cover
Contact Name
Asri Diah Susanti
Contact Email
asridiahsusanti@staff.uns.ac.id
Phone
+6285643255552
Journal Mail Official
jppakuns@gmail.com
Editorial Address
Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS Gedung B FKIP UNS Jalan Ir. Sutami 36 A Kentingan Jebres Surakarta
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
Jurnal pengembangan pendidikan akuntansi dan keuangan
ISSN : -     EISSN : 28076575     DOI : Prefix 10.20961
Core Subject : Economy, Education,
JPPAK : Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Akuntansi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Sebelas Maret University. Jurnal ini merupakan media komunikasi ilmiah di bidang akuntansi dan pendidikan yang terbit 2 (dua) kali dalam setahun. JPPAK diharapkan menjadi wadah berharga yang menampung hasil pemikiran dan penelitian di bidang pendidikan akuntansi dan keuangan. Sub bidang pendidikan akuntansi dan keuangan kami meliputi akuntansi keuangan, akuntansi manajemen, akuntansi publik, sistem informasi akuntansi, auditing, perpajakan, akuntansi syariah, akuntansi perbankan, inovasi dalam pembelajaran akuntansi dan pendidikan akuntansi, Akuntansi UKM.
Articles 46 Documents
PENGARUH MODEL FLIPPED CLASSROOM DAN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) TERHADAP HASIL BELAJAR KOMPUTER AKUNTANSI Ambar Sari; siswandari siswandari; Asri Diah Susanti
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 1, No 2 (2020): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v1i2.59243

Abstract

Abstract           This research aims to investigate: (1) the effect of flipped classroom model on student learning outcomes of accounting computer, (2) the effect of STAD model on student learning outcomes of accounting computer, and (3) the differences effect between the flipped classroom and STAD models on student learning outcomes of accounting computer. This type of research was a quasi experimenta design. The population of this research were the class XI of Accounting at a Vocational High School amounting to 105 students. The sample was the class XI of Accounting 2 and 3 with a purposive sampling technique. Data obtained from a cognitive, psychomotor, and an observed affective learning outcomes then analyzed using t-test. The conclusion of research show: (1) there is significant effect of flipped classroom model to student learning outcomes of accounting computer, with sig.0.000<0.05, (2) there is significant effect of STAD model to student learning outcomes of accounting computer, with sig.0.000<0.05, and (3) there is a significant difference effect between the flipped classroom and STAD models of students cognitive and psychomotor learning outcomes of accounting computer, with sig.<0.05, but there is no difference effect between the flipped classroom and STAD models of students affective learning outcomes of accounting computer. Keywords: Flipped Classroom, Student Team Achievement Division (STAD), Learning Outcomes, Accounting Computer AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menguji: (1) pengaruh model flipped classroom terhadap hasil belajar komputer akuntansi, (2) pengaruh model STAD terhadap hasil belajar komputer akuntansi, dan (3) perbedaan pengaruh antara model flipped classroom dan model STAD terhadap hasil belajar komputer akuntansi. Jenis penelitian ini adalah quasi experimental. Populasi penelitian ini adalah kelas XI Akuntansi SMK yang berjumlah 105 siswa. Sampel adalah kelas XI Akuntansi 2 dan 3 dengan teknik pengambilan sampel purposive sampling. Data yang diperoleh dari tes hasil belajar kognitif, unjuk kerja hasil belajar psikomotor, dan observasi hasil belajar afektif yang dianalisis menggunakan uji-t dengan SPSS. Hasil penelitian menyimpulkan: (1) ada pengaruh signifikan model flipped classroom terhadap hasil belajar komputer akuntansi, dengan sig.0.000<0.05, (2) ada pengaruh signifikan model STAD terhadap hasil belajar komputer akuntansi, dengan sig.0.000<0.05, dan (3) ada perbedaan signifikan pengaruh antara model flipped classroom dan model STAD terhadap hasil belajar kognitif dan psikomotor komputer akuntansi, dengan sig<0.05 tetapi tidak ada perbedaan pengaruh antara model flipped classroom dan model STAD terhadap hasil belajar afektif komputer akuntansi.Kata Kunci: Flipped Classroom, Student Team Achievement Division (STAD), Hasil Belajar, Komputer Akuntansi 
PENERAPAN MODEL FLIPPED CLASSROOM BERBANTU VIDEO TUTORIAL UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR APLIKASI PENGOLAH ANGKA Diah Ayu Kusuma Wardani; siswandari siswandari; Nurhasan Hamidi
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 2, No 2 (2021): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v2i2.60536

Abstract

ABSTRACTThe aim of this study was to increased motivation and learning outcomes in the cognitive, affective, and psychomotor spreadsheet of the flipped classroom learning model assisted by video tutorial media on students of SMK. This study is a classroom action research. The subjects of this study were students of class X AKL at SMK. The data collection techniques used in this study were questionnaires, tests, and documentation. The data validity test used was content validity. The data analysis technique used in this study is quantitative data analysis and qualitative data analysis. This study was conducted in two cycles consisting of planning, implementing, observing, and reflecting. The results of the study concluded that the application of the flipped classroom learning model assisted by video tutorial media was able to increase students' motivation and learning outcomes. The learning motivation of students in cycle II increased by 14 points (from 53 to 67). Further, cognitive learning outcomes in cycle II increased by 19 points (from 67 to 86). Learning outcomes in the affective domain in cycle II increased by 10 points from (29 to 39). Psychomotor learning outcomes increased by 5 points (from 13 to 18). This increase is statistically significant at α = 0.05 with t count = 15.098> t table = 2.030 (p-value 0.000) for motivation, t count = 5.578> t table = 2.030 (p-value 0.000) for cognitive learning outcomes, t count = 11,959> t table = 2,030 (p-value 0,000) for affective learning outcomes, and t count = 10,855> t table = 2,030 (p-value 0,000) for psychomotor learning outcomes.Keywords: Flipped Classroom, Video Tutorials, Motivation, Learning Outcomes ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar ranah kognitif, afektif, dan psikomotorik aplikasi pengolah angka melalui penerapan model pembelajaran flipped classroom berbantu media video tutorial pada siswa SMK. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas. Subjek dari penelitian adalah siswa kelas X AKL di SMK yang berjumlah 36 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah angket, tes, dan dokumentasi. Uji validitas data yang digunakan yaitu validitas isi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analis data kuantitatif dan analisis data kualitatif. Penelitian dilaksanakan dalam dua siklus yang terdiri perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran flipped classroom berbantu media video tutorial mampu meningkatkan motivasi dan hasil belajar pesera didik. Motivasi belajar peserta  didik pada siklus II meningkat 14 poin (dari 53 menjadi 67). Hasil belajar ranah kognitif pada siklus II mengalami peningkatan 19 poin (dari 67 menjadi 86). Hasil belajar ranah afektif pada siklus II meningkat 10 poin dari (29 menjadi 39). Hasil belajar psikomotorik meningkat 5 poin (dari 13 menjadi 18). Peningkatan tersebut signifikan secara statistik pada α = 0,05 dengan t hitung = 15,098 > t tabel = 2,030 (p-value 0,000) untuk  motivasi, t hitung = 5,578 > t tabel = 2,030 (p-value 0,000) untuk hasil belajar kognitif, t hitung = 11,959 > t tabel = 2,030 (p-value 0,000) untuk hasil belajar afektif, dan t hitung = 10,855 > t tabel = 2,030 (p-value 0,000) untuk hasil belajar psikomotorik.Kata kunci: Flipped Classroom, Video Tutorial, Motivasi, Hasil Belajar 
PENGEMBANGAN KOMIK DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI DASAR KELAS X AKUNTANSI DI SMK X Liana Fahrunisa; Sri Sumaryati; Lies Nurhaini
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 3, No 2 (2022): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v3i2.84584

Abstract

Abstract This study aims to determine the procedure for developing accounting digital comics learning media. The accounting digital comic learning media will be developed at SMK X in class X Accounting. This research is an R&D (Research & Development) research using the ADDIE development model with 5 stages of Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery and Evaluation. The data sources of this research include learning events, informants (basic accounting teachers and students of class X AK I and II) and documents (syllabus, lesson plans). The results of the study are at the analysis stage, the use of learning media has not been maximally utilized by teachers and students in achieving learning objectives. In the design stage, teachers need learning media in the form of learning videos and students like media in the form of videos that have many colors and images, so that the Digital Accounting Comics media will be developed. In the development stage, the media is declared suitable for use. This is evidenced by the assessment of media experts by 84%, from material experts by 87%, and from educators by 87%. In the implementation phase, the results of one-on-one trials are 95%, and the results of small group trials are 92%. The results of this study conclude that digital accounting comics are suitable for use in accounting learning. Keywords: digital comics, accounting learning, learning media Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui prosedur pengembangan media pembelajaran komik digital akuntansi. Media pemebelajaran komik digital akuntansi tersebut akan dikembangkan di SMK X pada kelas X Akuntansi. Penelitian ini merupakan penelitian R&D (Research & Development) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE dengan 5 tahapan Analysis, Design, Development or Production, Implementation or Delivery and Evaluation. Sumber data penelitian ini meliputi peristiwa pembelajaran, informan (guru akuntansi dasar dan siswa kelas X AK I dan II) dan dokumen (silabus, RPP). Hasil penelitian adalah pada tahap analisis, penggunaan media pembelajaran belum maksimal dimanfaatkan guru dan siswa dalam pencapaian tujuan pembelajaran. Tahap desain, guru membutuhkan media pembelajaran berupa video pembelajaran dan peserta didik menyukai media yang berbentuk video yang memiliki banyak warna dan gambar, sehingga media komik digital akuntansi akan dikembangkan. Tahap pengembangan, media dinyatakan layak untuk digunakan. Hal ini dibuktikan penilaian dari ahli media sebesar 84%, dari ahli materi sebesar 87%, dan dari pendidik sebesar 87%. Tahap implementasi, hasil uji coba satu -satu sebesar 95%, dan hasil uji coba kelompok kecil sebesar 92%. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa komik digital akuntansi layak digunakan dalam pembelajaran akuntansi. Kata Kunci: komik digital, pembelajaran akuntansi, media pembelajaran
PENGARUH EFIKASI DIRI TERHADAP TINDAK KECURANGAN AKADEMIK MAHASISWA PENDIDIKAN AKUNTANSI MELALUI KECEMASAN AKADEMIK Trianita Trianita; siswandari siswandari; nurhasan hamidi
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 1, No 1 (2020): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v1i1.54738

Abstract

AbstractThiswresearch aimsSto determine the correlation of digital literacy on the teachers competence of industrial revolution 4.0 at Surakarta Vocational School. This type of research is quantitative correlational. The population in this research were students in grade XII of accounting skills program in Surakarta vocational school. The.sampleiused in this research was 228 students with a sampling technique using proportional random sampling. Data collection was carried out using a questionnaire. Analysis of the databused in this research is theecorrelationotest and simple regressiomtest. The results showedmthat there was anpositive and significant correlation between digital literacy on teachers competence in the industrial revolution 4.0.Keywords: Digital Literacy, Teacher Competence, Industrial Revolution 4.0 AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara literasi digital terhadap kompetensicguruEeraArevolusiIindustri 4.0 di SMK Surakarta. Jenisppenelitian iniaadalah kuantitatif korelasional. Populasiwdalam penelitian ini adalahnsiswa kelas XII program keahlian akuntansi SMK Se-Surakarta Sampelddalamppenelitianiinissejumlah 228 siswa yang diambil dengannteknik proportional random sampling.nPengumpulan data dilakukan dengan menggunakanmkuesioner. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasi dan regresi sederhana. Hasil penelitianmmenunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara literasi digital dengan kompetensi guru era revolusinindustri 4.0.Kata Kunci : Literasi Digital, Kompetensi Guru, Era Revolusi Industri 4.0 
HUBUNGAN ANTARA QUALITY OF WORK LIFE DENGAN KINERJA GURU HONORER SMK NEGERI DI KOTA SURAKARTA Seraf Hutnikanari; siswandari siswandari; Nurhasan Hamidi
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 2, No 1 (2021): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v2i1.60516

Abstract

AbstractThiswresearch aimsSto determine the correlation of digital literacy on the teachers competence of industrial revolution 4.0 at Surakarta Vocational School. This type of research is quantitative correlational. The population in this research were students in grade XII of accounting skills program in Surakarta vocational school. The.sampleiused in this research was 228 students with a sampling technique using proportional random sampling. Data collection was carried out using a questionnaire. Analysis of the databused in this research is theecorrelationotest and simple regressiomtest. The results showedmthat there was anpositive and significant correlation between digital literacy on teachers competence in the industrial revolution 4.0.Keywords: Digital Literacy, Teacher Competence, Industrial Revolution 4.0 AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara literasi digital terhadap kompetensicguruEeraArevolusiIindustri 4.0 di SMK Surakarta. Jenisppenelitian iniaadalah kuantitatif korelasional. Populasiwdalam penelitian ini adalahnsiswa kelas XII program keahlian akuntansi SMK Se-Surakarta Sampelddalamppenelitianiinissejumlah 228 siswa yang diambil dengannteknik proportional random sampling.nPengumpulan data dilakukan dengan menggunakanmkuesioner. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasi dan regresi sederhana. Hasil penelitianmmenunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara literasi digital dengan kompetensi guru era revolusinindustri 4.0.Kata Kunci : Literasi Digital, Kompetensi Guru, Era Revolusi Industri 4.0 
PENGARUH MODEL FLIPPED CLASSROOM DAN ENRICHED VIRTUAL TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF Febriyana Munika Sari; Sri Sumaryati; Jaryanto Jaryanto
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 3, No 1 (2022): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v3i1.84575

Abstract

Abstract This study aims to determine (1) the effect of the flipped classroom learning model on the cognitive learning outcomes of institutional accounting practicum on accounting students, (2) the effect of the virtual enriched learning model on the cognitive learning outcomes of institutional accounting practicum on accounting students, and (3) the different effects of the flipped classroom and enriched virtual learning model on the cognitive learning outcomes of institutional accounting practicum on accounting students. This study uses a Quasy Experiment design (Nonequivaleent Control Group Design). The study population was students of accounting and financial institutions, and a sample were taken using cluster random sampling technique. The data analysis technique used paired sample t – test and independent sample t – test. The results of this study are. First, there is the effect of the flipped classroom model on the cognitive learning outcomes, which is indicated by the results of Sig < 0.05 (0.000 < 0.05). Second, there is an effect of the enriched virtual model on the cognitive learning outcomes, which is indicated by the results of Sig < 0.05 (0.000 < 0.05). Third, there is difference in the effect of the flipped classroom and enriched virtual model on the cognitive learning outcomes, which is indicated by the results of Sig < 0.05 (0.004 < 0.05). Therefore, it can be concluded that the flipped classroom and the enriched virtual model can both improve cognitive learning outcomes but with different level of increase. Keywords: Flipped classroom, enriched virtual, cognitive learning outcomes.  Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) pengaruh model flipped classroom terhadap hasil belajar kognitif praktikum akuntansi lembaga pada siswa akuntansi, (2) pengaruh model enriched virtual terhadap hasil belajar kognitif praktikum akuntansi lembaga pada siswa akuntansi, dan (3) perbedaan pengaruh model flipped classroom dan enriched virtual terhadap hasil belajar kognitif praktikum akuntansi lembaga pada siswa akuntansi. Penelitian ini menggunakan desain Quasy Experiment (Nonequivalent Control Group Design). Populasi penelitian adalah siswa akuntansi dan keuangan lembaga, dan sampel diambil menggunakan teknik cluster random sampling. Teknik analisis data menggunakan uji paired sample t – test dan uji independent sample t – test. Hasil penelitian ini adalah. Pertama, terdapat pengaruh model flipped classroom terhadap hasil belajar kognitif, yang ditunjukkan dengan hasil Sig < 0,05 (0,000 < 0,05). Kedua, terdapat pengaruh model enriched virtual terhadap hasil belajar kognitif, yang ditunjukkan dengan hasil Sig < 0,05 (0,000 < 0,05). Ketiga, terdapat perbedaan pengaruh model flipped classroom dan enriched virtual terhadap hasil belajar kognitif, yang ditunjukkan dengan dengan hasil Sig < 0.05 (0,004 < 0,05). Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa model flipped classroom dan enriched virtual sama – sama dapat meningkatkan hasil belajar kognitif tetapi dengan tingkat peningkatan yang berbeda. Kata Kunci: Flipped classroom, enriched virtual, hasil belajar kognitif.
HUBUNGAN ANTARA LITERASI DIGITAL DENGAN SELF-REGULATED LEARNING DI MASA PANDEMI COVID-19 PADA MAHASISWA Isti Yulianti; Muhtar Muhtar; Asri Diah Susanti
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 1, No 2 (2020): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v1i2.59254

Abstract

ABSTRACT The research aims to examine the correlation between digital literacy with self-regulated learning during the covid-19 pandemic period of students. This research is used correlational quantitative method. The samples of the research are 148 students who are taken by proportionate stratified random sampling method. The method of collecting the data is used questionnaire. The method of analyzing the data is used correlation test and simple regression test. The results of the research showed that there was a positive and significant correlation between digital literacy with self-regulated learning during the pandemic. It was evidenced by: (1) simple correlation test results showed (rstat. = 0,478 > rtable = 0,1603) and a significance value of less than 0.05 (0.000 > 0.05). (2) the regression analysis with the equation model Y=22,414 + 0,425X were statistically significant with tstats. = 6,582 > ttable = 1,976, and significant value = 0.000 > 0.05. (3) the coefficient of determination (R2) of 22.9% showed that the digital literacy had an effect of 22.9% on self-regulated learning variables during the covid-19 pandemic period of students.Keywords: Digital Literacy, Self-Regulated Learning, Covid-19 Pandemic  ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara literasi digital dengan self-regulated learning di masa pandemi covid-19 pada mahasiswa. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif korelasional. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 148 mahasiswa yang diambil dengan metode proportionate stratified random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Analisis data penelitian ini menggunakan uji korelasi dan uji regresi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif yang signifikan antara literasi digital dengan self-regulated learning di masa pandemi. Hal ini dibuktikan dengan: (1) hasil uji korelasi sederhana menunjukkan (rhitung = 0,478 > rtabel = 0,1603) dan nilai signifikansi kurang dari 0,05 (0,000 < 0,05). (2) model persamaan Y= 22,414 + 0,425X signifikan secara statistik dengan nilai thitung = 6,582 > ttabel = 1,976, dan nilai signifikansi = 0,000 < 0,05. (3) koefisien determinasi (R2) sebesar 22,9% berarti variabel literasi digital memberikan pengaruh sebesar 22,9% terhadap variabel self-regulated learning di masa pandemi covid-19 pada mahasiswa. Kata Kunci: Literasi Digital, Self-Regulated Learning, Pandemi Covid-19 
HUBUNGAN ANTARA TEKANAN AKADEMIK, KESEMPATAN, RASIONALISASI, DAN KEMAMPUAN INDIVIDU DENGAN PERILAKU KECURANGAN AKADEMIK MAHASISWA PENDIDIKAN AKUNTANSI SE-SOLO RAYA  Sri Wahyuni; susilaningsih susilaningsih; Asri Diah Susanti
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 2, No 2 (2021): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v2i2.60555

Abstract

ABSTRACT           This study aims to examine the relationship between academic pressure, opportunity, rationalization, and individual abilities partially or simultaneously with student academic fraud behavior. The research method used is the descriptive quantitative correlational approarch. The population of this research is active students of Accounting Education University X and University Y class of 2017 and 2018 which amounted to 463 students. Sample of research were  215 students was calculated using the Slovin formula and taken using a convenience sampling technique. Data collection using questionnaires and documentation. Data analysis used simple correlation test, multiple correlation test, and multiple regression analysis. The results showed that there was a positive and significant relationship between opportunity; rationalization; and individual abilities partially with student academic fraud, while academic pressure shows a positive and not significant relationship partially with students’ academic fraud behavior. There is a positive and significant relationship between academic pressure, opportunity, rationalization, and individual ability simultaneously with student academic fraud. Multiple linear regression model equation Y = 16,581 + 0,005 X1 + 0,163 X2 + 0,144 X3 + 0,15 X4.Keyword: The fraud diamond theory, academic fraud, academic pressure, opportunity, rationalization, and individual ability.ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara tekanan akademik, kesempatan, rasionalisasi, dan kemampuan individu secara parsial maupun secara simultan dengan perilaku kecurangan akademik mahasiswa. Metode penelitian yang digunakan yaitu deskriptif kuantitatif pendekatan korelasional. Populasi penelitian ini yaitu mahasiswa aktif Pendidikan Akuntansi Universitas X dan Universitas Y angkatan 2017 dan 2018 yang berjumlah 463 mahasiswa. Sampel sebanyak 215 mahasiswa yang yang diperhitungkan menggunakan rumus slovin dan diambil menggunakan teknik convenience sampling. Pengumpulan data menggunakan angket dan dokumentasi. Analisis data menggunakan uji korelasi sederhana, uji korelasi ganda, dan analisis regresi ganda. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan positif dan signifikan antara kesempatan; rasionalisasi; dan kemampuan individu secara parsial dengan perilaku kecurangan akademik mahasiswa, sedangkan tekanan akademik menunjukkan hubungan positif dan tidak signifikan secara parsial dengan perilaku kecurangan akademik mahasiswa. Terdapat hubungan positif dan signifikan antara tekanan akademik, kesempatan, rasionalisasi, dan kemampuan individu secara simultan dengan perilaku kecurangan akademik mahasiswa. Model persamaan regresi linier ganda Y= 16,581 + 0,005 X1 + 0,163 X2 + 0,144 X3 + 0,15 X4.Kata Kunci: Teori fraud diamond, kecurangan akademik, tekanan akademik, kesempatan, rasionalisasi, dan kemampuan inividu. 
PENGARUH EFIKASI DIRI TERHADAP PROKRASTINASI MELALUI SELF-REGULATED LEARNING Dyan Kusumawati; siswandari siswandari; Nurhasan Hamidi
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 1, No 2 (2020): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v1i2.59245

Abstract

AbstractThis research are to investigate: (1) the direct influence of self efficacy on procrastination; (2) the direct influence of self efficacy on self-regulated learning; and (3) the indirect influence of self efficacy on procrastination through self-regulated learning. This research is ex-post facto research using quantitative approach. Samples of this research was 176 students who selected using proportionate stratified random sampling. Data of the research was collected through questionnaire. Data analyzed by using path analysis. The results of the research show that: (1) there was a significant direct influence of self efficacy on procrastination; (2) there was a significant direct influence of self efficacy on self-regulated learning; and (3) there were a significant indirect influence of self efficacy on procrastination through self-regulated learning. The result of this research are expected to reduce procrastination behavior by increasing self-efficacy and self-regulated learning.   Keywords: Self Efficacy, Self-regulated Learning, Procrastination  AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh langsung efikasi diri terhadap prokrastinasi; (2) pengaruh langsung efikasi diri terhadap self-regulated learning; dan (3) pengaruh tidak langsung efikasi diri terhadap prokrastinasi melalui self-regulated learning. Jenis penelitian ini adalah penelitian ex-post facto dengan pendekatan kuantitatif. Sampel penelitian sebanyak 176 mahasiswa dipilih menggunakan teknik proportionate stratified random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Analisis data menggunakan path analysis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat pengaruh langsung yang signifikan efikasi diri terhadap prokrastinasi; (2) terdapat pengaruh langsung yang signifikan efikasi diri terhadap self-regulated learning; dan (3) terdapat pengaruh tidak langsung yang signifikan efikasi diri terhadap prokrastinasi melalui self-regulated learning. Hasil penelitian ini diharapkan dapat mengurangi perilaku prokrastinasi dengan meningkatkan efikasi diri dan self-regulated learning.Kata Kunci : Efikasi Diri, Self-regulated Learning, Prokrastinasi 
HUBUNGAN ANTARA LITERASI INFORMASI DAN PARTISIPASI PADA MGMP DENGAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DI KABUPATEN SUKOHARJO Septiana Puspitasari; Sigit Santoso; Asri Diah Susanti
Jurnal Pengembangan Pendidikan Akuntansi dan Keuangan (JPPAK) Vol 2, No 2 (2021): JPPAK
Publisher : Universitas Sebelas Maret

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.20961/jppak.v2i2.60537

Abstract

ABSTRACTThe aim of this study was to determine the relationship between information literacy and participation in MGMP with the professional competence of SMK teachers of the Sukoharjo regency. This research is descriptive quantitative. The study subjects were 180 vocational skills teachers at the Sukoharjo Regency State Vocational High School. Data collection techniques using questionnaires, interviews and documentation. The data analysis technique used descriptive statistical analysis and inferential statistics. The results showed that information literacy was partially positively related to the professional competence of SMK teachers of the Sukoharjo regency. This variable has a correlation coefficient of 0.378 in the low category and a significance value of 0.000. The results also showed that participation in MGMP was partially positively related to the professional competence of teachers, the correlation coefficient value of 0.803 which was classified as very strong and the significance value was 0.000. Information literacy and participation in MGMP have a significant positive correlation simultaneously with the professional competence of SMK teachers of the Sukoharjo regency. This means that to support professional competence it is necessary to master information literacy and participate in MGMP.Keywords: Information literacy, participation in MGMP, professional competence of teachers. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah mengetahui adanya hubungan antara literasi informasi dan partisipasi pada MGMP dengan kompetensi profesional guru SMK di Kabupaten Sukoharjo.  Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian adalah 180 guru kompetensi keahlian SMK Negeri Kabupaten Sukoharjo. Teknik pengumpulan data menggunakan angket, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif dan statistik inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa literasi informasi secara parsial berhubungan positif dengan kompetensi profesional guru SMK Di Kabupaten Sukoharjo. Pada variabel ini memiliki nilai koefisiensi korelasi sebesar 0,378 masuk kategori rendah dan nilai siginifikansi 0,000. Hasil penelitian juga menunjukkan bahwa partisipasi pada MGMP secara parsial berhubungan positif dengan kompetensi profesional guru nilai koefisian korelasi 0,803 yang masuk kategori sangat kuat dan nilai signifikansi 0,000. Literasi informasi dan partisipasi pada MGMP berhubungan positif siginifikan secara simultan dengan kompetensi profesional guru SMK di Kabupaten Sukoharjo. Hal tersebut mengartikan bahwa untuk menunjang kompetensi profesional perlu menguasai literasi informasi dan berpartisipasi pada MGMP. Kata kunci: Literasi informasi, partisipasi pada MGMP, kompetensi profesional guru