cover
Contact Name
Ni Ketut Suarni
Contact Email
tut_arni@yahoo.com
Phone
+6287863003014
Journal Mail Official
tut_arni@yahoo.com
Editorial Address
Jl. Udayana no. 11, Singaraja, Bali 81116
Location
Kota denpasar,
Bali
INDONESIA
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
ISSN : 26151170     EISSN : 26151189     DOI : https://doi.org/10.23887/jurnal_bk
Core Subject : Education,
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia is a peer-reviewed journal, published by Universitas Pendidikan Ganesha. The aim of this journal is to publish articles dedicated to all aspects of the latest outstanding developments in the field of counseling. Its scope counseling in education, sections include research, assessment, supervision in counseling, sexual abuse, violence addition counseling, multi-cultural counseling, crisis intervention, trauma counseling, ITC in counseling, counseling career, spiritual counseling, marriage and family counseling, counseling and psychotherapy.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 21 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia" : 21 Documents clear
Pengembangan Konseling Realita Dengan Teknik Want, Doing and Direction, Evaluation, dan Planning Untuk Meningkatkan Self Achievement Siswa Ni Putu Lokita Asmara Dewi; Ni Ketut Suarni; I Ketut Dharsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1259

Abstract

This research is a research and development. This guidebook was created to be used as a reference for Counseling Guidance teachers in carrying out counseling services in schools to improve student self-achievement. The development procedure in this study uses the 4-D modification learning tool proposed by Thiagarajan, namely define, design, development, and disseminate. This study involved the subjects of 5 experts in counseling guidance including 3 lecturers of Counseling Guidance FIP Undiksha and 2 teachers of Counseling Guidance at SMP Negeri 2 Kediri to test the validity of the contents of the product and 10 Counseling Guidance teachers to test the acceptance of the product. To test the effectiveness of the guidebook, researchers involved 7 students as subjects. Of the 22 instrument items used in the assessment by experts, all items of the guidebook have good validity. Based on this assessment, it was found that the content validity index (CVI) of the category guidebook was very appropriate. In the acceptance test of products using PAIT analysis, a mean of 3.79 was obtained which was categorized as B (Good) so that the guidebook was feasible to use. Hypothesis testing shows that the Implementation of the Reality Counseling Theory Guidebook with Want, Doing and Direction, Evaluation, and Planning Techniques is Effective to Improve Student Self Achievement with a count of 2.691 with a significance level of 0.05 and an ES value = 1.016 which means the effect of the guidebook to improve the self-achievement of high-category students. Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan. Buku panduan ini dibuat untuk dapat dijadikan acuan bagi guru BK dalam melaksanakan layanan konseling di sekolah untuk meningkatkan self achievement siswa. Prosedur pengembangan dalam penelitian ini menggunakan perangkat pembelajaran modifikasi 4 – D yang dikemukakan oleh Thiagarajan yaitu : (1) Tahap Pendefinisian,(2) Tahap Perancangan, (3) Tahap Pengembangan, (4) Tahap Penyebaran. Penelitian ini melibatkan subjek 5 orang ahli dalam bimbingan konseling diantaranya adalah 3 orang dosen Bimbingan Konseling FIP Undiksha dan 2 orang guru Bimbingan Konseling SMP Negeri 2 Kediri untuk menguji validitas isi produk dan 10 orang guru Bimbingan Konseling untuk menguji keberterimaan produk. Untuk menguji keefektifitasan buku panduan, peneliti melibatkan 7 orang siswa sebagai subjek. Dari 22 butir instrument yang digunakan dalam penilaian oleh pakar/ahli, semua butir buku panduan memiliki validitas yang baik. Berdasarkan penilaian tersebut didapatkan indeks validitas isi buku panduan berkategori sangat sesuai. Pada uji keberterimaan produk yang menggunakan analisis PAIT didapatkan mean sebesar 3,79 yang berkategori B (Baik) sehingga buku panduan layak digunakan. Pengujian hipotesis menunjukkan bahwa Implementasi Buku Panduan Teori Konseling Realita Dengan Teknik Want, Doing and Direction, Evaluation, dan Planning Efektif Untuk Meningkatkan Self Achievement Siswa dengan thitung 2,691 dengan taraf signifikansi 0,05 dan nilai ES= 1,016 yang berarti efek dari buku panduan untuk meningkatkan self achievement siswa berkategori tinggi.
Pengembangan Konseling Individu Realita Teknik Want, Doing and Direction, dan Planning Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa I Komang Sri Sudha Hiswana; Ni Ketut Suarni; Gede Nugraha Sudarsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1262

Abstract

This study is a development research. The product developed is a Reality Individual Counseling Guide Using the WDEP Technique to Improve Student Discipline. The development procedure in this study uses the 4D development model proposed by Thiagarajan as follows: (1) Defining Stages (Define), (2) Design Stages, (3) Development Stages (Develop), (4) Deployment Stages (Development Stages). disseminate). The subjects involved in this study were 5 experts in counseling guidance, including 3 Counseling Guidance lecturers at FIP ​​Undiksha and 2 Counseling Guidance Teachers at SMP Negeri 1 Sukasada. Based on expert calculations, the CVR (content validity ratio) got a result of 21.2. Furthermore, calculating the value of CVI (Content Validity Index) based on the calculation of expert judgment, obtained a CVI of 0.96, this value is included in the Very Appropriate category. Furthermore, in order to test the effectiveness of the individual counseling guidebook, the reviewer involved 5 students as the subject of the study. Hypothesis testing shows that the Development of Reality Individual Counseling Guidebooks with WDEP Techniques is Effective to improve Learning Discipline with a t-count of 8.525 with a significance level of 0.05 and a score of ES = 3.81 which belongs to the Very Large ES category. Abstrak: Kajian ini merupakan penelitian pengembangan. Produk yang dikembangkan ialah Buku Panduan Konseling Individu Realita Dengan Teknik WDEP Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. Prosedur pengembangan dalam penelitian ini menggunakan model pengembangan 4D yang dikemukakan oleh Thiagarajan yaitu sebagai berikut : (1) Tahapan Pendefinisian (Define), (2) Tahapan Perancangan (Design), (3) Tahapan Pengembangan (Develop), (4) Tahapan Penyebaran (Disseminate). Subjek yang terlibat pada kajian ini yakni 5 orang ahli dalam bimbingan konseling, diantaranya 3 orang dosen Bimbingan Konseling FIP Undiksha serta 2 orang Guru Bimbingan Konseling SMP Negeri 1 Sukasada. Berdasarkan perhitungan pakar didapatkan CVR (content validity ratio) mendapatkan hasil 21,2. Selanjutnya menghitung nilai CVI (Content Validity Index) berdasarkan perhitungan penilaian pakar didapatkan CVI sebesar 0,96 , nilai ini termasuk kedalam kategori Sangat Sesuai. Selanjutnya dilakukan Guna menguji efektivitas buku panduan konseling individu, pengkaji melibatkan 5 siswa sebagai subjek kajian. Pengujian hipotesis menunjukan bahwasanya Pengembangan Buku Panduan Konseling Individu Realita Dengan Teknik WDEP Efektif guna meningkatkan Disiplin Belajar dengan t-hitung 8,525 dengan taraf signifikansi 0,05 serta skor ES = 3,81 yang tergolong dalam kategori ES Sangat Besar
Pengembangan Konseling Trait and Factor Dengan Teknik Modeling Untuk Mengoptimalkan Kematangan Karir Peserta Didik SMA Ni Nyoman Pradnyasari Putri; Ni Ketut Suarni; I Ketut Dharsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1264

Abstract

This current study aimed at creating guide book focused on guidance and based on 4D developmental model, which consists of (1) Defining Phase, (2) Design Phase, (3) Development Phase, (4) Deployment Phase. By creating this guidance, this product is able to facilitate and guide the Counseling teacher to conduct some carrier guidance services in school. In this research and development research, 3 Counseling Guidance Lecturers of FIP Undiksha and 2 Counseling Guidance Teachers at SMA Dwijendra Denpasar were involved. Before the book is distributed, the book required effectiveness test by involving 10 students as subjects. Based on the use of 22 instrument items that were tested on the validity test, the result revealed the entire instruments had good validity. Based on this assessment, it was found that the content validity index (CVI) of the guidebook was categorized as very suitable. The conduct of content validity index assessment is crucial to do because it determines the suitability for the use. Thus, the hypothesis testing revealed the Counseling Book with a tcount of 3.977 with a significance level of 0.05 and an ES value of 1.257 which is categorized in the high ES category. Abstrak: Melalui penelitian pengembangan ini, dibuatlajh sebuah buku panduan yang dikhusukan untuk para guru konseling agar dapat memfasiliasi guru dalam peningkatan layanan bimbingan kariri di sekolah. Dalam proses pengembangannya, model 4D digunakan, dimana model ini terdiri dari 4 tahap yaitu (1) Tahap Pendefinisian,(2) Tahap Perancangan, (3) Tahap Pengembangan, (4) Tahap Penyebaran. Subjek yang berpartisipasi dalam penelitian ini adalah 5 orang ahli yang berkecimpung didunia layanan konseling yang terdiri dari 3 orang dosen bimbingan konseling dan 2 orang guru konseling. Sedangkan, pengujian efektifitas produk dilakukan dengan melibatkan 10 orang siswa sebagai subjek. Sebanyak 22 butir instrument yang diuji, buku panduan memiliki validitas yang baik. Berdasarkan penilaian tersebut didapatkan indeks validitas isi (CVI) buku panduan berkategori sangat sesuai. Dilakukannya penilaian indeks validitas isi terhadap buku panduan konseling adalah sangat krusial perannya demi mengetahui kelayakkan buku atau produk yang diciptakan. Pengujian hipotesis menunjukkan bahwa Implementasi Buku Panduan Konseling dengan thitung 3,977 dengan taraf signifikansi 0,05 dan nilai ES= 1,257 yang termasuk kategori ES tinggi.
Pengembangan Buku Panduan Konseling Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Meminimalisasi Prokrastinasi Akademik Siswa Komang Novi Widi Antariyani; Ni Ketut Suarni; Gede Nugraha Sudarsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1349

Abstract

The product developed in this research is a group counseling guide book with self-management techniques to minimize the vocational high students’ academic procrastination. By using 4D development model proposed by Thiagarajan, (1974), the acceptance assessment of this guidebook was assessed by 5 experts in the field of counseling guidance. The results of data analysis in the implementation of the product content validity test with indicators of usability, feasibility, and accuracy obtained the results of CVR = 22 and CVI = 1 (very appropriate). This result indicated the eligibility criteria performed by the group counseling manual. To test the guidebook’s effectiveness, the study involves 10 students to be participated in one group pre-test and post-test design method. From this test, it was obtained tcount = 6.61 and ttable = 2.307 which means the value of tcount > ttable, these results indicate that the development of group counseling guidebooks with self-management techniques is effective to minimize academic procrastination of vocational high students
Pengembangan Media Website Konseling Cognitive Behavioral untuk Mengatasi Kecemasan Belajar Siswa I Nyoman Sangging Dharma Yadnya; Dewi Arum Widhiyanti Metra Putri; Kadek Suranata
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1361

Abstract

The purpose of this study was to compile and describe the prototype process (design), the validity and effectiveness of website media in cognitive behavioral counseling to overcome high school students' learning anxiety. This type of research is research and development or Research and Development (R&D). The development design used in this study is the ADDIE model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This research was conducted at SMA Negeri 2 Bangli on the development of website media in cognitive behavioral counseling to overcome student learning anxiety which is motivated by the large number of students who experience anxiety problems and the lack of utilization of counseling service media by BK teachers in schools. The subjects in this study consisted of 1 media expert, 1 material expert, 3 BK teachers and 32 students of class X Mipa 2 at SMA N 2 Bangli. The data collection technique in this study used a content test validation questionnaire sheet and a student implementation test questionnaire. The development of this counseling website media uses the goggle site application. The selection of this application is based on its easy use and can combine other media support applications. This study uses a content validity test with analytical techniques that refer to the Robert Gregory formula, and implementation validity using the t test formula. Based on the data analysis, the percentage results from media experts are 95% and material experts are 88.3% with the average number of both percentages being 91.63% so that they are categorized as very good. The results of the validation of the three BK teachers obtained a percentage result of 92.36% with a very good category. As well as student respondents, the results of the t-test calculation were obtained thit 92 < ttab 1.98 with a significance level of 0.05. Based on the results of this study, it can be concluded that the website media in cognitive behavioral counseling to overcome student anxiety at SMA N 2 Bangli is in the very good category, so it is valid and practical to be applied in schools by BK teachers and students in assisting counseling guidance services. Based on these conclusions, the suggestions submitted by the researchers are that it is hoped that this guidance and counseling media can help guidance and counseling teachers and students in overcoming learning anxiety more practically and effectively and it is also hoped that this research can be used as a guide for further researchers in developing counseling media. Abstrak: Tujuan penelitian ini dilakukan yaitu untuk menyusun dan mendeskripsikan proses prototype (rancang bangun), validitas dan efektifitas media website dalam konseling cognitive behavioral untuk mengatasi kecemasan belajar siswa SMA. Jenis penelitian inioadalah penelitian dan pengembangani atau Research and Development (R&D). Desain pengembangan yang digunakan pada penelitian ini adalah model ADDIE yang terdiri dari lima tahap yaitu Analysis, Design, Development, Implementasi, dan Evaluation. Penelitian ini dilakukan di SMA, Negeri 2 Bangli tentang pengembangan media website dalam konseling cognitive behavioral untuk mengatasi kecemasan belajar siswa yang dilatar belakangi oleh banyaknya peserta didik yang mengalami permasalahan kecemasan serta kurangnya pemanfaatan media layanan bimbingan konseling oleh guru BK di sekolah. Subjek pada penelitian ini yaitu terdiri dari 1 ahli media, 1 ahli materi, 3 guru BK dan 32 peserta didik kelas X Mipa 2 di SMA N 2 Bangli. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan lembar kuesioner validasi uji konten dan kuesioner uji implementasi peserta didik. Pengembangan media website konseling ini menggunakan aplikasi goggle site. Pemilihan aplikasiiini didasarkan pada penggunaannya yang mudah serta bisa menggabungkan aplikasi pendukung media yang lain. Penelitian ini menggunakan uji validitas konten dengan teknik analisis yangomengacu pada formula Robert Gregory, dan validitas implementasi dengan menggunakan rumus uji t. Berdasarkan analisis data tersebut, maka didapatkan hasil persentase dari ahli media 95% dan ahli materi 88,3% dengan jumlah rerata persentase keduanya yaitu 91,63% sehingga dikatagorikan sangat baik. Hasil Validasi dari tiga guru BK didapatkan hasil persentase yaitu 92,36% dengan katagori sangat baik. Serta responden peserta didik didapatkan hasil perhitungan uji t yaitu didapatkan thit 92 < ttab 1,98 dengan taraf signifikansi 0,05. Berdasarkan hasil penelitian tersebut, maka dapat disimpulkan bahwa media website dalam konseling cognitive behavioral untuk mengatasi kecemasan belajar siswa SMA N 2 Bangli berada pada katagori sangat baik, sehingga tergolong valid dan praktis untuk diterapkan disekolah oleh guru BK dan siswa dalam membantu layanan bimbingan konseling. Berdasarkan kesimpulan tersebut adapun saran yang disampaikan oleh peneliti yaitu diharapkan media BK ini dapat membantu guru BK dan siswa dalam mengatasi kecemasan belajar lebih praktis dan efektif serta diharapkan juga penelitian ini dapat dijadikan pedoman untuk peneliti selanjutnya dalam mengembangan media BK.
Pengembangan Buku Panduan Teori Konseling Behavioral Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Self Afiliasi Pada Siswa SMP Annisa Rizkika Usemahu; Nyoman Dantes; I Ketut Dharsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1364

Abstract

This study aims to develop and test the acceptability of behavioral counseling theory guidebooks to increase self-affiliation in junior high school students. This type of research includes research and development (Research & Development). This handbook created is an instrument for BK teachers in providing guidance and counseling services in schools. The development procedure in this study uses the 4D development model proposed by Thiagarajan (1974). The data analysis method used is the Content Validity Ratio (CVR) from Lawshe (1975) which involves 5 experts/practitioners of counseling guidance (BK) consisting of 3 Undiksha Counseling Guidance lecturers and 2 junior high school counseling guidance teachers, to assess content validity. ) guidebook. To test the acceptability of the manual, 10 BK teachers were used as assessors. To test the effectiveness, 7 students were involved as test subjects for the effectiveness of the developed guide. Based on the results of data analysis, it was found that the behavioral counseling theory guidebook with sociodrama techniques had good validity in each item. The acceptance test of the manual shows a scale value of 3.74 which is included in category B (Good). Testing the effectiveness of the implementation of behavioral counseling theory guidebooks with sociodrama techniques to increase ' self-affiliation students tcount = 6358 with a significance level of < 0.05 and ES (effectiveness) value = 2,416 which was included in the high ES category. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan menguji akseptabilitas buku pedoman teori konseling perilaku untuk meningkatkan self-affiliation pada siswa SMP. Jenis penelitian ini termasuk penelitian dan pengembangan (Research & Development). Buku pedoman yang dibuat ini merupakan instrumen bagi guru BK dalam memberikan layanan bimbingan dan konseling di sekolah. Prosedur pengembangan dalam penelitian ini menggunakan model pengembangan 4D yang dikemukakan oleh Thiagarajan (1974). Metode analisis data yang digunakan adalah Content Validity Ratio (CVR) dari Lawshe (1975) yang melibatkan 5 orang ahli/praktisi bimbingan konseling (BK) yang terdiri dari 3 orang dosen BK Undiksha dan 2 orang guru bimbingan konseling SMP, untuk menilai validitas isi. . ) buku panduan. Untuk menguji akseptabilitas manual, 10 guru BK digunakan sebagai asesor. Untuk menguji keefektifan, 7 siswa dilibatkan sebagai subjek uji keefektifan panduan yang dikembangkan. Berdasarkan hasil analisis data diketahui bahwa buku pedoman teori konseling behavioral dengan teknik sosiodrama memiliki validitas yang baik pada setiap butirnya. Uji keberterimaan manual menunjukkan nilai skala 3,74 yang termasuk dalam kategori B (Baik). Pengujian keefektifan penerapan buku pedoman teori konseling behavioral dengan teknik sosiodrama terhadap peningkatan kemandirian siswa thitung = 6358 dengan tingkat signifikansi < 0,05 dan nilai ES (efektivitas) = ​​2,416 yang termasuk dalam kategori ES tinggi.
Pengembangan Perangkat Layanan Klasikal Untuk Meningkatkan Kerja Keras Siswa SMP Zafella Novita Rora; I Ketut Gading; Putu Ari Dharmayanti
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1382

Abstract

This research was conducted to develop and test the acceptability and effectiveness of classical guidance service tools to increase students' hard work. This research is a type of development research using 4D development procedures (define, design, develop, and disseminate). This research involves 3 experts and 2 practitioners in the field of counseling guidance whose task is to test the acceptability of classical guidance services. Based on expert calculations, CVR (content validity ratio) was obtained, getting 47 results. Furthermore, calculating the CVI (Content Validity Index) value based on expert assessment calculations, a CVI was obtained at 1 in the very good category, thus the classical guidance service tool has met the conditions of acceptance. Furthermore, the effectiveness test of this service device involved 31 students as the experimental class and 32 students as the control class in class VIII MTsN4 Banyuwangi as subjects, using the Pretest-Posttest Control Group Design experimental design. The results of the t-test showed a significant value of 0.000, which means that the use of the classical guidance service tool is effective for increasing the hard work of junior high school students. Abstrak: Penelitian ini dilakukan untuk mengembangkan dan menguji akseptabilitas dan efektivitas perangkat layanan bimbingan klasikal dalam meningkatkan kerja keras siswa. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan dengan menggunakan prosedur pengembangan 4D (define, design, develop, dan disebarluaskan). Penelitian ini melibatkan 3 orang ahli dan 2 orang praktisi di bidang bimbingan konseling yang bertugas menguji akseptabilitas layanan bimbingan klasikal. Berdasarkan perhitungan ahli diperoleh CVR (contentvalidity ratio) dengan hasil 47. Selanjutnya perhitungan nilai CVI (Content Validity Index) berdasarkan perhitungan expert assessment diperoleh CVI sebesar 1 dalam kategori sangat baik, dengan demikian alat layanan bimbingan klasikal telah memenuhi syarat diterima. Selanjutnya uji keefektifan perangkat layanan ini melibatkan 31 siswa sebagai kelas eksperimen dan 32 siswa sebagai kelas kontrol di kelas VIII MTsN4 Banyuwangi sebagai subjek, dengan menggunakan desain eksperimen Pretest-Posttest Control Group Design. Hasil uji t menunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,000 yang berarti penggunaan perangkat layanan bimbingan klasikal efektif untuk meningkatkan kerja keras siswa SMP.
Investigasi Kemauan Berbicara Bahasa Inggris Pada Mahasiswa; Studi Kualitatif Ketut Herya Darma Utami; Ni Wayan Monik Rismadewi
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1398

Abstract

This study aimed to investigate the factors that influence the willingness of students to communicate English in the English MPK Course at Undiksha. This study used a qualitative approach, where the research subjects were 64 students in the second semester at Undiksha. Data was collected using a questionnaire instrument, semi-structured interviews, and classroom observations. The data analysis technique consisted of three activity lines; data reduction, data presentation, and conclusion drawing/verification. From the research data, it was found that several factors that most influenced students' willingness to speak in learning English MPK were obtained from two variables; Psychological and Situational Variables. Based on psychological variables, the most dominant factors were motivation and personality. Meanwhile, based on Situational variable, the dominating factor were the topic of learning and the role of the lecturer. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi faktor yang mempengaruhi kemauan mahasiswa dalam berbicara menggunakan Bahasa Inggris pada Mata Kuliah MPK Bahasa Inggris di Undiksha. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, dimana subjek penelitian adalah mahasiswa semester 2 rombel 16 dan 17 di Undiksha sejumlah 64 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan instrument kuesioner, wawancara semi-terstruktur, dan observasi di kelas. Tehnik analisis data terdiri dari tiga alur kegiatan; reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan/verifikasi. Dari data hasil penelitian, ditemukan beberapa faktor yang paling mempengaruhi kemauan berbicara mahasiswa dalam pembelajaran MPK Bahasa Inggris yang didapatkan dari dua variable; Psychological dan Situational Variable. Dari Pshycological variable, faktor yang paling dominan adalah motivasi dan kepribadian. Sedangkan berdasarkan Situational variable, faktor yang mendominasi adalah topik pembelajaran dan peran dosen.
Media Visualisasi Auditori Kinestetik (Vak) Terpadu Untuk Stimulasi Keaksaraan Awal Anak Nunuk Trisukma Aceh; Putu Aditya Antara; Dewa Gede Firstia Wirabrata
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1440

Abstract

This study aims to develsop an Integrated Kinesthetic Auditory Visualization (VAK) media for early literacy stimulation of children in Kamila Kindergarten, Kajanan Village, Buleleng District. In this study, the MDLC (Multimedia Development Life Circle) model is used. The subjects in this study used two media experts. The data collection in this study used a questionnaire method which was then analyzed using data analysis, namely quantitative data and qualitative data. The Integrated Kinesthetic Auditory Visualization Media (VAK) was declared valid with very good qualifications from the experts with the percentage of learning media expert validity results obtained a score of 95%. From these results, it can be concluded that the development of Integrated Kinesthetic Auditory Visualization (VAK) media for early literacy stimulation of children in Kamila Kindergarten has very high validity so that Integrated Kinesthetic Auditory Visualization (VAK) media for early literacy stimulation of children in Kamila Kindergarten is feasible to use. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media Visualisasi Auditori Kinestetik (VAK) Terpadu untuk stimulasi keaksaraan awal anak di TK Kamila, Kampung Kajanan Kecamatan Buleleng. Dalam penelitian ini menggunkan Model MDLC (Multimedia Development Life Circle). Subjek dalam penelitian ini menggunakan dua orang ahli media. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunkan metode angket yang kemudian dianalisis menggunkan analisis data yaitu data kuantitatif dan data kualitataif. Media Visualisasi Auditori Kinestetik (VAK) Terpadu dinyatakan valid dengan kualifikasi sangat baik dari para ahli dengan persentase hasil validitas ahli media pembelajaran diperoleh skor 95%. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa pengembangan media Visualisasi Auditori Kinestetik (VAK) Terpadu untuk stimulasi keaksaraan awal anak di TK Kamila mendapatkan validitas sangat tinggi sehingga media Visualisasi Auditori Kinestetik (VAK) Terpadu untuk stimulasi keaksaraan awal anak di TK Kamila layak digunakan.
Pengembangan Modul Konseling Kelompok Dengan Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Wida Safirah; Dewi Arum Widhiyanti Metra Putri; Kadek Suranata
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 7 No 3 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v7i3.1451

Abstract

Abstract: This research is a research and development. The product developed is a Group Counseling Module with Self Management Strategy to Improve Student Discipline. The procedure in this development uses the 4D development model proposed by Thiagarajan, namely as follows: (1) Define Phase, (2) Design Phase, (3) Development Phase (Develop), (4) Disseminate Phase ). This study involved the subject of 5 experts in counseling guidance including 3 Counseling Guidance Lecturers FIP Undiksha and 2 Counseling Guidance Teachers at Senior High School 1 Sapeken. Based on expert calculations, CVR (Content Validity Index) was obtained. To test the acceptability of this group counseling module, the researcher involved 10 high school counseling teachers as subjects. Furthermore, to test the effectiveness of the group counseling module, the researcher involved 10 students as subjects. The guidebook which was developed from 22 instrument items used to assess content validity (CVI), stated that the group counseling module with self-management strategies to improve learning discipline had good validity for each item. Assessment of the validity of the content of the counseling module is critical to find out whether it is feasible to use. The value obtained regarding the module acceptance test is 3.63 and has a B (Good) score. Hypothesis testing shows that the Development of Group Counseling Modules With Self-Management Strategies To Improve Learning Discipline with a t-count of 2.578 with a significance level of 0.05 and an ES value of 0.83 which is included in the High ES category Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan (Research & Development). Produk yang dikembangkan adalah Modul Konseling Kelompok dengan Strategi Self Management untuk Meningkatkan Disiplin Siswa. Prosedur dalam pengembangan ini menggunakan model pengembangan 4D yang dikemukakan oleh Thiagarajan, yaitu “sebagai berikut: (1) Tahap Define, (2) Tahap Design, (3) Tahap Pengembangan (Develop), (4) Tahap Disseminate. Penelitian ini melibatkan subjek 5 orang ahli dalam bimbingan konseling yang terdiri dari 3 orang Dosen Bimbingan Konseling FIP Undiksha dan 2 orang Guru Bimbingan Konseling di SMA Negeri 1 Sapeken. Berdasarkan perhitungan ahli, diperoleh CVR (Content Validity Index). Untuk menguji keberterimaan modul konseling kelompok ini, peneliti melibatkan 10 guru BK SMA sebagai subjek. Selanjutnya untuk menguji keefektifan modul konseling kelompok, peneliti melibatkan 10 siswa sebagai subjek. Buku pedoman yang dikembangkan dari 22 item instrumen yang digunakan untuk menilai validitas isi (CVI), menyatakan bahwa modul konseling kelompok dengan strategi manajemen diri untuk meningkatkan disiplin belajar, memiliki validitas yang baik untuk setiap item. Penilaian validitas isi modul konseling sangat penting dilakukan untuk mengetahui apakah layak digunakan”. Dari nilai yang diperoleh mengenai uji keberterimaan modul sebesar 90,75 dan memiliki nilai A (Sangat Baik). Pengujian hipotesis menunjukkan bahwa Pengembangan Modul Konseling Kelompok Dengan Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar dengan t-hitung sebesar 2,578 dengan taraf signifikansi 0,05 dan nilai ES sebesar 0,83 yang termasuk dalam kategori ES Tinggi.

Page 1 of 3 | Total Record : 21