cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Informatika
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Science,
Arjuna Subject : -
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006" : 9 Documents clear
PENERAPAN KONSEP FUZZY DALAM VARIABLE-CENTERED INTELLIGENT RULE SYSTEM (STUDI KASUS: PEMILIHAN JURUSAN DI CHINESE UNIVERSITY OF HONGKONG) Subakti, Irfan; Wijayanto, Oky
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (258.898 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 98-107

Abstract

Variable-Centered Intelligent Rule System (VCIRS) is a system which is inspired by Rule-based System (RBS) and Ripple Down Rules (RDR). The system architecture is adapted from RBS, while from RDR this system obtained its advantages. The system organized Rule Base (RB) in a special structure so that easy knowledge building, powerful knowledge inferencing and evolutionally system performance refining can be obtained in the same time. In this paper, the architecture of VCIRS is used to build an expert system for helping students to choose a department at a university. The application of this expert system is able to handle fuzzy concepts (e.g., such as good, high or rather high) which is a prominent part of sentences in natural language. This system is able to cope with exact values, fuzzy (or inexact) values and combined reasoning, allowing fuzzy and normal terms to be freely mixed in the rules and facts. An application example in this paper is a RBS which is employed fuzzy logic and fuzzy number for inexact reasoning. It uses two inexact basic concepts, i.e., fuzziness and uncertainty. A case study presented here is the department admission at Chinese University of Hongkong, formed in a RB containing with fuzzy and normal terms. From experiments performed, there's the proper result obtained comparing with the result from Z-II system (i.e., a comprehensive expert system builder tool developed by Chinese University of Hongkong) which is this paper refers to. So that the conclusion is a fuzzy VCIRS proposed here, is working properly and producing the right and true results. Abstract in Bahasa Indonesia : Variable-Centered Intelligent Rule System (VCIRS) adalah sistem yang terinspirasi dari Rule-based System (RBS) dan Ripple Down Rules (RDR). Arsitektur sistem diadaptasi dari RBS dan ia mengambil kelebihan-kelebihan dari RDR. Sistem ini mengorganisasikan basis aturan dalam sebuah struktur yang spesial sehingga kemudahan pembangunan pengetahuan, penelusuran pengetahuan yang kuat, dan perbaikan unjuk kerja sistem yang selalu berkembang dapat diperoleh pada waktu yang sama. Dalam paper ini, arsitektur VCIRS dimanfaatkan untuk membangun sebuah sistem pakar yang dapat membantu calon mahasiswa memilih jurusan pada suatu Perguruan Tinggi. Aplikasi sistem pakar ini dapat menangani konsep fuzzy seperti good, high, atau rather high, yang merupakan bagian kalimat yang sangat berarti dalam bahasa sehari-hari. Sistem ini dapat menangani nilai yang tepat/teliti, nilai fuzzy (atau tidak tepat/tidak teliti), dan jenis pertimbangan gabungan, serta mengijinkan istilah fuzzy dan istilah normal untuk digabungkan secara bebas dalam aturan dan fakta. Contoh aplikasi dalam paper ini adalah sebuah sistem berbasis aturan yang menggunakan logika fuzzy dan bilangan fuzzy untuk jenis pertimbangan yang tidak tepat/tidak teliti. Sistem ini menggunakan dua konsep dasar ketidaktepatan/ketidaktelitian, yaitu fuzziness dan uncertainty. Kasus dalam penelian ini adalah pemilihan jurusan di Chinese University of Hongkong dalam bentuk basis aturan yang didalamnya mengandung istilah fuzzy dan istilah normal. Dari uji coba yang dilakukan, didapat hasil yang sesuai dengan hasil dari sistem Z-II, yaitu alat bantu pembangun sistem pakar komprehensif yang dikembangkan di Chinese University of Hongkong, yang menjadi acuan dari paper ini. Sehingga dapat disimpulkan bahwa fuzzy VCIRS dapat bekerja dengan baik, serta memberikan hasil yang benar dan dapat dipercaya. Kata kunci: rule-based systems, VCIRS, knowledge building, knowledge inferencing, knowledge refining, logika fuzzy, bilangan fuzzy.
A PROPOSAL OF DATA QUALITY FOR DATA WAREHOUSES ENVIRONMENT Santoso, Leo Willyanto; Gunadi, Kartika
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (252.622 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 143-148

Abstract

The quality of the data provided is critical to the success of data warehousing initiatives. There is strong evidence that many organisations have significant data quality problems, and that these have substantial social and economic impacts. This paper describes a study which explores modeling of the dynamic parts of the data warehouse. This metamodel enables data warehouse management, design and evolution based on a high level conceptual perspective, which can be linked to the actual structural and physical aspects of the data warehouse architecture. Moreover, this metamodel is capable of modeling complex activities, their interrelationships, the relationship of activities with data sources and execution details.
TPDA2 ALGORITHM FOR LEARNING BN STRUCTURE FROM MISSING VALUE AND OUTLIERS IN DATA MINING Sitohang, Benhard; Saptawati, G.A. Putri
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (256.81 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 108-113

Abstract

Three-Phase Dependency Analysis (TPDA) algorithm was proved as most efficient algorithm (which requires at most O(N4) Conditional Independence (CI) tests). By integrating TPDA with "node topological sort algorithm", it can be used to learn Bayesian Network (BN) structure from missing value (named as TPDA1 algorithm). And then, outlier can be reduced by applying an "outlier detection & removal algorithm" as pre-processing for TPDA1. TPDA2 algorithm proposed consists of those ideas, outlier detection & removal, TPDA, and node topological sort node.
PEMBUATAN PERANGKAT LUNAK EDITOR DENAH RUANG 2D UNTUK DIVISUALISASIKAN SECARA 3D Adipranata, Rudy; liliana, Liliana; Pribadi, Yohanes
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (338.762 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 114-119

Abstract

Usually we use paper to draw sketch of room for designing building. Using paper can cause a problem especially for changing the sketch or size of the room. To solve that problem, we can use software to design sketch of the room. Nowadays there are many software can be used but many of those can only view in two dimension, top side. Using only two dimensions viewing, user have difficulties to imagine the real room in three dimensions. Also there are software which can view in three dimensions, but unfortunately the price of those software is so high. In this paper, we implement software to help user to design the sketch of the room in two dimensions, but the result can be viewed in three dimensions. In three dimensions view, user can do movement like view the real world. This software also can be used to create building have multi level, and the accessories that can be used are floor, wall, door, window and stair. To implement this software we use OpenGL library. Abstract in Bahasa Indonesia : Untuk merancang denah ruang pada sebuah bangunan, biasanya dilakukan penggambaran sketsa ruang yang diinginkan pada kertas. Tidak semua orang, terutama orang yang awam terhadap bidang arsitektur, membayangkan sebuah gambar denah sebagai ruangan akan sangat menyulitkan. Untuk menjembatani antara perancang dengan pelanggan, antara rancangan denah dalam bentuk 2D dengan visualisasi dalam bentuk 3D, maka dalam penelitian ini dikembangkan sebuah perangkat lunak yang mampu menghasilkan visualisasi bentuk sebuah ruang dari inputan berupa gambar denah 2D tampak atas. Dengan adanya fasilitas editor pada perangkat lunak ini, maka perancang dapat melakukan perubahan denah ataupun ukuran yang sudah tergambar dan langsung menampilkan hasil visualisasinya. Oleh karena itu, pada penelitian ini, dikembangkan pembuatan perangkat lunak editor denah ruang secara 2D yang dapat langsung divisualisasikan dalam bentuk 3D dengan ukuran yang sama dengan yang diinputkan pada gambar denahnya. Pada visualisasi yang berbentuk 3D, pengguna dapat melakukan penjelajahan ruang seperti berada pada ruang secara nyata. Pada perangkat lunak ini, bangunan dapat dibuat bertingkat dan bagian ruang yang disediakan adalah lantai, dinding, pintu, jendela serta tangga. Perangkat lunak yang dihasilkan mampu menampilkan visualisasi dalam bentuk 3D secara nyata. Kamera dapat diletakkan di sembarang tempat dan kemudian menggeser-geser posisinya dengan menggerakkan kursor. Kata kunci: editor denah ruang, 2D, 3D, visualisasi, OpenGL
ADAPTIF NEUROFUZZY INFERENCE SYSTEM UNTUK PENGUKURAN PH Biyanto, Totok R.
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (249.824 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 126-130

Abstract

Due to increasing of measurement performance necessity and pH controlling on laboratory scale and industry, it needs to make measurement system that can give the best performance with the high accuracy and robust with the disturbance and noise. Sensor of pH measurement is combination electrode with voltage output. This is influenced by hydrogen ion and liquid temperature. It will lead error if there is temperature changing in the measured process. In order to solve this problem, it needs pH measurement device that can measure pH without disturbed by temperature changes. ANFIS (Adaptive Neuro Fuzzy Inference System) can be used for identifying the voltage due from hydrogen ion and temperature changes. So, the pH measurement would be robust to temperature changes. Based on this result study, precision and accuracy device are 1.91% and 0.45% in the pH range 2-10.6 and temperature range 10-80oC. This gives conclusion that ANFIS can decrease pH reading error because of temperature changes. Abstract in Bahasa Indonesia : Seiring dengan meningkatnya kebutuhan performansi pengukuran dan pengendalian pH baik dalam skala laboratorium maupun industri maka perlu dibuat sistem pengukuran yang mampu memberikan performansi yang baik dengan akurasi yang memadai dan tahan terhadap ganguan dan noise. Sensor yang digunakan pada pengukuran pH adalah elektroda kombinasi dengan output tegangan. Tegangan tersebut selain dipengruhi oleh kehadiran ion hidrogen juga sangat dipengaruhi oleh temperatur larutan, sehingga akan terjadi kesalahan yang berarti bila ada perubahan temperatur pada proses yang diukur. Untuk mengatasi hal tersebut maka perlu dibuat alat ukur pH yang mampu mengukur pH tanpa terpengaruh oleh perubahan temperatur. Salah satu caranya adalah dengan memanfaatkan ANFIS (Adaptif NeuroFuzzy Inference System) untuk mengindentifikasi tegangan yang dihasilkan oleh kehadiran ion hidrogen dan tegangan yang disebabkan oleh perubahan temperartur, sehingga hasil pengukuran dapat relatif stabil terhadap ganguan temperatur. Dari hasil pengujian diperoleh kepresisian alat hasil perancangan sebesar 1.91% dan keakurasian sebesar 0.45%, dengan range pengujian pH 2-10.6 dan pada range temperatur 10 - 80 oC. Sehingga pengukuran pH berbasis ANFIS mampu mengatasi kesalahan pembacaan pH akibat perubahan temperatur. Kata kunci: pengukuran pH, kompensasi temperatur, ANFIS.
THE USAGE OF GRAPHICAL PASSWORD AS A REPLACEMENT TO THE ALPHANUMERICAL PASSWORD Hartanto, Budi; Santoso, Bagus; Welly, Siauw
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (485.635 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 91-97

Abstract

Alphanumerical password is the password scheme that obligates the users to enter characters as their password. In spite of its popularity, alphanumerical password usually can be cracked easily when it is used by novice users. Since these users usually type their password slowly, unauthorized person can get the password easily by observing the movement of the users' finger as they entering the password. A graphical password is proposed to replace the alphanumerical password. From the experiment it can be shown that none of users graphical password can be cracked, meanwhile 80% of the users' alphanumerical password can be cracked by the researcher. However in average, users need only 4.68 seconds to enter the password in alphanumerical password scheme, meanwhile in graphical password scheme it takes about 39.06 seconds. Hence password entry in the graphical password scheme needs about 8 times longer than in alphanumerical password. Based on this fact, the graphical password may still be considered to be used in applications that do not need a rapid password entry and the system security is becoming the main issue.
STUDI PERBANDINGAN ANTARA ALGORITMA BIVARIATE MARGINAL DISTRIBUTION DENGAN ALGORITMA GENETIKA Purwananto, Yudhi; Fatichah, Chastine; Kusuma, Imam Artha
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (296.195 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 131-142

Abstract

Bivariate Marginal Distribution Algorithm is extended from Estimation of Distribution Algorithm. This heuristic algorithm proposes the new approach for recombination of generate new individual that without crossover and mutation process such as genetic algorithm. Bivariate Marginal Distribution Algorithm uses connectivity variable the pair gene for recombination of generate new individual. Connectivity between variable is doing along optimization process. In this research, genetic algorithm performance with one point crossover is compared with Bivariate Marginal Distribution Algorithm performance in case Onemax, De Jong F2 function, and Traveling Salesman Problem. In this research, experimental results have shown performance the both algorithm is dependence of parameter respectively and also population size that used. For Onemax case with size small problem, Genetic Algorithm perform better with small number of iteration and more fast for get optimum result. However, Bivariate Marginal Distribution Algorithm perform better of result optimization for case Onemax with huge size problem. For De Jong F2 function, Genetic Algorithm perform better from Bivariate Marginal Distribution Algorithm of a number of iteration and time. For case Traveling Salesman Problem, Bivariate Marginal Distribution Algorithm have shown perform better from Genetic Algorithm of optimization result. Abstract in Bahasa Indonesia : Bivariate Marginal Distribution Algorithm merupakan perkembangan lebih lanjut dari Estimation of Distribution Algorithm. Algoritma heuristik ini mengenalkan pendekatan baru dalam melakukan rekombinasi untuk membentuk individu baru, yaitu tidak menggunakan proses crossover dan mutasi seperti pada Genetic Algorithm. Bivariate Marginal Distribution Algorithm menggunakan keterkaitan pasangan variabel dalam melakukan rekombinasi untuk membentuk individu baru. Keterkaitan antar variabel tersebut ditemukan selama proses optimasi berlangsung. Aplikasi yang dibuat dalam penelitian ini ditujukan untuk membandingkan kinerja Genetic Algorithm sederhana persilangan satu titik dengan Bivariate Marginal Distribution Algorithm pada kasus Onemax, Fungsi De Jong F2, dan Traveling Salesman Problem. Dari uji coba yang dilakukan, didapat hasil bahwa kinerja dari kedua algoritma tersebut dipengaruhi oleh parameter masing-masing dan juga besar ukuran populasi yang digunakan. Untuk kasus Onemax dengan ukuran masalah yang kecil, Genetic Algorithm lebih unggul dalam hal jumlah iterasi yang lebih sedikit dan waktu yang lebih cepat untuk mendapat hasil optimal. Namun, Bivariate Marginal Distribution Algorithm lebih unggul dalam hal hasil optimasi pada kasus Onemax dengan ukuran masalah yang lebih besar. Untuk Fungsi De Jong F2, Genetic Algorithm lebih unggul dari Bivariate Marginal Distribution Algorithm utamanya dalam hal jumlah iterasi dan waktu. Sedangkan untuk kasus Traveling Salesman Problem, Bivariate Marginal Distribution Algorithm dapat menunjukkan kinerja yang lebih baik dari Genetic Algorithm dalam hal hasil optimasi. Kata kunci: heuristic algorithm, estimation of distribution algorithm, bivariate marginal distribution algorithm, genetic algorithm.
VISUALISASI PETA KONTUR DALAM SUDUT PANDANG TIGA DIMENSI Jimmy, Jimmy
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 77-84

Abstract

A Contour map is commonly displayed in two dimensional view, where the earth's contours captured from above the earth. A Two dimensional contour map often difficult to express the earth's surface velocity. The problem arose when trying to visualize a contour map in three dimension environment, is about how to connect each contour lines that exist within the two dimensional contour map. In order to solve that problem, writer creates an algorithm that able to convert earth's coordinate data into a collection of polygonal mesh data. Conversion process is done by using a square polygon web. At the beginning, the square polygon web was set flat at the height of 0 meter. Then, every vertex on the square polygon web must be altered to the same height as the height of the contour map at the same coordinate. Experiments conducted shows that the square polygon web, which the height has been altered, able to display earth's contours in three-dimensional view. Abstract in Bahasa Indonesia : Pada umumnya peta kontur disajikan dalam sudut pandang dua dimensi, dimana kontur dilihat dari atas permukaan bumi. Penyajian peta kontur secara dua dimensi sering kali sulit memberikan gambaran mengenai ketinggian dari permukaan bumi yang sedang diamati. Permasalahan yang muncul ketika akan melakukan visualisasi peta kontur secara tiga dimensi adalah bagaimana cara menghubungkan garis kontur yang satu dengan yang lain. Permasalahan tersebut muncul karena sering kali data peta kontur yang didapat hanya berupa data koordinat bumi dari tiap kontur yang ada. Untuk memecahkan permasalahan tersebut, penulis membuat sebuah algoritma yang dapat meng-konversi kumpulan data koordinat bumi menjadi kumpulan data koordinat mesh polygon yang merupakan komponen penyusun objek tiga dimensi. Pembentukan data koordinat mesh polygon dilakukan dengan memanfaatkan sebuah jaringan poligon bujur sangkar yang menutupi seluruh daerah peta kontur. Pertama-tama, jaringan poligon bujur sangkar diletakkan mendatar pada ketinggian 0 meter. Kemudian tiap vertex pada jaringan poligon bujur sangkar akan diubah ketinggiannya sesuai dengan ketinggian peta kontur pada koordinat sumbu X dan Y yang sama dengan koordinat X dan Y vertex. Hasil pengujian menunjukkan bahwa jaringan poligon, yang ketinggian tiap vertexnya telah disesuaikan dengan ketinggian peta kontur, dapat menggambarkan kontur permukaan bumi secara tiga dimensi. Kata kunci: peta kontur, koordinat bumi, konversi, mesh polygon, tiga dimensi.
REMOTE VIRTUAL THE DATA STORAGE Gustriansyah, Rendra
Jurnal Informatika Vol 7, No 2 (2006): NOVEMBER 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.9744/informatika.7.2.pp. 120-125

Abstract

Almost all computer users know Windows Explorer. With the windows explorer, a user could do the operation file/directory, such as seeing the structure of the hierarchy from the directory, copied some files et cetera. In other words, a window explorer had file manager facilities. This research will discuss the development of the application of the data storage based on web that had file manager facilities (remote virtual the data storage) with the previleges. This research could be applied for the management of the lectures data in the class or in the computer laboratory of a institution. Abstract in Bahasa Indonesia : Hampir setiap pengguna komputer mengenal Windows Explorer. Karena dengan Windows Explorer, user dapat melakukan operasi file/direktori, seperti melihat struktur hirarki dari direktori, menyalin file dan lain sebagainya. Dengan kata lain, window explorer memiliki fasilitas pengaturan file (file manager). Penelitian ini akan membahas pembangunan aplikasi penyimpanan data berbasis web yang mempunyai fasilitas pengaturan file (remote virtual the data storage) dengan hak akses yang berbeda (previleges). Penelitian ini dapat diimplementasikan untuk manajemen data perkuliahan di kelas maupun di laboratorium komputer suatu perguruan tinggi. Kata kunci: remote virtual the data storage, file manager, web, NAS.

Page 1 of 1 | Total Record : 9