cover
Contact Name
Eni Defitriani
Contact Email
phi.unbari@gmail.com
Phone
+6285266564333
Journal Mail Official
phi.unbari@gmail.com
Editorial Address
Program Studi Matematika, Universitas Batanghari Jambi
Location
Kota jambi,
Jambi
INDONESIA
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika
ISSN : -     EISSN : 25980661     DOI : https://www.doi.org/10.33087/phi
Core Subject : Education,
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika is an open access peer-reviewed journal that aims to share and discuss issues and research results. This journal is published by Mathematics Education Program Study, Batanghari University. This journal publishes scientific articles on research results and reviews covering the fields of mathematics education. This journal is published twice a year, in April and October.
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018" : 10 Documents clear
PERBEDAAN PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA YANG MEMPEROLEH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY-TWO STRAY (TS-TS) DAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DI KELAS VII SMP ISLAM AL-FALAH JAMBI Putri Mulyani; Zulyadaini Zulyadaini; Eni Defitriani
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (935.114 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.41

Abstract

This research was motivated by the low mathematical problem-solving ability of the seventh grade students of Al-Falah Islamic Junior High School Jambi. This research is a quasi-experimental study with Nonequivalent Pretest-Posttest Control Group Design design and a pattern that is all students of Al-Falah Islamic Middle School in the academic year 2017/2018. Sampling used purposive sampling, which is a sample consisting of three classes namely class VII.1, VII.2 and VII.4 where the given sample is different. The instruments used in this study are teaching materials and mathematical solution ability tests. The research data were analyzed using non parametric Kruskal Wallis H. statistical results. The results showed that there were differences faced by students who studied with two types of Two Stay-Two Stray (TS-TS), Problem Based Learning (PBL) learning models, and models conventional learning. After further using the Games-Howell test, the differences in the TS-TS class and PBL class then become PBL classes and Conventional classes.Keywords: Mathematical problem solving ability, Two stay-Two Stray (TS-TS), Problem Based Learning (PBL).
ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS BERDASARKAN TEORI POLYA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FIELD DEPENDENT DAN FIELD INDEPENDENT PADA POKOK BAHASAN TRIGONOMETRI KELAS X SMA N 1 KOTA JAMBI Elsa Manora Siahaan; Sri Dewi; Hasan Basri Said
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (582.042 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.37

Abstract

Penelitianbertujuanmengetahuikemampuanpemecahan masalah matematis ditinjau dari gaya kognitif field dependent dan field independent pada siswa kelas X SMA Negeri 1 Kota Jambi Tahun Ajaran 2017-2018 yang berjumlah 198 siswa. Subjek yang diambil dalam penelitian ini sebanyak 6 orang, yaitu 3 siswa dengan gaya kognitif field dependent dan 3 siswa siswa dengan gaya kognitif field independent. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode angket tes gaya kognitif, tes kemampuan pemecahan masalah matematis dan pedoman wawancara. Data yang diperlukan diperoleh melalui tes pemecahan masalah matematis, dan pedoman wawancara yang telah diuji terlebih dahulu melalui uji pendapat validator, data tes angket gaya kognitif telah baku tanpa diuji cobakan oleh pendapat validator. Teknik analisis data  yaitu meliputi (1) reduksi data, (2) pemaparan data, dan (3) penarikan kesimpulan serta digunakan triangulasi waktu. Hasil penelitian ini menunjukkan perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematis antara keenam subjek pada langkah menyelesaikan masalah dan mengecek kembali, yaitu subjek FI dalam menyelesaikan masalah sesuai rencana dan mengecek kembali hasil yang diperoleh lebih baik dibandingkan subjek FD dalam menyelesaikan masalah dan mengecek kembali hasil.Hal ini terlihat dari jawaban subjek dan indicator pemecahan masalah matematis, kemudian terlihat dari jawaban tes wawancara berdasarkan tahapan Polya. Kata Kunci:Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent.
PENERAPAN MIND MAPPING DALAM PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA DI SMPN 9 KOTA JAMBI Sri Dewi; Akhmad Faisal Hidayat
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (587.687 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.42

Abstract

Students' mathematical communication skills are still unsatisfactory, the average student error shows an error in expressing daily events in the language of mathematics. This is due to a lack of student understanding of the material that has been taught, and the level of students' creativity in recording important concepts contained in the content of the subject matter is still not satisfactory, student records tend to be still boring. The purpose of this study are: (1) to describe the implementation of mind mapping in the scientific approach to improve students' mathematical communication skills, and (2) describe the results of the assessment of mathematical communication skills that occur in students after learning is done with mind mapping in the scientific approach. The type of research that the author is doing is included in classroom action research (CAR). The author uses interview, observation, test and documentation methods. As for the analysis, the author uses descriptive qualitative analysis techniques, namely in the form of qualitative data and quantitative data that the author obtained during direct observation in the field. The research findings show that the application of mind mapping in the scientific approach can improve mathematical communication skills in students of Jambi City Vocational High School 9. (1) The process of implementing mind mapping with a scientific approach to improve students' mathematical communication skills can run smoothly as planned. The application of mind mapping has provided new experiences for students and teachers and provides several benefits, the benefits of mind mapping obtained include: students become the spirit of learning, students easily remember lessons and students gain drawing experience to find the relationship between one concept and another concept and the teacher easier to explain the subject matter to students; (2) on the assessment of students 'mathematical communication skills, from quantitative data the acquisition of scores on students' mathematical communication obtained a high enough value, namely in the first cycle the average value obtained was 75.87 or around 77.2%, in the second cycle there was an increase namely 80.1 or around 87.1%.Keywords: Mind Mapping, scientific approach, and mathematical communication skills
DIFFERENTIATED INSTRUCTION: APA, MENGAPA DAN BAGAIMANA PENERAPANNYA Eni Defitriani
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (578.379 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.38

Abstract

Setiap siswa unik. Mereka hadir dengan karakteristik yang berbeda. Guru sebagai pemimpin dalam proses pembelajaran, dituntut agar dapat merangkul perbedaan karakteristik tersebut dan mengembangkan potensi yang dimiliki oleh setiap siswa. Sehingga, tidak ada siswa yang bodoh. Hanya saja mereka belum menemukan cara belajar yang tepat untuk mengembangkan potensinya. Salah satu cara yang memastikan bahwa semua siswa belajar adalah melalui Differentiated Instruction (DI). DI adalah suatu pembelajaran yang disesuaikan dengan kebutuhan siswa dengan tujuan untuk memaksimalkan potensi setiap siswa. DI disusun berdasarkan perbedaan siswa yang meliputi kesiapan belajar, minat, dan profil belajar yang dirancang dengan membedakan isi, proses, dan produk.  Kata kunci: Pembelajaran, Differentiated Instruction
PERBANDINGAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS ANTARA MODEL PEMBELAJARAN AUDITORY INTELLECTUALLY REPETITION (AIR), MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DENGAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUG PADA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 1 MERLUNG Tiara Putri Dinza; Silvia Fitriani; Zulyadaini Zulyadaini
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (457.71 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.43

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimen dengan tujuan penelitian adalah untuk mengetahui perbedaan kemampuan penalaran matematis siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran Auditory Intellectually Repetititon (AIR), model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan model pembelajaran langsung di kelas VII SMP Negeri 1 Merlung. Desain yang digunakan adalah Nonequivalent Posttest-Only ControlGroup Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII SMP Negeri 1 Merlung. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik random sampling, melalui teknik tersebut terpilih kelas VII A sebagai kelas eksperimen I yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR), kelas VII B sebagai kelas eksperimen II yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan kelas VII D sebagai kelas kontrol yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran langsung. Data diperoleh dari instrumen yang berupa tes dalam bentuk uraian. Data yang diperoleh di analisis dengan uji kesamaan rata-rata (uji F). Sebelum melakukan uji tersebut terlebih dahulu dilakukan uji normalitas dan uji homogenitas kelas sampel. Diperoleh kesimpulan yaitu kelas dengan menggunakan model pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) lebih tinggi dibandingkan dengan model pembelajaran langsung, model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) lebih tinggi dibandingkan dengan model pembelajaran langsung dan model pembelajaran Auditory Intellectually Repetition lebih tinggi dibandingkan menggunakan model Problem Based Learning (PBL).Kata Kunci : Kemampuan Penalaran, Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) dan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL)
PENGEMBANGAN SOAL TIPE PISA UNTUK MENGUKUR KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA TINGKAT SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DI KOTA JAMBI Aisyah Aisyah; Sri Dewi
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (326.196 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.34

Abstract

Soal-soal tipe PISA merupakan salah satu tipe soal yang dapat digunakan untuk mengembangkan kemampuan berpikir tingkat tinggi (high order thinking) siswa, salah satunya kemampuan komunikasi matematis. Karena itu dikembangkan soal-soal tipe PISA untuk mengukur kemampuan komunikasi matematis siswa. Rumusan masalahnya yaitu; 1) Bagaimanakah mengembangkan soal-soal tipe PISA yang valid dan  praktis untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematis siswa tingkat SMP? 2) Bagaimanakah efek potensial uji coba soal-soal tipe PISA yang dihasilkan terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa SMP N 17 Kota Jambi? Sedangkan tujuannya adalah 1) Menghasilkan soal tipe PISA yang valid dan praktis untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematis siswa tingkat SMP, 2) Mengetahui efek potensial penerapan soal-soal tipe PISA yang dihasilkan terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa SMPN 17 Kota Jambi. Metode penelitiannya development research dengan subjek penelitian siswa kelas IX SMP N 17 Kota Jambi. Teknik pengumpulan data yang digunakan; 1) walk trough, 2) dokumentasi, 3) tes dan wawancara. Hasil penelitian ini adalah soal-soal matematika tipe PISA untuk mengetahui kemampuan komunikasi matematis siswa sebanyak 10 butir berbentuk uraian (open construct response) yang valid dan praktis. Soal-soal ini mempunyai efek yang diketahui dari analisis jawaban siswa dan wawancara ketika pelaksanaan uji coba soal dimana siswa dapat mengeksplor kemampuan komunikasi matematisnya. Kata kunci: soal tipe PISA, komunikasi matematis.
ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR INTUITIF SISWA YANG MEMILIKI GAYA BELAJAR TIPE JUDGING DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA DI KELAS X SMA NEGERI 5 BATANGHARI Khodriyah Khodriyah; Sri Dewi; Hasan Basri Said
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (666.172 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.39

Abstract

The purpose of this study was to analyze and describe the characters of intuitive thinking students of the type of learning style of judging in solving math problems. The type of research used is descriptive qualitative research. The subject of the study was the tenth grade students of Batanghari 5 State Senior High School with a total of 161 students. Data collection methods used in this study are test methods and interview methods. The research instrument in this study was the researcher himself while the other iinstrument were the MBTI (Myers Briggs Type Indicator) questionnaire which was adopted directly from the Tim Psikologi (Babon Psikotes Paling Update) book, the value of student learning outcomes, mathematics test sheets, and interview guidelines. Intuitive thinking process in solving mathematical problems from the research subject was revealed through observation and interviews based on the task sheet of intuitive thinking ability in solving math problems where the task sheets of students’ intuitive thinking ability in completing math problems and interview guidelines were validated by validator. The data were analyzed based on indicators to solve mathematical problems according to the Polya which included (1) understanding the problem (2) planning the completoin of the problem (3) implementing the problem solving plan (4) reviewing the correctness of the problem that had been made and the intuitive thinking indicator observed  according to Westcott namely (1) catalic inference (2) power of synthesis (3) cammon sense. The results showed that (1) the intuitive thinking characters used by STJ in solving SPLTV questions included: cammon sense, globality, intrinsic certainty and perseverance. (2) the intuitive thinking characters used by SSJ in solving SPLTV problems include: cammon sence, globality.  Keywords:  Intuitive Thinking Ability, Judging Learning Style, Math Problem, Material Three-Variable Linear Equation System.
PERBANDINGAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN IMPROVE DAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG PADA SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 30 MUARO JAMBI Dara Suciati; Risma Simamora; Sri Dewi
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (584.604 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.35

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan pemahaman konsep matematis siswa yang dibelajarkan melalui model pembelajaran IMPROVE lebih baik dari pada kemampuan pemahaman konsep matematis siswa dengan model pembelajaran langsung pada kelas VIII SMPN 30 Muaro Jambi tahun ajaran 2017/2018 yang berjumlah 69 siswa. Sedangkan sampelnya adalah kelas VIIA dan VIIB. Instrumen dalam penelitian ini adalah tes tertulis pada materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata kemampuan pemahaman konsep matematis kelas eksperimen adalah 79,19 dengan simpangan baku 9,83 dan nilai rata-rata kemampuan pemahaman konsep matematis kelas kontrol 61,52 dengan simpangan baku 11,9, serta hasil dari uji hipotesis diperoleh thitung 1,80 dan ttabel 1,68 pada taraf nyata 0,05. Dari hasil perhitungan tersebut terlihat bahwa thitung lebih besar dari ttabel dengan demikian H1 diterima, artinya kemampuan pemahaman konsep matematis siswa melalui model pembelajaran IMPROVE lebih tinggi daripada kemampuan pemahaman konsep matematis melalui  model pembelajaran langsung.  Kata kunci: Pemahaman Konsep Matematis, Model Pembelajaran IMPROVE, Model Pembelajaran Langsung
PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERBASIS CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) PADA MATERI BARISAN DAN DERET SISWA KELAS XI SMA NEGERI 8 KOTA JAMBI Pitria Arpani; Buyung Buyung; Relawati Relawati
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (596.644 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.40

Abstract

This research is a Research and Development (R & D) research that aims to produce a product in the form of mathematics LKS based on Contextual Teaching and Learning in the sequence and series material seen from the criteria, practicality, validity and effectiveness. This research was conducted to provide one of the learning resources in the form of learning tools that support the 2013 curriculum implementation in SMA Negeri 08 Jambi City.This study refers to the ADDIE development model which includes five stages: analysis, design, development, implementation and evaluation, and the subjects used in this study are (a) validation sheets for experts material, design experts and media experts who function to determine the validity of worksheets, (b) student response questionnaires which function to determine the practicality of LKS and (c) post-test questions that function to determine the effectiveness of LKS.The results showed that worksheets based on contextual teaching and learning in the class and sequence material of class XI students were categorized as good and suitable to be used as a learning tool seen from the results of expert validation which obtained an average score of 4.3 with a percentage of 86%, classified in the category practically seen from the results of the questionnaire responses of students who received an average score of 4.37 with a percentage of 80%, and classified as effective as seen from the calculation of students' completeness of the post-test questions that obtained an average score of 0.925 with a percentage of 92.5%.Keyword:Development, Student Worksheet (LKS), Contextual Teaching andLearning (CTL), ADDIE
PERBANDINGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG PADA SISWA KELAS VIII SMP N 22 BATANGHARI Diana Aprianti; Harman Harman; Ayu Yarmayani
PHI: Jurnal Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : Universitas Batanghari Jambi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (563.001 KB) | DOI: 10.33087/phi.v2i2.36

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan rata-rata hasil Post-test siswa yang menerapkan Model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan Model Pembelajaran Langsung.Jenis Penelitian ini merupakan quasy eksperimen.Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh kelas VIII SMP Negeri 22 Batanghari Tahun Ajaran 2017/2018.Pengambilan sampel menggunakan simple random sampling sedangkan sampel penelitian yang terambil adalah kelas VIII B dan VIII C. dimana dua kelas sampel ini diberikan perlakuan yang berbeda. Dari hasil penelitian yang dilakukan nilai rata-rata untuk kelas Eksperimen adalah 76,92 dengan simpangan baku 14,42 dan kelas kontrol rata-ratanya adalah 67,93 dengan simpangan baku 10,60. Serta dari hasil uji Hipotesisnya diperoleh thitungsebesar 2,56 dan  sebesar 1,68 pada taraf nyata  0,05. Dari hasil perhitungan itu terlihat bahwa thitung lebih bsar dari ttabel  maka H1 diterima. Berdasarkan hasil akhir dapat disimpulkan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematika siswa yang menggunakanModel pembelajaran Problem Based Learning (PBL) lebih tinggi dari pada siswa yang menggunakan Model Pembelajaran Langsung pada siswa kelas VIII SMPN 22 Batanghari. Kata Kunci:  Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL)

Page 1 of 1 | Total Record : 10