cover
Contact Name
Randy Muhammad Anif
Contact Email
randy.071199@gmail.com
Phone
+6285227788222
Journal Mail Official
runtiko@gmail.com
Editorial Address
Acta Diurna: Jurnal Ilmu Komunikasi
Location
Kab. banyumas,
Jawa tengah
INDONESIA
Acta Diurna: Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : 4126443     EISSN : 26206676     DOI : https://doi.org/10.20884/1.actadiurna
Core Subject : Education, Social,
JAD aims to encourage research in communication studies. Topics addressed within the journal include but are not limited to: Media dan culture studies; Political communication; Cross-cultural communication; Business communication; Organizational communication; Health communication.
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 19 No 1 (2023)" : 8 Documents clear
AKSI SIMBOLIK TRI GUYUB RUKUN PURWOREJO DALAM MENDIRIKAN BANK SAMPAH Irkham Fauzi; Pradipta Dirgantara
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.6470

Abstract

Abstrak Masih banyak masyarakat yang kurang peduli lingkungan, khususnya tentang masalah sampah. Masyarakat masih menganggap bahwa sampah hanyalah barang yang sudah selayaknya dibuang, tak jarang masyarakat membuang sampah sembarangan, membakar sampah dan juga menimbun sampah. Untuk itu Bank Sampah Tri Guyub Rukun Purworejo hadir untuk mengatasi masalah sampah tersebut, yakni dengan mengelola dan memilah sampah dengan benar. Komunikasi lingkungan digunakan sebagai komunikasi partisipatif dan dialogis yang dibutuhkan oleh para pengurus untuk melakukan sosialisasi pengelolaan sampah kepada masyarakat, bank sampah merupakan salah satu sarana komunikasi lingkungan tersebut. Penelitian ini menggunakan acuan lima macam konsep interaksi simbolik menurut Herbert Blumer tahun 1969 dalam buku Symbolic Interactionism : Perspective and Method yaitu mengenai konsep diri, konsep objek, konsep perbuatan, konsep interaksi sosial, dan konsep tindakan bersama. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif deskriptif dengan paradigma konstruktivisme. Hasil penelitian yang diperoleh yakni alasan pendiri Bank Sampah Tri Guyub Rukun mendirikan bank sampah sesuai dengan dua fungsi komunikasi lingkungan pragmatis dan konstitutif.
ANALISIS KEJAHATAN SEKSUAL DI KOREA SELATAN (STUDI PADA FILM DOKUMENTER CYBER HELL: EXPOSING AN INTERNET HORROR) Anggi Fahreza Yulianti; Uzlifatil Jannah Lii Syahidah; Nur Edenna Yanuarvi
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.6999

Abstract

Abstract. Sexual crimes that can happen to women or men at any age currently occur not only in public spaces but also on the internet. Digital-based sexual crimes that are rife need to get public attention so that more people will care and be careful about these crimes. This journal discusses other cases of sexual crimes in South Korea in the documentary Cyber Hell: Exposing an Internet Horror which is an example of violence against gender through communication. The method used in this study. Through the literature study method, the researcher analyzed the film Cyber Hell: Exposing an Internet Horror in more depth. This is used to determine the motives for sexual crimes in South Korea in 2018-2020. Keywords: cyber hell, pornography, sexual crimes. Abstrak. Kejahatan seksual yang bisa terjadi bagi perempuan atau laki-laki baik usia berapa saja saat ini terjadi tidak hanya di ruang publik namun juga terjadi di media internet. Kejahatan seksual berbasis digital yang marak terjadi perlu mendapatkan perhatian publik agar semakin banyak orang yang peduli dan berhati-hati akan kejahatan tersebut. Jurnal ini membahas lebih lanjut mengenai kasus kejahatan seksual yang terjadi di Korea Selatan dalam film dokumenter Cyber Hell: Exposing an internet Horror yang menjadi salah satu contoh kekerasan terhadap gender melalui komunikasi. Metode yang digunakan daam fi Melalui metode studi literatur, peneliti menganalisis film Cyber Hell: Exposing an Internet Horror secara lebih mendalam. Hal ini digunakan untuk mengetahui motif kejahatan seksual yang terjadi di Korea Selatan pada 2018-2020. Kata kunci: cyber hell, pornografi, kejahatan seksual.
ROMANTISASI BIAS GENDER RUMAH TANGGA DALAM LAGU "MENDUNG TANPO UDAN" Adenisa Nurul Fathimah; Fela Liana; Ardana Kartika Sari
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.7009

Abstract

The song "Mendung Tanpo Udan" is a piece of pop music created by Kukuh Prasetya Kudamai and arranged by Ndarboy Genk into dangdut style. The researcher analyzed the song "Mendung Tanpo Udan" because this song contains lyrics that represent gender-based injustice in the context of mass and digital communication. Based on the descriptive-qualitative research method with content analysis techniques, the researchers got the results that the song "Mendung Tanpo Udan" resembles a form of gender-based injustice in the form of stereotyping the positions of men and women, especially in the division of household roles. Stereotyping comes from gender differences that are displayed in society as a result of various things, including being formed, socialized, and strengthened into a social construction. When culture or belief in society considers gender differences as the nature of men and women, then a form of gender injustice occurs, such as the effort to romanticize the bias of the husband-wife position in the song "Mendung Tanpo Udan" which has won massive praise. There is a form of gender-based injustice romanticization by a song that is popular in the mass and digital media, proving the audience's insensitivity to the issue of gender-based injustice, which in this case harms the position and role of women.
SOCIETY 5.0: NOMOPHOBIA DAN KETERGANTUNGAN PADA TEKNOLOGI (SMARTPHONE) SECARA PENGGUNAAN SERTA KOMUNIKASI PADA KALANGAN MASYARAKAT Dian Kartika Fitri; Irwansyah Irwansyah
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.7024

Abstract

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menunjukkan dan melihat bahwa penggunaan teknologi bisa mengakibatkan sebuah masalah bagi masyarakat yang dimana ketika suatu individu mengembangkan diri nya sendiri untuk bergantung pada teknologi akan menimbulkan rasa takut yang berlebihan. Rasa takut yang disebabkan oleh ketergantungan akan teknologi dapat mengakibatkan hal yang negatif, ketergantungan akan teknologi sendiri juga bisa disebabkan karena era society 5.0 yang semua jenis pekerjaan atau sarana apapun menggunakan teknologi sehingga masyarakat sendiri mampu menyelesaikan segala bentuk sarana dengan teknologi. Karena adanya teknologi juga bentuk komunikasi yang terjadi menjadi kurang efektif, banyak masyarakat yang menjadi kurang peka terhadap lingkungan sekitar dan menjadi pasif karena teknologi. Metode penelitian yang dipakai dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan Literature Review atau desk review dan juga menggunakan data sekunder yang didapat dari scince direct dalam bentuk jurnal. Sehingga, hasil yang didapat dari penelitian ini juga dapat mengetahui dan menganalisis sebanyak apa kecemasan dan ketakutan yang dialami oleh masyarakat yang dialami oleh adanya teknologi. Kata kunci: Teknologi, Society 5.0, nomophobia
PESAN NOSTALGIA MARKETING DALAM KONTEN INSTAGRAM (STUDI PADA FOLLOWERS JRNY COFFEE AND RECORDS) Felicia Ratriana Putri
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.7316

Abstract

Abstract. Nostalgia is becoming a trend in various fields, which is shown through popular culture in the past, popular again in the present. Therefore, Nostalgia can be used as a company positioning because it is a form of emotional attraction. It can be execute in the nostalgic marketing activities such as promotions through social media. This research will examine JRNY Coffee and Records to determine and describe nostalgic marketing messages in the Instagram content, received by the followers. This research is a descriptive qualitative study with the data collection technique is by interviews and document studies. From this research, it was found that JRNY Coffee and Records has a positioning as a coffee shop with nostalgic elements of music through their Instagram content. It formed through message codes which contain of language, colors, fonts, and songs. The trigger of nostalgia for followers was from social aspect, senses, and memory of events, which came from personal nostalgia with cultural nostalgia and virtual nostalgia. The impact were likes, the desire to come to cafe, sharing the content, and loyalty. Keywords: nostalgic marketing, message, marketing communications, Instagram Abstrak. Saat ini nostalgia menjadi suatu trend di berbagai bidang, yang ditunjukkan melalui budaya populer di masa lalu kembali digemari di masa sekarang. Maka, nostalgia dapat digunakan sebagai positioning perusahaan karena juga merupakan bentuk dari daya tarik emosional. Hal tersebut dapat terwujud melalui kegiatan nostalgia marketing seperti promosi melalui media sosial. Penelitian ini akan meneliti JRNY Coffee and Records untuk mengetahui dan mendeskripsikan pesan nostalgia marketing dalam konten Instagram yang diterima followersnya. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara dan studi dokumen. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa JRNY Coffee and Records memiliki positioning sebagai coffee shop dengan unsur nostalgia musik melalui konten Instagramnya. Hal tersebut terbentuk melalui kode pesan berupa bahasa, warna, font, dan musik. Pemicu nostalgia bagi followers didorong dari aspek sosial, indra, dan ingatan akan suatu peristiwa, yang bersumber dari personal nostalgia sekaligus cultural nostalgia dan virtual nostalgia. Dampak yang ditimbulkan adalah pemberian likes, keinginan untuk datang, menyebarluaskan konten, dan loyalitas. Kata kunci: nostalgia marketing, pesan, komunikasi pemasaran, Instagram.
THE CULTURAL TYPES AND IDENTITY OF SUNAN KALIJAGA TEMBANG DOLANAN LIR-ILIR ANALYSIS OF DENOTATION AND CONOTATION Yehezkiel Antonius Wijayanto; Rahmawati Zulfiningrum
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.7864

Abstract

Most of the surviving cultural arts are representations of the real life of the community, the higher the cultural values and messages offered, the longer they last across generations. This study aims to determine the moral values contained in Tembang Lir-ilir as a means of preaching Sunan Kalijaga during the spread of Islam in Java. This study uses an ethnographic approach in data collection, as well as a discussion of the Theory of Cultural Types, Cultural Identity and General Semantics. The results of the study show that Tembang Dolanan Lir-ilir has survived to the present day as follows: 1) Efforts to preserve Tembang Dolanan Lir-ilir by using educational facilities to sing this song either in daily lessons or at certain events at school; 2) Efforts to utilize regional arts and religious facilities; 3) Efforts to develop using popular arrangements among the public, dissemination of songs via the digital channel Youtube to spread songs. The people of Demak Regency have a passion for supporting the existence of Tembang Dolanan Lir-ilir. There needs to be outreach to the public in understanding the philosophical values of Javanese culture contained in the lyrics of Tembang Dolanan Lir-ilir.
STRATEGI KPCPEN DALAM MEMBINA HUBUNGAN MEDIA PADA PENANGANAN COVID-19 TAHUN 2021 Nofebri Tri Rusma Putra; Shabrina Hazhiya
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.7893

Abstract

Maintaining a good relations with the media is very important for public relations (PR). Due to the media is used for publication where all information about the company is distributed, therefore it also means to build reputation. Currently the media is a reference for the public to move and act, the public seems following the media to behave in accordance with existing issues. If the media leads the public in a negative direction, this will have an unfavourable impact on the company because it can affect the company's reputation. This study aims to determine how KPCPEN's strategy in fostering media relations in handling Covid-19 in 2021, using descriptive qualitative research methods. Media relations is a part of public relations activities carried out in an organization, company, or government agency as a strategy in carrying out public relations/PR functions to achieve certain purposes.
SELF-DISCLOSURE KOMUNITAS STOIC INDONESIA DI MEDIA SOSIAL FACEBOOK Inza Maliana; Agoeng Noegroho; Nuryanti Nuryanti
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 19 No 1 (2023)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2023.19.1.8182

Abstract

Abstract. Stoic Indonesia is a community on Facebook where the members can do a self-disclosure. The members' self-disclosure is related to the popularity of Stoic philosophy that can help people to control negative emotions. This study examines the form of members' self-disclosure in the Indonesian Stoic Community through Facebook. The research method used in this study is descriptive qualitative method using the Johari Window Theory. The data collected with in in-depth interview techniques, observation, and documentation. Then analyzed with data reduction, data analysis, and data verification. The results of this study indicate that the members' self-disclosure Stoic Indonesia Facebook group occurs because of a sense of trust, safety and comfort for other members even though some members use anonymous accounts. The Stoic Indonesia Facebook group also helps its members to find solutions to various problems so that members get rewards or benefits when doing self-disclosure. Keywords: Self-disclosure, Stoic Indonesia, Facebook, Johari Window Abstrak. Stoic Indonesia merupakan komunitas di media sosial Facebook yang bisa menjadi wadah anggotanya untuk melakukan self-disclosure. Self-disclosure para member berkaitan dengan kepopuleran aliran filsafat Stoikisme yang bisa membantu mengontrol emosi negatif dalam diri seseorang. Penelitian ini mengkaji bagaimana bentuk pengungkapan diri anggota di Komunitas Stoic Indonesia melalui media sosial Facebook. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif deskriptif dengan menggunakan Teori Johari Window. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik wawancara mendalam, observasi, dan dokumentasi dengan teknik analisis data menggunakan reduksi data, analisis data, dan verifikasi data. Hasil penelitian ini menunjukkan self-disclosure atau bentuk pengungkapan diri anggota di grup Facebook Stoic Indonesia terjadi karena adanya rasa kepercayaan, aman dan nyaman kepada anggota lain meski beberapa anggota menggunakan akun anonim. Grup Facebook Stoic Indonesia juga membantu para anggotanya untuk menemukan solusi atas berbagai permasalahan sehingga anggota mendapat imbalan atau manfaat saat melakukan self-disclosure. Kata kunci: Self-disclosure, Stoic Indonesia, Facebook, Johari Window

Page 1 of 1 | Total Record : 8