cover
Contact Name
Muhamad Sidik
Contact Email
kampusakademikjipm@gmail.com
Phone
+6289671418611
Journal Mail Official
kampusakademikjipm@gmail.com
Editorial Address
Jl.Pedurungan Kidul IV rt.03/01 No.62 Kel. Pedurungan Kidul/ Kec.Pedurungan Semarang 50192 , Semarang, Provinsi Jawa Tengah, 50192
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA
ISSN : 30257964     EISSN : 30255465     DOI : https://doi.org/10.61722/jipm.v1i2.9
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Merupakan platform publikasi jurnal Karya suatu hasil penelitian orisinil atau tinjauan Pustaka yang ditulis oleh mahasiswa. Ruang lingkup karya yang diterbitkan mencakup Multidisiplin Ilmu diantaranya yaitu: Ilmu Sosial Humaniora, Pertanian, Kesehatan, Peternakan, perikanan, Politik, Pendidikan, Ilmu Teknik, Teknik Elektro dan Informatika, Desain Komunikasi Visual, Sistem Informasi, Ilmu Komunikasi, Agama, Teologi, Keperawatan, Kebidanan, Pengabdian, EBisnis, Komputer Akuntansi, Bahasa, Sastra, Seni, Manajemen, Ekonomi dan Akuntansi, Kewirausahaan dan Bisnis. Ekonomi: Ekonomi Publik, Ekonomi Internasional, Perbankan dan Lembaga Keuangan Ekonomi Pembangunan, Ekonomi Moneter, Ekonomi Keuangan. Manajemen bisnis dan perbankan: Manajemen keuangan dan kekayaan, Pemasaran, Manajemen Sumber Daya Manusia, Manajemen Strategis, Operasi, Kewirausahaan, Etika Perbankan, Operasi dan Manajemen Perbankan. Akuntansi: Akuntansi Sektor Publik, Perpajakan, Akuntansi Keuangan, Akuntansi Manajemen, Auditing, dan Sistem Informasi Akuntansi Jurnal ini terbit 1 tahun 6 kali (Februari, April, Juni, Agustus, Oktober, Desember)
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 14 Documents
Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran PAI Di Sekolah Smp N 2 Padang Panjang Ismi Nofera; Darul Ilmi
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 2 (2023): Agustus
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i2.9

Abstract

Penelitian ini dilatar belakangi sebagian guru PAI kurangnya dalam melaksanakan pembelajaran kurikulum 2013 dan masih ada kendala dalam pelaksanaan kurikulum 2013. Guru hanya menggunakan ceramah dan diskusi yang siswa hanya sebagai pendengar, bahkan dalam pelaksanaan kurikulum 2013 ini pola pembelajaran yang biasanya berpusat pada guru harus diubah menjadi pembelajaran yang berpusat pada peserta didik. Pendekatan ini yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif, artinya peneliti akan melihat fenomena yang terjadi di sekolah. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan bentuk penelitian deksriptif kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pelaksanaan kurikulum 2013 di SMP N 2 Padang Panjang yaitu : guru melaksanakan pembelajaran dengan berdiskusi dan ceramah, dan kendala dalam pelaksanaan pembelajaran kurikulum 2013 khususnya pada mata pelajaran PAI yaitu kurang tersedianya buku bahan ajar, kurangnya jam pelajaran PAI dan kurangnya sarana prasarana pembelajaran PAI.
Penerapan ICT Dalam Proses Pembelajaran PAI Di SMP Negeri 2 2x11 Kayutanam Ade Adnin; Muhiddinur Kamal
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 2 (2023): Agustus
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i2.10

Abstract

Penelitian ini dilatar belakangi bahwasanya kebiasaan siswa dalam mengikuti mata pelajaran PAI di SMP Negeri 2 2x11 Kayutanam mengalami penurunan jika dibandingkan daripada tahun-tahun sebelumnya. Siswa yang biasanya selalu bersemangat dalam mengikuti mata pelajaran apapun terutama mata pelajaran PAI mulai mengalami penurunanJenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang datanya diperoleh dari observasi, angket, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa proses pembelajaran PAI dengan menggunakan ICT semangat dan motivasi belajar siswa mulai tumbuh dan mengalami peningkatan yang lebih baik dari sebelumnya. Hal ini dapat dibuktikan dengan banyaknya siswa yang mengacungkan tangan ketika guru memberikan pertanyaan, kemudian banyak juga diantara siswa yang bertanya tentang materi pembahasan yang diberikan oleh guru.
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MTsN 10 AGAM SUMATERA BARAT Rita Asnimar
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 2 (2023): Agustus
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i2.11

Abstract

Madrasah Tsanawiyah merupakan salah satu lembaga pendidikan keagamaan yang secara komprehensif mengajarkan pendidikan agama Islam kepada peserta didik dan pelaksanaan pembelajarannya dilakukan dari pagi hingga siang. Salah satu lembaga pendidikan Islam dalam penelitian ini adalah MTsN 10 Agam yang beralamat di kecamatan Baso Kabupaten Agam. Penelitian ini tentang perkembangan pendidikan agama Islam di MTsN 10 Agam. Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk menjelaskan sistem pendidikan agama Islam yang dilaksanakan di MTsN 10 Agam. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan yang digunakan yaitu pendekatan naturalistik dan dengan metode deskriptif. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu teknik observasi dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perkembangan pendidikan agama Islam di MTsN 10 agam sesuai dengan sistem pendidikan agama Islam pada umumnya di madrasah, penempatan guru yang mengajar sesuai dengan keilmuannya dan kurikulum yang diterapkan merupakan kurikulum KMA Nomor 183 tahun 2019. Pada tahun 2023 akan diterapkan kurikulum merdeka.
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN MODERASI BERAGAMA Gusmita Dewi
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 2 (2023): Agustus
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i2.12

Abstract

Pendidikan Agama Islam juga menjadi instrumen pembelajaran dalam pembentukan sikap dan perilaku moderat dalam beragama. Muatan ajaran tentang toleransi, multikultural, dan perbedaan faham dalam konteks keagamaan menjadi instrumen penting dalam konten Pendidikan Agama Islam. Secara ideal, begitu pula pembelajaran Pendidikan Agama Islam berhubungan erat dengan internalisasi moderasi beragama ini. Mainstreaming moderasi beragama dalam Pendidikan Agama Islam dapat dilakukan melalui beberapa strategi, yaitu penguatan paradigma moderasi, kurikulum, dan pembelajaran. Ketiga strategi ini berkaitan satu sama lain dalam pengembangan kebijakan penerapan penguatan moderasi dalam konteks Pendidikan Agama Islam. Kebijakan Direktorat Pendidikan Agama Islam Kementerian Agama RI dalam perwujudan moderasi ini dipandang penting mengarah pada mainstreaming pembentukan sikap dan perilaku moderat yang didukung oleh pemahaman keagamaan yang moderat. Selain itu, moderasi beragama dapat diimplementasikan pada kegiatan ekstrakurikuler keagamaan.
PERLINDUNGAN ANAK DI SEKOLAH: MENYIKAPI PELANGGARAN HAM DALAM BENTUK VERBAL BULLYING BERBASIS NAMA ORANG TUA Ahmad Kristanto; Muhammad Naufal Fikri
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 3 (2023): Oktober
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i3.14

Abstract

Education is crucial for a nation because prosperous nations will certainly prioritize education, as is the case in Indonesia. With the improvement of education, issues such as violence in school environments are bound to continue to arise. Therefore, there is a need for protection by teachers, school principals, and parents. This article investigates the issue of child protection in the school environment with a focus on verbal bullying that involves the use of parents' names as a form of intimidation. This study seeks to understand the psychological, social, and academic impact of such behavior on students. Furthermore, this article explores the steps taken by schools and authorities to prevent and address these bullying incidents with the goal of creating a safe and supportive learning environment for all children.
PENGEMBANGAN MODUL PEMROGAMAN DASAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KOMPUTASI DI MAN 5 AGAM Fikri Muhammad; Dedi Efendi; Riri Okra
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 3 (2023): Oktober
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i3.15

Abstract

Abstract. In process in basic programming subjects still using Powerpoint media. Scratch module based learning media is a module that explains about the Scratch programming language. The purpose of this study is to study the differences in student learning outcomes before and using modules and to determine students' thinking skills using modules. This research method is research and development (R&D) with one group pretest postest design research design is the design used in this study and uses the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, implementatiion, & Evaluation). Assessment Results from Dr. Scratch get the average value of students' ability to think Competency after using the Scratch module is 9.74 for questions number 1, 10.61 the average for questions number 2, 9.77 average for questions number 3, 14.00 averages average for question number 4. Can refute students' thinking abilities good.
PENDIDIKAN SEKS DALAM ALQURAN DAN HADITS SERTA PERANAN ORANG TUA DALAM PENGENALAN SEKS TERHADAP ANAK Yenti Murni; Rusydi, A. M; Charles; Nidaul Kher
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 3 (2023): Oktober
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i3.16

Abstract

Abstract. Different understandings of the meaning of sex education make people misinterpret the word sex education as something dirty and only teaches sexual relations between men and women. In fact, sex education is part of education as a whole, so the notion of sex education is closely related to education in general. Sex education in Islam is an integral part of the education of faith, morals, and worship. The detachment of sex education with these three elements will cause the direction of sex education to be unclear, it may even lead to misguidance and deviation from the original purpose of humans doing sexual activities in the context of devotion to God. Therefore, the implementation of sex education should not deviate from the demands of Islamic law and start from an early age so that there is no misunderstanding.
IMPLEMENTASI MEDIA AUDIO DALAM KEGIATAN PROGRAM TAHFIZH AL-QUR’AN DI SMPN 3 KINALI Fauziah; Darul Ilmi
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 3 (2023): Oktober
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i3.21

Abstract

Abstrak. This research was motivated by the fact that throughout the implementation of the tahfizh al-Qur'an program activities at SMPN 3 Kinali which were carried out on Wednesdays by memorizing surah al-Baqarah at 11.00-12.00 and on Saturdays the students were focused on memorizing the chapter. 30 at 07.30-09.00. In the application of using audio media in the Vlll 3 category, it has not worked as it should, as evidenced by students having difficulty remembering the Qur'an due to lack of interest and lack of focus in remembering the Qur'an regarding This was observed at least by students who submitted mahfuz al-Qur'an, aspects of the area and media such as cellphones that did not support which had a negative impact on students due to students' mistakes in using them. The method used is a qualitative descriptive approach. Methods for collecting monitoring information, questions and answers, and elections. The key information is the tahfizh al-Qur'an teacher. Based on the findings of studies conducted by observers, the results in implementing the Al-Qur'an tahfizh program with the exploitation of audio media in the Vlll 3 category have not been encouraging because there are still students who have not reached the expected targets.
HUBUNGAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI GURU DENGAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI KELAS XI DI SMA N 1 IV KOTO Putria Ningsih; Arifmiboy
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 3 (2023): Oktober
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i3.22

Abstract

Abstract. This research is motivated by the fact that the learning outcomes of teacher and student communication skills are very important in learning. Because communication skills are important for students to achieve learning. This type of research is quantitative and correlational in nature. The population in this study was class XI students consisting of 5 classes. The sampling technique is Cluster Random Sampling, namely with a sample size of 30 students, instruments in the form of questionnaires and documentation. The research results show that there is a significant relationship between teacher communication skills and student learning outcomes as evidenced by the known r count of 0.737 while the r table is 0.3610. and the significance test a= 0.05. Meanwhile the person correlations value obtained was 0.761, meaning it shows a positive relationship that the better the teacher's communication, the higher the student learning outcomes. The correlation coefficient is 0.761. It can be concluded that the correlation value is strong because it is in the range 0.60-0.79. So, it is concluded that there is a relationship between teacher communication skills and student learning outcomes in class XI PAI subjects at SMA N 1 IV Koto.
PENGARUH MODAL, TENAGA KERJA, HARGA DAN LAMA USAHA TERHADAP PENDAPATAN UMKM KULINER DI KOTA SURAKARTA Wafiqotul Luthfiyah; Arif Nugroho Rachman
JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA Vol 1 No 3 (2023): Oktober
Publisher : Kampus Akademik Publiser

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61722/jipm.v1i3.23

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of capital, labor, prices and length of business on culinary MSME income in Surakarta. This study uses a non-probability technique (purposive sampling), which is a sampling technique by establishing certain criteria set by the author. This study uses a type of quantitative research. The population in Culinary SMEs in Surakarta City is 1,729 based on data from the Surakarta Cooperative Service, with a sample of 95 samples. Data analysis using Multiple Linear Regression Analysis. This research was assisted by the SPSS application analysis tool version 26. The results of this study indicate that capital and labor have no significant effect on income. While the price and length of business have a significant effect on income.

Page 1 of 2 | Total Record : 14