cover
Contact Name
Sukma Murni
Contact Email
sukmamurni@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
collase.journal@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota cimahi,
Jawa barat
INDONESIA
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education)
ISSN : 26144085     EISSN : 26144093     DOI : -
Core Subject : Education,
Collase Journal publishes original research or theoretical papers about teaching and learning in Primary Teacher Education study program of IKIP Siliwangion current science issues, namely: -Teacher of Primary School. -Observers and Researchers of Primary School. -Educational decisions maker on regional and national level.
Arjuna Subject : -
Articles 24 Documents
Search results for , issue "Vol. 6 No. 3 (2023)" : 24 Documents clear
PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PERMULAAN KELAS RENDAH SEKOLAH DASAR Tipa Nurapipah; Muhammad Rizal Fauzi
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.8806

Abstract

Penelitian ini memiliki empat tujuan yaitu,(1).Mengetahui skenario dan implementasi pembelajaran membaca permulaan siswa sekolah dasar kelas I  menggunakan media kartu kata, (2).Mengetahui respon guru dan siswa sekolah dasar kelas I terhadap pembelajaran daring membaca permulaan dengan menggunakan media kartu kata, (3). Mengetahui kesulitan-kesulitan yang dialami siswa sekolah dasar kelas I pada saat mengikuti pembelajaran daring dalam membaca permulaan menggunakan media kartu kata, (4).Mengetahui kendala-kendala yang dihadapi guru pada saat mengimplementasikan pembelajaran daring pada membaca permulaan menggunakan media kartu kata.Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, yang bertujuan untuk mengetahui upaya yang dilakukan oleh guru dalam pembelajaran online membaca permulaan menggunakan media kartu kata.Subjek dalam penelitian ini adalah siswa SD Kelas I di SDN Girimukti Tahun Pelajaran 2020/2021 yang berjumlah 20 siswa terdiri dari 9 siswa laki-laki dan 11 siswa perempuan.Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan, bahwa dalam penelitian ini siswa dapat mengikuti kegiatan pembelajaran membaca permulaan dengan media kartu kata dengan efektif.
PEMBELAJARAN DARING PADA MATERI GAYA MAGNET DENGAN MENGGUNAKAN MODELPEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME PADA SISWA KELAS IV SDN 218 SARIJADI Iyam Maryam; Hana Sakura Putu Arga
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.8896

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurangnya motivasi untuk mengikuti pembelajaran sains dan rendahnya hasil belajar pada siswa kelas IV. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran mengenai skenario, implementasi, respon guru dan siswa terhadap pembelajaran gaya magnet dengan menggunakan model pembelajaran konstruktivisme, serta untuk mengetahui kesulitan-kesulitan yang dihadapi siswa dan kendala yang dihadapi guru selama pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 218 Sarijadi Kota Bandung dengan jumlah siswa sebanyak 25 orang yang terdiri dari 14 orang siswa laki-laki dan 11 orang siswa perempuan. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi guru dan siswa, angket, wawancara, dan tes untuk mengukur kemampuan pemahaman konsep materi gaya magnet siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan model pembelajaran konstruktivisme  dalam materi gaya magnet  siswa sudah menunjukkan hasil yang baik. Hal tersebut dapat dilihat dari hasil postes sebanyak 88% siswa mendapatkan nilai di atas kriteria ketuntasan minimal dan 12% lainnya mendapatkan nilai dibawah kriteria ketuntasan minimal. Hal tersebut tak lain juga didukung oleh skenario pembelajaran guru di kelas yang dilaksanakan sesuai dengan RPP. Respon guru dan siswa menunjukkan hal yang positif dilihat dari observasi dimana siswa turut aktif dalam aktivitas pembelajaran di kelas. Namun, masih ada kesulitan yang dihadapi siswa, yaitu kurangnya ketelitian siswa dalam mengerjakan soal.
PEMBELAJARAN DARING MATERI PERKALIAN BILANGAN CACAH SISWA SD DENGAN METODE JARIMAGIC PADA SISWA KELAS IV SD AL BASYARIYAH Ujang Cahyadi; Sylvia Rabbani; Medita Ayu Wulandari
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.9537

Abstract

PENGEMBANGAN MEDIA APLIKASI LIVE WORKSHEET PADA MATERI DAILY ROUTINES UNTUK MENINGKATKAN ENGLISH LISTENING SKILL SISWA KELAS V SD Yosua Puji; Hana Sakura Putu Arga; Zaqiyah Lailatul Farihah
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.12436

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menelaah pengembangan media live worksheet pada materi daily routines untuk meningkatkan english listening skill siswa kelas V SD. Metode penelitian yang digunakan adalah research and development (R&D). Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V salah satu Sekolah Dasar di Kota Bandung dengan jumlah siswa sebanyak 38 orang yang terdiri dari 18 orang siswa laki-laki dan 20 orang siswa perempuan. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi guru dan siswa, soal pretest dan posttest, serta angket wawancara guru dan siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat peningkatan english listening skill siswa ketika diterapkannya media live worksheet. Hal tersebut ditunjukan dengan nilai rata-rata english listening skills kelas sebesar 92,18 yang tergolong dalam kategori baik, nilai tertinggi siswa sebesar  100 dan nilai terendah sebesar 60. Ketuntasan belajar siswa menunjukan 96% siswa mendapatkan nilai diatas kriteria ketuntasan minimum.
PENGARUH MOTIVASI KERJA, LINGKUNGAN KERJA, DAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH TERHADAP KINEFJA GURU SD DI KECAMATAN GUNUNGWUNGKAL KABUPATEN PATI Supri Yati
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.13784

Abstract

The purposes of this research is to determine: 1) the influence of work motivation on teacher’s performance, 2) the influence of work environment on teacher’s performance, 3) the influence of principal leadership on teacher’s performance, 4) the influence of work motivation and work environment on teacher’s performance, 5) the influence of work motivation and principal leadership on teacher’s performance, 6) the influence of work environment and principal leadership on teacher’s performance, and 7) the influence of these three aspects; work motivation, work environment, and principal leadership on teacher’s performance. This type of research is quantitative research by using ex post facto approach. The population in this research is elementary school teachers in Gunungwungkal Subdistrict of Pati Regency with the total number of 183 people, and it is obtained 72 people as sample by using proportionated stratified random sampling technique. This research uses data analysis techniques using simple and multiple regression test. The results of study showed that work motivation has an effect on teacher’s performance of 35,2%. Work environment has an effect on teacher’s performance of 43,9%. Principal leadership has an effect on teacher’s performance of 40,1%. Work motivation and work environment have an effect on teacher’s performance of 54,0%. Work motivation and principal leadership have an effect on teacher’s performance of 46,5%. Work environment and principal leadership have an effect on teacher’s performance of 54,8%. Work motivation, work environment, and principal leadership have an effect on teacher’s performance of 58,0%.
IMPLEMNTASI SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN DISIPLIN DAN PROFESIONALISME GURU DI MADRASAH MIFTAHUL HUDA TAYU PATI Tri Pudji
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.13785

Abstract

The purpose of this study was to determine the implementation of the principal's academic supervision to improve teacher discipline and professionalism and the obstacles faced by school principals in improving the discipline and professionalism of Miftahul Huda Tayu Madrasah teachers. This study used a qualitative approach with case study design. The results in this study are: 1) The efforts of the head of the Madrasah Tsanawiyah Miftahul Huda Tayu in improving teacher discipline are 1) Coaching and checking to see discipline, 2) providing motivation, 3) giving awards. The efforts of the head of Madrasah Tsanawiyah Miftahul in improving teacher professionalism are empowering the competencies possessed by teachers, being active in the Teacher Working Group (KKG), participating in seminar training, providing guidance for supervision. 2) Implementation of principal's academic supervision to improve teacher professionalism and discipline. The planning stage includes forming a supervision team, analyzing monitoring needs, compiling a supervision schedule, compiling supervision instruments, and disseminating supervision instruments. The implementation phase of academic supervision includes class visits, seminars, group discussions, teacher meetings, self-assessment, individual meetings, class observations, class visits. 3) Principal constraints in implementing the principal's academic supervision to improve teacher professionalism and discipline at Madrasah Tsanawiyah Miftahul Huda Tayu 1) Lack of time, 2) Lack of teacher's scientific passion, 3) Worries due to Pandemic Conditions, 4) Human resources, 5) lack of teacher commitment
PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS SISWA MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA DAN SIFATNYA DI KELAS V SEKOLAH DASAR Khoirin Nisa; Duhita Savira Wardani
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.14247

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menalaah proses dan hasil pengembangan media video pembelajaran dengan menggunakan aplikasi canva, untuk mengetahui respon guru dan siswa terhadap pengembangan media video pembelajaran dengan menggunakan aplikasi canva, kendala-kendala yang ditemui pada saat pengembangan media video pembelajaran, dan peningkatan kemampuan berpikir kritis menggunakan media pembelajaran yang dikembangkan dengan aplikasi canva. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode R&D (Research and Development). Metode R&D merupakan metode penelitian yang dipakai untuk menghasilkan produk tertentu, dan menguji keefektifan produk itu. Dalam suatu penelitian dibutuhkan instrumen penelitian sebagai alat bantu pengumpulan data. Instrumen yang dikembangkan dan digunakan dalam penelitian ini berupa catatan lapangan, lembar validasi produk, wawancara, observasi, angket serta lembar tes soal. Hasil penelitian menunjukkan respon siswa terhadap media video pembelajaran dengan menggunakan aplikasi canva yaitu dengan menilai baik dan layak digunakan, hal ini dapat dibuktikan dengan hasil respon peserta didik dilihat dari hasil uji coba terbatas memperoleh presentase 76,25%, sedangkan respon peserta didik pada hasil uji coba luas memperoleh presentase 76,2%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa respon siswa sangat baik terhadap media video pembelajaran canva sehingga berpengaruh terhadap peningkatan berpikir kritis pada peserta didik. Berdasarkan hasil penelitian ini diharapkan akan menjadi bahan informasi dan masukkan bagi para peserta didik dan guru agar dapat menggunakan media pembelajaran yang menarik agar tercapai tujuan pembelajaran yang diinginkan.
PENGEMBANGAN MODEL PARENTING BERBASIS E-MODUL UNTUK ANAK Resfa Ati
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.16253

Abstract

The objectives of this study are: (1) to analyze the need for an e-module-based parenting model for children's independence (2) to formulate a design for developing an e-module-based parenting model (3). The type of research is Research and Development (R&D) from Sugiyono. adopting the theory of Borg and Gall, the research simply uses ten steps (1) Research and information gathering, (2) Designing a product, (3) Developing a prototype (preliminary), (4) Preliminary testing in the field, (5) Revision of the main product, (6) Main product trial, (7) Product use revision, (8) Field use trial, (9) Final product revision, (10) Dissemination and implementation. Sources of data are parents and teachers at basic level formal education institutions in Bangsri, Bangsri Jepara District. Data collection techniques in the form of interviews, observations, questionnaires, documentation. The research instrument is a structured interview guide for teachers, validation questionnaires for material experts. The results of the study: 1) The results of the needs analysis show that parents need interesting modules for reference materials and teaching materials in the implementation of parenting in order to make children independent based on the results of interviews and observations. 2) Development of parenting media in the form of e-module-based parenting models and e-module usage manuals; 3) The feasibility of the e-module-based parenting module based on the validation results from media experts is 91, material expert validation is 87 and linguist validation is 93. The validation criteria from the three validators are very valid and very feasible to use in parenting activities for elementary level children. The conclusion of the study is that the development of an e-module-based parenting model is very suitable to be used to improve parents' skills in making children independent at the elementary school level. Keywords: e-module, Parenting, elementary school age children
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA Siti Jamilah; Shalahudin Ismail; Ria Komaraiah
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.17134

Abstract

AbstrakPenelitian ini dilatar belakangi oleh kurangnya minat membaca dan rendahnya hasil belajar siswa di sekolah dasar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menelaah kemampuan membaca siswa. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah library research dimana penulis mendasarkan pada sumber-sumber data atau referensi yang berbentuk teks dari pendapat para ahli yang telah diformulasikan dalam bentuk buku, jurnal, maupun yang lainnya. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa langkah-langkah penerapan metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa adalah setiap siswa bekerjasama saling membacakan dan menemukan ide pokok kemudian memberikan tanggapan terhadap wacana yang ditulis pada lembar kerja siswa. Kata Kunci: Metode CIRC, Kemampuan membaca  siswa. 
PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN TAMBAHMULYO 01 Ahmad Mujibburrohman
COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education) Vol. 6 No. 3 (2023)
Publisher : IKIP Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22460/collase.v6i3.17148

Abstract

This study aims to analyze the effect of the Problem Based Learning (PBL) learning model assisted by learning video media on understanding mathematical concepts. The research method used in this study is a quantitative method in the form of Quasy Experimental Design (pseudo-experimental). The design used in this study was a nonrandomized pretest-posttest control group design. The sample of this study was class V SD Tambahmulyo 01, namely class VA and VC. The data collection technique was test and non-test, the test technique used understanding of mathematical concepts while the non-test technique used observation and documentation. Data analysis techniques using normality test, homogeneity, and t test. The results of data analysis concluded that there was an influence of the PBL learning model assisted by video learning media on the ability to understand mathematical concepts of fifth grade students at SDN Tambahmulyo 01. This is evident from the results of the paired sample t-test, the results obtained were 0.03 <0.05 meaning H0 was rejected, meaning that the PBL model assisted by learning video media has an effect on the understanding of mathematical concepts of fifth grade students at SDN Tambahmulyo 01.Keywords: PBL Model, Understanding Mathematical Concepts, Learning Videos

Page 1 of 3 | Total Record : 24