cover
Contact Name
Zelfia
Contact Email
zelfia.zelfia@umi.ac.id
Phone
+6285255604643
Journal Mail Official
zelfia.zelfia@umi.ac.id
Editorial Address
Jl. Urip Sumoharjo KM 05
Location
Kota makassar,
Sulawesi selatan
INDONESIA
RESPON Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi
ISSN : -     EISSN : 28281756     DOI : https://doi.org/10.33096/respon.v1i1
RESPON Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi adalah untuk publikasi Mahasiswa yang terbit empat kali dalam setahun, yang diterbitkan pada bulan Januari, April, Juli dan Oktober. Jurnal ini dikelola sejak Januari 2020, dalam hal ini Volume 1 yang terdiri dari artikel berbasis penelitian dan / atau artikel konseptual dalam komunikasi. RESPON Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi diterbitkan oleh Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Sastra Universitas Muslim Indonesia. Penerbit hanya menerima karya asli, yang belum dipublikasikan di tempat lain. Artikel harus dikirimkan melalui situs ini sesuai dengan format kami. Artikel yang dikirim akan ditinjau dan diedit untuk keseragaman format, istilah, dan prosedur lainnya. Artikel yang diterbitkan dalam bidang ilmu komunikasi yang dikaitkan berbagai disiplin keilmuan, dan sudut pandang, budaya, politik, ekonomi, sosial dan teknologi.
Articles 154 Documents
PENGARUH PEMBERITAAN KASUS COVID-19 PADA METRO TV TERHADAP KECEMASAN MASYARAKAT MESSAWA DI KABUPATEN MAMASA ALWI ANSAH ALWI ANSAH; Ahdan Ahdan; Abdul Majid
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 1 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i1.11

Abstract

Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi yang kian semakin pesat berkembang kini menjadikan media sebagai penghubung arus informasi di tengah-tengah masyarakat., hal tersebut seperti dikemukakan oleh Horland (dalam Suprapto, 1994) media mempunyai peran sosial karena mempunyai kemampuan mengubah perilaku komunikannya. Pendekatan penelitian yang digunakan yaitu pendekatan kuantitatif deskriptif dengan melakukan pembagian kuesioner kepada 143 orang masyarakat Messawa yang menonton Pemberitaan Kasus Covid-19 METRO TV. Peneliti menggunakan jenis angket tertutup, responden telah diberikan alternatif jawaban oleh peneliti. Responden tinggal memilih jawaban yang menurutnya sesuai dengan realitas yang dialami. Berdasarkan hasil Uji-T untuk menguji hipotesis berdasarkan hasil perhitungan uji t diperoleh bahwa t hitung sebesar 6.045 dengan signifikan 0,000. Jika dikonsultasikan dengan t tabel pada =0,05 diperoleh t tabel sebesar 1.977 hal ini berarti t-hitung>t-tabel (6.045>1.997) dan signifikan ,0.05 (0.000< 0,050 ) yang mengindikasikan bahwa hipotesis H0 ditolak dan H1 diterima yang berarti ada pengaruh Pemberitaan Kasus Covid-19 pada METRO TV Terhadap Kecemasan Masyarakat Messawa kabupaten Mamasa. Berdasarkan hasil pengolahan data analisis Pearson’s correlations (product moment) pengaruh Pemberitaan Kasus Covid-19 pada Metro TV terhadap Kecemasan Masyarakat Messawa menghasilkan nilai correlations 0.454, nilai korelasi ini berada ditingkat sedang dan positif. Positif maksudnya terjadi pengaruh Pemberitaan Kasus Covid-19 Pada METRO TV terhadap Kecemasan Masyarakat Messawa Kabupaten Mamasa.
ETIKA KOMUNIKASI ANTARA PERAWAT DENGAN PASIEN DALAM MEMBANGUN KOMUNIKASI EFEKTIF UNTUK KESEHATAN PASIEN DI PUSKESMAS BANGKALA KABUPATEN JENEPONTO MARWA ERLIANA; Ahdan Ahdan; Andi Muttaqin
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 1 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i1.14

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana etika komunikasi antara perawat dengan pasien dalam membangun komunikasi efektif untuk kesehatan pasien di Puskesmas Bangkala, Kabupaten Jeneponto dan untuk mengetahui bagaimana implementasi etika komunikasi antara perawat dengan pasien dalam membangun komunikasi efektif untuk kesehatan pasien di Puskesmas Bangkala, Kabupaten Jeneponto. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan dua cara, yakni data primer dan data sekunder. Data primer didapatkan dalam bentuk wawancara dan dokumentasi sementara data sekunder dikumpulkan atas informasi mengenai objek penelitian yang tujuannya untuk kebutuhan penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, etika komunikasi antara perawat dengan pasien masih belum tercipta secara maksimal. Hal ini dibuktikan dengan masih adanya pasien yang mengeluh tentang tingkah laku perawat dan pasien masih merasa tidak puas dengan pelayanan yang ada di Puskesmas Bangkala Kabupaten Jeneponto. Hal tersebut menunjukkan bahwa komunikasi yang terjalin antara perawat dengan pasien masih belum efektif sehingga timbul kesalahpahaman dan persepsi negatif dari beberapa pasien tentang etika komunikasi perawat Puskesmas Bangkala.
ANALISIS ISI INFORMASI COVID-19 PADA INSTAGRAM PEMERINTAH PROVINSI SULAWESI SELATAN ANDI TENRI AGUSTIANI; Ahdan Ahdan
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 1 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i1.17

Abstract

Pada akhir 2019 dunia digemparkan dengan munculnya virus corona atau dalam istilah ilmiahnya adalah covid-19 yaitu virus yang pertama kali muncul di China yang menular dari hewan ke manusia dan juga dapat menular dari manusia ke manusia Penyebaran virus, yang obat penawarnya belum ditemukan ini, kini menjadi tak terkendali Lebih dari 200 negara di seluruh dunia telah melaporkan kasus terpapar virus corona. Pemprov Sulsel yang massif memberikan himbauan serta menekan laju Covid-19 di Provinsi Sulawesi Selatan. Penggunaan media sosial dalam hal ini Instagram dalam mengampanyekan kesadaran masyarakat terkait pentingnya 4 M (Memakai Masker, Mencuci Tangan, Menjaga Jarak, Menghindari Kerumunan) dan juga 3 T (Tracing, Testing, Treatment). Pendekatan penelitian yang digunakan yaitu pendekatan kualitatif deskriptif dengan melakukan observasi dan wawancara mendalam terhadap pihak terkait. Peneliti menggunakan wawancara mendalam, responden telah diberikan alternatif jawaban oleh peneliti. Responden tinggal memilih jawaban yang menurutnya sesuai dengan realitas yang terjadi. Hasil penelitian mengenai “Analisis Isi Informasi Covid-19 Pada Instagram Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan” dapat disimpulkan beberapa hal sebagai berikut: Sebelum mempublikasi kegiatan terkait Covid 19 melalui Instagram, @sulselpemprov belum menggunakan beberapa fitur dengan baik dikarenakan belum menggunakan seutuhnya fitur post, caption, hastag (#), tag, collections, mention dan arroba (@) serta masih mengutip beberapa informasi dari luar (kurang mandiri) mengemas informasi melalui tulisan yang cukup menstimulus khalayak.
POLA KOMUNIKASI PENGAJAR DALAM MEMOTIVASI PASIEN PENDERITA KANKER DI YAYASAN KASIH ANAK INDONESIA MAKASSAR SRI AYUNINGSIH; Zelfia Zelfia
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 1 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i1.18

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah: (1) untuk mengetahui pola komunikasi pengajar dalam memberikan motivasi yayasan kasih anak kanker di Makassar. (2) untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat pengajar dalam memotivasi anak penderita kanker di Yayasan Kasih Anak Kanker Indonesia (YKAKI) Makassar. Penelitian ini dilaksanakan di kota Makassar dan berlangsung selama satu bulan yaitu September 2021. Informan dalam penelitian ini ditentukan berdasarkan purposive sampling dan metode penelitian yang digunakan deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Data dalam penelitian ini terbagi dua yaitu data primer dan skunder. Data primer diperoleh melalui observasi terus terang dan wawancara semiterstruktur sedangkan data skunder diperoleh dari studi kepustakaan. Data yang dikumpulkan kemudian dianalisis menggunakan Model Analisis Interaktif Miles dan Huberman. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peola komunikasi pengajar dalam memotivasi anak penderita kanker di YKAKI Makassar lebih banyak menggunakan komunikasi verbal dibandingkan nonverbal. Dalam memotivasi anak penderita kanker pengajar lebih mudah menyampaikan pikirannya ke pada anak penderita kanker melalui lisan yang merupakan salah satu bentuk pesan verbal. Pengajar dalam memotivasi anak penderita kanker di YKAKI Makassar tidak terlepas dari faktor pendukung dan penghambat. Adapun faktor pendukung pengajar dalam memotivasi yaitu sarana dan prasaran yang lengkap, kondisi lingkungan kerja, pembelajaran hidup, orang tua yang perpartisipasi dalam proses motivasi, rasa suka terhadap kegiatan sosial, rasa peduli terhadap anak penderita kanker. Sedangkan faktor penghambat pengajar yaitu sulitnya memahami kondisi anak penderita kanker, kondisi psikologis anak penderita kanker yang tidak baik, dan orang tua anak yang tidak menyadari peran penting mereka.
PENGARUH KOMUNIKASI KELUARGA BROKEN HOME PADA TINGKAT DEPRESI ANAK REMAJA DI KOTA MAKASSAR Amnia Apriliana; Zelfia Zelfia; Sitti Rahmawati
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 1 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i1.19

Abstract

The purpose of the study was to find out the Effect of Broken Home Family Communication on the Level of Adolescent Depression in Makassar City. The research method used is Quantitative Research, using primary data and secondary data by providing questionnaires / statement sheets to 30 respondents who are willing to be respondents. The results showed that Broken Home Family Communication had a positive and significant effect on the Level of Adolescent Depression in Makassar City. Based on the results of partial test (t-test) hypothesis X obtained that Family Communication has a significant and positive influence on depression levels in broken home families. Testing the effect of communication variables on depression levels can be known by looking at the t calculated value for family communication of 6,697 and t table of 2.048, with significance of 0.000. The t value is greater than the t table and the significance value below 0.05 indicates the effect of the Communication variable on the Level of Child Depression
REPRESENTASI GAYA HIDUP HEDONISME GENERASI MILLENIAL DALAM MEDIA SOSIAL INSTAGRAM Dhiya Izzahtul Zayyan; Abd. Majid; Zelfia Zelfia
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 2 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i2.20

Abstract

The purpose of this study was to find out the representation of hedonism in millennials' instagram social media, especially on the instagram accounts of @Trimurtivirjinia, @aldigeraldine_, @intanrwidhi, @Touchup.byaber and @Icalieemmm and how the form of satisfaction behavior shown in the instagram account of millennials as a representation of hedonism lifestyle. This research uses qualitative research methods with semiotic analysis based on the theory of television codes by John Fiske which is divided into three levels; That is the level of Reality, the level of Representation, and the level of Ideology and consumptive theory fromm. Research is conducted by data collection through observation (mechanics), documentation and interviews. This research lasted for one month and was located in Makassar City. The results showed that at the level of reality their appearance was judged to show a life of luxury and always having fun. Hedonism is seen in aspects of appearance, costume, makeup, environment, behavior, way of speaking, movement, and expression in the instagram social media spotlight. At the ideological level there are codes through their uploads that have been determined by researchers. That is, like, like to buy things that are luxurious and branded and usually not useful. With the form of satisfaction behavior shown in his lifestyle they do excessive behavior justifying all means in maintaining appearance and maintaining his image without thinking again whether this is useful or not.
PENGARUH MOTIF PENGGUNA INSTAGRAM TERHADAP INTERAKSI SOSIAL MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA Fetty Febryanti
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 2 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i2.21

Abstract

Penggunaan smartphone sebagai media komunikasi di era digital membuat individu lebih mudah berinteraksi dengan individu lain, namun aktivitas mengakses sosial media yang berlebihan dapat berpotensi mengalami penyimpangan (distorsi). Tidak jarang dua individu atau lebih sibuk dengan menggunakan smartphone. Hal tersebut dapat berdampak pada interaksi sosial menjadi terhambat atau pasif. Tujuan dari penelitian ini yaitu menjelaskan motivasi penggunaan Instagram dan mengidentifikasi penggunaan Instagram dalam interaksi Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Muslim Indonesia. Metode yang digunakan dalam penelitianini adalah kuantitatif. Responden dalam penelitian ini merupakan mahasiswa angkatan 2018 program studi ilmu komunikasi Universitas Muslim Indonesia yang berjumlah 160 partisipan. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah uji Analisis Regresi Linier Sederhana. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa motif penggunaan instagram yaitu motif informasi untuk mengetahui kondisi masyarakat umum, kedua, mahasiswa menggunakan Instagram didasari oleh motif integritas dan interaksi untuk berhubungan dengan teman di dunia nyata, ketiga, mahasiswa menggunakan Instagram didasari oleh motif hiburan untuk menghilangkan kejenuhan.. Terdapat pengaruh motif penggunaan instagram terhadap interaksi sosial Mahasiswa Angkatan 2018 Ilmu Komunikasi Universitas Muslim Indonesia (p=0,01).
STRATEGI KOMUNIKASI RADIO VENUS FM MAKASSAR DALAM MENINGKATKAN DAYA TARIK PENDENGARNTYA Audra Indah Lestari; Amaluddin Amaluddin; Muhammad Ilham
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 2 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i2.22

Abstract

The aims of this researcher are: (1) To find out how the Venus Fm Radio Communication Strategy Makassar in Increasing Listener Attractiveness. (2) To find out what are the obstacles faced by the Venus Fm Makassar Radio Communication Strategy in increasing the Attractiveness of its Listeners. This research lasted for one month. The type of research used in this thesis is descriptive qualitative method, the data in this study were obtained from primary data and secondary data. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The data analysis technique is using qualitative data analysis. The results of this study indicate that the radio communication strategy of venus fm makassar in increasing the attractiveness of listeners is polite when speaking on the air, conveying relevant information, the language used is easy to understand. the program is made to suit the needs of listeners of radio venus and radio venus packs programs in an attractive manner every day updated according to the needs of listeners and broadcasts news with local content because local content is more popular with listeners. According to the target audience age 15-35 years. The strategy to be used must be considered selected and adapted to the goals of the organization or company. Radio Venus has 9 regular programs that are played from Monday to Saturday and has 12 special programs on Friday-Sunday. Barriers faced by Venus FM radio in Makassar in increasing the attractiveness of listeners From the obstacles above, namely from competition between media, namely good radio competition in programs owned and broadcasters owned. Radio Venus FM requires broadcasters to be able to do story telling, in order to make listeners feel comfortable and want to always listen to Radio Venus FM. Technical barriers are all obstacles, obstacles, and difficulties originating from supporting tools such as electronic devices and the internet and the existence of range limits and blocked networks if the electricity goes out.
EFEKTIVITAS PENGGUNAAN APLIKASI ZOOM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI UMI MAKASSAR NurSa’adah Awlia Abdul Hamid; Amaluddin Amaluddin; Abd Majid
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 2 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i2.23

Abstract

Due to the spread of COVID-19 in Indonesia, all students in Indonesia are required to study online at home. Faculty of Letters, Communication Studies Study Program UMI Makassar is one of the campuses that implements online learning using the Zoom application. Zoom Cloud meeting is one of the online learning media that is often used at the Faculty of Letters, Communication Studies Study Program, UMI Makassar. The effectiveness of online learning really needs to be considered so that students understand when learning takes place. The purpose of this study is to find out and understand how effective online learning is using the Zoom application as an interactive learning medium at UMI Makassar Communication Science. This research uses descriptive qualitative research. The primary and secondary data sources where primary data is a source of data obtained directly using the method of observation and interviews, polls from individuals or groups, while secondary is a source of data obtained through media intermediaries or indirectly in the form of books. the method used is the method of observation, interviews and documentation. The results showed that the effectiveness of using the Zoom application as an interactive learning medium for Communication Science students at UMI Makassar, the presence of the covid-19 virus could be said to be ineffective in terms of interactive learning, but in terms of using the Zoom video conference application, of course, it really supports the distance learning process due to restrictions on activities that are carried out. issued by the government during a pandemic. The obstacles during the learning process using the Zoom application are minimal internet quota and an unstable network.
PERSEPSI TERHADAP PEMBERITAAN FENOMENA FETISH DI MEDIA MASSA ONLINE Lulu Annizha Anwar; Zelfia Zelfia; Abd Majid
RESPON JURNAL ILMIAH MAHASISWA ILMU KOMUNIKASI Vol. 1 No. 2 (2020)
Publisher : UNIVERSITAS MUSLIM INDONESIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33096/respon.v1i2.24

Abstract

Fetishes include dependence on inanimate objects to induce sexual arousal. At the end of July 2020, the jarik cloth fetish phenomenon occurred in Indonesia, which was widely reported through the mass media, both online mass media and social media. The purpose of this study was to determine of the perception of Communication Studies students at the Muslim University of Indonesia on the reporting of the fetish phenomenon in online mass media and how attitude of Communication Studies students at the Muslim University of Indonesia in responding to the news of fetish phenomenon in online mass media. This study uses qualitative research methods by trying to collect data or information related to the perception of reporting on the fetish phenomenon in online mass media. This study was conducted by collecting data through interviews, documentation, and literature study. This study was conducted for one month in the Communication Studies Program, Faculty of Letters and Communication Studies, Muslim University of Indonesia, Makassar City. The result of this study indicated that the perception of the Communication Studies students at the Muslim University of Indonesia on the reporting of the fetish phenomenon in online mass media is different, but some are almost the same depending on the perspective of each individual. Most students have a positive perception of the news. Based on cognitive aspects, affective aspects, and psychomotor aspects, changes in thought patterns and actions occur after knowing the news of fetish phenomenon in online mass media. Because the perception of Communication Studies students at the Muslim University of Indonesia is different, but some are almost the same, so that the attitude of students in responding to the news of the fetish phenomenon in online mass media is also different and some are almost the same

Page 1 of 16 | Total Record : 154