cover
Contact Name
RANDI EKA PUTRA
Contact Email
randiekaputra23@gmail.com
Phone
+6282284569186
Journal Mail Official
randiekaputra23@gmail.com
Editorial Address
LPPM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MUARA BUNGO Jl. Rang Kayo Hitam, Cadika, Rimbo Tengah, Kabupaten Bungo, Jambi 37211
Location
Kab. bungo,
Jambi
INDONESIA
JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
ISSN : -     EISSN : 26211629     DOI : https://doi.org/10.52060/pgsd.v5i1.893
Core Subject : Education,
Jurnal Tunas Pendidikan merupakan jurnal di bawah naungan Prodi PGSD Universitas Muhammadiyah Muara Bungo, yang berisi tentang naskah artikel hasil kajian dan penelitian dalam bidang pendidikan dasar. Jurnal ini difokuskan untuk mewadahi publikasi ilmiah dari hasil penelitian dosen, mahasiswa dan guru baik pada jenjang SD, SMP, ataupun SMA. Jurnal ini diterbitkan dua kali dalam satu tahun, yakni setiap bulan Maret dan Oktober.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN" : 10 Documents clear
UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN PESERTA DIDIK MENULIS TEKS DESCRIPTIVE MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN MODEL MIND MAPPING NINA AFRIANTI
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (168.978 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.244

Abstract

This research is motivated by the number of students as many as 23 class VII.1 State Junior High School 5 Muara Bungo in English language writing descriptive text, the number of students who have not met the KKM as many as 19 people (83%). This is still below the Minimum Mastery Criteria (KKM) set by schools 69.The research used the Classroom Action Research approach which was carried out in class VII.1 of SMP Negeri 5 Muara Bungo in the Academic Year of 2017/2018 with 23 students and assisted by research partners. PTK includes two cycles, namely Cycle I and Cycle II. One of the performance indicators used as a reference in determining the success of each CAR is a Minimum completeness criteria (KKM) determined with a value of 69. A learning process is successful if the minimum number of students who meet the minimum KKM is 75% of the total students. Other indicators increase the performance of the learning process with an increasingly mind map model, which is valued by the research partners and students behaving better and better in each cycle.The results of this PTK study show the hypothesis in this CAR, namely: "The use of mind mapping learning models can improve the ability of students of class VII.1 Middle School 5 Muara Bungo 2017/2018 Academic Year in writing descriptive English text" can be accepted. The number of students who met the KKM pre cycle 17% the remaining 83% did not meet the KKM. In the first cycle to 26% the number of students who met the KKM the remaining 74% did not meet the KKM. In the second cycle 91% of the number of students who met the KKM did not meet the KKM 9%. The number that meets the KKM in the second cycle has reached 75% as the standard of success for each cycle.
PENERAPAN METODE EKSPERIMEN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA KONSEP KALOR KELAS VII.1 SMPN 7 MUARA BUNGO ASHARI LUBIS
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (387.918 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.245

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki peningkatan hasil belajar peserta didik setelah diterapkannya metode eksperimen. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas dengan teknik pengumpulan data menggunakan lembar observasi, tes, dan lembar kerja peserta didik. Subjek penelitian ialah peserta didik kelas VII.1 SMPN 7 Muara Bungo tahun pelajaran 2019/2020 dengan jumlah 31 peserta didik. Penelitian ini dilakukan dalam tiga siklus, dimulai dari 28 Oktober 2019 hingga 26 November 2019. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan metode eksperimen dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik pada konsep kalor. Peningkatan hasil belajar peserta didik dapat dilihat dari nilai rata-rata yang diperoleh peserta didik, daya serap peserta didik, dan ketuntasan belajar dari siklus I, siklus II, dan siklus III. Untuk nilai rata-rata peserta didik pada siklus I, siklus II, dan siklus III, yaitu: 80, 85, dan 88. Untuk daya serap peserta didik pada siklus I, siklus II, dan siklus III, yaitu: 80%, 86%, dan 89%. Sedangkan untuk ketuntasan belajar pada siklus I, siklus II, dan siklus III, yaitu: 72%, 89%, dan 94%.
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM LEARNING SISWA KELAS VII6 SMPN 4 MUARA BUNGO TAHUN PELAJARAN 2015/2016 MAHDENI MAHDENI
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (421.456 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.246

Abstract

Pendidikan memegang peranan penting dalam mempersiapkan sumber daya manusia yang berkualitas dan mampu berkompetisi dalam ilmu pengetahuan dan teknologi, sehingga pendidikan harus dilaksanakan sebaik-baiknya untuk memperoleh hasil yang maksimal, khususnya pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Ilmu Pengetahuan sosial merupakan salah satu mata pelajaran yang mendukung perkembangan dalam dunia IPTEK, karena begitu pentingnya Ilmu pengetahuan Sosial maka mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial telah diajarkan sejak dini.
PEMBENTUKAN KARAKTER MELALUI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER ROHIS DI SMA NEGERI 1 MENDO BARAT PENDI PENDI; SAID AHMAD MAULANA; MONICA MONICA; RIRIN ASMARITA; SUPARNO AJI; SUKRO SUKRO; SANDI PRATAMA; SEVIN SEVIN
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (144.509 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.247

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan pendidikan karakter berbasis religius pada tingkat Sekolah Menengah Atas dalam ekstrakurikuler Rohis. Metode penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif yang subjek penelitiannya adalah sekelompok siswa yang tergabung dalam kegiatan ekstrakurikuler Rohis di SMA Negeri 1 Mendo Barat yang dimaksudkan untuk memperoleh rumusan yang jelas mengenai sejauh mana upaya-upaya dalam pembinaan karakter dan potensi keagamaan siswa melalui kegiatan ekstrakurikuler Rohis dan juga dalam prosedur pelaksanaan penelitian ini menerapkan dua teknik pengumpulan data yaitu observasi, dan wawancara. Hasil penelitian yang dilakukan menunjukan bahwa kecendrungan siswa yang tergabung dalam kegiatan ekstrakurikuler Rohis di SMA Negeri 1 Mendo Barat memiliki kepribadian dan karakter yang baik serta memiliki nilai keislaman, karena para siswa yang tergabung dalam kegiatan ekstrakurikuler Rohis ini telah mendapatkan pendidikan keagamaan yang diberikan dan diajarkan sesuai dengan Al-Quran dan Sunnah Rasul. Pendidikan karakter juga bisa dibaur hingga menjadi kesatuan dalam pendidikan agama. Peranan agama dalam pendidikan karakter dapat memenuhi kebutuhan manusia dalam hal pengarah dan juga sebagai penyeimbang karakter-karakter siswa.
PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE NUMBER HEAD TOGETHER PADA SISWA KELAS V SDN 219/II BTN LINTAS ASRI KECAMATAN BUNGO DANI Nurlev Avana; Tri Wiyoko; Aulia Wulandari
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (202.871 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.254

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of mathematics in class V students. This research was conducted at SDN 219/II BTN Lintas Asri District Bungo Dani. This type of research is a classroom action research (PTK) carried out in collaboration with researchers and class teachers V grade student SDN 219/II BTN Lintas Asri consisting of 20 students. This study uses a number head together (NHT) model, this study was conducted in two cycles, the data collection methods used were tests and observations. Collected data were analyzed qualitatively and quantitatively. The results showed an increase in student learning outcomes after the teacher applied the NHT learning model in integer arithmetic operations. In the first cycle the percentage of completeness of learning outcomes is 55% of students who have not completed 45%. In cycle II students learning completeness increased to 85% and students who were not yet 15% complete. As well as the result of observations of student activity has increased in cycle I that is 66% in cycle II to 91%.
PEMANFAATAN ADOBE FLASH SEBAGAI DASAR PENGEMBANGAN BAHAN AJAR FISIKA : STUDI LITERATUR DWITRI PILENDIA
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (338.291 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.255

Abstract

The purpose of this reseach is to explore development of learning material that has been developed by using Adobe Flash in physics learning. This article uses literature study method with study the result of research about using Adobe Flash in physics learning material from 2010-2020. Based on study show that In Indonesia, the most used software in physics learning material is Adobe Flash. Adobe Flash as a basic for make picture, animation and simulation before combining with the other software. Some of the learning material that used Adobe Flash like FlipBook, games, Mobile Learning and Interactive Multimedia Learning. Using Adobe Flash is proved that can give optimal result in physics learning process. It showed by increasing of students result and interesting in physics learning.
PENGARUH VARIASI PASSING DAN TARGET TERHADAP KETEPATAN PASSING MENGGUNAKAN KAKI BAGIAN DALAM PEMAIN SEPAK BOLA TIM SMPN 7 MUARO JAMBI WIDIARSO WIDIARSO
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (444.298 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.258

Abstract

Football is one of the PJOK subject material which is then developed further in extracurricular activities and is used as a sport that is competed between schools, in football games there are basic passing techniques which, according to the writer's observation at SMPN 7 Muaro Jambi, are less noticed by the coaches, players who have been prepared to the school team is still not optimal. This is because the coaches have very few programs to train the passing accuracy of players, this is obtained from students' own statements that say they are bored with the training methods provided by the coach. This study aims to determine the effect of variations in passing and targets on passing accuracy using the inner legs of the soccer player Muaro Jambi Junior High School 7. The method used in this research is quantitative experiment, which is a study in which the researcher gives treatment after the initial test is taken and the final test will be taken again after being treated, then it will be seen whether the independent variables play a role in the onset of symptoms. From the statistical test, the average initial passing test for the accuracy of passing soccer players for MPN 7 MPN junior high school team was 9, after being given an average treatment, the final passing accuracy increased to 17, thereby increasing the initial test. The conclusion of this thesis is the t test statistic test is greater than t table or 20.69> 1.729, so there is an influence of passing and Target practice variations on the passing accuracy of soccer players at Muaro Jambi SMPN 7 team.
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMPN 7 MUARO JAMBI MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI PENERAPAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING RATIH MARHAENI JUNI ASTUTI
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (342.155 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.260

Abstract

Model Pembelajaran merupakan suatu teknik pembelajaran yang digunakan guru dalam mengajarkan suatu pokok bahasan tertentu dan dalam pemilihan suatu model harus disesuaikan terlebih dahulu dengan materi pelajaran. Tingkat perkembangan kognitif siswa dan sarana atau fasilitas yang tersedia sesuai dengan tujuan pembelajaran sehingga model pembelajaran yang diharapkan dapat tercapai. Pelaksanaan pembelajaran tentang Penyampaian cerita dengan penerapan model Contextual Teaching And Learning (CTL). CTL merupakan konsep belajar yang membantu guru mengaitkan dengan situasi dunia nyata siswa dan mendorong siswa membuat hubungan antara pengetahuan yang dimilikinya dengan penerapan dalam kehidupan mereka sehari-hari. Model CTL berjalan sesuai dengan skenario yang ada pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), dan telah berhasil menciptakan situasi belajar yang kondusif yakni peserta didik terlibat secara langsung pada proses pembelajaran, juga dapat meningkatkan hasil belajar siswa untuk belajar Bahasa Indonesia yang semula dianggap membosankan. Tingkat pemahaman siswa tentang penyampaian cerita setelah pembelajaran menggunakan model Pembelajaran CTL dapat meningkat dengan baik, ini dapat dilihat dari hasil evaluasi yaitu pada siklus 1 memperoleh nilai rata-rata 67 kategori cukup dan pada siklus ke 2 memperoleh nilai rata-rata 80 dengan kategori baik. Setelah diberikan tindakan dengan penggunaan penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) pada siklus 1 ketuntasan belajar siswa adalah 74% atau 20 siswa. Sedangkan pada siklus 2 ketuntasan klasikal belajar siswa meningkat mencapai 93% atau 25 siswa
PENGGUNAAN MEDIA DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN PERUBAHAN LINGKUNGAN FISIK TERHADAP DARATAN MULZA ROIS; RANDI EKA PUTRA; MARDAINI MARDAINI
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (172.685 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.261

Abstract

Materi perubahan lingkungan fisik adalah salah satu materi pembelajaran IPA yang sulit dipahami oleh siswa. Untuk itu dibutuhkan media pembelajaran yang efesien dan berfungsi untuk memvisualisasikan proses perubahan lingkungan fisik terhadap daratan. Media model merupakan salah satu media yang dapat digunakan untuk meningkatkan pemahaman siswa terhadap materi pembelajaran perubahan lingkungan fisik terhadap daratan. Hal ini telah peneliti buktikan dalam sebuah PTK, di kelas IV SD Negeri No 27 Sawahan Dalam Kecamatan Timur. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa penggunaan media model dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Penelitian siklus I menunjukkan bahwa rata-rata perolehan nilai hasil belajar siswa 7,3, sedangkan pada siklus II rata-rata nilai hasil belajar siswa 8,6. Dari hasil akhir proses pembelajaran, nilai yang diperoleh oleh siswa telah terjadi peningkatan. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan penelitian ini menunjukkan bahwa, penggunaan media model dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran perubahan lingkungan fisik terhadap daratan di kelas IV SD Negeri No 27 Sawahan Dalam Kecamatan Padang Timur tercapai dengan baik.
METODE PEMBELAJARAN DISCOVERY TERBIMBING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS VII.1 SMP NEGERI 01 MUARA BUNGO TAHUN PELAJARAN 2018/2019 FIVE YANTI
Jurnal Tunas Pendidikan Vol 2 No 2 (2020): JURNAL TUNAS PENDIDIKAN
Publisher : LP3M STKIP Muhammadiyah Muara Bungo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (347.011 KB) | DOI: 10.52060/pgsd.v2i2.365

Abstract

Abstract This study aims to improve the science learning outcomes of class VIII students of SMP Negeri 01 Muara Bungo using guided discovery learning methods. This type of research is classroom action research. The subjects of this study were students of class VII.1 State Junior High School 01 Muara Bungo, totaling 28 students, consisting of 13 male students and 15 female students. Researchers used an action research model from Kemmis and Taggart. This research was conducted in two cycles of action. In the first cycle, it was conducted in one meeting, while in the second cycle there were two meetings. In each cycle there are planning, implementation, observation and reflection activities. The instruments used were observation sheets and tests. Before being used in the study, the test was empirically validated and with expert judgment. The reliability of the test was calculated using Alpha Cronbach. Observation data were analyzed descriptively qualitatively while test results were analyzed descriptively quantitative percentage. The results of the first cycle research showed that the percentage of students whose grades were above the KKM had only reached 71.43%, so they still could not reach the criteria for research success. In the second cycle, the steps for applying discovery learning methods to increase student success were carried out by providing motivation, dividing the number of smaller group members and heterogeneous members of the group, and giving the opportunity to make group presentations on the results of their practicum in front of the class. The percentage of student scores above the KKM in cycle II increased to 89.29%. Based on the research results, it can be seen that the guided survey method can improve science learning outcomes. Keywords: methods, learning, guided discovery, science

Page 1 of 1 | Total Record : 10