cover
Contact Name
Ni Ketut Suarni
Contact Email
tut_arni@yahoo.com
Phone
+6287863003014
Journal Mail Official
tut_arni@yahoo.com
Editorial Address
Jl. Udayana no. 11, Singaraja, Bali 81116
Location
Kota denpasar,
Bali
INDONESIA
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
ISSN : 26151170     EISSN : 26151189     DOI : https://doi.org/10.23887/jurnal_bk
Core Subject : Education,
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia is a peer-reviewed journal, published by Universitas Pendidikan Ganesha. The aim of this journal is to publish articles dedicated to all aspects of the latest outstanding developments in the field of counseling. Its scope counseling in education, sections include research, assessment, supervision in counseling, sexual abuse, violence addition counseling, multi-cultural counseling, crisis intervention, trauma counseling, ITC in counseling, counseling career, spiritual counseling, marriage and family counseling, counseling and psychotherapy.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 14 Documents
Search results for , issue "Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia" : 14 Documents clear
Pengembangan Buku Panduan Konseling Behavioral Dengan Teknik Penguatan Positif Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Siswa SMP Anak Agung Ngurah Anditya Putra; Putu Ari Dharmayanti; Gede Nugraha Sudarsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1368

Abstract

This research is a Research and Development (R&D) with 4D development procedures (Define, Design, Develop, and Desseminate). This study involved 5 people as research subjects consisting of 3 BK FIP Undiksha lecturers and 2 BK teachers at SMP Negeri 1 Sukasada. The results of the calculation of the CVR (contentvalidity ratio) obtained a result of 25. Furthermore, the calculation of the value of the CVI (Content Validity Index) based on the calculation of the expert assessment obtained a CVI of 1 (Very Appropriate). Furthermore, the effectiveness of this guidebook involves 7 students as subjects. Of the 50 instrument items used to assess content validity (CVI), it was stated that the guidebook based on the theory of Behavioral Counseling With Positive Reinforcement Techniques to Improve Self-Esteem for Junior High School Students had good validity for each item. Testing this hypothesis shows that the Development of Behavior Counseling Guidebooks With Positive Reinforcement Techniques To Improve Self-Esteem in Junior High School Students' Learning with a t-count of 8.690 with a significance level of 0.05 and an ES value = 3.285 which is included in the relatively high ES category. This handbook that has been produced can be used as an instrument for other researchers who will conduct experimental research on self-esteem. Abstrak: Penelitian ini merupakan Research and Development (R&D) dengan prosedur pengembangan 4D (Define, Design, Develop, dan Desseminate). Penelitian ini melibatkan 5 orang sebagai subyek penelitian yang terdiri dari 3 orang dosen BK FIP Undiksha dan 2 orang guru BK SMP Negeri 1 Sukasada. Hasil perhitungan CVR (contentvalidity ratio) diperoleh hasil sebesar 25. Selanjutnya perhitungan nilai CVI (Content Validity Index) berdasarkan perhitungan expert assessment diperoleh CVI sebesar 1 (Sangat Sesuai). Selanjutnya, efektivitas buku panduan ini melibatkan 7 siswa sebagai mata pelajaran. Dari 50 item instrumen yang digunakan untuk menilai validitas isi (CVI), dinyatakan bahwa buku pedoman berdasarkan teori Konseling Perilaku Dengan Teknik Penguatan Positif untuk Meningkatkan Harga Diri Siswa SMP memiliki validitas yang baik untuk setiap itemnya. Pengujian hipotesis ini menunjukkan bahwa Pengembangan Buku Panduan Konseling Perilaku Dengan Teknik Penguatan Positif Untuk Meningkatkan Harga Diri Pada Pembelajaran Siswa Sekolah Menengah Pertama dengan t-hitung sebesar 8,690 dengan tingkat signifikansi 0,05 dan nilai ES = 3,285 yang termasuk dalam kategori Kategori ES relatif tinggi. Buku pegangan yang telah dihasilkan ini dapat digunakan sebagai instrumen bagi peneliti lain yang akan melakukan penelitian eksperimental tentang harga diri.
Penerapan Lesson Study dalam Mata Kuliah Bahasa Inggris MPK Luh Putu Dian Kresnawati; Desak Ketut Meirawati
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1443

Abstract

Lesson study is a model of professional development of educators through collaborative and sustainable learning assessments based on the principles of collegiality and mutual assistance which will be applied to MPK English course. This study aimed to determine the implementation of lesson study in MPK English course with 3 stages, namely plan (Planning), do/see (implementation), and reflection (reflection). All data were collected by using observation sheet, recording of the learning process, and observers’ notes. The data in this study were qualitative data that obtained through the observation sheet, recording of the learning process, and observers’ notes. The results of the study showed that the implementation of lesson study with the stages of plan, do/see, and reflection run very well in the MPK English course. The learning objectives had been achieved and was proofed by the students' ability to understand the material, give examples, look for sentence patterns, do exercises, and conclude the material that was explained by the lecturer. Abstrak: Lesson study adalah model pembinaan profesi pendidik melalui pengkajian pembelajaran secara kolaboratif dan berkelanjutan berlandaskan prinsip-prinsip kolegalitas dan saling membantu yang akan diterapkan pada mata kuliah bahasa Inggris MPK. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pelaksanaan tahapan Plan (Perencanaan) , Do/ See (pelaksanaan), dan Reflection (refleksi) dalam kegiatan lesson study pada mata kuliah bahasa Inggris MPK. Teknik pengumpulan data yang akan digunakan dalam penelitian ini adalah berupa observasi, rekaman proses pembelajaran dan catatan peneliti. Data dalam penelitian ini berupa data kualitatif yang didapat melalui catatan harian peneliti dan tanggapan observer mengenai proses pembelajaran tersebut. Data kualitatif juga mencakup kendala-kendala yang dijumpai dalam perkuliahan berdasarkan rancangan pembelajaran yang telah disusun. Data mengenai proses pembelajaran, dan kendala-kendala yang ditemui dalam proses pembelajaran dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjjukan bahwa penerapan lesson study dengan tahapan plan, do/see, dan reflection berlangsung dengan sangat baik dalam mata kuliah Bahasa Inggris MPK. Tujuan pembelajaran telah tercapai dan hal ini dibuktikan dengan kemampuan mahasiswa dalam memahami materi yang sedang mereka pelajari. Mahasiswa mampu memberikan contoh, memcari pola kalimat, mengerjakan latihan, dan menyimpulkan materi dengan baik.
Hubungan Antara Self Regulated Learning dan Dukungan Sosial dengan Kematangan Karier Pada Siswa SMA Fadila Fajri Savawi; Sigit Hariyadi
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1503

Abstract

Abstract: High school students are at the stage of adolescent development, at that age students are faced with a sense of concern and confusion regarding their outlook on the future. This is because the task of adolescent development is to prepare for career planning and consider career options, so career maturity is needed. Adolescents who have career plans related to work that are of interest in the future will make it easier for them to choose a secondary school according to their interests and abilities. In determining career choices, there are factors from within and support from the social environment that can affect the results of students' career choices. The purpose of this study was to determine the relationship between self-regulated learning and social support with career maturity in class XI students at SMA Negeri 11 Semarang. The method used in this research is correlational quantitative, while the sampling used is probability sampling with cluster sampling technique. The total population is 504 students by obtaining a research sample of 218 students. The measuring instrument used in this research is the psychological scale ofregulated learning, social support scale and career maturity scale. The results of this study indicate that there is a relationship between self regulated learning and social support with career maturity with a value of sig (p = 0.000; p <0.05) and the two independent variables contribute to career maturity by 38.8%. Abstrak: Siswa SMA berada di tahap usia perkembangan remaja, pada usia tersebut siswa dihadapkan oleh rasa kekhawatiran dan kebingungan terkait pandangan di masa depan. Hal ini dikarenakan tugas perkembangan remaja adalah mempersiapkan perencanaaan karier serta mempertimbangkan pilihan karier, sehingga dibutuhkan adanya kematangan karier. Remaja yang memiliki perencanaan karier terkait pekerjaan yang diminati di masa depan akan mempermudah remaja dalam memilih sekolah lanjutan yang sesuai dengan minat dan kemampuannya. Dalam menentukan pilihan karier terdapat faktor dari dalam diri maupun dukungan dari lingkungan sosial yang dapat mempengaruhi hasil pilihan karier siswa. Tujuan penelitian ini digunakan untuk mengetahui hubungan antara self regulated learning dan dukungan sosial dengan kematangan karier pada siswa kelas XI di SMA Negeri 11 Semarang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif korelasional, sedangkan pengambilan sampel yang digunakan yaitu probability sampling dengan teknik cluster sampling. Total populasi sejumlah 504 siswa dengan mendapatkan sampel penelitian sejumlah 218 siswa. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala psikologis dari variabel skala self regulated learning, skala dukungan sosial dan skala kematangan karier. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara self regulated learning dan dukungan sosial dengan kematangan karier dengan nilai sig (p=0,000; p<0,05) serta kedua variabel independen memberikan kontribusi terhadap kematangan karier sebesar 38,8%.
Pengembangan Model Layanan Informasi Karir Berdasarkan Teori John Holland Melalui Media Website Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Siswa SMA Dwijendra Denpasar Bella Ningrum Salsabila
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1653

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan produk dengan metode Research and Development (RnD) dengan tahapan pengembangan produk sebagai berikut: (1) Studi Pendahuluan, (2) Perencanaan, (3) Uji Kelayakan Produk, (4) Perbaikan Produk, ( 5) Uji Lapangan, dan (6) Kajian Produk Akhir. Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan modul panduan dengan model layanan informasi karir berdasarkan teori John Holland melalui media website untuk meningkatkan kemampuan perencanaan karir siswa SMA Dwijendra Denpasar. Hasil penelitian ini melibatkan 6 orang ahli di bidang bimbingan dan konseling, diantaranya 3 orang Dosen Bimbingan Konseling, dari Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha, dan 3 orang Guru Bimbingan dan Konseling SMA Dwijendra Denpasar. Selain itu peneliti menggunakan sampel dengan Teknik Simple Random Sampling Probability dan menggunakan rumus Slovin, sehingga total sampel untuk penelitian ini adalah 72 siswa yang terdiri dari 36 siswa kelas XI MIPA 2 dan 36 siswa XI IPS 3. Berdasarkan hasil validasi oleh ahli, diketahui bahwa materi dan media produk bernilai 0,70 dan 0,73 berada pada kategori “Tinggi”. Selain itu, hasil uji-t diperoleh nilai Sig. (2-tailed) adalah < 0,001, sehingga nilai probabilitas ini lebih kecil dari taraf signifikansi 0,05. Maka H0 ditolak dan Ha diterima. Sedangkan hasil perhitungan nilai effect size diperoleh nilai 3 dengan kategori Big Effect. This research is a product development research using the Research and Development (RnD) method with the following product development stages: (1) Preliminary Study, (2) Planning, (3) Product Feasibility Test, (4) Product Improvement, (5) Field Test, and (6) Final Product Study. The purpose of this research is to develop a guidance module with a career information service model based on John Holland's theory through the media website to improve the career planning abilities of Dwijendra Denpasar High School students. The results of this study involved 6 experts in the field of guidance and counseling, including 3 Counseling Lecturers, from the Faculty of Education, Ganesha University of Education, and 3 Guidance and Counseling Teachers at SMA Dwijendra Denpasar. In addition, the researcher used a sample using the Simple Random Sampling Probability Sampling technique and used the Slovin formula, so that the total sample for this study was 72 students, 36 students of class XI MIPA 2 and 36 students of XI IPS 3. Based on the results of validation by experts, it is known that the material and product media is worth 0.70 and 0.73 in the "High" category. In addition, the t-test results obtained Sig. (2-tailed) is <0.001, so this probability value is smaller than the significance level of 0.05. Then H0 is rejected and Ha is accepted. While the results of the calculation of the effect size value obtained a value of 3 with the Big Effect category.
Pengembangan Panduan Konseling Individu Pendekatan Behavior Teknik Modeling untuk Meningkatkan Self Acceptance Siswa Ribka Aprilia Darmayanthi Onthoni; Kadek Suranata; Gede Nugraha Sudarsana
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1654

Abstract

This study is a development research. The product developed is a Individual Counseling Guide Behavior Approach Modeling Technique to Improve Student Self Acceptance. The development procedure in this study uses the 4D development imodel proposed by Thiagarajan as follows: (1) Defining Stages (Define), (2) Design Stages, (3) Development Stages (Develop), (4) Deployment Stages (Development Stages). disseminate). The subjects involved in this study were 5 experts in counseling guidance, including 3 Counseling Guidance lecturers at FIP ​Undiksha and 2 Counseling Guidance Teachers at SMAN 2 Kuta. Before the book is distributed, the book required effectiveness test by involving 5 students as subjects. Based on the use of 22 instrument items that were tested on the validity test, the result revealed the entire instruments had good validity. Based on this assessment, it was found that the content validity index (CVI) of the guidebook was categorized as very suitable. The conduct of content validity index assessment is crucial to do because it determines the suitability for the use. Thus, the hypothesis testing revealed the Counseling Book with a t count of 7.968 with a significance level of 0.05 and an ES value of 1.593 which is categorized in the high ES category.
Pengembangan Panduan Konseling Kelompok Dengan Teori Trait and Factor Berbasis Online Untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa Sekolah Menengah Atas Selvi Melisa Putri; Kadek Suranata; Luh Putu Sri Lestari
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1674

Abstract

Abstract: The study was a Research & Development research. The product developed was a Group Counseling Guidebook with Trait and Factor Based on Online to increase the Career Maturity of High School Students. This guidebook was created to be applied as a sources for Counseling Teachers in applying counseling service in improving students’ career perfection. The study employed 4D model by Thiagarajan, i.e. (1) Define, (2) Design, (3) Develop, and (4) Disseminate. The research subject were 5 experts namely 3 Counseling Guidance lecturers of FIP Undiksha and 2 Counseling Guidance Teachers at SMA Negeri 2 Kuta. The other 8 students were used in examining the effectivity of the guidebook. Based on experts, 22 items instruments were categorized as valid. The results found that the index of content validity (CVI) was in a very acceptable category. The index of content validity is vital to examine the appropriate assessment to use. The hypothesis showed that there is an effectiveness of Group Counseling Guidebooks with Trait and Factor Theory Based on Online Counseling to complete Students Career Maturity Testing with count 24.92 with a Sig. value of 0.00 and ES value = 3.12 which included in the ES Category. Abstrak: Penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan (R&D). Produk yang dirancang adalah Buku Panduan Konseling Kelompok dengan Teori Trait and Factor Berbasis Online untuk meningkatkan kematangan karir siswa Sekolah Menengah Atas. Buku ini dirancang agar bisa dipergunakan sebagai acuan guru BK dalam memberikan pelayanan konseling di sekolah guna meningkatkan kematangan karir peserta didik. Prosedur pengembangan ini yaitu model Pengembangan 4D oleh Thiagarajan dengan fase yakni: (1) Pendefinisian, (2) Rancangan, (3) Pengembangan, dan (4) Penyebaran. Pengembangan ini melibatkan 5 orang ahli yang terdiri atas 3 orang dosen Bimbingan Kosenling FIP Undiksha dan 2 guru Bimbingan Konseling SMA Negeri 2 Kuta. Dalam pengujian efektivitas buku panduan ini, terdapat 8 siswa yang dilibatkan. Semua butir pada buku panduan konseling uang dinilai pakar mempunyai validitas pada kategori baik. Sesuai penilaian pada indeks validitas isi (CVI), buku ini berada di kategori sangat sesuai. Penilaian indeks validitas isi pada buku panduan sangatlah penting untuk mengidentifikasi kelayakan untuk digunakan. Pengujian hipotesis menemukan terdapat efektivitas buku Panduan Konseling Kelompok dengan Teori Trait and Factor berbasis online dalam meningkatkan kematangan karir siswa dengan thitung 24,92 pada taraf signifikansi 0.00 serta nilai ES = 3.12 pada kriteria ES tinggi.
Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Project Based Learning terhadap Hasil Belajar Desak Ketut Meira Wati; Ni Luh Putu Dian Kresnawati
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1678

Abstract

Learning models that involve the activeness of individual and group students in solving problems are often referred to as project-based learning models. This learning refers to scientific stages with a certain time limit which are outlined in a product to be presented to others. This learning is very suitable to be applied in class system English lectures implemented by Undiksha in increasing a sense of diversity and class efficiency in personality development courses, especially in English courses. This hypothesis is a conjecture while researchers are looking for the effect of project-based learning on learning outcomes in the class system English lectures applied by Undiksha to first semester students. Referring of the research above, it can be stated that by using a project-based learning model without using it, there is a difference in student learning outcomes of 5.45 points, so it can be concluded that there is an influence of project based learning to based learning model on learning outcomes in language lectures the british rombel system. Abstrak: Model pembelajaran yang melibatkan keaktifan siswa secara individu maupun kelompok dalam memecahkan masalah sering disebut dengan model pembelajaran berbasis proyek. Pembelajaran ini mengacu pada tahapan ilmiah dengan batas waktu tertentu yang dituangkan dalam sebuah produk untuk dipresentasikan kepada orang lain. Pembelajaran ini sangat cocok diterapkan dalam sistem kelas perkuliahan Bahasa Inggris yang dilaksanakan oleh Undiksha dalam meningkatkan rasa keberagaman dan efisiensi kelas dalam mata kuliah pengembangan kepribadian, khususnya mata kuliah Bahasa Inggris. Hipotesis ini merupakan dugaan sementara peneliti sedang mencari pengaruh pembelajaran berbasis proyek terhadap hasil belajar dalam sistem kelas perkuliahan bahasa Inggris yang diterapkan oleh Undiksha pada mahasiswa semester pertama. Merujuk pada penelitian di atas, dapat dinyatakan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran berbasis proyek tanpa menggunakan, terdapat perbedaan hasil belajar siswa sebesar 5,45 poin, sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh pembelajaran berbasis proyek terhadap model pembelajaran berbasis hasil belajar pada mata kuliah bahasa sistem british rombel.
Identifikasi Kesulitan Membaca Pemahaman Mahasiswa Ni Wayan Monik Rismadewi
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1719

Abstract

This study intends to identify and particularly explain the reading comprehension difficulties faced by students in MPK English classrooms. This study employs a qualitative descriptive design in order to achieve its objectives. This study’s subjects, a total of 63 students, were chosen by using probability sampling from multiple classes of MPK English classes using simple random sampling. Interviews and survey (questionnaire) methods are used to obtain the data. Unstructured interviews were conducted with 10 students who were chosen from a total of 63 participants. Questionnaires were distributed online in the form of a Google form and completed by all subjects. The collected data were analyzed using the Interactive Analysis model which consisted of several stages, namely data collection, data reduction, data display, and conclusions. Based on the data analysis, it was found that of the five components of reading difficulties in reading comprehension of English texts, students found difficulties in terms of: a) finding the main idea, b) understanding vocabulary, and c) making inferences. Whereas in the other two components, namely finding references and finding specific information, there were no significant challenges. Abstrak: Penelitian ini bermaksud untuk mengidentifikasi dan secara khusus menjelaskan kesulitan membaca pemahaman yang dihadapi oleh siswa di kelas Bahasa Inggris MPK. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kualitatif untuk mencapai tujuannya. Subyek penelitian ini, sebanyak 63 siswa, dipilih dengan menggunakan probability sampling dari beberapa kelas bahasa Inggris MPK menggunakan simple random sampling. Metode wawancara dan survei (kuesioner) digunakan untuk memperoleh data. Wawancara tidak terstruktur dilakukan terhadap 10 mahasiswa yang terpilih dari total 63 partisipan. Kuesioner disebar secara online dalam bentuk Google form dan diisi oleh semua subjek. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan model Analisis Interaktif yang terdiri dari beberapa tahapan yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan analisis data, ditemukan bahwa dari lima komponen kesulitan membaca pemahaman membaca teks bahasa Inggris, siswa mengalami kesulitan dalam hal: a) menemukan gagasan utama, b) memahami kosa kata, dan c) membuat kesimpulan. Sedangkan pada dua komponen lainnya yaitu pencarian referensi dan pencarian informasi spesifik tidak terdapat kendala yang berarti.
Dukungan Sosial Orang Tua dan Resiliensi Akademik Siswa SMP Selama Pembelajaran Daring Bunga Tara Ayodani; Doddy Hendro Wibowo
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1737

Abstract

Pembelajaran daring menuntut siswa untuk beradaptasi pada berbagai perubahan dalam kehidupan akademiknya yang sering menyebabkan mereka menjadi stres. Oleh karena itu, dukungan sosial yang diberikan orang tua diharapkan dapat membantu mereka untuk beradaptasi dalam situasi yang sulit. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui hubungan dukungan sosial orang tua dan resiliensi akademik siswa SMP selama pembelajaran daring. Desain penelitian yang digunakan adalah desain kuantitatif korelasional. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa-siswi SMP Muhammadiyah Plus Salatiga dengan jumlah sampel sebanyak 102 partisipan yang berada di kelas IX. Penentuan sampel menggunakan teknik Purposive Sampling. Metode pengumpulan data menggunakan kuesioner yang terdiri dari instrumen skala dukungan sosial orang tua berjumlah 50 aitem dan skala resiliensi akademik berjumlah 30 aitem. Metode analisis data menggunakan teknik Spearman Rho untuk mengetahui hubungan dari kedua variabel penelitian. Berdasarkan analisis data tersebut diperoleh nilai koefisien korelasi sebesar 0,105 (p>0,05) yang dapat ditafsirkan bahwa hubungan dukungan sosial orang tua dan resiliensi akademik siswa SMP selama pembelajaran daring memiliki korelasi yang sangat lemah. Implikasi dari penelitian ini adalah dukungan sosial orang tua tidak menjadi faktor utama dalam menentukan tingkat resiliensi siswa. Faktor-faktor lain seperti dukungan teman sebaya dapat berpengaruh terhadap resiliensi yang dimiliki siswa.
Pengembangan Buku Panduan Bimbingan Kelompok Berlandaskan Teori Ginzberg Dengan Teknik Permainan Simulasi Untuk Meningkatkan Eksplorasi Karir Siswa Ni Wayan Devis Wati Devis; Nyoman Dantes; Luh Putu Sri Lestari
Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia Vol 8 No 1 (2023): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Publisher : Universitas Pendidikan Ganesha

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23887/jurnal_bk.v8i1.1923

Abstract

This research is a research and development. “This guidebook was created to be used as a reference for Counseling Guidance teachers in carrying out counseling services in schools to improve student career exploration. The development procedure in this study uses the 4-D modification learning tool proposed by Thiagarajan, namely define, design, development, and disseminate. This study involved the subjects of 5 experts in counseling guidance including 3 lecturers of Counseling Guidance FIP Undiksha and 2 teachers of Counseling Guidance at SMP Negeri 2 Kediri to test the validity of the contents of the product and 15 Counseling Guidance teachers to test the acceptance of the product. To test the effectiveness of the guidebook, researchers involved 8 students as subjects. Of the 22 instrument items used in the assessment by experts, all items of the guidebook have good validity. Based on this assessment, it was found that the content validity index (CVI) of the category guidebook was very appropriate. In the acceptance test of products using PAIT analysis, a mean persentil of 98 was obtained which was categorized as A (Very Practical) so that the guidebook was feasible to use. Hypothesis testing shows that the Implementation of the A Group Guidance Guidebook Based on Ginzberg’s Theory With Effective Simulation Game Techniques to Improve Students’ Career Exploration with a count of 12.979 with a significance level of 0.05 and an ES value = 4.588 which means the effect of the guidebook to improve the career exploration of high-category students.” Abstrak: Penelitian ini yakni penelitian pengembangan. Buku acuan ini di bentuk guna bisa di jadikan pedoman bagi guru BK ketika menjalankan layanan konseling di sekolah untuk meningkatkan eksplorasi karir siswa. Prosedur pengembangan dalam penelitian ini menggunakan perangkat pembelajaran modifikasi 4 – D yang di kemukakan oleh Thiagarajan yakni : “(1) Tahap Pendefinisian,(2) Tahap Perancangan, (3) Tahap Pengembangan, (4) Tahap Penyebaran. Penelitian ini menyangkutkan subjek 5 orang ahli dalam Bimbingan Konseling(BK) yakni 3 orang dosen BK FIP Undiksha dan 2 orang guru BK SMP Negeri 2 Kediri guna menguji validitas isi produk dan 15 orang guru BK guna mengujikan keberteriman produk. guna ujikeefektifitasan buku panduan, pengkaji menyangkut 8 orang siswa selaku subjek. Dari 22 butir instrumen yang di pakai pada penilaian oleh pakar/ahli, seluruh butir buku panduan mempunyai validitas yang baik. Berlandaskan penilaian ini di peroleh indeks validitas isi buku acuan bergolongan sangat sesuai.” Pada uji keberterimaan produk yang memakai analisa PAIT di peroleh mean persentil sejumlah 98 yang bergolongan A (Sangat Praktis) maka buku panduan layak di pakai. Uji hipotesis membuktikan bila Implementasi Buku Panduan Bimbingan Kelompok Berlandaskan Teori Ginzberg Dengan Teknik Permainan Simulasi Efektif Untuk menaikan Eksplorasi Karir Siswa Teori dengan thitung 12,979 terhadap tingkat signifikansi 0,05 dan nilai ES= 4,588 yang berarti efek dari buku panduan untuk menaikan eksplorasi karir siswa bergolongan tinggi.

Page 1 of 2 | Total Record : 14