cover
Contact Name
Nanda Saputra
Contact Email
jurpenpeng@gmail.com
Phone
+6285277711539
Journal Mail Official
jurpenpeng@gmail.com
Editorial Address
Pedir Research Institute, Gampong Tijue, Kecamatan Pidie, Kabupaten Pidie, Aceh, Indonsesia jurpenpeng@gmail.com
Location
Kab. pidie,
Aceh
INDONESIA
Jurnal Pendidikan dan Pengajaran
ISSN : -     EISSN : 29642272     DOI : -
Core Subject : Education,
The Journal of Education and Teaching publishes research articles, case reports, and review articles covering the following topics: Early Childhood Education. Basic education Mathematics and Science Education. Guidance and Counseling Education. Education technology. Character building. Special Needs Education. Global Issues in Education. Technical and Vocational Education. Language and Literature Education. Social Sciences Education. Education Management. Sports Science and Physical Education. Learning Models and Strategies Other Fields in Education.
Articles 4 Documents
Search results for , issue "Vol 2 No 2 (2023): Juli" : 4 Documents clear
ANALISIS KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK NEGERI PEMBINA KEC. PANCUR BATU Ekayanti Tarigan
Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Vol 2 No 2 (2023): Juli
Publisher : Pedir Research Institut

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Language skills in early childhood are a basic need for children to communicate with teachers and friends. By being able to speak spoken and written language, students can follow learning at school. Of course, with fun learning designed by the teacher, it can optimally encourage children's language skills. The focus of this study was to analyze the language skills of children aged 5-6 years at Pembina Pancur Batu State Kindergarten T.A 2022/2023. With the results of this analysis, teachers can design learning that supports improving children's language skills. This research is a qualitative descriptive research with a case study approach to collect information related to children's language skills. The results showed that the category of children's language skills was quite good with a percentage of 69.79%. This means that teacher learning strategies are still needed to improve the quality of learning that supports the improvement of children's language skills in the school.
PENGUATAN SIKAP RELIGIUS SISWA MELALUI PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERMUATAN NILAI ISLAM M.ADITIYA SILVATAMA; Novianti Nur Kamila; Arif Wijayanto; Ervana Sari; Mohammad Kholil
Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Vol 2 No 2 (2023): Juli
Publisher : Pedir Research Institut

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian studi pustaka dan bertujuan untuk mengeksplorasi pembelajaran bermuatan islami sebagai upaya penguatan sikap religius siswa. Penelitian ini menggunakan Al-Qur’an, Hadits, Buku, artikel atau prosiding hasil penelitian 10 tahun terakhir yang relevan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa diperlukanya penguatan sikap religius siswa yang harus dilakukan oleh guru termasuk guru mata pelajaran matematika. Melalui pembelajaran matematika yang bermuatan nilai islam diharapkan guru dapat menumbuhkan serta menguatkan sikap religius siswa. Pada dasarnya ada dua pola pengitegrasian nilai islami dan matematika yang dapat digunakan dalam kegiatan pembelajaran. Pertama guru menanaman nilai-nilai islam kedalam materi ajar dan kedua menggunakan simbol-simbol keislaman dalam pembelajaran. Kedua pola pengintegrasian tersebut akan menjadikan pembelajaran matematika yang abstrak lebih kontekstual dan bernuansa islami. Selain itu ada beberapa strategi untuk menciptakan pembelajaran yang bernuansa islami yakni selalu membiasakan menyebut nama Allah, dengan menyisipkan ayat atau hadist yang relevan, menggunakan ayat-ayat yang berkaitan dengan alam semesta. Berdasarkan konsep pengintegrasian dan strategi yang dapat digunakan dalam pembelajaran tersebut memberikan dampak positif dalam pembeljaran matematika sebagai upaya penguatan sikap religius siswa.
UPAYA MENGURANGI KETERGANTUNGAN GADGET PADA PESERTA DIDIK KELAS IV DALAM PROSES PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA POWERPOINT DI UPTD SDN KELEYAN 1 Fatimah Azzahra; Agung Setyawan
Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Vol 2 No 2 (2023): Juli
Publisher : Pedir Research Institut

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Flexible learning which is a characteristic of the Independent Curriculum, requires educators to make learning with the use of technology. One of them is through gadgets that can be applied by all ages. However, gadgets also have a bad influence on students, one of which is dependence on gadgets during learning activities. For this reason, the purpose of this research is to reduce gadget dependence by fourth grade students at UPTD SDN Keleyan 1 with a solution of providing a powerpoint learning media in Indonesian. The number of subjects in this study were 18 students. Instrument techniques and data collection in this study included interviews, observations, questionnaires and tests. The data analysis technique used is descriptive quantitative. The results of the study show that PowerPoint learning media can be a solution when fourth grade students at UPTD SDN Keleyan 1 are dependent on gadgets during the learning process, especially during Indonesian lessons. Classroom Action Research (CAR) with the implementation of the first cycle obtained an average result of the powerpoint learning media satisfaction questionnaire of 86% and the second cycle obtained an average powerpoint learning media satisfaction questionnaire result of 91%. So that in cycle II it has reached the desired result criteria of the researcher which is equal to 90%. Kata Kunci: Gadget, Media Powerpoint, Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pembelajaran fleksibel yang menjadi karakteristik dari Kurikulum Merdeka, menuntut tenaga pendidik untuk menjadikan pembelajaran dengan pemanfaatan teknologi. Salah satunya melalui gadget yang mampu diaplikasikan oleh seluruh kalangan usia. Namun, gadget pun juga memiliki pengaruh buruk bagi peserta didik salah satunya yaitu ketergantungan terhadap gadget pada saat kegiatan pembelajaran berlangsung. Karena alasan tersebut, tujuan dari penelitian ini adalah upaya mengurangi ketergantungan gadget oleh peserta didik kelas IV di UPTD SDN Keleyan 1 dengan solusi memberikan sebuah media pembelajaran powerpoint dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jumlah subjek dalam penelitian ini sebanyak 18 peserta didik. Teknik instrumen dan pengumpulan data pada penelitian ini diantaranya wawancara, observasi, angket dan tes. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran powerpoint dapat menjadi solusi ketika peserta didik kelas IV di UPTD SDN Keleyan 1 ketergantungan dengan gadget saat proses pembelajaran sedang berlangsung terutama pada saat pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pelaksanaan siklus I memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 86% dan siklus II memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 91%. Sehingga dalam siklus II sudah mencapai kriteria hasil yang dikehendaki peneliti yaitu sebesar 90%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran powerpoint dapat menjadi solusi ketika peserta didik kelas IV di UPTD SDN Keleyan 1 ketergantungan dengan gadget saat proses pembelajaran sedang berlangsung terutama pada saat pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pelaksanaan siklus I memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 86% dan siklus II memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 91%. Sehingga dalam siklus II sudah mencapai kriteria hasil yang dikehendaki peneliti yaitu sebesar 90%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran powerpoint dapat menjadi solusi ketika peserta didik kelas IV di UPTD SDN Keleyan 1 ketergantungan dengan gadget saat proses pembelajaran sedang berlangsung terutama pada saat pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pelaksanaan siklus I memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 86% dan siklus II memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 91%. Sehingga dalam siklus II sudah mencapai kriteria hasil yang dikehendaki peneliti yaitu sebesar 90%. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pelaksanaan siklus I memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 86% dan siklus II memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 91%. Sehingga dalam siklus II sudah mencapai kriteria hasil yang dikehendaki peneliti yaitu sebesar 90%. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pelaksanaan siklus I memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 86% dan siklus II memperoleh rata-rata hasil angket kepuasan media pembelajaran powerpoint sebesar 91%. Sehingga dalam siklus II sudah mencapai kriteria hasil yang dikehendaki peneliti yaitu sebesar 90%. Kata Kunci: Gadget, Media Powerpoint, Mata Pelajaran Bahasa Indonesia
قدرة الطلبة على قراءة النصوص العربية بالمعهد العالى التربوي الهلال سجلي Teuku Sanwil
Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Vol 2 No 2 (2023): Juli
Publisher : Pedir Research Institut

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to determine the students' ability to read Arabic texts between graduates of general high schools and Islamic high schools, as well as to identify the differences in the students' ability to read Arabic texts between graduates of general high schools and Islamic high schools. Additionally, it aims to ascertain the factors influencing students' ability to read Arabic texts among graduates of general high schools and Islamic high schools. The research methodology employed by the researcher in this study is the descriptive-analytical method. The research tools utilized for data collection include observation, personal interviews, tests, documents, and questionnaires.The research results indicate that the students' ability to read Arabic texts is high. This is evident from the average score obtained by students from general high schools, denoted as variable 'x,' which is 81.25, corresponding to the "very good" level of proficiency. On the other hand, the average score attained by students from Islamic high schools, denoted as variable 'y,' is 95, equivalent to the "excellent" level of proficiency, although some of them still have lower scores. The difference between the two groups in reading Arabic texts is not substantial, as indicated by a Pearson correlation coefficient of 0.811 and a Spearman correlation coefficient of 0.44. The researcher concludes that there is a significant relationship between graduates of general high schools and Islamic high schools regarding their ability to read Arabic texts, based on the calculated correlation of 0.44rxy.Factors affecting students' ability to read Arabic texts among graduates of general high schools and Islamic high schools encompass educational background, utilizing leisure time for learning Arabic texts, exerting substantial effort to comprehend them, seeking assistance from friends for unclear matters, enhancing study habits, and showing interest in Arabic texts.

Page 1 of 1 | Total Record : 4