cover
Contact Name
Syamsir Firdaus Manggar Wanrantoniara, SH
Contact Email
daus_mbol@yahoo.co.id
Phone
-
Journal Mail Official
lppmumsb@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota padang,
Sumatera barat
INDONESIA
Menara Ilmu
ISSN : 16932617     EISSN : 25287613     DOI : -
MENARA ILMU, Merupakan Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah yang Diterbitkan Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat. Penyunting menerima kiriman naskah hasil kajian dan penelitian untuk bidang Eksakta, pendidikan/sosial dan Agama Islam untuk publikasi di jurnal ini.
Arjuna Subject : -
Articles 13 Documents
Search results for , issue " Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019" : 13 Documents clear
PERBEDAAN KOMPETENSI PETUGAS POLIKLINIK DALAM PENGGUNAAN SISTEM INFORMASI MANAJEMEN RUMAH SAKIT (SIMRS) SEBELUM DAN SESUDAH PELATIHAN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH KECAMATAN MANDAU TAHUN 2018 Manurung, Lisda Katerina
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1169

Abstract

SIMRS is a series of activities that cover all hospital services starting from data collection,data processing, presentation of information and analysis therefore the HospitalManagement Information System must be carried out by each hospital in the delivery ofservices, therefore the need for officer competence includes knowledge, skills , attitude andbehavior in the use of SIMRS. Mandau District Hospital in the implementation of serviceshas been using SIMRS but is still constrained in its implementation so that it slows downthe service process. The purpose of the study was to determine the differences in polyclinicofficer competency in the use of hospital management information systems (SIMRS) beforeand after training at the Regional General Hospital of Mandau District in 2018. This typeof research uses analytical quantitative methods with pre post test with controls, andinterventions from each variable by conducting SIMRS training. Data analysis was carriedout by univariate and categorical pairing with marginal homogeneity test. The results ofthe study were differences in knowledge (P = 0.000), skills (P = 0.002), attitudes (P =0.000), behavior (P = 0.000) and competence (P = 0.000) before and after training inMandau District Hospital. In this study, the researchers concluded that there weredifferences in the competence of polyclinic officers in the use of SIMRS includingknowledge, skills, attitudes and behavior after SIMRS training. It is suggested the need forthe development of material and technical training for SIMRS, and monitoring andevaluating the competency of officers in the use of SIMRS.Keyword: Knowledge, Skills, Attitudes, Behavior, Competence, SIMRS
PENGARUH EXPERIENTIAL MARKETING TERHADAP LOYALITAS DENGAN KEPUASAN PASIEN SEBAGAI VARIABEL INTERVENING (STUDI PADA BEBERAPA KLINIK DI KOTA PADANG) Tri Sukma, Ezizwita,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1164

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh experiential marketing terhadapkepuasan dan loyalitas pasien klinik peserta BPJS. Untuk jangka panjang, penelitian inidiharapkan bisa menjadi bahan masukan (input) bagi pihak manajemen klinik untuk menentukanstrategi yang tepat, dalam rangka meningkatkan kepuasan dan loyalitas pasien pelanggan klinikmereka. Dengan demikian, diharapkan jumlah pasien pelanggan klinik mereka akan semakinbertambah yang selanjutnya akan memberi keuntungan secara finansial dan prestise. Dari pihakpasien sendiri, diharapkan akan merasakan kepuasan dan kenyamanan saat berobat. Jenispenelitian yang digunakan adalah penelitian penjelasan (explanatory research) denganpendekatan kuantitatif. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalahdengan menggunakan kuesioner skala likert. Populasi dalam penelitian ini adalah pasien dari limabuah klinik anggota BPJS di kota Padang, yang telah menjadi pelanggan klinik tersebut minimaldua tahun terakhir. Jumlah sampel yang diambil adalah 100 responden. Teknik pengambilansampel yang digunakan adalah Purposive Sampling. Instrumen penelitian diukur dengan ujivaliditas dan uji reliabilitas. Metode analisa data yang digunakan adalah analisis deskriptif dananalisis jalur (path analysis). Hasil penelitian menunjukkan bahwa experiential marketingberpengaruh signifikan terhadap kepuasan pelanggan dengan nilai regresi 0,631 dan signifikansit sebesar 0,000. Experiential marketing berpengaruh signifikan terhadap loyalitas dengan regresi0,631 dan signifikansi t sebesar 0,000. Secara tidak langsung experiential marketing berpengaruhsignifikan terhadap loyalitas dengan regresi 0,088 dan signifikansi sebesar 0,000. Kepuasanpelanggan berpengaruh tidak signifikan terhadap loyalitas dengan regresi 0,140 dan signifikansi tsebesar 0,123.Kata kunci : Experiential Marketing, Kepuasan Pelanggan, Loyalitas
FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN MOTIVASI KERJA PERAWAT DI RUANG RAWAT INAP RUMAH SAKIT UMUM DAERAH PETALA BUMI PROVINSI RIAU TAHUN 2017 Ahmad Satria Efendi, Tiara, Sandi Iljanto,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1175

Abstract

It was found in matters that could be used to work from a salary replacement systemprovided with a reward system for exemplary nurses to be disbursed by hospitals thatcould cause low-level nurses to work in public hospitals on this earth. Therefore, this studyaims to determine the factors associated with the work motivation of nurses in the inpatientward. PetalaBumi Regional General Hospital of Riau Province 2017, Training andcommunication and communication. This research is analytic observational analytic (crosssectional). The number of samples in this study was 43 nurses. Data analysis techniqueswere univariate and bivariate using chi square test, followed by multivariate testing usingmultiple logistic regression. From the results of bivariate analysis, 79.1% of nurses withlow motivation. From the results of the analysis of multivariate variables, the largestvariable for work in the inpatient room is Communication (OR: 22,569 95% CI 1,724-295,510 and education and training variables and variables as confounding variables forphysical variables. Functional to improve personal relationships between nurses,harmoniously intertwined, and can also be done by returning the reward system for nursenurses and lingering and motivated to become exemplary nurses.Key Words : Nurse Motivation, Compensation, Safety and Health Insurance,Training, Communication
STUDY EKSPERIMEN PENGARUH CAMPURAN SIKA LN DALAM MENINGKATKAN KUAT TEKAN BATA BETON RINGAN Andi Setiawan, Arman, A
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1159

Abstract

Pembangunan dalam bidang konstruksi di era modern menunjukkan perkembanganyang sangat pesat, sehingga menuntut teknologi yang semakin inovatif. Pada dasarnyadalam membangun suatu bangunan pada saat ini harus menggunakan material dan bahanbahanyang sesuai dengan spesifikasi yang ada. Sebagai salah satu elemen struktur yangmemiliki peranan penting dalam suatu bangunan, dinding merupakan salah satu bagianyang berfungsi sebagai lapisan penutup dalam suatu bangunan. Pada saat ini masyarakatbanyak menggunakan bata merah untuk pasangan dinding, namun kelemahan dari batamerah tersebut belum memiliki kuat tekan yang sesuai dengan standar yang ada. Oleh sebabitu dibutuhkan teknologi baru yang bisa menggantikan bata merah serta dapat memenuhispesifikasi yang ada, diantaranya material yang ringan dan bisa menghasilkan kuat tekanyang lebih tinggi tanpa mengurangi hasil kuat tekannya (bata beton ringan). Dalam prosespembuatan bata beton ringan dibutuhkan material campuran guna meningkatkan hasil kuattekannya. Material yang dipakai dalam pembuatan bata beton ringan ini adalah semen,pasir gunung, dan zat additif (Sika LN). Pengujian bata beton ringan berdasarkan SNI 15-2094-2000 cara pengujian pada bata merah untuk pasangan dinding dan standar kuat tekanyang digunakan untuk bata beton ringan mengacu pada SNI 15-2094-2000. Setelahmelakukan pengujian tentang karakteristik pasir gunung, dari pengujian pasir gunung yangdilakukan dapat disimpulkan bahwa ada beberapa hasil pengujian material yang belummemenuhi standar yang ditentukan. Dari hasil persentase kadar air memiliki bata beton 10% memiliki kadar air 2,65 %, bata beton 20 % memiliki kadar air 2,35 % dan bata beton 30% memiliki kadar air 2,31 %. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa kadar air batabeton 10 % mengalami kenaikan dari bata beton 20 % dan 30 %. Dari pengujian kuat tekanbata beton ringan dengan penambahan zat additif Sika LN dengan komposisi 10 %, 20 %dan 30 % Sika LN. Dari hasil pemeriksaan kuat tekan bata beton ringan kekuatan batabeton dengan campuran Sika LN 30 % memiliki kuat tekan lebih tinggi dari bata betonringan campuran Sika LN 10 % dan 20 %, kuat tekan yang dihasilkan nya yaitu 5,7 Mpa.KATA KUNCI : Bata Beton Ringan, Sika LN, Pasir Gunung dan Kuat Tekan.
EVALUASI INDIKATOR PRESTASI BELAJAR MAHASISWA UNIVERSITAS DHARMA ANDALAS PADANG Lasti Yossi Hastini, Prima Yulianti, Drs. Imran Agus,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1170

Abstract

Pendidikan merupakan suatu proses perkembangan kecakapan seseorang dalam bentuk sikap dan perilakuyang berlaku dalam masyarakat. Proses dimana seseorang dipengaruhi oleh lingkungan yang terpimpinkhususnya didalam lingkungan kampus sehingga dapat mencapai kecakapan social dan dapatmengembangkan kepribadiannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisa pengaruhperilaku belajar, motivasi belajar dan lingkungan keluarga serta locus of control yang terhadap prestasibelajar mahasiswa di perguruan tinggi.Populasi yang diambil adalah mahasiswa aktif Universitas DharmaAndalas Kota Padang.Sampel dengan teknik pengambilan sampel kluster berjumlah 292 mahasiswa/i. Hasilyang diperoleh adalah terdapatnya hubungan signifikan perilaku belajar, motivasi belajar dan lingkungankeluarga serta locus of control yang terhadap prestasi belajar mahasiswa.Diperoleh dua factor untukperilaku belajar, motivasi belajar, lingkungan keluarga serta locus of control.Terakhir adalah terdapat tigarekomendasi yang diberikan agar mahasiswa berprestasi, yaitu rekomendasi dari diri mahasiswa itu sendirimelalui perilaku belajar yang tepat dan benar dan juga rekomendasi bagi lingkungan kampus danlingkungan keluarga agar memberikan motivasi dan mendukung mahasiswa dalam menyelesaikanpendidikannya di perguruan tinggi.Kata kunci : perilaku belajar, motivasi belajar, lingkungan keluarga, prestasi belajar, locus of control
PEMBUATAN PETA TEMATIK PENYEBARAN PROFESIONAL PEREKAM MEDIS DAN INFORMASI KESEHATAN BERBASIS SISTEM INFORMASI GEOGRAFIS (SIG) BERDASARKAN LETAK WILAYAH KERJA DI PROVINSI RIAU TAHUN 2017 Nur Maimun, Zulhendry, Haryani Octaria, Sy. Effi Daniati,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1165

Abstract

Making thematic maps of professional dissemination of PMIK is one of the effective andefficient ways to analyze and visualize data and information, it will be easier for PORMIKIRiau DPD or local government to present more interesting and active information.Because the data is put in the form of maps, and it is very easy to read and understand itfor the local government in making a decision in its Settlement, PMIK in every healthservice facility in the district / city of Riau Province. The purpose of this study is to provideinformation relevant to available data (GIS). The research method used is descriptivequalitative. This research was conducted medically and information about health in RiauProvince in 2016 was 197 people. Data analysis conducted in this study was spatialanalysis (Reclassify). The results of the study show that the distribution of professionalmedical recorders and health information (PMIK) based on the work area of 12 regencies/ cities in Riau province stood 294 people spread out unevenly where the highestdistribution was Medical Recorder and Health Information (PMIK) districts in pekanbarucity It is located in 176 people, while the Professional Distribution of Medical Recordersand Health Information (PMIK), which has a small area in the archipelago, is one of thepeople in the Meranti archipelago which is not included in the Riau provincial province ofthe Riau archipelago.Keywords: Making Thematic Maps, Medical Recorders and Health Information Basedon Geographic Information Systems (GIS)
HUBUNGAN KELENGKAPAN INFORMASI DENGAN PEMAHAMAN TENTANG PERSETUJUAN TINDAKAN MEDIS DI RUMAH SAKIT UMUM KELAS C SE-KOTA PEKANBARU Doni Jepisah, Tri Purnama Sari,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1176

Abstract

Based on Act No. 29 years 2004 about medical practice as stated in articles 45paragraphs (1) said that informed consent is approval of medical action which is givenby the patient or his immediate family after obtaining a complete explanation aboutmedical or dentist action that will be performed on that patient. This research aims tofind out the relationship between the completeness information with an understanding ofthe approval of medical action in public hospital with class C at Pekanbaru. Dataanalysis was carried out in two stages: univariate and bivariate analysis. Based on theresults of research found that from 194 respondents there were 120 respondents (61.9%)who had a low level of understanding, there were 119 (63.1%) respondents who receivedincomplete information about approval of medical action. Based on the result ofbivariate analysis found that there was a significant relationship between completenessinformation (p value 0,001 or 2,857) with an understanding of the approval of medicalaction. It is recommended that the hospital with class C should conduct re-evaluate toknow whether all medical personnel who perform surgical action or other invasiveaction are in accordance with the procedure applied and given a complete information,so, if things happen that are not desirable after surgery, the patient or family is expectedto receive it because before the surgery is done, the doctor has given an explanation tothe patient.Keyword: Completeness Information, Understanding, Approval of Medical Action
FAKTOR-FAKTOR BUDAYA ORGANISASI YANG BERHUBUNGAN DENGAN PERILAKU CARING PERAWAT DI RUANG RAWAT INAP RUMAH SAKIT UMUM DAERAH PETALA BUMIPROVINSI RIAU Mitra, Desianora, Sandi Iljanto,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1160

Abstract

Caring nurse behavior is one of the behavior of organization members that influenced theorganizational culture of an institution. Hospital with caring behavior of low nurses results in lowpatient satisfaction. And the patient's interest to return to the Hospital is reduced. This study aimsto analyze organizational factors related to caring behavior of nurses in Inpatient Room of RSUDPetala Bumi Riau Province 2017.The survey was quantitative cross-sectional observationalanalysis using chi-square test, followed by multiple logistic regression test at 76 implementingnurses.Bivariate analysis shows that there is a significant relationship between risk taking,Cooperation, and training and development, with caring behavior of nurses, while Communication,decision making is a factor counfonding to caring behavior of nurses and rewards withmanagement practices are variables that are not related to caring behavior nurse.The mostdominant variable is related to caring behavior of nursesis risk taking with OR 14,013.For thatsuggested Hospital trying to increase confidence of nurses in providing services, especially forjunior nurses. That is, by making SOPs about caring behavior and incorporating caring elementsinto the assessment of nurse's performance, then the role model of senior nurse in caring behavioris needed.Keywords : Caring nurse behavior, organizational culture, communication, reward, decisionmaking, risk taking, development training, cooperation, management practice.
DETEKSI DINI FAKTOR-FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN STATUS KEPADATAN MINERAL TULANG PADA WANITA USIA SUBUR DI KOTA PEKANBARU Rini Hariani Ratih, Salmiati,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1171

Abstract

Data from the US National Health Agency (Osteoporosis Foundation) in 1997 estimatedthat about 25 million Americans suffer from osteoporosis, 80% of which is experienced bywomen. Then in the World Conference on Osteoporosis Caring Society in Beijing in 2009,data from 14 Asian countries will show 50% osteoporosis cases by 2050. There are severalrisk factors that cause osteoporosis in women who are divided into two, among otherfactors that can not be controlled by age, sex, genetics, menopause, race, and controlledfactors such as exercise, caffeine and carbon consumption, calcium intake, corticosteroidmedication, smoking, Body Mass Index, and alcohol consumption. Research ObjectivesEarly detection of factors related to bone mineral density status in women of infertile agein Pekanbaru. This research is a quantitative analytic research, with cross sectionalresearch design. Samples in this study were women of childbearing age who are in thework area Kecamatan Tampan as many as 399 people. Analysis with Chi-Square test ofthe relationship between calcium intake on bone mineral density status in women ofchildbearing age with Pvalue 0,000 <Alpha 0,05 with big OR is 922.629 (95% CI:125,039-6807,809) meaning less respondent intake calcium risk 922 times suffering fromosteoporosis. the relationship between caffeine consumption and carbonated beverage tobone mineral density status in women of reproductive age with Pvalue 0,000 <Alpha 0,05with OR is 24,330 (95% CI: 10,174-58,182) means respondents who consume caffeine andcarbonated beverages risk 24 times suffering from osteoporosis.Keywords: Early detection, bone mineral density status, women of childbearing age
KUALITAS LAYANAN, KEPUASAN DAN LOYALITAS PASIEN PADA RUMAH SAKIT SWASTA DI KOTA PADANG : BERPIKIR KE MASA DEPAN Nofri Yendra, Haryeni,
Menara Ilmu Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019
Publisher : LPPM Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33559/mi.v13i1.1166

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui : 1) Pengaruh dimensi kualitas pelayananAssurance terhadap Kepuasan Pasien pada rumah sakit swasta di Kota Padang, 2) Pengaruhdimensi kualitas pelayananEmphaty terhadap Kepuasan Pasien pada rumah sakit swasta di KotaPadang,3) Pengaruh dimensi kualitas pelayanan Reliableterhadap Kepuasan Pasien pada rumahsakit swasta di Kota Padang. 4) Pengaruh dimensi kualitas pelayanan Responsiveness terhadapKepuasan pasien pada rumah sakit swasta di Kota Padang, 5) Pengaruh dimensi kualitaspelayanan Tangible terhadap Kepuasan pasien pada rumah sakit swasta di Kota Padang, 6)Pengaruh Kepuasan pasien berpengaruh terhadap Loyalitas pasien pada rumah sakit swasta diKota Padang.Populasi dalam penelitian ini adalah pasien yang sudah lebih dari dua kali menjalaniperawatan pada tiga rumah sakit swasta yang ada dikota Padang terdiri dari RS Yos Sudarso, RSSemen Padang, dan RS BMC. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknikconvenience sampling yaitu siapa pasien Rumah Sakit Swasta yang kebetulan bertemu peneliti,sedangkan setiap pengambilan sampel dilakukan secara acak. Jumlah sampel penelitian ini adalahsebanyak 150 responden. Teknik analisis data yang digunakan dalam pengujian hipotesispenelitian ini dengan pemanfaatan program Partial Least Square. Berdasarkan hasil penelitianmengenai Kualitas Layanan, Kepuasan dan Loyalitas Pasien Pada Rumah Sakit Swasta Di KotaPadang, makadiperoleh hasil yang dirangkum sebagai berikut :Assurance tidakberpengaruhsignifikan terhadap Kepuasan Pasien, Emphaty tidakberpengaruh signifikan terhadap LoyalitasPasien, Reliable tidak berpengaruh signifikan terhadap Loyalitas Pasien, Responsiveness tidakberpengaruh signifikanterhadap Kepuasan pasien, Tangible berpengaruh signifikanterhadapKepuasan pasien, Kepuasan berpengaruh signifikan terhadap Loyalitas pasien.

Page 1 of 2 | Total Record : 13


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 18, No 2 (2024): Vol 18 No. 02 JANUARI 2024 Vol 18, No 2 (2024): Vol 18 No. 02 APRIL 2024 Vol 18, No 1 (2024): Vol 18 No. 01 JANUARI 2024 Vol 18, No 1 (2024): Vol 18 No. 01 APRIL 2024 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 APRIL 2023 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 JULI 2023 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 JANUARI 2023 Vol 17, No 2 (2023): Vol 17 No. 02 OKTOBER 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 OKTOBER 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 JULI 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 APRIL 2023 Vol 17, No 1 (2023): Vol 17 No. 01 JANUARI 2023 Vol 16, No 1 (2022): Vol. 1 No. 1 OKTOBER 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 JULI 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 OKTOBER 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 JANUARI 2022 Vol 16, No 2 (2022): VOL. XVI NO. 2 APRIL 2022 Vol 16, No 1 (2022): VOL. XVI NO.1 APRIL 2022 Vol 16, No 1 (2022): VOL. XVI NO. 1 JULI 2022 Vol 16, No 1 (2022): VOL. XVI NO.1 JANUARI 2022 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO.2 JULI 2021 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO. 2 OKTOBER 2021 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO. 2 APRIL 2021 Vol 15, No 2 (2021): VOL. XV NO. 2 JANUARI 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO. 1 JANUARI 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO.1 APRIL 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO. 1 JULI 2021 Vol 15, No 1 (2021): VOL. XV NO. 1 OKTOBER 2021 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 JANUARI 2020 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 JULI 2020 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 APRIL 2020 Vol 14, No 2 (2020): VOL. XIV NO. 2 OKTOBER 2020 Vol 14, No 1 (2020): VOL. XIV NO. 1 JULI 2020 Vol 14, No 1 (2020): Vol. XIV No. 1 Januari 2020 Vol 14, No 1 (2020): VOL. XIV NO. 1 OKTOBER 2020 Vol 14, No 1 (2020): VOL. XIV NO. 1 APRIL 2020 Vol 13, No 11 (2019): Vol. XIII No. 11 Oktober 2019 Vol 13, No 10 (2019): Vol. XIII No. 10 Oktober 2019 Vol 13, No 9 (2019): Vol. XIII No. 9 Juli 2019 Vol 13, No 8 (2019): Vol. XIII No. 8 Juli 2019 Vol 13, No 8 (2019): Vol. XIII No. 8 Juli 2019 Vol 13, No 7 (2019): Vol. XIII No. 7 Juli 2019 Vol 13, No 7 (2019): Vol. XIII No. 7 Juli 2019 Vol 13, No 6 (2019): Vol. XIII No. 6 April 2019 Vol 13, No 6 (2019): Vol. XIII No. 6 April 2019 Vol 13, No 5 (2019): Vol. XIII No. 5 April 2019 Vol 13, No 5 (2019): Vol. XIII No. 5 April 2019 Vol 13, No 4 (2019): Vol. XIII No. 4 April 2019 Vol 13, No 4 (2019): Vol. XIII No. 4 April 2019 Vol 13, No 3 (2019): Vol. XIII No. 3 Januari 2019 Vol 13, No 3 (2019): Vol. XIII No. 3 Januari 2019 Vol 13, No 2 (2019): Vol. XIII No. 2 Januari 2019 Vol 13, No 2 (2019): Vol. XIII No. 2 Januari 2019 Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019 Vol 13, No 1 (2019): Vol. XIII No. 1 Januari 2019 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 2 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 2 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 1 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 80 (2018): Vol. XII Jilid 1 No.80 Febaruari 2018 Vol 12, No 12 (2018): Vol. XII No. 12 Oktober 2018 Vol 12, No 12 (2018): Vol. XII No. 12 Oktober 2018 Vol 12, No 11 (2018): Vol. XII No. 11 Oktober 2018 Vol 12, No 11 (2018): Vol. XII No. 11 Oktober 2018 Vol 12, No 10 (2018): Vol. XII No. 10 Oktober 2018 Vol 12, No 10 (2018): Vol. XII No. 10 Oktober 2018 Vol 12, No 9 (2018): Vol. XII No. 9 Oktober 2018 Vol 12, No 9 (2018): Vol. XII No. 9 Oktober 2018 Vol 12, No 8 (2018): vol. XII No. 8 Juli 2018 Vol 12, No 8 (2018): vol. XII No. 8 Juli 2018 Vol 12, No 7 (2018): vol. XII No. 7 Juli 2018 Vol 12, No 7 (2018): vol. XII No. 7 Juli 2018 Vol 12, No 6 (2018): vol. XII No. 6 Juli 2018 Vol 12, No 6 (2018): vol. XII No. 6 Juli 2018 Vol 12, No 5 (2018): Vol. XII No. 5 April 2018 Vol 12, No 5 (2018): Vol. XII No. 5 April 2018 Vol 12, No 4 (2018): Vol. XII No. 4 April 2018 Vol 12, No 4 (2018): Vol. XII No. 4 April 2018 Vol 12, No 3 (2018): Vol. XII No. 3 April 2018 Vol 12, No 3 (2018): Vol. XII No. 3 April 2018 Vol 12, No 3 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 3 Vol 12, No 3 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 3 Vol 12, No 2 (2018): Vol. XII No. 2 Januari 2018 Vol 12, No 2 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 2 Vol 12, No 1 (2018): Jurnal Menara Ilmu Januari 2018 Jilid 1 Vol 12, No 1 (2018): Vol. XII No. 1 Januari 2018 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 2 No.78 November 2017 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 78, November 2017 Vol 11, No 78 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 78, November 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 77 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 77, Oktober 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 76 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 76, Juli 2017 Vol 11, No 75 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 75, April 2017 Vol 11, No 75 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 75, April 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 74, Januari 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 2 No. 74, Januari 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 74, Januari 2017 Vol 11, No 74 (2017): Vol. XI Jilid 1 No. 74, Januari 2017 Vol 10, No 60-65 (2016): Jurnal Edisi 2016 Vol 10, No 60-65 (2016): Jurnal Edisi 2016 Vol 10, No 73 (2016): Menara Ilmu Desember Jilid 2 Vol 10, No 73 (2016): Menara Ilmu Desember Jilid 2 Vol 10, No 72 (2016): Jurnal Menara Ilmu November Jilid 1 Vol 10, No 72 (2016): Jurnal Menara Ilmu November Jilid 1 Vol 10, No 10 (2016): Jurnal Fungsional Dr. Yusnaweti, M.P Vol 10, No 10 (2016): Jurnal Fungsional Dr. Yusnaweti, M.P More Issue