cover
Contact Name
ANNAS RIBAB SIBILANA
Contact Email
annas.ribab@gmail.com
Phone
+6282250808667
Journal Mail Official
gerasiinstitute@gmail.com
Editorial Address
Perum Griya Permata 4 No.A4-A5, Loderesan, kec. Kedungwaru Kab. Tulungagung KAB. TULUNGAGUNG-KEDUNGWARU, JAWA TIMUR, ID 66221
Location
Kab. tulungagung,
Jawa timur
INDONESIA
Journal of Education and Learning Sciences
Published by Gerasi Insan Nusantara
ISSN : -     EISSN : 28083695     DOI : https://doi.org/10.56404/jels.v2i2
Core Subject : Education,
Journal of Education and Learning Sciences menerima kontribusi artikel ilmiah dengan bidang ilmu pendidikan dan pembelajarannya. Secara lebih rinci cakupan topik-topik jurnal ini adalah sebagai berikut. 1. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2. Pembelajaran dan Layanan Pendidikan 3. Evaluasi Pembelajaran 4. Kebijakan, Manajemen, dan Pembiayaan Pendidikan 5. Kualitas, Sertifikasi, dan Akreditasi Pendidikan 6. Teknologi Informasi Pendidikan 7. Serta dimensi lain yang berhubungan dengan pendidikan dan pembelajaran
Articles 23 Documents
Relevansi antara Nilai Pendidikan dalam Cerita Rakyat Golan Mirah dengan Pitutur Jawa serta Implemetasinya di Era 4.0: - Istanti Fatkhul Janah
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 1 No. 1 (2021): Oktober 2021
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (229.265 KB) | DOI: 10.56404/jels.v1i1.5

Abstract

Ponorogo as a cultural city in East Java, besides being famous for Reyog, Ponorogo also has a wealth of local wisdom. One of the local wisdoms that is well-known in the wider community and until now the tradition in it is still very rich, namely the folklore of Golan Mirah. This folklore has noble educational values ​​that are relevant to Javanese speech. The purpose of this study is to identify and analyze educational values ​​in the Golan Mirah folklore and their relevance to Javanese poetry and its implementation in this 4.0 era. The method used is descriptive qualitative research. The results of this study are the relevance of the educational value in the folklore of Golan Mirah and Pitutur Jawa, namely 1) Anak polah Bapa kepradah; 2) Adigang, adigung, adiguna; 3) Sura dira jayaningrat, lebur dening pangastuti; dan 4) Desa mawa cara negara mawa tata. In addition, how to implement the relevance in this 4.0 era.
Strategi Observasi Kritis Untuk Pembelajaran Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Dwi Sastra Nurrokhma
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 1 No. 1 (2021): Oktober 2021
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (230.662 KB) | DOI: 10.56404/jels.v1i1.6

Abstract

Strategi observasi kritis dalam pembelajaran keterampilan menulis adalah strategi pengumpul data tulisan secara kritis agar gagasannya relevan, objektif, dan akurat. Artikel ini mengkaji definisi dan karakteristik dari strategi observasi kritis, teori-teori yang melatarbelakangi, sintaksnya dalam pembelajaran keterampilan menulis, dan contoh implementasi strategi observasi kritis dalam pembelajaran menulis teks laporan hasil observasi. Strategi observasi kritis memberi efek pada waktu menulis yang cukup lama karena siswa harus mencari bahan tulisan dahulu sebelum membuat kerangkanya. Walaupun begitu, strategi observasi kritis mampu memberi pengalaman belajar yang bermakna. Siswa akan memahami bahwa menulis memiliki tahapan-tahapan tertentu untuk menghasilkan tulisan yang sistematis, logis, dan kritis. Dengan cara itu, secara implisit siswa dapat mengerti pola alur bernalar yang benar dan baik. Implementasi strategi observasi kritis perlu dirancang dengan baik mengingat waktu pelaksanaannya yang cukup panjang. Guru harus menyiapkan konsep dan materi yang ringkas namun mendalam agar siswa mudah memahami prosedur proyek menulis berdasarkan strategi observasi kritis. Perlu adanya penghargaan agar mereka senang dan terus termotivasi untuk belajar lebih baik.
Integrasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era 4.0 di SMK Negeri Tambakboyo Novita Nur ‘Inayah
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 1 No. 1 (2021): Oktober 2021
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (285.03 KB) | DOI: 10.56404/jels.v1i1.7

Abstract

The Industrial Revolution 4.0 has an impact on all lines of human life, including education. Education through the curriculum used is expected to be able to answer the challenges of the 4.0 era. The integration between the dimensions of Pancasila students and PAI subjects is the right formula in producing human resources who excel in science and technology, have religious, caring and nationalist characters.
Penerapan Pembelajaran Online Berbasis Google Meet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pada Siswa Kelas XI IPA 4 di SMA Negeri 1 Sumberpucung Yayuk Wijiutami
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 1 No. 1 (2021): Oktober 2021
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (185.207 KB) | DOI: 10.56404/jels.v1i1.9

Abstract

Teacher involvement is very important to make learning fun. In the current education situation, not everything is smooth because Indonesia is one of the countries affected by the COVID-19 pandemic. School closures are an effort to prevent the spread of the COVID-19 virus. This causes many students to have difficulty in learning chemistry because they cannot meet face to face. The research method in this research is classroom action research (CAR). This research was carried out in class XI IPA 4 at SMA Negeri 1 Sumberpucung by applying online learning based on google meet. The result of this research is that in the first cycle students who experience complete learning are 66.66% and in the second cycle 91.66%. So that through google meet-based online learning can improve chemistry learning outcomes.
Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Metode Tanya Jawab Dan Bermain Dengan Media Kartu Gambar di Kelompok A RAM NU 181 Al Karomah Gresik Ernawati
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 1 No. 1 (2021): Oktober 2021
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (386.617 KB) | DOI: 10.56404/jels.v1i1.10

Abstract

Berdasarkan pengamatan pada hasil kegiatan pembelajaran, ditemukan masalah tentang kurangnya kemampuan berbicara pada anak kelompok A di RAM NU 181 AL KAROMAH Gresik. Melihat masalah tersebut maka diperlukan upaya peningkatan pada kemampuan berbicara anak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mengembangkan kemampuan berbicara anak melalui metode tanya jawab dan bermain dengan media kartu gambar. Dengan menggunakan media kartu gambar diharapkan kemampuan anak dapat meningkat dan lebih aktif dalam kegiatan berbicara. Penelitian ini terdiri dari 2 siklus. Hasil perbaikan pembelajaran pada siklus I menunjukkan tidak semua yang di rencanakan di Rencana Kegiatan Harian (RKH) I – V berjalan sesuai harapan guru. Pada siklus I diperoleh data hasil kegiatan yakni baru 56 % kemampuan berbicara anak yang dapat ditingkatkan. Untuk itu dilakukan perbaikan pembelajaran pada siklus II. Hasil dari pelaksanaan perbaikan pembelajaran siklus II menunjukkan hasil kegiatan mengalami peningkatan yakni 87 % kemampuan berbicara anak yang dapat ditingkatkan. Hasil penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa media kartu gambar efektif digunakan untuk meningkatkan kemampuan berbicara anak.
Multimedia Sebagai Metode Variatif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Akidah Akhlak di Masa Pandemi Mukhlishotin
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 1 No. 1 (2021): Oktober 2021
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (250.543 KB) | DOI: 10.56404/jels.v1i1.11

Abstract

Akidah Akhlak competence is one of the sub-subjects of Islamic religious education which in the learning process can be done through guidance, teaching, training and experience. The emphasis on learning the moral aqidah is not just on mastering knowledge, but most importantly how to raise awareness of students having a strong faith and noble character which is manifested in daily behavior. The purpose of learning the Akidah Akhlak subject is to instill and increase students’ faith and increase awareness for noble character. The formulation of the problem in this study is: Is there an increase in learning motivation after the application of varied methods with multi-media in learning akidah Akhlak. The approach used in the research is a quantitative approach, with the type of action research. Researchers are directly involved in the research from the beginning to the end of the research. Researchears try to see, observe, feel, appreciate, reflect and evaluate the ongoing learning activities. The stages of stages of action research implementation consist of planning (planning), implementation (acting), observation (observing), and reflection (reflecting). To get accurate research results, the data that has been collected is analyzed statistically by using the mean or average formula. Referring to the action hypothesisi proposed in this classroom action research, it can be concluded that: there is an increase in learning motivation in the Akidah Akhlak fiel of study after the application of varied methods with multi-media on akidah Akhlak learning in students at MTsN 7 Kediri.
Problematika Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (PTMT) dalam Menulis Resensi Novel pada Siswa Kelas XII SMAN Ploso Jombang Aminatar Rofiyah
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 2 No. 1 (2022): Maret 2022
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (291.358 KB) | DOI: 10.56404/jels.v2i1.14

Abstract

This study aims to describe the problems of limited face-to-face learning (PTMT) in writing novel reviews and their solutions to class XII students of SMAN Ploso. This type of research is a qualitative research with descriptive method. The results showed that there were problems which included 1) problems with limited face-to-face learning tools, 2) problems in the delivery of limited face-to-face learning materials, 3) problems in classroom management, and 4) problems with techniques and assignments. While the solutions that can be given are 1) students will be given a more effective learning flow, 2) students will be given learning methods and media that are in accordance with the material and needs of students, 3) students will be given more attention with personal guidance and change learning techniques and tactics , and 4) students will be directed in more detail about the structure, spelling, and steps of writing a novel review text.
Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash Player Mata Pelajaran IPS Luthfi Fatihatul Hidayah
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 2 No. 1 (2022): Maret 2022
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (502.169 KB) | DOI: 10.56404/jels.v2i1.15

Abstract

Media pembelajaran dapat membantu dan mempermudah guru untuk menyampaikan materi pelajaran IPS, serta membantu siswa untuk memahami materi IPS yang disampaikan secara menyeluruh, sehingga proses pembelajaran lebih interaktif dan menyenangkan. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berbasis Macromedia Flash Player yang layak serta menghasilakan media pembelajaran berbasis Macromedia Flash Player yang efektif digunakan dalam proses pembelajaran IPS kelas VIII. Objek yang diteliti dalam penelitian dan pengembangan ini seluruh siswa-siswi kelas VIII B di sekolah SMP Al Kamal kunir. Dengan jumlah siswa 29 anak. Metode pengeumpulan yang digunakan adalah wawancara, angket dan observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada perbedaan yang sangat signifikan antara proses pembelajaran dengan menerapkan media pembelajaran berbasis Macromedia Flash Player dengan proses pembelajaran yang tidak menerapkan media pembelajaran berbasis Macromedia Flash Player pada mata pelajaran IPS kelas VIII I di SMP Al Kamal. Diperoleh data t hitung 11,594 > 1,701 maka Ho di tolak. Jadi penggunaan media pembelajaran Macromedia Flash Player pada mata pelajaran Ilmu Pendidikan Sosial (IPS) signifikan.
Konsep E-System Menggunakan Teknologi Android di Smartphone untuk Memudahkan Pengelolaan Administrasi di Sekolah Rahmad Syaifudin; Bagus Wahyu Setyawan
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 2 No. 1 (2022): Maret 2022
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (232.477 KB) | DOI: 10.56404/jels.v2i1.16

Abstract

The existence of internet in modern era makes society easy to do their activities. All aspect of human life is based on online or connected to internet. The development of e-administration in school administration is one of them. This study was descriptive qualitative which aims to describe and to explain school administration concept based online to ease school management in digital era. Source of data divided into two, including document and informants referring to education expert, education implementer unit and society as education user. Technique of collecting the data were content analysis and in-depth interview. Triangulation of source of data technique were used to validate the data. The result shows that there are some school administration’s system based online to ease school administration process. They are school registration based online (e-registration), school payment based online integrated with certain bank account (e-school payment), teaching journal based online (e-journal), and student achievement report based online (e-raport). Besides, school is also facilitated by school administrator which can be contacted via whatsapp and telegram applications to ease education user on asking for information about school and education
Analisis Lingkungan Internal Eksternal Madrasah (Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Blitar) Ahmad Farid Dzulfiqar
Journal of Education and Learning Sciences Vol. 2 No. 1 (2022): Maret 2022
Publisher : CV. Gerasi Insan Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (393.518 KB) | DOI: 10.56404/jels.v2i1.17

Abstract

MTsN 1 Blitar menjadi salah satu madrasah unggulan bidang akademik di kabupaten Blitar dalam menghadapi lingkungan pendidikan yang semakin kompetitif, membutuhkan perencanaan yang baik. Perencanaan yang baik tidak hanya berorientasi pada masa yang akan datang, tetapi juga perlu melakukan penelusuran dan analisis untuk mengetahui kondisi dan situasi yang dihadapi saat ini. Analisis ini bertujuan untuk mengetahui lingkungan internal dan eksternal madrasah serta strategi yang dapat diambil untuk tetap mendapat kepercayaan masyarakat. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan deskriptif kualitatif untuk memberikan informasi, pemahaman serta gambaran mengenai Lingkungan Internal dan Eksternal MTsN 1 Blitar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa posisi madrasah terhadap lingkungan internal dan eksternal memiliki posisi yang kuat dengan tingginya minat masyarakat mensekolahkan anaknya di MTsN 1 Blitar. Strategi yang dapat dilakukan MTsN 1 Blitar agar terus mendapat kepercayaan dari masyarakat meliputi Membuat perencanaan tujuan madrasah dengan tepat, Menggunakan pendekatan yang partisipatif, memiliki tenaga pendidik yang kompeten, Menciptakan lingkungan madrasah yang kondusif, serta memenuhi sarana dan prasarana madrasah yang sesuai dengan kebutuhan.

Page 1 of 3 | Total Record : 23