cover
Contact Name
Randy Muhammad Anif
Contact Email
randy.071199@gmail.com
Phone
+6285227788222
Journal Mail Official
runtiko@gmail.com
Editorial Address
Acta Diurna: Jurnal Ilmu Komunikasi
Location
Kab. banyumas,
Jawa tengah
INDONESIA
Acta Diurna: Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : 4126443     EISSN : 26206676     DOI : https://doi.org/10.20884/1.actadiurna
Core Subject : Education, Social,
JAD aims to encourage research in communication studies. Topics addressed within the journal include but are not limited to: Media dan culture studies; Political communication; Cross-cultural communication; Business communication; Organizational communication; Health communication.
Articles 223 Documents
ANALISIS PENGELOLAAN KONTEN DIGITAL MARKETING MEDIA SOSIAL INSTITUT FRANÇAIS INDONESIA BANDUNG Farahma Ayu Almaida; Rah Utami Nugrahani
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 15 No 1 (2019)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (333.981 KB) | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2019.15.1.1578

Abstract

Institut Français Indonesia Bandung merupakan pusat kebudayaan dan lembaga pendidikan bahasa Prancis di bawah Kedutaan Besar Perancis. Media sosial Instagram sebagai pemasaran digital yang digunakan untuk memberikan informasi tentang kursus bahasa Prancis dan berbagai informasi tentang acara budaya yang akan diadakan. Melalui Instagram, Institut Français Indonesia Bandung memiliki jumlah pengikut dan posting tertinggi dibandingkan dengan lembaga bahasa asing lainnya di Bandung. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi pemasaran digital di media sosial Instagram Institut Français Indonesia Bandung berdasarkan empat pilar strategi media sosial Lon Safko dan David K. Brake: komunikasi, kolaborasi, pendidikan, dan hiburan. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif. Data dikumpulkan melalui observasi pada instagram media sosial Institut Français Indonesia Bandung dan wawancara mendalam dengan informan kunci dan informan pendukung untuk mendapatkan data tentang penggunaan strategi media sosial. Hasil dari penelitian ini menjelaskan penggunaan strategi pemasaran digital untuk konten media sosial yang sesuai dan berguna untuk kelangsungan lembaga dalam menyebarkan pesan dan informasi.
KONTRIBUSI PEMERINTAH DALAM PENGEMBANGAN INDUSTRI MEDIA DIGITAL DI MASYARAKAT (KAJIAN DI JAWA BARAT INDONESIA) Edwin Rizal; Rully Khairul Anwar
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 13 No 2 (2017)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (211.891 KB)

Abstract

This study traces government efforts in formulating action programs in the development ofcommunity industries conducted in digital media. The government contribution here aims to inviteand provide models of economic growth, including in the field of micro, small and mediumenterprises in the field of media industry. This can be a potential that can provide prosperity forthe community in a sustainable manner. This is where the need for formulation of communitybaseddigital media development of the government of West Java. With the formulation, it isquestionable whether the government can bring the community to the digital media industry so asto foster the creative economy of society, how the processes that occur in the formulation of actionprograms, and similar questions. With descriptive and qualitative methods, this study found thatthe government has formulated policies that strongly support the development of the digital mediaindustry, as well as the general public has responded positively to government policies that haveadvocated the development of cutting-edge technology in the business field, but there are stillconstraints technical issues that must be continually refined.
STRATEGI PEMBERDAYAAN SDM TELEVISI LOKAL SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN KUALITAS PROGRAM SIARAN BIDANG KESEHATAN DAN LINGKUNGAN DI JAWA BARAT Feliza Zubair; Evi Novianti; Trie Damayanti
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 12 No 1 (2016)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (3267.66 KB)

Abstract

Abstrak
Analisis Praktik Wacana Mengenai Kelompok LGBT dalam Publikasi Daring Feminis Anggita Ayu Indari; Wiwik Novianti
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 14 No 2 (2018)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (262.086 KB) | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2018.14.2.1359

Abstract

Nowadays, the discourse of LGBT people in Indonesia’s mainstream media is still so heteronormative and religious-bias. Contrarily to the fact, there is still a media that offers an alternative even though most of Indonesian Media only covers prominent discourse regarding to LGBT people. Magdalene is the example of one of them. Through their online publication, Magdalene tries to challenge the hegemony of mainstream media which often marginalizes, subordinates, and stigmatizes LGBT people. It is quite interesting because actually Magdalene is created as feminist publication which covers the voice of women, not particularly LGBT people. This study aims to find out how the contents about LGBT people in Magdalene’s online publication is influenced by the discourse practice of the media. In conducting the analysis, researcher uses the Discourse Practice Analysis based on Norman Fairclough’s Critical Discourse Analysis. Additionally, the analysis is also based on Reese & Shoemaker’s Hierarchy of Influences on Media Content. In the end, the result shows that the discourse of LGBT people in Magdalene’s online publication is significantly influenced by personal attitudes, beliefs, and values upheld by the editorial team.
Makna Komunikasi di Balik Makanan Tradisional chusmeru chusmeru
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 16 No 1 (2020)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (419.226 KB) | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2020.16.1.2338

Abstract

Indonesia memiliki beragam makanan tradisional yang khas di berbagai daerah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ragam makanan tradisional di Indonesia dan makna komunikasi di balik makanan tradisional tersebut. Penelitian dilakukan dengan metode deskriptif kulatitatif dengan informan mahasiswa yang dipilih dengan teknik purporsive sampling. Pemilihan informan didasarkan pada asal daerah mahasiswa yang berasal dari Jawa Tengah, Jawa Barat, Jawa Timur, dan Sumatera Utara. Hasil penelitian menjukkan, bahwa meskipun makanan import banyak terdapat di Indonesia, namun makanan tradisional berbagai daerah masih dapat ditemui dan tidak ditinggalkan oleh masyarakat. Makanan tradisional berbagai daerah masih bisa bertahan, karena memiliki makna komunikasi di masayarakat. Makna yang terdapat di balik makanan tradisional adalah sebagai bagian dari ritual siklus kehidupan, simbol persaudaraan, serta akulturasi dua budaya yang berbeda.
STUDI FENOMENOLOGI PENGEMUDI OJEK ONLINE PEREMPUAN DI KOTA BANDUNG DALAM KAJIAN FEMINISME Irma Verasatiwi; Roro Retno Wulan
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 14 No 1 (2018)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (743.624 KB) | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2018.14.1.1145

Abstract

In today's era of modernization, women prefer to work rather than just housewives, although the workthey choose is not suitable for women. Stereotypes in societies that still assume that women areunsuited for work are increasingly faded by women themselves. They demonstrate the existence andquality of self in order to be accepted in society and to get the recognition that they are worth equallyby men. The development of the world of technology that increasingly facilitate the community indoing all activities to make other aspects of progress as well, including ease in the world oftransportation. Currently, people easily order transportation such as taxis and motorcycles only byusing the application. It is also what motivates women to show the existence and quality of self in theenvironment by doing a profession commonly done by men, which is an online motorcycle taxi driver.Although initially it is considered taboo, but the online motorcycle taxi drivers increasingly prove thatit is not feasible to be a parameter in assessing women.
KEARIFAN LOKAL LINGKUNGAN KOMUNIKASI REMBUG DESA DALAM MENJAGA KELESTARIAN HUTAN DI KESATUAN PEMANGKUAN HUTAN (KPH) BANYUMAS TIMUR Ch. Herutomo
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 15 No 2 (2019)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (215.42 KB) | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2019.15.2.2132

Abstract

Salah satu kearifan lokal lingkungan dalam menjaga kelestarian hutan adalah komunikasi rembug desa yang dimiliki oleh masyarakat hutan khususnya di Pulau Jawa. Dalam komunikasi rembug desa sebagai lembaga demokrasi masyarakat desa hutan masyarakat punya kebebasan berbicara dengan spontan, humor tanpa distorsi dan keputusan diambil melalui musyawarah dan mufakat. Kearifan lokal sebagai nilai sosial budaya masyarakat desa hutan diwariskan secara turun temurun itu dapat membina hubungan yang harmonis anatara masyarakat desa hutan dengan hutan. Hubungan yang harmonis itu ditunjukkan dengan prilakunya sebagai penjaga hutan, mereka sadar bahwa hutan merupakan bagian dari ekosistem. Mereka akan hidup nyaman bila hutan aman sebaliknya akan hidup sengsara bila hutan mengalami kerusakan.
KAJIAN MENEJEMEN SPECIAL EVENT GOLDBLATT DALAM ROAD SHOW SANTRI SEHAT oleh PT BIO FARMA Feliza Zubair; Dara Anjani Shahidah
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 13 No 1 (2017)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (133.191 KB)

Abstract

This study aims to describe the stage of the research, design, planning, coordination, andevaluation conducted by Corporate Communication of PT Bio Farma (Persero) at the Roadshow"Healthy Students" program. The method used a descriptive method with qualitative researchapproaches. Data collection methods used interviews, observation, literature study anddocumentation. The results of this study showed that the forms of research through informalresearch by searching the secondary data to determine the target audience, the concept and themeof the event is appropriate and in accordance with existing conditions, namely "Santri Sehat"embodied in the design, lighting, color and performers , Internal meetings are conducted onlythree times to communicate and coordinate to discuss preparations for implementation of theactivities. In the evaluation, the results of the implementation of the roadshow are reviewedannually by questionnaire. Based on the results of questionnaires known that more than 70% ofthe participants already have a good knowledge about the vaccine and its benefits. Through thisstudy, the researchers suggested that the situation analysis carried out by the formal and informalapproaches to search the data directly in the field, more attention to media publications oninternal company events, and reviewing the most effective time to measure basic knowledge aboutthe vaccine and its benefits.
KAJIAN GENDER DALAM ILMU KOMUNIKASI Roro Retno Wulan
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 15 No 1 (2019)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (223.862 KB) | DOI: 10.20884/1.actadiurna.2019.15.1.1574

Abstract

Ilmu Komunikasi sebagai cabang ilmu pengetahuan adalah ilmu yang dinamis. Perkembangan peradaban manusia menjadi titik tolak perkembangan keilmuannya. Manusia tidak dapat menafikkan adanya komunikasi dalam relasi di kehidupannya. Maraknya kajian atas kondisi perempuan mendorong geliat Ilmu Komunikasi untuk membongkar epistemologi keilmuannya. Tulisan ini adalah sebuah penggalian atas teoriteori Komunikasi yang didedikasikan kepada riset atas perempuan. Riset yang berkaitan dengan posisi perempuan erat dengan dominasi patriarki secara ekonomi, politik dan sosial. Perempuan menjadi subjek atas dirinya dan bukan menjadi objek seperti yang terjadi selama ini. Di mulai dari kajian filsafati pemikiran feminis hingga epistemologi feminisme. Keunikan dari tulisan ini adalah ibarat sebuah rangkuman beberapa teori femnisme yang lahir dari ranah komunikasi. Kesimpulan yang diraih adalah ragam pengetahuan terrsebut menjadi bekal bagi para periset dan pemerhati kajian perempuan di ranah Ilmu Komunikasi. Ke depannya teori mengenai feminisme ini akan membantu perkembangan Ilmu Komunikasi dalam mendekonstruksi metode dalam melakukan risetriset tentang perempuan di Indonesia.
Pola Pengawasan Orang Tua Terhadap Aktivitas Anak di Dunia Maya : Studi Kasus Pada Keluarga dengan Anak Remaja Usia 12 – 19 Tahun di Purwokerto tri nugroho adi
Jurnal Ilmu Komunikasi Acta Diurna Vol 13 No 2 (2017)
Publisher : Jurusan Ilmu Komunkasi FISIP Universitas Jenderal Soedirman

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (129.691 KB)

Abstract

The purpose of this study is to examine how the parent's understanding of the dangers of theinternet, how the pattern of internet parenting style of children's Internet usage, how the patternand experience of children in using the internet, and the child's perception of the pattern ofinternet parentating style. The research used qualitative description method, the data wascollected by purposive sampling from 37 parents and 37 teenagers aged 12-19 in Purwokerto byusing structured interview. The results of the study (1) parents have an understanding of internetrisks, though not all then do the protection measures; (2) the four dimensions of internet parentingstyle patterns namely mediation, introduction, restriction and coviewing. Of the four dimensions itreinforces the previous review of parental supervisory patterns namely authoritative andpermisive; (3) the majority of teenage informants have used the internet since primary school, areactive in the use of social media, the majority are classified as heavy users, and some of them haveexperience related to internet risk, children tend to agree on parental supervisory forms in internetusage but still want the existence freedom or disapproval of authoritarian supervisory patterns.

Page 1 of 23 | Total Record : 223