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v11i78.576

Abstract

Pemahaman mahasiswa yang kurang terhadap norma-norma agama islam sangat rendah dan sudah mulai memudar. Hal ini berdampak pada prilaku sehari hari mahasiswa yang sangat jauh dari koridor tuntunan Agama Islam. Sehingga dapat menimbulkan gejolak sosial di masyarakat dan menumbuhkan nilai nilai moral yang rusak di kalangan mahasiswa. Metode K-means merupakan metode clustering yang paling sederhana dan umum. Hal ini dikarenakan K-Means mempunyai kemampuan mengelompokkan data dalam jumlah yang cukup besar dengan waktu komputasi yang relatif cepat dan efisien. Penulis bertujuan untuk mengkaji sejauh mana pola tingkat pemahaman mahasiswa terhadap norm-norma agama islam.Kata Kunci : Data Mining, K-Means, Clustering. 

Page 1 of 2 | Total Record : 18


Filter by Year

2017 2017


Filter By Issues
All Issue Vol 18, No 2 (2024): Vol 18 No. 02 JANUARI 2024 Vol 18, No 2 (2024): Vol 18 No. 02 APRIL 2024 Vol 18, No 1 (2024): Vol 18 No. 01 JANUARI 2024 Vol 18, No 1 (2024): Vol 18 No. 01 APRIL 2024 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 APRIL 2023 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 JULI 2023 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 JANUARI 2023 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 OKTOBER 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 OKTOBER 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 JULI 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 APRIL 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 JANUARI 2023 Vol 16, No 1 (2022): Vol. 1 No. 1 OKTOBER 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 JULI 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 OKTOBER 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 JANUARI 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 APRIL 2022 Vol 16, No 1 (2022): VOL. XVI NO.1 APRIL 2022 Vol 16, No 1 (2022): VOL. XVI NO. 1 JULI 2022 Vol 16, No 1 (2022): VOL. XVI NO.1 JANUARI 2022 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO.2 JULI 2021 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO. 2 OKTOBER 2021 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO. 2 APRIL 2021 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO. 2 JANUARI 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO. 1 JANUARI 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO.1 APRIL 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO. 1 JULI 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO. 1 OKTOBER 2021 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 JANUARI 2020 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 JULI 2020 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 APRIL 2020 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 OKTOBER 2020 Vol 14, No 1 (2020): VOL. XIV NO. 1 JULI 2020 Vol 14, No 1 (2020): Vol. XIV No. 1 Januari 2020 Vol 14, No 1 (2020): VOL. XIV NO. 1 OKTOBER 2020 Vol 14, No 1 (2020): VOL. XIV NO. 1 APRIL 2020 Vol 13, No 11 (2019): Vol. XIII No. 11 Oktober 2019 Vol 13, No 10 (2019): Vol. XIII No. 10 Oktober 2019 Vol 13, No 9 (2019): Vol. XIII No. 9 Juli 2019 Vol 13, No 8 (2019): Vol. XIII No. 8 Juli 2019 Vol 13, No 8 (2019): Vol. XIII No. 8 Juli 2019 Vol 13, No 7 (2019): Vol. XIII No. 7 Juli 2019 Vol 13, No 7 (2019): Vol. XIII No. 7 Juli 2019 Vol 13, No 6 (2019): Vol. XIII No. 6 April 2019 Vol 13, No 6 (2019): Vol. XIII No. 6 April 2019 Vol 13, No 5 (2019): Vol. XIII No. 5 April 2019 Vol 13, No 5 (2019): Vol. XIII No. 5 April 2019 Vol 13, No 4 (2019): Vol. XIII No. 4 April 2019 Vol 13, No 4 (2019): Vol. XIII No. 4 April 2019 Vol 13, No 3 (2019): Vol. XIII No. 3 Januari 2019 Vol 13, No 3 (2019): Vol. XIII No. 3 Januari 2019 Vol 13, No 2 (2019): Vol. XIII No. 2 Januari 2019 Vol 13, No 2 (2019): Vol. XIII No. 2 Januari 2019 Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019 Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 2 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 2 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 1 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 1 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 12 (2018): Vol. XII No. 12 Oktober 2018 Vol 12, No 12 (2018): Vol. XII No. 12 Oktober 2018 Vol 12, No 11 (2018): Vol. XII No. 11 Oktober 2018 Vol 12, No 11 (2018): Vol. XII No. 11 Oktober 2018 Vol 12, No 10 (2018): Vol. XII No. 10 Oktober 2018 Vol 12, No 10 (2018): Vol. XII No. 10 Oktober 2018 Vol 12, No 9 (2018): Vol. XII No. 9 Oktober 2018 Vol 12, No 9 (2018): Vol. XII No. 9 Oktober 2018 Vol 12, No 8 (2018): vol. XII No. 8 Juli 2018 Vol 12, No 8 (2018): vol. XII No. 8 Juli 2018 Vol 12, No 7 (2018): vol. XII No. 7 Juli 2018 Vol 12, No 7 (2018): vol. XII No. 7 Juli 2018 Vol 12, No 6 (2018): vol. XII No. 6 Juli 2018 Vol 12, No 6 (2018): vol. XII No. 6 Juli 2018 Vol 12, No 5 (2018): Vol. XII No. 5 April 2018 Vol 12, No 5 (2018): Vol. XII No. 5 April 2018 Vol 12, No 4 (2018): Vol. XII No. 4 April 2018 Vol 12, No 4 (2018): Vol. XII No. 4 April 2018 Vol 12, No 3 (2018): Vol. XII No. 3 April 2018 Vol 12, No 3 (2018): Vol. XII No. 3 April 2018 Vol 12, No 3 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 3 Vol 12, No 3 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 3 Vol 12, No 2 (2018): Vol. XII No. 2 Januari 2018 Vol 12, No 2 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 2 Vol 12, No 1 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 1 Vol 12, No 1 (2018): Vol. XII No. 1 Januari 2018 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 78, November 2017 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 78, November 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 75 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 75, April 2017 Vol 11, No 75 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 75, April 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 74, Januari 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 74, Januari 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 74, Januari 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 74, Januari 2017 Vol 10, No 60-65 (2016): Jurnal Edisi 2016 Vol 10, No 60-65 (2016): Jurnal Edisi 2016 Vol 10, No 73 (2016): Menara Ilmu Desember Jilid 2 Vol 10, No 73 (2016): Menara Ilmu Desember Jilid 2 Vol 10, No 72 (2016): Jurnal Menara Ilmu November Jilid 1 Vol 10, No 72 (2016): Jurnal Menara Ilmu November Jilid 1 Vol 10, No 10 (2016): Jurnal Fungsional Dr. Yusnaweti, M.P Vol 10, No 10 (2016): Jurnal Fungsional Dr. Yusnaweti, M.P More Issue