cover
Contact Name
Baskoro Nugroho Putro
Contact Email
baskoro.np@staff.uns.ac.id
Phone
+6281233404576
Journal Mail Official
phedheral@mail.uns.ac.id
Editorial Address
Fakultas Keolahragaan UNS Jl. Menteri Supeno, Manahan, Banjarsari, Kota Surakarta, Jawa Tengah 57139
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
Physical Education, Health and Recreation Journal
ISSN : 19793103     EISSN : 27973476     DOI : -
Core Subject : Education,
Physical Education Sports Tourism Sport Coaching Physical Activities Sports Biomechanics Sports Pedagogy Sports Physiology Sports Psychology Traditional Sports
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 14, No 1 (2017)" : 6 Documents clear
PENERAPAN PENDEKATAN BERMAIN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GERAK DASAR PERMAINAN BOLAVOLI MINI Dwi Fitrianingsih; Budhi Satyawan
PHEDHERAL Vol 14, No 1 (2017)
Publisher : PJKR FKOR UNS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/phduns.v14i1.50550

Abstract

The purpose of this research is to improve learning outcomes basic of mini volleyball with implementation play approaches to learners iv a grade of mi muhammadiyah jimbung, in the academic year 2016/2017.This study close to practice clas action. Study held in 2 cycle consists of 4 steps in every cycle consists of planning, action, oservation and reflection. Subject in this study is learners of IV A MI Muhammadiyah Jimbung whichamounts to 22 learners, 12 male and 10 female. Data collection technique with test and observation. Data validation use triangulation data. Data analysis use descriptive qualitative with precentage tehnique.The result are 27,27% complete and 72,72% uncomplate. This first cycle obtained resut 59,09% complate and 40,91% uncomplate with averaage value of psychomotor 59,09%, affective 81,81% and cognitive 68,18%. Second cycle obtained results86,46% complate and 13,64% uncomplatewhith average value psychomotor 77,27%, affective 90,90%, and cognitive 81,81%. Based of analysis result from 2 cyclle show increase and suitable with achievement target.Conclusion on this study is implementation approaches can improve learning outcomes basic of mini volleyball on IV A MI Muhammadiyah Jimbung. In the academic year 2016/2017.
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GERAK DASAR LARI DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN BERMAIN Fadly Ambar Kusuma Wardana; Hanik Liskustyawati
PHEDHERAL Vol 14, No 1 (2017)
Publisher : PJKR FKOR UNS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/phduns.v14i1.50551

Abstract

Tujuan penelitian adalah “untuk mengetahui peningkatan hasil belajar Gerak Dasar Lari pada peserta didik kelas V SD Negeri 02 Karangmojo tahun pelajaran 2016/2017”.Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus dengan setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Subjek Penelitian Tindakan Kelas (PTK) ini adalah peserta didik Kelas V SD Negeri 02 Karangmojo tahun pelajaran 2016/2017. Yang berjumlah 22 peserta didik, terdiri dari 9 peserta didik putra dan 13 peserta didik putri. Teknik pengumpulan data adalah dengan observasi, tes dan hasil belajar. Validitas data menggunakan teknik triangulasi data. Analisis data menggunakan kuantitatif.Hasil analisis yang diperoleh terdapat peningkatan pada siklus I dan siklus II yaitu hasil belajar gerak dasar lari. Hasil belajar gerak dasar lari pada siklus I diperoleh hasil nilai psikomotor yang tuntas adalah 36,35% atau 8 peserta didik, dari nilai afektif yang tuntas adalah 45,45% atau 10 peserta didik, dari nilai kognitif yang tuntas adalah 68,2% atau 15 peserta didik, dan yang tergolong dalam kategori tuntas adalah 40,9% dengan jumlah peserta didik yang tuntas adalah 9 peserta didik. Pada siklus II terjadi peningkatan presentase hasil belajar gerak dasar lari peserta didik dalam kategori tuntas sebesar 90,9% dengan jumlah peserta didik yang tuntas adalah 20 peserta didik, dari nilai psikomotor yang tuntas adalah 72,7% atau 16 peserta didik, dari nilai afektif yang tuntas adalah 90,9% atau 20 peserta didik, dan dari nilai kognitif yang tuntas adalah 100% atau 22 peserta didik tuntas semua.Simpulan penelitian ini adalah penggunaan pendekatan bermain dapat meningkatkan hasil belajar gerak dasar lari pada peserta didik kelas V SD Negeri 02 Karangmojo Kec. Tasikmadu Kab. Karanganyar tahun pelajaran 2016/2017.
PENINGKATAN HASIL BELAJAR GERAK DASAR PERMAINAN KIPPERS MELALUI MODIFIKASI ALAT PEMBELAJARAN Irsan Rifai; Agus Kristyanto
PHEDHERAL Vol 14, No 1 (2017)
Publisher : PJKR FKOR UNS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/phduns.v14i1.50552

Abstract

The purpose of this research was to improve the study result of basic movement in kippers on students in class 4B Bratan 1 State Elementary School No.71 Surakarta school year 2016/2017.This research was a Class Action Research. This research was done in two cycles, with each cycle contains planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research were 36 students in class 4B Bratan 1 State Elementary School No.71 Surakarta. The sources of data were from teachers, students, and researchers. The techniques of collecting data were observation, test. The validity of the data used data triangle technique. The technique of analyzing the data used descriptive technique which based on the quantitative analysis with percentage.From the analysis, the result obtained from pre-cycle to cycle I and from cycle I to cycle II. This was observed from the study result of the students on pre-cycle. From 36 students, it was only 12 students who passed and 24 students who failed or with percentage 33,3% of students who pass and 66,7% of students who failed. Then the study result which was shown by students from cycle I showed the improvement of 20 students or 55,6% who passed and 16 students or 44,4% who failed. In cycle II, the improvement of the study result was 86,1% or 31 students who passed and 13,9% or 5 students who failed.The conclusion of this research was using the modification of education tool could improve the study result of basic movement in kippers game on students in class 4B Bratan 1 State Elementary School No.71 Surakarta school year 2016/2017.
UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR GERAK DASAR LARI DAN LOMPAT MELALUI PERMAINAN TRADISIONAL Abdul Malik
PHEDHERAL Vol 14, No 1 (2017)
Publisher : PJKR FKOR UNS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/phduns.v14i1.50547

Abstract

The purpose of this study is to improve the learning results of basic motion run and jump through the traditional game in learning pemas on third grade students MIN SROYO Jaten Karanganyar teaching 2016/2017. This research is a Classroom Action Research (CAR). This study was conducted in two cycles, consisting of four stages in each cycle consisting of planning, action implementation, observation and reflection. Subjects in Action Research This class is the third grade students MIN SROYO Jaten Karanganyar, amounting to 31 students consisting of 16 students and 15 female students. Sources of data in this study come from students, researchers and teachers who act as collaborators. Techniques of collecting data using tests and observations. Data validity using data triangulation technique. Data analysis using qualitative descriptive technique based on qualitative analysis percentage. Result of research on prasiklus only 11 complete student (35.49%) and 20 students unfinished (64,51%). In the first cycle obtained the results of student learning that has been completed as many as 18 students (58.07%) and 13 students are not complete (41.93%). With the acquisition of affective averages (77.42%), psychomotor (35.49%) and cognitive (83.87%). In the second cycle obtained the results of student learning that has been completed as many as 26 students (83.87%) and 5 students is not complete (16.13%). With the acquisition of affective averages (96.77%), psychomotor (74.19%) and cognitive (83.87%) Based on the analysis results from cycle I and cycle II showed a significant increase and target achievement. Based on the results of the research obtained the conclusion that: The use of simple aids in learning can improve the learning results of basic motion run and jump on the students of class III MIN SROYO Jaten Karanganyar academic year 2016/2017.
PENERAPAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEKNIK DASAR PENCAK SILAT Bahrul Ulum Muhammad; Agus Mukholid; Sri Santoso Sabarini
PHEDHERAL Vol 14, No 1 (2017)
Publisher : PJKR FKOR UNS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/phduns.v14i1.50548

Abstract

 Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar teknik dasar pencak silat Siswa Kelas VIII A SMP Darul Ihsan Muhammadiyah Sragen Tahun Ajaran 2016/2017.Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus, dengan tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subyek penelitian adalah siswa kelas VIII A SMP Darul Ihsan Muhammadiyah Sragen yang berjumlah 25 siswa yang terdiri dari 25 siswa putra. Sumber data dalam penelitian ini berasal dari guru, siswa dan peneliti. Teknik pengumpulan data adalah dengan observasi, wawancara, dokumentasi atau arsip berupa foto. Validitas data menggunakan teknik triangulasi data. Analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif dan teknik persentase.Hasil analisis menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar teknik dasar pencak silat dari Pra Tindakan ke Siklus I dan dari Siklus I ke Siklus II. Hal ini dapat dilihat dari pencapaian hasil belajar Pra Tindakan hasil belajar teknik dasar pencak silat siswa yang tuntas sebesar 40% dan tidak tuntas sebesar 60% dengan rincian jumlah siswa yang tuntas adalah 10 siswa dan tidak tuntas adalah 15 siswa. Pada siklus I siswa yang tuntas mencapai 68% dengan jumlah siswa yang tuntas adalah 17 siswa. Sedangkan pada siklus II siswa yang tuntas mencapai 88% dengan jumlah siswa yang tuntas adalah 22 siswa. Simpulan penelitian ini adalah bahwa penggunaan media Audio Visual dapat meningkatkan hasil belajar teknik dasar pencak silat siswa kelas VIII A SMP Darul Ihsan Muhammadiyah Sragen tahun ajaran 2016/2017.
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE LEARNING TYPE GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GULING BELAKANG Dian Noviana Ertanti; Djoko Nugroho
PHEDHERAL Vol 14, No 1 (2017)
Publisher : PJKR FKOR UNS

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/phduns.v14i1.50549

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar guling belakang peserta didik kelas XI-IPS 2 SMA N 2 Surakarta tahun ajaran 2016/2017.Penelitian inimerupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian dilaksanakan dua siklus. Setiap siklus terdiri dari dua pertemuan. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas XI-IPS 2 SMA N 2 Surakarta tahun ajaran 2016/2017 yang berjumlas 25 peserta didik. Sumber data adalah peserta didik, guru, dan peneliti. teknik pengumpulan data adalah dengan   observasi dan tes. Validitas data dengan  menggunakan  teknik trianggulasi. Teknik analisis data menggunakan teknik kualitatif dengan menggunakan teknik persentase untuk melihat kecenderungan yang terjadi dalam proses pembelajaran.Pelaksanaan tindakan pada   siklus I dan siklus II terjadi proses pembelajaran yang aktif, efektif, efisien, dan menyenangkan sehingga dapat  mendukung terjadinya pembelajaran yang berkualitas. Hasil penelitian menunjukkan  dari kondisi awal ke siklus I dan dari siklus I ke siklus II terjadi peningkatan persentase ketuntasan. Ketercapaian ketuntasan hasil belajar guling belakang siklus I sebesar 40% atau 10 dari 25 peserta didik dan pada siklus II ketercapaian ketuntasan hasil belajar mencapai 80% atau 20 dari 25 peserta didik, sedangkan 5 peserta didik tidak tuntas sehingga hasil belajar sudah melampaui target capaian yang ditetapkan dalam penelitian ini yaitu 80%. Simpulan  penelitian ini adalah melalui model pembelajarana cooperative learning tipe group investigation dapat meningkatkan hasil belajar guling belakang pada peserta didik kelas XI-IPS 2 SMA N 2 Surakarta tahun ajaran 2016/2107.

Page 1 of 1 | Total Record : 6