cover
Contact Name
Rachmi Marsheilla Aguss
Contact Email
rachmi.ma@teknokrat.ac.id
Phone
+6281351173004
Journal Mail Official
arts.education@teknokrat.ac.id
Editorial Address
Jalan Z.A. Pagar Alam 9-11 35142 Bandar Lampung Lampung
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Journal of Arts and Education (JAE)
ISSN : -     EISSN : 28090063     DOI : https://doi.org/10.33365/jae.v1i1
Core Subject : Education, Art,
ournal of Arts and Education (JAE) is a scientific journal published by the Faculty of Arts and Education, Universitas Teknokrat Indonesia (E-ISSN: 2809-0063). The scopes of this journal include the following topic areas : 1. Curriculum and Material Development 2. Instructional Design 3. Innovation on Educational Technology 4. Evaluation and Assesment 5. Educational Policy 6. Multicultural Study on Education
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022" : 8 Documents clear
PENTINGNYA FILSAFAT DALAM MATEMATIKA BAGI MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA Nyoman Gita Nyoman
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (313.165 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.64

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemahaman mahasiswa pendidikan matematika pada pentingnya peran filsafat dalam matematika, metode penelitian yang digunakan adalah survei (mengisi kuesioner). Penelitian ini melibatkan sepuluh mahasiswa pendidikan matematika dari Universitas Teknokrat Indonesia. Dan seperti yang kita ketahui bahwa Filsafat dan matematika saling berkaitan satu sama lain . Filsafat dalam matematika memiliki peran yang besar salah satunya dalam membentuk ketatanan dalam dunia pendidikan bahkan teknologi yang dapat membantu kita dalam menjalankan kehidupan sehari-hari .
PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN SENAM LANTAI KAYANG PADA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR NEGERI TANJUNG PAGAR 4 BANJARMASIN Edwin Wahyu Dirgantoro
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (345.296 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.61

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah penerapan media gym ball agar dapat meningkatkan hasil gerakan senam lantai kayang pada peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Negeri Tanjung Pagar 4 Banjarmasin. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas (PTK) yaitu peneliti sebagai pengamat. Pengamatan pada saat waktu proses belajar mengajar berlangsung. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kelas IV (empat) di Sekolah Dasar Negeri Tanjung Pagar 4 Banjarmasin. Sampel penelitian ini berjumlah 36 orang peserta didik, yang terdiri dari 17 putra dan 19 putri. Siklus yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 3 kali siklus. Proses peningkatan kemampuan hasil belajar pada materi senam lantai kayang sesudah diterapkan menggunakan media gym ball, mendapatkan hasil yang baik berdasarkan KKM yang telah ditentukan yaitu sebesar 75. Penerapan media gym ball dapat meningkatkan kemampuan peserta didik dalam melakukan gerakan senam lantai kayang dengan rata – rata nilai pada siklus pertama nilai rata – rata 65.3. Peserta didik yang mencapai KKM sebanyak 11%. Siklus kedua nilai rata – rata 70.6. Peserta didik yang mencapai KKM sebanyak 36%. Siklus ketiga nilai rata – rata 75.5. Peserta didik yang mencapai KKM sebanyak 58,3%.
Mythological and Historical Representation: A Critical Discourse Analysis on Aeschylus’s Poems The Sacrifice of Iphigenia and The Battle of Salamis Afrianto Afrianto; Wahyu Widianto
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (346.521 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.57

Abstract

An allusion is a reference to a well-known person, place, event, literary work, or work of art. The main purpose of this research is to find the allusion in the selected poems of Aeschylus The Battle of Salamis and The Sacrifice of Iphigenia and critically analyze the poems to explore and describe the story and mythology behind the expressions in each line. This research is conducted qualitatively and applies purposive sampling to choose and gather the data. It can be reported that both poems represent Greek mythology and history. The representation is derived from expressions, which are in the form of words and sentences. It is found that the allusion found contains names of figures in Greek mythology, such as god-goddess (Artemis), kings (Agamemnon, Atreus), and places (Strymon). These become the references to convey the meaning and to deliver the message of the poems. Regarding these names, the poet connects his idea in the poem to the Greek story and mythology. In addition, there are three functions of allusion confirmed in this research; those are delineating the character, carrying the theme, creating humor. Accordingly, it is noteworthy that allusion can be used to identify the correlation between a particular text and reality, history, and even mythology. In this case, it is noteworthy that allusion is not only a reference, but it also makes expression in the poem more vivid, flowery, interesting, and attractive.
MODEL LATIHAN SHOOTING BOLA BASKET DENGAN MODIFIKASI RING PADA ANAK USIA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA Imam Mahfud; Rizki Yuliandra; Aditya Gumantan
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (308.525 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.69

Abstract

Masalah dalam penelitian ini adalah masih rendahnya tingkat penguasaan keterampilan shooting pada permainan bola basket. Tujuan yang ingin dicapai pada penelitian dan pengembangan ini adalah untuk menghasilkan produk model latihan shooting dengan modifikasi ring pada permainan bola basket. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Kemiling kota Bandar Lampung. Tahapan-tahapan dalam penelitian ini adalah: analisis kebutuhan, evaluasi ahli (evaluasi produk awal), ujicoba kelompok kecil, dan ujicoba kelompok besar (field testing). Uji efektifitas produk pengembangan ini yaitu berdasarkan dari penilaian 3 orang ahli bola basket, yaitu 2 orang dosen bola basket dan 1 orang pelatih bola basket. Nilai yang didapatkan adalah 86 yang dinyatakan valid dan layak untuk digunakan. Berdasarkan hasil pengembangan dapat disimpulkan Dengan model latihan shooting pada permainan bola basket dengan modifikasi ring pada anak Sekolah Menengah Pertama, anak dapat berlatih dengan efektif dan efisien. Dengan model latihan shooting pada permainan bola basket dengan modifikasi ring pada anak Sekolah Menengah Pertama, dapat meningkatkan gairah dan mencegah kebosanan siswa dalam berlatih. Model latihan pada permainan bola basket dengan modifikasi ring pada anak Sekolah Menengah Pertama cocok digunakan karena ketinggian ring dapat disesuaikan dengan kemampuan masing-masing pesertanya.
LEARNING ENGLISH BY USING WHATSAPP APPLICATIONS DUE TO COVID-19 Pingkan Indah Mahayati; Lulud Oktaviani
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (211.778 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.60

Abstract

Online learning activities are implemented simultaneously in Indonesia due to the spread of the coronavirus, Coronavirus disease or covid-19 is spared very fast, speeding to almost all countries. With the implementation of online learning, this research discusses English learning activities using the Whatsapp application as a medium. This study uses a qualitative method to collect data through interviews with various students participating in e-learning. According to the interview results, students are satisfied with e-learning because teachers are more creative in dealing with several media. These tools will particularly motivate students to learn English. Using the Whatsapp Application allows students to freely consult the materials provided by the teacher, discuss with other students, watch videos or view various documents related to the materials. although there are some obstacles in using the internet, such as the connection is not good enough. Students still enjoy E-learning because they use methods that are not boring. 
STUDENTS’ PERCEPTION ON QUESTIONNING TECHNIQUE IN IMPROVING SPEAKING SKILL ABILITY AT ENGLISH EDUCATION STUDY PROGRAM Milady Arini; Achmad Yudi Wahyudin
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (68.184 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.70

Abstract

This study aims to investigate students' perception toward the use of question techniques in improving students speaking skills at the tertiary level. Spoken skills and communication may play a very vital role to the students as their future profession might rely heavily on the use of the speaking ability. There are 24 participants in this study and it came from freshmen of English Education major. Based on the findings, it is clear that the students had a positive attitude toward the use of questioning techniques improving their speaking ability. The students perceived that they had an improvement, especially in fluency, accuracy, comprehension, vocabulary, and pronunciation. Moreover, the questioning technique led the students to be more active and participate in the learning activities. Besides, it triggered students to show their self-confidence. In short, it is implied that the more questioning technique is used, the better the students’ spoken ability might be.Keywords: Speaking Skill, question technique, perception, strategy, method
PENGARUH MODEL LATIHAN TERHADAP KEMAMPUAN PASSING Muhamad Rudiyanto
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (407.358 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.63

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil kemampuan passing bola dengan menggunakan model latihan passing berpasangan dan model latihan passing dengan tembok pada mahasiswa UKM sepakbola STKIP ROSALIA Lampung dan untuk mengetahui jenis model latihan yang memberikan pengaruh lebih baik dalam upaya meningkatkan keterampilan passing  pada mahasiswa UKM sepakbola STKIP ROSALIA Lampung.Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen. Sampel yang digunakan adalah mahasiswa UKM sepakbola STKIP ROSALIA Lampung yang berjumlah 32 mahasiswa. Pengumpulan data menggunakan teknik tes yaitu tes passing ke tembok.Dari hasil penelitian didapat bahwa rata-rata tes awal passing pada kelompok passing berpasangan adalah 53,8 poin dan kelompok passing dengan tembok adalah 54,1 poin, sedangkan rata-rata tes akhir passing pada kelompok passing berpasangan adalah 85,3 poin dan kelompok passing dengan tembok adalah 87,5 poin. Kemudian tes awal dan tes akhir pada kelompok passing berpasangan diperoleh nilai 40,387 dan kelompok passing dengan tembok diperoleh nilai 71,998. Maka terdapat perbedaan yang signifikan antara tes awal dan tes akhir hasil keterampilan passing. Dengan kata lain, terdapat peningkatan atau pengaruh yang signifikan terhadap hasil keterampilan passing pada mahasiswa UKM sepakbola STKIP ROSALIA Lampung.
A CORRELATIONAL STUDY OF LANGUAGE LEARNING STRATEGIES AND ENGLISH PROFICIENCY OF UNIVERSITY STUDENTS AT EFL CONTEXT Sindi Anggarista; Achmad Yudi Wahyudin
Journal of Arts and Education Vol 1, No 2 (2022): Volume 1, Nomor 2, Januari 2022
Publisher : Faculty of Arts and Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (320.873 KB) | DOI: 10.33365/jae.v2i1.68

Abstract

Mastering English requires the students to have their own strategy. The use of appropriate language learning strategies may help the students to be proficient in English. This research investigates the language learning strategies used by EFL students and their relationship with the Students’ English Proficiency. This study adopted Ex-post facto quantitative research design in which the data were collected from the result of students Language Learning Inventory and also the data of their latest English Proficiency Score. 38 students majoring in English participated in this research. The result of this research shows that metacognitive strategies were the most frequent strategy, followed by cognitive strategy, compensation strategy, memory strategy, affective strategy, and social strategies. Additionally, there is a significant correlation between language learning strategy use and students’ English proficiency. 

Page 1 of 1 | Total Record : 8