cover
Contact Name
Fithri Estikhamah
Contact Email
fithri.ts@upnjatim.ac.id
Phone
+6281330797039
Journal Mail Official
fithri.ts@upnjatim.ac.id
Editorial Address
Jl. Rungkut Madya No.1, Gn. Anyar, Kec. Gn. Anyar, Kota SBY, Jawa Timur 60294
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
KERN : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil
ISSN : 20877498     EISSN : 26865025     DOI : http://doi.org/10.33005/kern
Core Subject : Engineering,
The relevant topics of the latest progressive findings or developments will be taken seriously into consideration, the topics covered by the journals include: - Construction and Building Materials - Structural Engineering - Geotechnic - Water Resources / hydrology - Construction Management - Transport System Engineering - Highway engineering - System Information Geographic - Environmental Science and Engineering
Articles 42 Documents
ANALISA PERBANDINGAN UPAH BERDASARKAN PRODUKTIVITAS PEKERJA, UNTUK PEKERJAAN BESI STRUKTUR BETON BERTULANG Anna Rumintang Nauli; Fithri Estikhamah
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (271.592 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.14

Abstract

ABSTRACT The cost for the work of a building and other structures, known as the cost of construction, is the important factor that needs to be known by every person working in the construction world. Wage workers hold very important role in determining the contractor for the price of a construction project. Wage costs are very related to the productivity of workers. Productivity of labor is influenced by several factors, both related to the labor itself and with the environment and government policy, which is referred to social security, salaries / wages, education, discipline, attitude, work ethics, nutrition, health, technology, production facilities , monetary, price distribution, investment licensing, business climate, employment, and so forth. From the results of the analysis of the obtained value of the average productivity of 29.96 m3 / day. Data characteristics of the workers and the productivity of the current calculation is done using the statistical SPSS with Chi-Square method to find out there is no relationship between the two variables are. In fact the two variables are related, where the variable characteristics that affect the variables age and experience. And to obtain a high productivity of labor is expected to have any age between age 25 - 32 years, have experience of 10 - 13 Year. For home workers the education variable does not affect the level of productivity. Wage workers will get a decent view of the productivity difference between the highest value of + 0.08% wage gain of Rp. 28,600 day while for the lowest value of -0.78% productivity gain wage Rp. 28,300 day.
Analisa Anjlokan Kereta Api Bima Rute Surabaya-Malang Pada KM 8+625 Petak Wonokromo-Waru Nugroho Utomo; Dian Purnamawati Solin
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (301.125 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.16

Abstract

Peristiwa anjloknya kereta api pada rel merupakan kondisi dimana kereta api tidak dapat menunjukkan performa perjalanannya dengan aman dan keluar dari jalurnya disebabkan karena gangguan mekanik pada rel seperti rel patah dan komponen pendukung struktur jalan kereta api seperti penambat rel dan bantalan rel yang tidak berfungsi dengan baik. Anjloknya kereta api merupakan hal yang perlu dipertimbangkan dalam keselamatan perjalanan kereta api terlebih lagi jika kereta api tersebut membawa muatan barang berbahaya. Penyebab dari rel patah dapat terjadi karena kelelahan material dari rel yang tidak terpantau ditambah dengan pembebanan berulang dari kereta api. Selain itu kejadian anjloknya kereta api pada rel juga dapat terjadi di area perlintasan sebidang antara jalan kereta api dan jalan raya dengan jarak pandang aman tersedia yang pendek. Dari beberapa peristiwa kereta api anjlok yang pernah terjadi di Indonesia umumnya disebabkan karena patah rel. Seperti peristiwa yang terjadi pada tanggal 26 Juli 2017 di KM 8+625 petak Wonokromo – Waru yakni anjloknya Kereta Api Bima (KA 43) rute Surabaya –Malang disebabkan oleh rel patah. Prosedur analisis anjloknya Kereta Api Bima ini dilakukan dengan perhitungan distribusi pembebanan pada stamformasi kereta api rencana, perhitungan nilai dumping factor (λ), perhitungan besar momen maksimum dan tegangan yang terjadi pada rel dan perhitungan besar momen dan tegangan yang terjadi pada bantalan rel. Dari hasil analisis diketahui bahwa penyebab anjloknya Kereta Api Bima adalah karena nilai tegangan hitung pada rel hampir mendekati nilai tegangan ijin rel (kritis), sehingga kondisi rel eksisting rawan terhadap kelelahan material (fatigue) lebih awal.
Analisis Hubungan Antara Porositas Dengan Penyerapan Air Dian Purnamawati Solin; Nugroho Utomo; Siti Zainab
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (180.192 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.17

Abstract

Soils is one of key of infrastructure and agriculture development. Therefore, it is necessary to identify the behavior of soil. In this paper, the relation between porosity and water absorption were identified by using laboratory test. Based on the results of laboratory testing, the porosity value of the soil in the coastal areas tends to be small, with the largest porosity value = 0.388. Meanwhile, for water absorption, the largest percentage of water that can be absorbed in the soil is 35,925. By using a linear mathematical model found a relationship between soil porosity with water absorption y = 204.91x-44.4 with a regression value R2 = 0.9954.
MODIFIKASI RANGKA BAJA JEMBATAN SEMBAYAT BARU MENGGUNAKAN SISTEM RANGKA BAJA THROUGHT WARREN TRUSS Sumaidi Sumaidi; Anna Rumintang
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (528.883 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.18

Abstract

Perencanaan struktur jembatan perlu mempertimbangkan desain yang tepat agar material yang digunakan menjadi efektif. Jembatan Sembayat Baru di Kabupaten Gresik yang didesain menggunakan jembatan rangka baja basic truss sepanjang 60 m dimana terdapat kerusakan pada rangka sehingga menjadi tidak efektif karena jembatan tersebut merupakan jembatan nasional yang arus lalu lintasnya padat. Pertimbangan jembatan rangka baja sistem trought warren truss merupakan keputusan yang tepat. Dalam perencanaan ini, jembatan Sembayat Baru didesain dengan tetap menggunakan rangka baja, namun dirubah profil dan sistemnya yaitu dari basic truss menjadi trought warren truss. Dasar perencanaan jembatan mengacu pada peraturan BMS 1992 dan SNI 1729-2015. Analisis perhitungan struktur utama dan sekunder menggunakan bantuan software SAP 2000. Dari hasil perencanaan, didapat profil struktur rangka utama yaitu menggunakan profil 400x400x21x21 untuk rangka atas dan bawah, profil WF 400x300x10x16 sebagai rangka vertikal dan profil WF 400x400x18x18 sebagai rangka diagonal. Perhitungan kontrol batang tarik dan tekan menunjukkan kesimpulan bahwa jembatan masih mampu menahan beban layan
Analisis Faktor Tingkat Kepuasan Pelanggan Bus Patas Sugeng Rahayu Dengan Menggunakan Metode Customer Satisfication Index (CSI) Fithri Estikhamah; Nugroho Utomo
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (320.365 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.19

Abstract

In a situation of business competition is more advanced as it is today, bus company (PO) required to gets more creative and innovative in looking for or retain customers. As PO Sumber Group that has opened the route “PATAS” to track JOGYA / SEMARANG - SOLO - SURABAYA via Karangjati in early 2015 and by the name of SUGENG RAHAYU by GOLDEN STAR. Under SUMBER GROUP and under management Golden Star. Based on these problems purpose of this research is to determine what percentage of the level of customer satisfaction on the performance Sugeng Rahayu “Patas” bus. Due to the limited sample does not then take a sample of 100 respondents. Techniques of collecting data using questionnaires. Analysis techniques used is to use the Customer Satisfaction Index (CSI). It is based on five dimensions of service quality are tangibles (physical evidence), reliability, responsiveness, assurance, and empathy. The results showed that overall customer satisfaction has a value of 78.5%, this means that customers are satisfied with the services provided by Sugeng Rahayu ”Patas” bus. Although the results of the analysis show a good value but there needs to be improvement of service quality, especially the cleanliness of toilets in the bus.
ANALISA DAN PEMETAAN SUHU PERMUKAAN LAUT DI PESISIR PANTAI UTARA PULAU SUMBA, NUSA TENGGARA TIMUR BERBASIS DATA CITRA SATELIT TERRA MODIS Leontius Barbarigo Dam; Hendrata Wibisana; Siti Zainab
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (420.706 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.20

Abstract

Pemanfaatan sumber daya alam yang semakin meningkat perlu diimbangi dengan pengamatan kondisi kualitas perairan secara berkesenambungan. Seperti pada daerah penelitian yakni Provinsi Nusa Tenggara Timur, yang menjadi lokasi penelitian. Adapun parameter yang dimaksud salah satunya suhu permukaan laut (SPL), dengan cara mengukur suhu permukaan laut dan menganalisis data dari hasil penelitian. Dari penelitian ini dapat memetakan suhu permukaan laut (SPL), menggunakan data satelit Terra Modis dan data lapangan dengan bantuan aplikasi SeaDas. Perhitungan menggunakan algoritma penginderaan jauh dengan membandingkan data citra satelit Terra Modis dan data dilapangan. Perhitungan yang dilakukan yaitu pada panjang gelombang 412 nm, 531 nm dan 645 nm dengan menggunakan algoritma eksponential, Linear, Logarithmic dan power pada tiap-tiap panjang gelombang. Dari hasil penelitian dan analisa yang dilakukan, maka panjang gelombang 645 nm memiliki R (Squere) terbaik dibandingkan dengan panjang gelombang 412 nm dan 531 nm, dimana digunakan algoritma Logarithmic dengan nilai R2 = 0.9062, yang menunjukkan ada hubungan antara nilai suhu permukaan laut satelit dengan suhu permukaan laut lapangan (insitu). Hal ini ditunjukkan dari hasil Uji T dimana t hitung lebih kecil dari t tabel dengan nilai -1,478119203 < 2,306004135 sehingga hipotesa diterima. Hasil dari Uji-T juga memuat hasil korelasi yang menunjukan koefisien korelasi 0,899526791 yang berarti antara data yang didapat dari lapangan dan data dari citra satelit memiliki korelasi yang positif sangat kuat.
Analisa Perubahan Total Padatan Terlarut Di Pesisir Pantai Situbondo Dengan Memakai Data Citra Satelit Terra Modis Hendrata Wibisana; Masliyah M
KERN Vol 5 No 2 (2019): Jurnal KERN : Oktober 2019
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (164.401 KB) | DOI: 10.33005/kern.v5i2.21

Abstract

Total dissolved solids which are often referred to as foreign terms Total suspended solid (TSS) is a solid particle that fills an aquatic environment where the presence of a concentration value of this TSS is a clue to the quality of a waters whether turbidity occurs or not. It is interesting to study the growth of the TSS concentration value because knowing the concentration value can be detected at the point where the growth takes place whether erosion or sedimentation. In this research, Terra Modis satellite imagery is used in 2019 and 2018 in the same month, October. The method used in this research is a remote sensing technique by carrying out statistical measurements to form a mathematical model of the wavelength of Terra Modis satellite images using visible light channels or RGB which are 412 nanometers, 531 nanometers and 667 nanometers. The results showed that the wavelength of 531 nanometers had the largest R correlation value among other RGB wavelengths, namely for the linear model the correlation value of R was 0.892 and the exponent model with an R correlation value of 0.897. The conclusion obtained from this study is that Terra Modis satellite imagery can be used to detect growth from TSS concentrations (mg / l) on the coast and also to predict growth or reduction of TSS in the future.
Analisa Tinggi Gelombang dan Periode Gelombang di Pelabuhan Laut Niaga Brondong Kecamatan Brondong Kabupaten Lamongan Iwan Wahyudijanto
KERN Vol 6 No 1 (2020): Jurnal KERN: April 2020
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (671.65 KB) | DOI: 10.33005/kern.v6i1.22

Abstract

Brondong Harbor is a small port as a fishermen port located in Brondong sub-district, Lamongan Regency. The wave height at the port pool greatly influences the loading and unloading at the port. In this study a wave height prediction analysis study was conducted at the port. The height of the waves can be predicted from several other factors: Fetch length, length of wind gust and wind speed. These waves are waves caused by wind. Besides that other factors that influence are fetch width, water depth, basic roughness and stability of the atmosphere
Skala Prioritas Kerusakan Jalan Trans Madura dengan Menggunakan Metode Analytical Hierarchy Process Ibnu Sholichin; Masliyah Masliyah
KERN Vol 6 No 1 (2020): Jurnal KERN: April 2020
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (263.203 KB) | DOI: 10.33005/kern.v6i1.23

Abstract

The existence of the Suramadu bridge and increasing regional awareness of the importance of new tourism in Madura further increases the flow of transportation in Madura. Suramadu Bridge, which is now a non-toll road, also increases property values ​​in Madura, especially the city of Bangkalan. With the increasing flow of motorized vehicles, both large and small, causing road damage along the Trans Madura road. In this study, the Analytical Hierarchy Process (AHP) method is used to determine the priority scale that causes road damage. From the results of the study, it was found that the biggest cause of road damage was the traffic factor with a value of 40.23%, with sub-criteria causing road damage was 23%. The types of damage that occur are potholes and rutting. Suggestions for improvement in the form of patching at the points of road damage. For deep enough holes, repairs also include repairing the foundation to avoid repetitive damage.
Analisa Kekuatan Struktur Jalan Kereta Api dengan Penambahan Lapisan Geotekstil pada Perencanaan Jalur Ganda Jombang – Peterongan (KM.69+100 – KM.76+100) Nugroho Utomo; Fithri Estikhamah
KERN Vol 6 No 1 (2020): Jurnal KERN: April 2020
Publisher : Program Studi Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (988.362 KB) | DOI: 10.33005/kern.v6i1.24

Abstract

Berdasarkan Rencana Induk Perkeretaapian Nasional (RIPNAS) oleh Direktorat Jendral Perkeretaapian Kementerian Perhubungan (2011), pada tahun 2030 diperkirakan akan terjadi peningkatan jumlah pergerakan orang menggunakan kereta api di Pulau Jawa sebesar 858,5 juta orang/tahun dan pergerakan barang sebesar 534 juta ton/tahun. Sehingga untuk mengakomodasi kebutuhan ini maka prasarana jalan kereta api berupa jalur ganda (double track) pada lintas utara dan selatan di Pulau Jawa sudah harus siap untuk dioperasikan dan aman ditinjau dari kelayakan struktur. Jalur kereta api eksisting yang telah terbangun di Pulau Jawa untuk lintas utara (Surabaya – Jakarta) sepanjang 727 km sudah memenuhi terhadap kebutuhan jalur ganda (double track), sedangkan untuk lintas selatan baru terkoneksi oleh jalur ganda adalah lintas Yogyakarta sampai Nganjuk dan sudah dioperasikan. Untuk lintas Nganjuk – Jombang jalur ganda sudah selesai tetapi belum siap untuk dioperasikan dan lintas Jombang – Mojokerto sedang dalam proses penyelesaian. Fokus utama dalam penelitian ini adalah meninjau struktur jalan kereta api jalur ganda pada lintas Jombang – Mojokerto, petak Jombang – Peterongan (KM.69+100 – KM.76+100). Struktur jalan kereta api jalur ganda pada petak Jombang – Peterongan yang ditinjau ini adalah kelayakan struktur bawah jalan kereta api yang diberi penambahan lapisan geotekstil terhadap aspek pembebanan kereta api rencana KA Sancaka. Pedoman yang digunakan dalam desain ini adalah Peraturan Dinas No 10 Tahun 1986 dari PT. KAI. Sebagai hasil dari penelitian ini adalah tinjauan faktor aman akibat keruntuhan beban mati struktur jalan kereta api, faktor aman penggelinciran lereng dan lateral terhadap perkuatan lapisan geotekstil memenuhi syarat.