cover
Contact Name
Rahmat Faizal
Contact Email
rahmatfaizal27@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
jbe@borneo.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota tarakan,
Kalimantan utara
INDONESIA
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil
ISSN : -     EISSN : 25811134     DOI : -
Core Subject : Engineering,
Borneo Engineering: Jurnal Teknik Sipil (ISSN Online 2581 - 1134) diterbitkan dua kali dalam setahun, pada bulan Juni dan Desember . Artikel tersebut dapat berupa produk penelitian , pemikiran ilmiah atau studi kasus dalam teknik sipil.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021" : 10 Documents clear
Studi Eksperimental Pengaruh Sudut Kemiringan Penyambungan Balok Beton dengan Bondcrete Terhadap Kuat Lentur Beton Andre Feliks Setiawan; Dafit Natalius; Josephine Karmela
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1858

Abstract

Beton adalah salah satu bahan struktur yang banyak dipakai dan dimanfaatkan dalam industri konstruksi. Dalam pelaksanaan pengecoran beton di lapangan, ada kalanya tertunda ditengah-tengah pengecoran baik karena cuaca yang tidak mendukung, terhentinya pengiriman beton ready mix, maupun karena masalah rusaknya alat-alat penunjang pengecoran, sehingga pengerjaan pengecoran harus dilakukan secara bertahap. Untuk itu dilakukan penelitian mengenai kekuatan sambungan beton lama dengan beton baru.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh umur beton pada saat penyambungan dengan menggunakan bondcrete terhadap kuat lentur beton dengan f’c = 25 MPa, dan untuk mengetahui pengaruh sudut kemiringan sambungan pada beton yang akan disambung.Dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa semakin bertambahnya umur beton lama saat penyambungan akan menghasilkan nilai kuat lentur beton yang semakin kecil. Beton yang disambung dengan sudut kemiringan penyambungan 45º menghasilkan nilai kuat lentur yang lebih besar daripada beton yang disambung dengan sudut kemiringan penyambungan 60º. Selain itu penggunaan bondcrete dapat menambah kekuatan lentur balok beton yang disambung sebesar 15,572%.
Evaluasi Kinerja Simpang Empat Bersinyal Dengan Metode MKJI dan Sidra Intersection fatmawati fatmawati; Mohamad Isram M. Ain
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1681

Abstract

Pada lima tahun terakhir pertumbuhan pembangunan di sepanjang ruas jalan MT. Haryono mengalami pertumbuhan yang sangat pesat, mulai dari pembangunan property (perumahan dan ruko), pusat perbelanjaan, hingga menjamurnya usaha kuliner di sepanjang sisi ruas jalan, hal ini menyebabkan tingginya tarikan kendaraan menuju daerah tersebut. Adanya alih fungsi tata guna lahan di beberapa lokasi di Balikpapan menyebabkan tingginya bangkitan dan tarikan kendaraan pada daerah tersebut. Pada ruas jalan MT. Haryono terdapat banyak simpang, namun antrian panjang paling sering terjadi pada simpangan MT. Haryono - Ruhui Rahayu, kendaraan yang mengantri di traffic light rata-rata harus melewati 2 hingga 3 kali cycle time untuk dapat melewati persimpangan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kinerja simpang pada kondisi eksisting menggunakan metode MKJI dan Program SIDRA Intersection, mengetahui perbedaan kinerja dari kedua metode tersebut, hingga ke rekomendasi upaya perbaikan simpang. Hasil evaluasi kinerja simpang dengan metode MKJI diperoleh nilai LoS D pada lengan pendekat utara dengan nilai tundaan sebesar 39.4 det/smp, nilai LoS F pada lengan pendekat selatan dan barat dengan nilai tundaan masing 99.2 det/smp dan 152.9 det/smp, dan untuk pendekat timur nilai Los E dengan waktu tundaaan sebesar 57.7 det/smp. Sedangkan pada analisis Sidra Intersection diperoleh nilai LoS F pada semua lengan pendekat dengan waktu tundaan rata-rata pada semua simpang sebesar 122 det/kend. Untuk nilai DS pada metode MKJI dan Sidra Intersection terdapat perbedaan, dimana nilai DS MKJI pada lengan pendekat utara sebesar 1.36, pendekat selatan 1.21, pendekat barat 0.91, dan pendekat timur 0.80 sedangkan nilai DS berdasarkan Sidra Intersectioan adalah sebesar 1.2.  
Pengaruh Penambahan Fly Ash Terhadap Perilaku Teknis Tanah Ekspansif di Daerah Selimau Kabupaten Bulungan Fuad Harwadi; Sepri Rantesalu; Nofrizal Nofrizal
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1640

Abstract

Expansive soil is one of the problematic soils for civil engineering construction. The high swelling-shrinkage nature results in deformations that can damage the construction on it, therefore it is necessary to make improvements in expansive  soil. One of the most widely used methods of improving expansive soil is stabilization using chemical additives. In this research using coal waste material (fly ash) as stabilizer from PLTU Sekayan in Kaltara Province, so it can be said as environmentally friendly stabilization. The research objective was to determine changes in engineering behavior of expansive soil through compaction tests and CBR. The test results will be displayed in graphical form, namely by comparing the expansive soil that has not been stabilized (initial conditions) and the expansive soil that has been stabilized with fly ash at mixed variations of 20%, 30% and 40%, and has passed the curing period for 5, 15, and 30 days. From this research, it was found that the addition of a stabilizer (fly ash) could improve its engineering properties, and the optimum results were obtained at the addition of 40% fly ash and after 30 days of curing time. From the compaction test, it was found that the volume weight of dry soil (γdry) increased by 14.05% from 1.21 gr/cm3 to 1.38 gr/cm3 and the optimum water content (wopt) decreased by 38.12% from 31.19% to 19,3%. From CBR testing in the laboratory, there was a very large increase in the value of CBRDesign, namely 2192% from 0.72% to 16.5%
Karakteristik Kecelakaan Lalu Lintas pada Jalan Tol Jagorawi km 19–km 40 Kabupaten Bogor Endang Widjajanti
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1648

Abstract

The aims of this research are to identify accident characteristics and blackspot on Jakarta – Bogor – Ciawi (Jagorawi) Toll Road km 19 – km 40, as part of Jagorawi Toll Road, using secondary data on traffic accidents for 3 years, namely 2016 – 2018. The research method refers to Pd T-09-2004-B-Guidelines for Handling Traffic Accident Black Sites (Directorate General of Bina Marga, 2004). The results showed the most accidents for Bogor direction occurred on Friday (39%) and for Jakarta directions on Tuesday (22%), in bright light conditions, fair weather with the dominant accident type of rear front crash (81%). The blackspots of Jagorawi Toll Road are located on the Km 23 (km 23+090, 23+600 and 23+800) and km 26 (km 26+200, 26+800 and 26+870) for Bogor direction and km 23 (km 23+200, 23+400, 23+600) for Jakarta direction. The proposed handling is the addition of warning signs in blackspot areas, safe distance limits and speed limits on toll roads.
Analisis Kelayakan Struktur Dermaga IV Pelabuhan Malundung Kota Tarakan Untuk Kapasitas Mobil Crane Bongkar Muat Edy Utomo
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1655

Abstract

Pelabuhan Malundung, yang diperkirakan telah dibangun sekitar tahun 1970-an merupakan saalah satu Pelabuhan terbesar yang berada di wilayah Provinsi Kalimantan Utara. Terdapat salah satu Dermaga yang telah berusia kurang lebih 40 tahun, yang akan dipergunakan sebagai daerah bongkar muat Pipa Gas, sebelum Pipa tersebut didistribusikan ke beberapa titik pengeboran. Salah satu metode bongkar muat yang sering diajukan oleh pihak suplai material adalah dengan meletakkan Mobil Crane pada bagian atas Dermaga, dengan Kapasitas Crane sebesar 165 Ton. Berdasarkan hal tersebut, penelitian ini mencoba memberikan solusi alternatif dalam pengambilan keputusan terkait metode yang digunakan untuk bongkar muat pipa tersebut. Namun, perlu didahului oleh kajian analisis investigasi kekuatan terhadap Struktur Dermaga tersebut. Metode analisis yang digunakan adalah Metode Pengamatan Langsung dari Konstruksi Dermaga dan Pemodelan Struktur dengan menggunakan FEA. Model akan dibuat menjadi 2 bentuk kondisi posisi Crane dan Trailer yang kemudian akan dianalisis hasil gaya-gaya yang terjadi dari setiap kondisi pendekatannya. Berdasarkan metode tersebut, penelitian ini memberikan kesimpulan bahwa, Crane dengan kapasitas 165 Ton dan Trailer tersebut tidak dapat dipergunakan bersamaan di atas Dermaga, serta melakukan kegiatan bongkar muat Pipa. Hal ini disebabkan oleh, terjadinya kegagalan sistem balok di bawah lantai Dermaga, walaupun kondisi Deformasi dan Tegangan Kompresi masih dalam batas aman. Sedangkan dari pengamatan visual menunjukkan beberapa kerusakan fatal dari sistem Balok, Pile Cap dan Pelat Lantai Dermaga berupa retakan besar yang memberikan dampak korosi tinggi pada elemen tulangan baja. Oleh sebab itu, Dermaga IV perlu untuk diberikan Revitalisasi Konstruksi untuk dapat melayani kegiatan bongkar muat dengan maksimal.
Analisis Daerah Rawan Kecelakaan (Black Site) Dan Titik Rawan Kecelakaan (Black Spot) Provinsi Lampung Yogi Oktopianto; Siti Shofiah; Faishal Andhi Rokhman; Kanthi Pangestu Wijayanthi; Eka Krisdayanti
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1777

Abstract

Traffic accidents are the main indicator of road safety levels. There were 2,225 traffic accidents throughout 2019 in Lampung Province with 724 deaths, 1240 seriously injured, and 2015 minor injuries. The research was conducted to the identification of the black site and black spot in Lampung Province. The method used in this research is the EAN, Z-score, Frequency of accidents method calculates accident-prone areas to get the value of the accident location (Black Site) and the Cumulative Summary method to identify the black spot. The results showed from 93 roads, there is 1 road which is the highest black link of each road status. The accident-prone area (black site) is Jalan Lintas Tengah Sumatra and accident-prone points (black spot) at KM 18-26 are influenced by land use, road geometric, and traffic signs.
Perilaku Kuat Tekan Beton Normal Terhadap Penambahan Serat Botol Plastik Jenis PET Noviyanthy Handayani; Amelia Faradila; Imam Juari; Dian Larasati
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1594

Abstract

PET (Polyethylene Terephthalate) plastic bottle waste is a material that takes a long time to decompose and will accumulate in the world for a long time. Therefore we need the utilization of the plastic waste. One way to reuse PET plastic bottle waste is to use it as an additive to the concrete mixture. The purpose of this study is to determine how much increase in the compressive strength of concrete to the addition of shredded PET plastic waste at 28 days of concrete. The variations in the addition of 0%, 0,2%, 0,4%, 0,6%, 0,8%, and 1% to the volume of concrete cylinders with 3 samples of concrete variations each. The results showed that the concrete with the addition of PET fibers by 0.2% experienced an increase in the compressive strength value of 1.31% from the compressive strength of normal concrete which was originally 22.251 MPa to 22.650 MPa. While the variation in the percentage of PET 0.4%, 0.6%, 0.8% and 1% decreased the compressive strength of the concrete. In PET fiber concrete 0.6% and 1.0%, although there is a decrease in the average compressive strength of the concrete, the value obtained exceeds the compressive strength value of the concrete plan, which is 20 MPa.
Finite Element Analysis of One-Way Hollow Plate Capacity with Bamboo Apus and Bamboo Petung Dani Nugroho Saputro; Arnie Widyaningrum; Agus Maryoto; Thomas Calvin Putro Sasongko
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1823

Abstract

Design capacity is one of the main parameters in the analysis of concrete slab behavior. In general, bent tests for concrete slab will be tested experimentally in the laboratory. However, it requires a lot of energy, cost, and a long time. For that we need a simulation approach with numerical methods that is the finite element method using ABAQUS program. The test object is a composite structure in the form of a one-way hollow plate with bamboo Apus and Petung as structural reinforcement, the test object is modeled in a 3D solid model with a concentrated load. Furthermore, material will be inputted their properties based on the result of experimental tests. Numerical analysis using ABAQUS shows similar collapse behavior with experimental analysis, yet the result of concrete slab capacity to the ultimate and the deflection indicates a difference in the value of the experimental tests. Tests with numerical and experimental methods, both concrete slab specimens with bamboo apus and petung produce a similar crack pattern, namely flexural shear crack. The maximum stress hollow concrete slab bamboo apus +17.71 Mpa and bamboo petung +23.2 Mpa
Analisis Kelayakan Finansial Perencanaan Ruang Parkir di Jalan Jawa Kabupaten Jember Ahmad Fikri; Akhmad Hasanuddin; Willy Kriswardhana
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.1496

Abstract

Jalan Jawa merupakan salah satu jalan yang memiliki aktivitas sanggat tinggi di kota Jember. Meskipun memiliki lebar jalur yang cukup lebar, namun masih sering terjadi antrian kendaraan yang cukup panjang. Hal ini disebabkan fasilitas parkir yang tersedia di Jalan Jawa sebagian besar hanya ada di badan jalan (On Street Parking). Penelitian ini bertujuan untuk merencanakan lahan parkir pada Jalan Jawa Jember untuk mengurangi kendaraan yang terparkir pada badan jalan dan menganalisis kelayakan finansial lahan parkir tersebut. Hasil survey menunjukkan volume parkir kendaraan roda dua sebesar 1427 kendaraan dengan kebutuhan petak parkir sebesar 439 kendaran. Untuk roda empat volumenya sebesar 221 kendaraan dengan kebutuhan petak parkir sebesar 84 kendaraan. Lahan parkir direncanakan untuk kendaraan roda dua dengan kapasitas petak parkir sebesar 650 kendaraan. Berdasarkan hasil analisis finansial, didapatkan nilai nilai sebagai berikut, NPV sebesar 0,37% - 0,72%, IRR sebesar 0,71%, BCR sebesar 1,71, dan Payback Period pada bulan ke-8.
Analisa Umur Sisa Jalan Terhadap Beban Berlebih (Overloading) Dan Metode Perbaikan Jalan Di Gunung Selatan Kota Tarakan Daud Nawir
Borneo Engineering : Jurnal Teknik Sipil Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021
Publisher : Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Borneo Tarakan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35334/be.v5i1.2210

Abstract

This study aims to analyze the life of the rest of the road against overloading as well as road repair methods. In this calculation, the calculation of remaining life on the road section, analyzing the life of the pavement plan based on the cumulative results of ESAL on each vehicle load and the calculation of road repairs using component analysis method and ASSTHO 1993. Based on the results of the calculation of remaining life shows that each year experienced a decrease in the life of the plan which under normal conditions the remaining age of pavement planned since the road opened until the 5th year after the road opened is 29.42%. For alternative conditions of weight addition of 10%, the remaining age of pavement decreased from normal conditions occurred in the fourth year which showed the remaining lifespan of negative yields of – 4.01% . From this condition it is known that the pavement construction is not able to accommodate overloading until the age of the pavement plan for 10 years. The need for thick pavement for overlay on The South Mountain road using component analysis method obtained results of 7 cm while using AASHTO 1993 obtained results of 8 cm for the next 10 years by using laston MS.744 material. From both results showed that the planned pavement thickness gave relatively the same result, this is because the Component Analysis method is a modified AASHTO 1993 method.

Page 1 of 1 | Total Record : 10