cover
Contact Name
Fritz Humphrey Silalahi
Contact Email
fritz.humphrey11@gmail.com
Phone
+628111897169
Journal Mail Official
ksmpmisentris@gmail.com
Editorial Address
Jl. Ciumbuleuit No.94, Hegarmanah, Kec. Cidadap, Kota Bandung, Jawa Barat 40141
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Sentris
Core Subject : Economy, Education,
International Politics and Security International Politics and Economy International Organizations and Regime Politics, Media, and Transnational Society
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power" : 7 Documents clear
The Aid to Myanmar, Excercising Power of Indonesia Under Jokowi’s Leadership Alrafsya Mahendra Saputra
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4148.1-13

Abstract

Semenjak Jokowi mengambil tanggung jawab sebagai presiden Indonesia, Indonesia menjadi negara yang menarik perhatian dunia internasional, dari kebijakan dalam sekaligus luar negerinya yang berinisiatif menjadikan Indonesia poros poros maritim dunia, sampai kepada partisipasinya dalam isu-isu internasional. Salah satu kasus internasional yang sedang menjadi viral adalah kasus Rohingnya, yang menarik perhatian berbagai negara, khususnya negara-negara Asia. Indonesia menjadi salah satu negara yang menjadi sasaran dari pengungsi-pengungsi Rohingnya. Oleh karena itu, Indonesia, di bawah kepemimpinan Jokowi, meminta Myanmar untuk menyelesaikan masalah kemanusiaan dengan Rohingnya. Tidak hanya selesai di situ, Indonesia juga berinisiatif untuk memberikan bantuan. Hal inilah yang menarik perhatian dari penelitian ini, karena dalam memberikan bantuan kemanusiaanya ini, secara tidak langsung Indonesia juga sedang melaksanakan kekuatan negaranya sebagai “Middle Power Countries”. Tujuan dari karya tulis adalah untuk memberikan penjelasan bagaimana dari bantuan ini, Indonesia sebagai negara Middle Power mendapat akses dan dapat mengerahkan dampaknya terhadap negara Myanmar, bahkan sampai pengelolaan kebijakan negara Myanmar.
Kontrol Media Tiongkok di Era Xi Jinping sebagai Upaya Tiongkok menjadi Kekuatan Global Esy Gracia
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4149.31-41

Abstract

In the era of globalization, media is omnipresent as well as gaining more influence and importance. With the rise of digital platform, the role of media as an information provider is enhanced and could prevail people’s political life. It is then clear that media is one of the pathways to become a Global Power due to its capability to direct public opinion. China in Xi Jinping’s era, fully recognizing the media’s potential, is continuing its effort on maintaining control over the media to be able to secure its prominence and level up its position in the international system. Using the concept of agenda setting and Uighurbiz website case as the example, this paper seeks to understand China’s control over its media in order to ease their way to becoming a global power.
Konsistensi Indonesia sebagai Kekuatan Menengah: Studi Kasus Respon Deterrence di Natuna Amy Debora
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4150.14-30

Abstract

As Jakarta is working to resolve the South China Sea (SCS) territorial dispute through its role as an honest broker, Beijing seems to lead the SCS conflict right into the foremost defense of the Republic of Indonesia. This is indicated by the China Coast Guard (CCG) aggressive actions in guarding illegal fishing in Natuna Sea. The conflict escalation raises the question of whether Natuna will enter into the SCS territorial dispute. However, these concerns did not occur due to the appropriate response of Jakarta in maintaining the stability of the region without undermining its defense of its territorial sovereignty. Significantly strengthening the defense in Natuna does not create a security dilemma for ASEAN member countries as it is done in conjunction with the border diplomacy effort. This shows the success of border diplomacy as indirect deterrence against China. This paper will be divided into 4 sections, first the author will give an overview of the SCS conflict and the threats to maritime security in Natuna. Next will be described the concept of ‘middlepowermanship’ according to Cooper, Higgot and Nossal who states that the middle power is reflected from the characteristics of foreign policy. This paper finds that the response reflects the Indonesia’s consistency as a middle power. Proved by Indonesia’s niche diplomacy under Jokowi administration, as well as the role of Jakarta as coalition builder for ASEAN.
Indonesia Role as Norm Enterpreneur in Mitigating South China Sea Conflict Miftahul Choir
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4152.55-71

Abstract

Sejak konflik ini muncul di tahun 1990, persengketaan Laut Tiongkok Selatan telah menjadi salah satu isu panas dalam kawasan ini. Tidak hanya mengundang pihak-pihak yang bersengketa, tetapi juga pihak luar yang memiliki kepentingan di wilayah ini. Konflik ini kemudian berkonsekuensi juga untuk pertama kalinya ASEAN gagal mencapai konsensus dalam pertemuan tingkat tinggi di Phnom Penh, Kamboja di tahun 2012. Akan tetapi, meskipun terus meningkatnya tensi di kawasan ini, ASEAN masih berada dalam kondisi relatif damai. Hingga saat ini, konflik hanya sebatas kontak sengaja ringan antar negara, belum pernah ada perang dalam skala besar terjadi. Melalui teori Norm Life Cycle yang dicetus oleh Martha Finnemore, tulisan berargumen bahwa ASEAN Way yang berisi informalitas dan non-intervensilah yang menyebabkan kawasan ini masih damai. Akan tetapi, bukanlah ASEAN sebagai organisasi regional yang mengadaptasikan norma ASEAN tersebut pada pihak luar, akan tetapi justru Indonesia yang telah berhasil teradaptasi oleh norma ASEAN dan kemudian membawa norma ASEAN tersebut ke pihak eksternal. Serangkaian lokakarya dan pendekatan yang Indonesia lakukan telah berhasil menciptakan kerjasama dan kesepakatan yang tertuang dalam Declaration of Conduct dan terjaganya perdamaian dan stabilitas kawasan.
Singapore, A Growing Economic Titan from South East Asia Ignatius Hubert Tantra
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4164.42-54

Abstract

Singapore has one of the fastest economic development pace throughout South East Asia. Despite the fact that by land mass, it is not the biggest or the most fertile country. By demographic factor, it is not the most populated nor the most culturally diverse country. It also didn’t have the natural resources that its neighboring countries boasted as their main commodity. Yet, Singapore is a country with one of the most efficient implementation of living space, land usage, and education programme in the world. Because of its greatness, Singapore can be put in the same class with the others developed countries in the world. This is despite all the handicap that this country has, through the thick and thin of its history. The author believes that these successes can be atributted mostly to the efficient leadership of Singapore as a nation state in the international system, and that these successes can be adapted throughout Asia, and the world as a whole. This essay was made exactly to achieve this successful impact on ASEAN’s countries economics. In this writing, the author will examine what makes Singapore such a great economic titan, and how it can turn its unlikely position into a flourishing market economy and becoming a model for other developing countries to replicate, with institutional leadership. All of these, for the purpose of learning, and in the bid of rejuvenating economic vigor that most Asian countries and developing countries needed to keep up and even compete with more prominent countries in the international political system of the world.
Diplomasi Publik Korea Selatan sebagai Kekuatan Menengah di Bawah Kepresidenan Moon Jae In Tasha Regina Adriana
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4165.72-78

Abstract

In 2016, the people of South Korea jointly voiced their anger after the corruption committed by Park Geun-Hye and her aide was revealed. National Assembly then voted to impeach Park Geun-Hye, resulting her departure from her post on March 10, 2017. Subsequently, Moon Jae-In succeeded her position as president in May 2017. A year in the office, his administration saw how the scandal that involved the previous president could bring an adverse impact on South Korea's image and as well as jeopardize its position as a middle power. Under the presidency of Moon Jae-In, South Korea moves to use soft power and public diplomacy as a strategy to restore its image. This paper will discuss the strategy of Moon Jae-In’s administration in using both soft power and public diplomacy to maintain its position as a middle power. Public diplomacy approach will be used to analyze how Moon Jae-In strategizes. At the end of the writing, there will be conclusions that discuss how the strategy has gradually brought an impact on South Korea in the eyes of the world.
Egypt in The Age of Modern Diplomacy: Exercices of Renewable Energy Togu Alexander Nadrian
Jurnal Sentris Vol. 2 No. 2 (2018): The Rise of Middle Power
Publisher : Kelompok Studi Mahasiswa Pengkaji Masalah Internasional Unpar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26593/sentris.v2i2.4166.79-90

Abstract

Dalam dunia kontemporer kini, isu-isu non-tradisional menjadi suatu agenda global yang tidak kalah pentingnya untuk diselesaikan. Penggunaan power dalam era modern tidak terbatas dalam penggunaan komoditas era tradisional seperti militer. Namun komoditas baru seperti layaknya energi, lingkungan, dan agrikultur telah menjadi komoditas nasional. Diplomasi menjadi upaya yang kerap kali dilakukan suatu negara untuk mencapai kepentingan nasionalnya. Pemanfaatan komoditas baru menjadi cara yang relevan bagi negara untuk dapat mencapai kepentingannya dalam era diplomasi modern kini. Negaranegara berusaha untuk mengembangkan komoditas baru secara spesifik agar meningkatkan power sebagai kekuatan baru dalam sistem internasional. Dalam upaya mencapai kepentingan nasionalnya, Mesir telah melakukan pemberdayaan komoditas baru melalui penetapan Egypt’s Vision 2030 sebagai strategi nasional. Secara garis besar, Egypt’s Vision 2030 bertujuan untuk membawa Mesir kompetitif, seimbang, dan modern. Penggeseran depedensi menuju energi terbarukan menjadi cara Mesir dalam melaksanakan strategi nasionalnya. Egypt’s Vision 2030 merupakan suatu langkah Mesir untuk merelevansikan negara dalam era diplomasi modern. Suatu isu yang perlu diperdebatkan melalui kemunculan langkah baru Mesir yakni peningkatan soft power Mesir untuk berdiplomasi secara regional maupun global. Maka dari itu, penulis memprakarsasi karya akademik ini dengan tuntunan pertanyaan penelitian yang berbunyi, “Mengapa usaha Pemerintah Mesir untuk beralih kepada penggunaan energi terbarukan menjadi cara baru dalam meningkatkan eksistensi Mesir dalam era diplomasi modern?”. Karya akademik ini bertujuan untuk memberikan pengetahuan hingga menciptakan suatu interpretasi yang dapat diperdebatkan mengenai upaya peningkatan dan pemberdayaan energi yang terbarukan Mesir sebagai upaya Mesir untuk meningkatkan signifikansi perannya dalam era diplomasi modern.

Page 1 of 1 | Total Record : 7