cover
Contact Name
Linda Sari Wulandari
Contact Email
epigram@pnj.ac.id
Phone
+628994004457
Journal Mail Official
epigram@pnj.ac.id
Editorial Address
Jalan Prof. Dr. G.A. Siwabessy, Kampus UI, Kota Depok, 16424
Location
Kota depok,
Jawa barat
INDONESIA
EPIGRAM (e-journal)
ISSN : 16931653     EISSN : 2407909X     DOI : -
EPIGRAM (e-journal) publishes research articles that have never been published by other scientific journals or magazines. EPIGRAM (e-journal) only contains research articles / original research articles in the fields of linguistics, social science, culture, and education.
Articles 123 Documents
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PADA PT. TELKOM WITEL JAKARTA SELATAN Alam Firdaus Heriza; Endah Wartiningsih
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1717.713 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.717

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa pengaruh dari kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada PT Telkom Witel Jakarta Selatan. Penelitian ini dilaksanakan dengan menyebarkan kuesioner kepada 100 konsumen yang mendapatkan pelayanan di PT Telkom Witel Jakarta Selatan dari tanggal 1 Juni sampai 1 Juli 2015. Alat analisa yang digunakan untuk mengukur pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen adalah analisa regresi linear sederhana. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dimensi reliability, responsiveness, assurance, empathy, dan tangibles berpengaruh terhadap kepuasan konsumen pengguna layanan PT Telkom Witel Jakarta Selatan. Sedangkan dimensi yang paling dominan mempengaruhi kepuasan konsumen adalah dimensi pelayanan assurance (jaminan). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan dapat dilihat pada perhitungan koefisien determinasi, diketahui bahwa sumbangan atau pengaruh variabel pelayanan (X) terhadap kepuasan (Y) yang ditunjukkan oleh R square sebesar 64,8 atau 64,8% maka angka ini menunjukkan bahwa variabel pelayanan memberikan pengaruh yang positif sebesar 64,8% terhadap kepuasan, sedangkan sisanya 35,2% dipengaruhi oleh variabel lain diluar variabel bebas yang tidak diteliti. Dari hasil penelitian diketahui bahwa pelayanan (variabel bebas) memiliki pengaruh yang signifikan terhadap kepuasan (variabel terikat). Dan pengaruh positif yang tinggi kualitas pelayanan terhadap kepuasan . Kata kunci : kualitas pelayanan, reliability, responsiveness, assurance, empathy, tangibles, kepuasan konsumen. This research aims to analyze the influence quality of service for customer satisfaction at PT Telkom Witel South of Jakarta. The dimensions quality of service used in this research are reliability, responsiveness , assurance , empathy , and tangibles . This research was carried out with distributing questionnaires to 100 customers of PT Telkom Witel South of Jakarta who come and used service at PT Telkom Witel South of Jakarta from june 1st until july 1st2015 . Tool analyzer is used to measure the effect quality of service to the customer satisfaction is multiple linear regression analysis . Results from this this research shows that the dimensions of reliability, responsiveness , assurance , empathy , and tangibles have an effect on customer satisfaction that used the service at PT Telkom Witel South of Jakarta . while the dimensions that have most dominant influence on customer Satisfaction is assurance. The influence of the quality of the service for satisfaction can be seen on calculations of the coefficients determined , be seen that contributions services or variable influence ( x ) against satisfaction ( y ) that is indicated by r square of insurance or % hence this rate shows services to exert an influence that a variable a positive % to satisfaction of insurance , while the rest 35.2 % influenced by other variables outside free variables not be researched .From the research service be seen that ( of variable free ) having an influence that was significantly to satisfaction ( of variable bound ) .And a positive influence the quality of the service for high satisfaction . Key word : service quality, reliability, responsiveness, assurance, empathy, tangibles, customer satisfaction.
PENGARUH MOTIVASI TERHADAP KINERJA KARYAWAN PT. GEO LINK NUSANTARA Anggi Silvani Arisana; Nining Latianingsih; Menik Wijiyanti
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1852.304 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.718

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh motivasi terhadap kinerja karyawan pada PT. Geo Link Nusatara pada tahun 2015. Data penelitian ini diperoleh daru metode penyajian data dari hasil tanggapan responden (kuesioner), serta hasil penelitian lainnya yang relefan dengan obyek yang diteliti, dalam hal ini data primer dari perusahaan PT. Geo Link Nusantara. Analisis statistik yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi sederhana dengan menggunakan program SPSS 20. Temuan penelitian ini menunjukan bahwa variabel motivasi berpengaruh secara signifikan terhadap kinerja karyawan PT. Geo Link Nusantara. Hal ini dibuktikan dengan hasil uji F dengan nilai F hitung > F tabel : 13,060 > 3.990. F hitung bernilai positif dan
PENGARUH HARGA, PENDAPATAN DAN LOKASI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN RUMAH DI D’KRANJI RESIDENCE TAHAP II BEKASI BARAT Anissa Budi Utami; Fortuna Zain Hamid; Mawarta Onida
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1827.857 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.720

Abstract

Abstrak Rumah merupakan kebutuhan dasar manusia selain sandang dan pangan. Perkembangan pembangunan rumah sejalan dengan pertumbuhan penduduk yang semakin meningkat, sehingga kebutuhan manusia semakin beragam, salah satunya kebutuhan akan temapt tinggal yaitu rumah. PT. Artha Debang Development adalah salah satu pengembang yang menawarkan produk perumahan di Kota Bekasi yaituD’Kranji Residence Tahap II. Akan tetapi,permasalahan yang dihadapi yaitu bagaimana meningkatkan penjualan dimana saat ini banyak bermunculan pengembang-pengembang baru yang berani memunculkan terobosan-terobosan baru. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis apakah terdapat pengaruh faktor-faktor : 1) harga, 2) pendapatan dan 3) lokasi terhadap keputusan pembelian di D’Kranji Residence Tahap II. Penelitian ini menggunakan analisis regresi linier berganda dengan program SPSS Versi 20.0. Populasi yang digunakan adalah Kepala Keluarga (KK) sebagai konsumen di D’Kranji Residence Tahap II. Sedangkan sampel yang digunakan sebanyak 57 orang dengan metode Sampel Jenuh. Kata Kunci : Harga, Pendapatan, Lokasi, Keputusan Pembelian Abstract House is representing requirement of human being base besides food and clothing. There by increase also society welfare, so from that is human need more various, and one of them need residence that is house. One of house developers PT. Artha Debang Development that offered one of proper housing occupies that is D’Kranji Residence Tahap II in Bekasi. However, the problems is at this time, many housing developers show their new innovation that cause difficult to increase houses sale. Therefore, the purpose of this research was to analyze the influence of factors prices, income, and location to purchasing decision on D’Kranji Residence Tahap II. The analyzer for this research is using doubled linear regression analysis with program SPSS version 20.0. Population that used is the Head of Family (KK) as consumers in the D’Kranji residence Tahap II. While sample that used as much as 57 people (KK) with Methods Random Sampling. Keyword : Prices, Income, Location, Purchasing Decision
Pengaruh Pelayanan Administrasi Akademik dengan Sistem Registrasi Online Terhadap Kepuasan Mahasiswa Politeknik Negeri Jakarta Dewi Susilowati; Dewi Winarni Susyanti; Titik Purwinarti
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (116.21 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.721

Abstract

Abstrak Penelitian ini diberi judul tentang Pengaruh Pelayanan Administrasi Akademik dengan Sistem Registrasi Online terhadap kepuasan mahasiswa di Politeknik Negeri Jakarta. Penelitian ini di lakukan di kampus Politeknik negeri Jakarta. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa besar pengaruh kualitas pelayanan administrasi akademik dengan sistem registrasi online terhadap kepuasan mahasiswa. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh mahasiswa politeknik negeri Jakarta yang berjumlah 6733 orang, dengan total sample sebanyak 99 responden. Ini didapatkan menggunakan rumus slovin. Pengumpulan data dilakukan dengan cara menyebarkan kuesioner, melakukan observasi, dan wawancara. Teknik sampling menggunakan teknik non Probability sampling dengan model teknik aksidental. Untuk menganalisis data menggunakan program windows SPSS 20. Hasil dari penelitian ini menyatakan bahwa adanya pengaruh yang signifikan antara kualitas pelayanan administrasi akademik dengan sistem registasi online terhadap kepuasan mahasiswa, dengan koefisien korelasi yang didapat sebesar 0,460 dengan taraf kesalahan 0,005. Dengan demikian dapat diketahui bahwa variabel pelayanan administrasi akademik dengan sistem registrasi online memberikan kontribusi sebesar 21,2% terhadap kepuasan mahasiswa, sedangkan sisanya sebesar 78,8% ditentukan faktor lain. Kata Kunci : Hubungan, administrasi akademik, sistem registrasi online, kepuasan mahasiswa, pelayanan Abstract This research is entitle the influence of Academic Administration Service with Online Registration System toward Student Satisfaction. This research was conducted at State Polytechnic of Jakarta. This study is aimed to determine how much influence quality of Academic Administration Service with Online Registration System to Student’s satisfaction. Population in this research are Student’s at State Politechnic of Jakarta, the numbering is 6.733 people, with a total of sample is 99 respondents. This is used Slovin formulas. Data were collected by questionnaires, observation, and interviews. Sampling technique using non probability sampling technique with the type of accidental sampling.To analyze the data using SPSS 20 program.The result of the researce is significant influence between academic administration service with online registration system toward student satisfaction, with a correlation coefficient of 0,460with 0,005 standar error . It can be shows that the variable of academc administration service quality with online registration system contributed 21,2% of student satisfaction, while the rest equal to 78,8% is determined by the other factors. Keywords : Influence, academic administrative, online registration system, student satisfaction, service
PENGARUH PROMOSI TERHADAP MINAT KULIAH STUDI KASUS DI POLITEKNIK NEGERI JAKARTA Trianis Chusanawati; Titik Purwinarti
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1776.105 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.722

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh faktor promosi terhadap minat kuliah di Politeknik Negeri Jakarta. Data penelitian ini diperoleh dari metode penyajian data dari hasil tanggapan responden (kuesioner), dalam hal ini data primer bersumber dari mahasiswa semester dua Politeknik Negeri Jakarta tahun akademik 2014/2015. Analisis statistik yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi sederhana dengan menggunakan SPSS 20. Hasil penelitian masih dalam proses. Kata Kunci : Promosi, minat, mahasiswa baru, pengaruh. Abstract This research aimed to analyze the influence of promotion of interest study in State Polytechnic of Jakarta. The research data was obtained from the presenting of data from the respondents (questionnaire), in this case the primary data from the students of State Polytechnic of Jakarta in second semester of the academic year 2014/2015. The statistical analysis used in this research is simple regression analysis using SPSS 20. The results of this research is still processed. Keywords: Promotions, interests, new students, influence.
Pengaruh Gaya Kepemimpinan Suportif terhadap Kualitas Jasa Pelayanan Mahasiswa di Jurusan Administrasi Bisnis Muhammad Yasin; Azwar Azwar; Fortuna Zain
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (141.945 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.723

Abstract

This research aimed to know how much percentation and how the relationship between supportive leadership style against the quality of student service in Business of Administration Departement. Observation against the quality of student service in Business of Administration Departement made across survey approach by collecting data from respondents were obtained from spreading survey directly to students in student service locket. In this research, data analysis method which was used was validity and reliability test, normality test, the coefficient of determination analysis, t test, simple linear regression analysis, product moment correlation analysis. The result of the research showed that had low relationship but real impact between supportive leadership style with the quality of student service in Business of Administration Departement. Supportive Leadership style (independent variable) was researched which had relationship around 20,5% against the quality of student service in Business of Administration Departement and the rest arounded 79,5% was determined by the another factor.
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN KOPERASI KARYAWAN PALYJA Justira Adhesa Secilia; Tuti Hartati; Kadunci Kadunci
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1869.924 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.724

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen Koperasi Karyawan Palyja. Kualitas pelayanan adalah pendekatan utama untuk memberikan kepuasan kepada konsumen.Variabel bebas dari penelitian ini adalah Kualitas Pelayanan. Variabel Kualitas Pelayanan terdiri dari Bukti Nyata, Reliabilitas, Daya Tanggap, Jaminan dan Empati. Variabel Terikat dari penelitian ini adalah Kepuasan Konsumen. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan kuesioner yang diberikan kepada karyawan Palyja. Total Populasi dalam penelitian ini adalah 1086 karyawan dan sampelnya sebanyak 92 karyawan. Data dari kuesioner diproses menggunakan program SPSS 2.2 untuk windows. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepuasan konsumen sebesar 64,6% dipengaruhi oleh variabel bukti langsung (X1), variabel keandalan (X2), variabel daya tanggap (X3), variabel jaminan (X4), dan variabel Empati (X5) Kata kunci : pengaruh, kualitas pelayanan, kepuasan konsumen, bukti nyata, reliabilitas, daya tanggap, jaminan dan empati. Abstract This research is intended to identify the influence of service quality towards consumer satisfaction of employee cooperative of PALYJA. Service quality is the main approach to providing satisfaction to the consumers. The independent variable of this research is Quality Service. The Quality Service variable consists of tangibility, reliability, responsiveness, assurance and empathy. The Dependent variable of this research is Consumer Satisfaction. This research is conducted through quantitative approach. Data collection method is using questionnaires that are given to employees of Palyja. The total population of this research is 1086 employees and the sample is 92 employees. Data from the questionnaires is processed with SPSS 2.2 program for windows. The result of this research shows that consumer satisfaction with amount 64,6% influence by tangible (X1), reliability (X2), responsiveness (X3), assurance (X4), and empathy (X5). Keywords : influence, service quality, consumer satisfaction, tangibility, reliability, responsiveness, assurance, and empathy.
PENGARUH LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KINERJA KARYAWAN OUTSOURCING STUDI PADA TOWER MANAGEMENT PT INDOSAT TBK Ria Astri Kirana; Titik Purwinarti; Mawarta Onida
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1745.355 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.725

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pengaruh lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan outsourcing pada Tower Management Grup PT Indosat, Tbk yang berlokasi di Kantor Pusat PT Indosat Jakarta. Jumlah populasi dalam penelitian ini adalah 45 orang yang merupakan karyawan outsourcing Tower Management Group PT Indosat. Teknik sampel yang digunakan adalah sampling jenuh Jenis metode penelitian yang dilakukan yaitu penelitian kuantitatif. Dalam penelitian ini ada dua variable, variabel X adalah lingkungan kerja sedangkan variable Y adalah kinerja karyawan outsourcing. Analisis kuantitatif ditujukan untuk menguji hipotesis ada atau tidaknya pengaruh lingkungan kerja (X) terhadap kinerja karyawan Outsourcing PT Indosat, Tbk. Pengujian hipotesis dilakukan dengan teknik analisis regresi linier sederhana menggunakan program computer SPSS for Windows Release 22. Hasil penelitian menunjukkan bahwa lingkungan kerja berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja karyawan. Analisis data menunjukkan bahwa 28,3% kinerja karyawan dipengaruhi oleh lingkungan kerja, sedangkan sisanya 71,7% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti dalam penelitian ini. Dari hasil tersebut dapat ditarik kesimpulan bahwa lingkungan kerja yang baik akan meningkatkan kinerja karyawan outsourcing PT Indosat, Tbk. Kata kunci : Lingkungan kerja fisik, Lingkungan kerja non fisik, Kinerja karyawan, Outsourcing, Pengaruh Abstract This research aimed to explain about the influence of Work environment on outsourcing employee performance at PT Indosat, Tbk is located at Head Quarter of PT Indosat Tbk Jakarta. The population in this research are 45 person as outsourcing employee of Tower Management Group PT Indosat, Tbk. Saturation sampling technique is used by the researcher to obtain the sample. Research method of this research is quantitative method. There are two variables in this research. Variable X is work environment, variable Y is employee performance. Quantitative analyze aimed to test the hypothesis there or there is no the influence of work environment on outsourcing employee performance. Hypothesis test used by using simple linear regression and analysis using the computer program SPSS for Windows Release 22. The result of this research showed that work environment have positive and significant effect on employee performance. Data analysis showed that 28,3% employee performance influenced by work environment, the remaining 71,7% is influenced by other variables that are not examined in this research. From these results it can be concluded that a good work environment will improve employee performance outsourcing PT Indosat , Tbk. Keywords : Physics work environment, non-physics work environment, employee performance, outsourcing, influence
PENGEMBANGAN PARIWISATA BERBASIS KEUNIKAN PENDUDUK LOKAL DI WILAYAH BANTEN (STUDI DI WILAYAH BADUY) Iwan Sugiwa
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1806.71 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.726

Abstract

Abstrak Industri pariwisata kini lebih terarah pada kegiatan industri yang mengutamakan keberlangsungan wilayah wisata. Kondisi ini terjadi setelah pemerintah menyadari adanya dampak negatif dari kegiatan pariwisata pada suatu sumber daya alam. Kerusakan alam menjadi salah satu dampak negatif yang paling terlihat sebagai akibat dari kegiatan industri pariwisata. Pengembangan pariwisata dengan konsep keberlangsungan menjadi salah satu agenda pemerintah guna meningkatkan pariwisata dan menekan dampak negatif yang timbul. Salah satu upaya yang dilakukan oleh pemerintah adalah dengan membangun model Konservasi dan Pembangunan Terpadu (Integrated Conservation and Development Project/ICDP) atau Sistem Kawasan Lindung Terpadu (Integrated Protected Area System/IPAS). Suku Baduy merupakan salah satu bentuk konservasi yang keberadaannya bukan atas inisiatif pemerintah, akan tetapi karena adanya adat istiadat yang secara turun temurun diwariskan dari generasi ke generasi membuat suku Baduy memiliki keunikan tersendiri. Pemerintah menetapkan kawasan tempat tinggal suku Baduy sebagai sistem kawasan lindung terpadu guna melindungi tatanan yang telah tercipta selama ratusan tahun. Kata kunci : Pariwisata, Banten, Kearifan Lokal, Pemberdayaan Masyarakat, Pengembangan Abstract The tourism industry is now more focused on industrial activity that promotes the sustainability of tourist areas. This condition occurs after the government is aware of the negative impacts of tourism activities on a natural resource. The destruction of nature became one of the most visible negative impacts as a result of the activities of the tourism industry. The development of tourism with the concept of sustainability to be one of the government's agenda to increase tourism and suppress negative impacts. One of the efforts made by the government is to build a model of integrated conservation and development (Integrated Conservation and Development Project / ICDP) or Integrated Protected Areas System (Integrated Protected Area System / IPAS). Baduy tribe is one form of conservation whose existence is not at the initiative of the government, but because of the tradition that has been passed down from generation to generation makes Baduy tribe has its own uniqueness. The government sets a residential area Baduy tribe as an integrated system of protected areas in order to protect the order that has been created for hundreds of years. Keywords : Tourism, Banten, Local Wisdom, Community Empowerment, Development
PENGARUH SOCIAL MEDIA MARKETING INSTAGRAM TERHADAP MINAT KHALAYAK KE SANTA MODERN MARKET Disny Adelia Novita; Azwar Azwar; Riza Hadikusuma
Epigram Vol 12 No 2 (2015)
Publisher : Politeknik Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1827.375 KB) | DOI: 10.32722/epi.v12i2.727

Abstract

Abstrak Berkembangnya teknologi komunikasi semakin mempermudah arus pertukaran informasi dan kini dimanfaatkan untuk memasarkan produk atau jasa menggunakan fasilitas social media, salah satunya adalah Instagram. Banyaknya pengguna Instagram membuat Santa Modern Market menggunakan aplikasi tersebut untuk menarik minat khalayak untuk datang. Tujuan penelitian ini adalah, untuk mengetahui penggunaan social media marketing Instagram mempengaruhi minat khalayak ke Santa Modern Market. Jumlah responden pada penelitian ini berjumlah 100 responden menggunakan teknik non random sampling. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif. Teknik pengumpulan data dengan cara kuesioner dan wawancara. Teknik analisa yang digunakan adalah regresi korelasi sederhana. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hubungan social media marketing Instagram terhadap minat kuat yaitu sebesar 0,695. Pengaruh social media marketing Instagram terhadap minat adalah sebesar 48,3% sedangkan sisanya 51,7% dipengaruhi oleh variabel lain. Berdasarkan uji F social media marketing Instagram berpengaruh signifikan terhadap minat ditunjukan dengan nilai F hitung > dari F tabel : 91,618 > 3,94 sehingga Hipotesis nol (Ho) ditolak, dan Hipotesis alternatif (Ha) diterima. Dapat disimpulkan social media marketing Instagram berpengaruh signifikan terhadap minat ke Santa Modern Market. Kata kunci : Social Media Marketing, Instagram, Minat. Abstract The development of the communication technology makes the flow of information exchange more easier and now being used to market a product or service using social media facilities such as Instagram. The purpose of this research is to know the use of social media marketing Instagram affect the interest of the people to Santa Modern Market. The number of Instagram users make Santa Modern Market used the application to attract peoples to com . The number of this research respondents is 100 respondents using non random sampling. This research used quantitative research methods. Techniques of data collection by questionnaire and interview. Technique used is regression analysis simple correlation. The result of this study showed that the relationship of social media marketing Instagram and interest is strong at 0,695. The effect of social media marketing Instagram was 48,3% while the remaining 51,7% is influenced by other variables. Based on the F test social media marketing Instagram significant effect on interest indicated by F count> F table: 91,618 > 3,94 so the null hypothesis (Ho) is rejected, and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. Social media marketing Instagram can be concluded significant effect on intention to Santa Modern Market. Keywords : Social Media Marketing, Instagram, Interest.

Page 1 of 13 | Total Record : 123