cover
Contact Name
Indarti
Contact Email
journalfashion@unesa.ac.id
Phone
+6281218448862
Journal Mail Official
journalfashion@unesa.ac.id
Editorial Address
Jurusan PKK, Fakultas Teknik, Kampus Ketintang, Jalan Ketintang, Surabaya 60231 Universitas Negeri Surabaya
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
BAJU: Journal of Fashion and Textile Design Unesa
ISSN : 27472574     EISSN : 27472574.     DOI : https://doi.org/10.26740/baju
Core Subject : Humanities, Social,
BAJU mempublikasikan artikel-artikel dari mahasiswa, dosen, guru, para peneliti dan profesional yang berisi hasil penelitian, penciptaan, gagasan pemikiran, dan kreasi atau inovasi lain dibidang desain mode dan tekstil, baik dalam bahasa Indonesia maupun bahasa Inggris. Diterbitkan setahun empat kali, memberikan kesempatan artikel anda untuk segera publish. BAJU menyediakan forum ilmiah untuk topik penciptaan atau praktik busana maupun tekstil. BAJU mendorong penelitian interdisipliner dan pengembangan komunitas akademik yang akan berbagi teori, teknologi, dan teknik yang baru di industri fashion dan tekstil, termasuk: - inovasi dalam desain dan praktik mode - keberlanjutan dan etika dalam industri mode - teknologi mikro dalam konteks fashion dan tekstil - smart and digital fashion dan tekstil - konsumsi dan produksi fashion - materials, design, concepts and process Kontribusi yang sesuai untuk jurnal ini terbagi dalam kategori berikut: - Research papers menyajikan temuan baru yang penting - Technical papers yang menjelaskan perkembangan atau inovasi baru - Academic discussion papers yang membahas tren dan prediksi jangka menengah hingga panjang.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 1 (2022)" : 5 Documents clear
Penerapan Bordir Motif Bukang Marege dan Epaulettes pada Gaun Pengantin Susiana Fatminingrum; Yulistiana Yulistiana
BAJU: Journal of Fashion and Textile Design Unesa Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (740.91 KB) | DOI: 10.26740/baju.v3n1.p11-19

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan proses penerapan bordir motif bukang marege dan epaulettes pada gaun pengantin, dan untuk mendeskripsikan hasil jadi penerapan bordir motif bukang marege dan epaulettes pada gaun pengantin. Metode yang digunakan adalah Double Diamond Model, yang terdiri dari 4 tahapan yaitu discover, define, develop, deliver. Proses pembuatan bordir motif bukang marege menggunakan mesin bordir dengan desain yang telah di stilasi dari motif bukang marege yang asli. Proses pembuatan epaulettes ada dua tahap, tahap pertama membuat padding bahu yang berfungsi sebagai kaitan manik-manik, dan proses kedua yaitu menyusun manik-manik yang akan dikaitkan pada padding. Bagian padding eppauletes juga ditambahkan payet agar menambah keindahan. Terdapat 2 bagian pada gaun pengantin, yaitu bagian gaunnya itu sendiri dan sepasang kain yang dipasangkan pada kedua sisi bahu hingga menjuntai kebawah sepanjang panjang gaun. Hasil jadi gaun pengantin sesuai pada rancangan yang telah dibuat, penerapan bordir pada bagian dada dan sepasang kain yang dipasangkan di bagian bahu gaun, disusun secara sistematis begitu juga dengan penerapan epaulettes. The purpose of this study is to describe the process of applying the embroidery motifs of bukang marege and epaulettes on wedding dresses, and to describe the results of the application of embroidery motifs of bukang marege and epaulettes on wedding dresses. The method used is the Double Diamond Model, which consists of 4 stages, namely discover, define, develop, deliver. The process of making bukang marege embroidery uses an embroidery machine with designs that have been stylized from the original bukang marege motif. The process of making epaulettes consists of two stages, the first stage is to make the shoulder padding which functions as a bead hook, and the second process is to arrange the beads that will be attached to the padding. The eppauletes padding section is also added with sequins to add to the beauty. There are 2 parts to the wedding dress, namely the dress itself and a pair of fabrics that are attached to both sides of the shoulders so that they fall down the length of the dress. The finished result of the wedding dress is in accordance with the design that has been made, the application of embroidery on the chest and a pair of fabrics that are attached to the shoulders of the dress, systematically arranged as well as the application of epaulettes
Oe Matan Maladong Sebagai Inspirasi Pengembangan Desain Busana Pesta Dewi Suciningtyas; Irma Russanti
BAJU: Journal of Fashion and Textile Design Unesa Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (667.441 KB) | DOI: 10.26740/baju.v3n1.p20-29

Abstract

Kekayaan alam di Indonesia dapat menjadi sumber inspirasi dalam pembuatan desain busana pesta. Salah satunya adalah pantai dan fauna penyu dari Nusa Tenggara Timur. Penciptaan karya ini bertujuan untuk mengetahui proses pengembangan desain busana gaun pesta dan Mengetahui hasil pengembangan desain busana gaun pesta dengan inspirasi Oe Matan Maladong. Metode yang digunakan dalam membuat pengembangan desain busana pesta ini adalah metode Double Diamond. Metode ini terdapat 4 fase yang berbeda yaitu: discover, define, develop, dan deliver. Proses pengembangan desain busana pesta dengan tema Oe Matan Maladong mengasilkan 10 pengembangan desain yang kemudian divalidasi ahli menjadi 5 desain. Unsur desain yang diterapkan adalah unsur desain garis, arah, bentuk, ukuran, warna, value, dan tekstur. Sedangkan prinsip desain menerapkan prinsip keseimbangan, irama, harmoni, aksen, dan kesatuan. Hasil jadi perwujudan busana dari salah satu desain yang sudah divalidasi berdasarkan kriteria yang paling sesuai dengan tema, penerapan unsur desain arah, warna, dan prinsip-prinsip harmoni, keseimbangan, proporsi dan unity dalam peletakan stilasi penyu serta penempatan dan bentuk dari manipulating flounce. Indonesia's natural wealth can be a source of inspiration in making party dress designs. One of them is the beach and turtle from East Nusa Tenggara. The creation of this work aims to 1) Knowing the process of developing a party dress fashion design and 2) Knowing the results of developing a party dress fashion design with the inspiration of Oe Matan Maladong. The method used in developing this party dress design is the Double Diamond method. This method has 4 different phases, namely: discover, define, develop, and deliver. The process of developing a party dress design with the theme of Oe Matan Maladong resulted in 10 development designs which were then expertly validated into 5 designs. The design elements apply the design elements of line, direction, shape, size, color, value, and texture. While the design principles apply the principles of balance, rhythm, harmony, center of interest, and unity. The result is a dress from one of the designs that is validated based on the criteria that best match the theme, the application of design elements of direction, color, and the principles of harmony, balance, proportion and unity in the laying of the turtle style as well as the placement and shape of the manipulating flounce.
Penerapan Teknik Anyaman Dengan Motif Corak Insang Pada Busana Pengantin Atillah Rosya Imaniyah; Urip Wahyuningsih
BAJU: Journal of Fashion and Textile Design Unesa Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (747.012 KB) | DOI: 10.26740/baju.v3n1.p1-10

Abstract

Tujuan penulisan ini adalah untuk mengetahui proses dan hasil jadi penerapan motif corak insang dengan teknik anyaman pada busana pengantin. Metode yang digunakan adalah Double Diamond Design Process, yang terdiri dari 4 tahapan yaitu discover, define, develope, deliver. Busana Pengantin dengan penerapan teknik anyaman pada bagian cape. Busana ini terinspirasi dari legenda meriam karbit yang berasal dari Pontianak , Kalimantan Barat. Konsep dari busana pengantin ini terdiri dari two pice yaitu gaun serta cape dengan anyaman untuk pengantin wanita. Sedangkan untuk pengantin pria yaitu setelan jas yang dilengkapi dengan cummerbund dengan anyaman, sebagai pengganti ikat pinggang. Pemilihan desain yang terinspirasi dari badan meriam karbit yang kokoh dan kaku sehingga busana ini yang diwujudkan dengan gaun siluet I, yang menggunakan bahan ducces. Dilengkapi dengan cape yang menggunakan bahan organza. Untuk pemilihan warna yang diterapkan yaitu abu-abu dan putih. Kombinasi warna yang memberi kesan monokromatik. Hasil jadi busana pengantin ini dibuat dengan konsep bersifat costumize yaitu berdasarkan ukuran tubuh yang dijadikan model. The purpose of this paper is to find out the process and results of the application of gill pattern motifs with woven techniques on bridal clothing. The method used is the Double Diamond Design Process, which consists of 4 stages, namely discover, define, develop, deliver. Bridal dress with the application of the gill pattern technique on the cape. This dress is inspired from the legend of the carbide cannon from Pontianak, West Kalimantan. The concept of this wedding dress consists of two pieces, namely a dress and a cape with woven for the bride. As for the groom, the suit is equipped with a cummerbund with woven, as a substitute for a belt. The choice of design was inspired by the body of a carbide cannon, which is sturdy and rigid, so that this outfit was embodied in a dress with a silhouette I, which uses ducces. Equipped with a cape that uses organza material. For the selection of colors applied, namely gray and white. Color combinations that give a monochromatic impression. The result of this wedding dress is made with the concept of being customized based on the body size that is used as the model.
Penerapan Ragam Hias Ni’o afi afi dengan Teknik Circle and Triangles pada Gaun Pengantin Rut Dhea Epyravita; Yuhri Inang Prihatina
BAJU: Journal of Fashion and Textile Design Unesa Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (610.633 KB) | DOI: 10.26740/baju.v3n1.p39-47

Abstract

The purpose of this research is to determine the process of application and the result of the development of ni'o afi-afi ornaments as wedding dress ornaments. Inspired by the folklore of North Sumatra "Samaehowu Foriwu", which means nobility. Ni'o afi afi was developed into a manipulating fabric circle and triangle plus sequin embroidery to add a luxurious and beautiful impression. The method used is Double Diamond, which consists of 4 stages, namely discover, define, develop and deliver. To get a response to the results of the application of the ni'o afi-afi decoration, a questionnaire was used to see the suitability of the design of the source of inspiration, the accuracy of the process according to the source of inspiration to the suitability of the result of the design and the source of inspiration. The results obtained from the aspect of design, process and finished products received a very good response. In the design aspect, both the color and the silhouette match the source of ni'o afi afi's inspiration. In the aspect of the process of realizing manipulating fabric circles and triangles with the addition of sequin embroidery, a very good response was obtained. The finished results obtained in terms of suitability of results and usability also received a very good response, namely the application of the ni'o afi afi decoration with the circle and triangles technique on the wedding dress as a whole very much in accordance with the source of inspiration.
Paria Sebagai Sumber Ide Motif Bordir pada Busana Pesta Ifa Fatmawati Nur Rohma
BAJU: Journal of Fashion and Textile Design Unesa Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (573.788 KB) | DOI: 10.26740/baju.v3n1.p30-38

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan hasil jadi penerapan hiasan bordir dari stilasi tumbuhan paria pada busana pesta wanita. Menggunakan metode Double Model yang terdiri dari Discover, Define, Develop and Deliver. Sebagai awal pembahasan penulis memilih sumber ide Paria, yang merupakan tokoh Putri Samba Paria dari cerita rakyat daerah Mandar, Sulawesi Barat. Putri Samba Paria tinggal disebuah gubuk didalam hutan, disekitar gubuk tersebut dikelilingi tumbuhan Paria. Tahap berikutnya menentukan desain dan kriteria desain sesuai sumber ide, dan akan dibahas pada tahap Define dengan teori FEA (function, aesthetic, expressive). Dengan memilih hiasan bordir, terinspirasi dari tanaman paria yang distilasi kedalam bentuk baru. Busana pesta ini memiliki fungsi sebagai busana yang dikenakan pada acara pesta siang. Siluet yang diterapkan pada busana pesta yakni siluet I dengan model rok mermaid, untuk menunjukkan kesan feminim. Hasil dapat terlihat dari desain busana pesta yang mewah, kain yang berkualitas yaitu kain satin halus dan ringan, kemewahan terpancar dari kain yang berkilau. Hiasan dan bahan dari hiasan juga memiliki bentuk dan jenis yang berkualitas. Dilihat dari proses busana yang diwujudkan memiliki proses eksklusif. Dari hasil tersebut diperlukannya tingkat eksplorasi yang kreatif dan inovatif lagi dalam mewujudkan ragam hias untuk melestarikan budaya yang ada di Indonesia. This study aims to describe the results of applying embroidered decorations from pariah plant distillation to women's party fashion. Using the Double Model method consisting of Discover, Define, Develop and Deliver. At the beginning of the discussion, the author chose the source of paria ideas, which is the figure of Putri Samba Paria from the folklore of Mandar, West Sulawesi. Princess Samba Paria lives in a hut in the forest, around a place surrounded by Paria plants. The next stage determines the design and design criteria according to the source of the idea and will be discussed in the Define phase with FEA theory (function, aesthetic, expressive). By choosing embroidered decoration inspired by pariah plants that are distilled into a new form. This party fashion functions as a fashion worn at the day party event. The silhouette applied to the party fashion is a silhouette with a mermaid skirt model to show the impression of femininity. The results can be seen in the luxurious party fashion design, quality fabrics, delicate and light satin fabrics, and luxury radiated from sparkling fabrics. Decorations and materials from decorations also have a quality shape and type. Judging from the fashion process, that is realized has a complete circle. From these results, a creative and innovative level of exploration is needed again in learning ornamental varieties to preserve the existing culture in Indonesia.

Page 1 of 1 | Total Record : 5