cover
Contact Name
Nurain Suryadinata
Contact Email
nurain.suryadinata@fkip.unila.ac.id
Phone
+6285269017688
Journal Mail Official
jpmunila@gmail.com
Editorial Address
Gedung G, FKIP, Jalan Prof. Dr Jl. Prof. Dr. Ir. Sumantri Brojonegoro No.1, Kota Bandar Lampung, Lampung 35141
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Published by Universitas Lampung
ISSN : 23381183     EISSN : 2715856X     DOI : https://doi.org/10.23960/mtk
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung menerima artikel ilmiah terkait penelitian di bidang pendidikan matematika yang meliputi: 1. Kurikulum Pendidikan Matematika 2. Metode Pembelajaran Matematika 3. Media Pembelajaran Matematika 4. Pembelajaran Matematika Berbasis Teknologi dan Informasi 5. Penilaian dan Evaluasi Pembelajaran Matematika
Articles 2 Documents
Search results for , issue "Vol 11, No 4 (2023): DESEMBER 2023 - JANUARI 2024" : 2 Documents clear
Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Metode Differentiated Instruction Berbasis Mobile Learning Pada Materi Limit Fungsi Harmini, Triana; Muriyatmoko, Dihin; Mubarok, M. Shulton
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 11, No 4 (2023): DESEMBER 2023 - JANUARI 2024
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

 This research aims to develop learning media using differentiated instruction based on mobile learning on Function Limits material. This research uses the Waterfall model, which consists of requirements, design, implementation, verification, and maintenance. Data collection techniques use questionnaires. The research subjects were students in the 1st semester of the Informatics Engineering Study Program. At the requirements stage, we analyzed students' initial needs and abilities, leading to the creation of mobile learning-based mathematics learning media with differentiated instruction. These results have practical applications for function-limit material. This analysis led to the creating of mobile learning-based mathematics learning media using differentiated instruction. We conceived an engaging concept for mobile learning-based mathematics learning media at the design stage, facilitating its subsequent development. Next, mobile learning-based mathematics learning media was produced at the implementation stage using Android Studio Girrafe. At the verification stage, we conducted black box and functional testing to demonstrate that the learning media operates smoothly by the planned features. Verification on media and material experts received 90.45% and 92.73% results. We conducted user trials and obtained a success rate of 83,56%, the designed application is valid and can serve as a learning medium for Functional Limits material. Keywords: differentiated instruction; instructional media; mobile learning AbstrakTujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan media pembelajaran menggunakan differentiated instruction berbasis mobile learning pada materi Limit Fungsi. Model penelitian penelitian ini menggunakan model Waterfall yang terdiri dari requirment, design, implemetation, verification, dan maintenance. Teknik Pengumpulan data menggunakan angket. Subjek penelitian adalah mahasiswa Program Studi teknik Informatika semester 1. Hasil dari penelitian ini berupa aplikasi media pembelajaran matematika berbasis mobile learning pada materi Limit Fungsi di mana pada tahap requirment telah dilakukan analisis kebutuhan dan kemampuan awal mahasiswa, yang mengarah pada pembuatan media pembelajaran matematika berbasis mobile learning menggunakan differentiated instruction. Pada tahap design, telah merancang suatu konsep media pembelajaran matematika berbasis mobile learning yang menarik agar dapat dikembangkan lebih lanjut. Selanjutnya, pada tahap implementation dihasilkan media pembelajaran matematika berbasis mobile learning menggunakan Android Studio Girrafe. Pada tahap verification, telah dilakukan pengujian blackbox dan fungsioanalitas mendapatkan hasil bahwa media pembelajaran dapat berjalan dengan baik sesuai fitur yang direncanakan. verifikasi dilakukan pada ahli media dan ahli materi mendapatkan hasil 90,45% dan 92,73%. Uji coba pengguna telah dilakukan dan mendapatkan hasil sebesar 82,50% sehingga dapat disimpulkan bahwa aplikasi yang telah rancang valid dan dapat digunakan sebagai media pembelajaran materi Limit Fungsi. Kata Kunci: differentiated instruction; media pembelajaran; mobile learning DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v11i4.pp245-260
Topik Matematika yang Sulit Diajarkan oleh Guru SMP: Sebuah Penelitian Survei Umar, Ali; B, Firmansyah; Lubis, Nur Ainun
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 11, No 4 (2023): DESEMBER 2023 - JANUARI 2024
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Mathematics is a crucial subject for students, yet teachers face unique challenges when effectively teaching it. The aim of this research was to identify the topics that were most challenging to be taught by junior high school mathematics teachers to students and the reasons why those topics were difficult to teach. A quantitative survey method was employed, involving 29 active junior high school mathematics teachers participating in the Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Matematika SMP activities in Aceh Tengah Regency, Indonesia. The research findings revealed that geometry was the most challenging topic for teachers to teach, followed by statistics as the second and third most challenging topics chosen by the respondents, while numbers were comparatively easier to teach than other topics. The most dominant factor that contributed to the difficulty of teaching a topic was the lack of adequate teaching aids, followed by teachers' struggles to meet the diverse needs of students and their search for effective teaching strategies. Conversely, teachers' personal preferences for a topic were found to have had the least impact on the difficulty of teaching it. This research provided insights into the challenges faced by mathematics educators and suggested potential areas for improvement in mathematics. education.Keywords: difficult topics; mathematics learning; teacher challenges; teaching challenges AbstrakMatematika adalah mata pelajaran yang sangat penting bagi siswa, namun disisi lain guru memiliki tantangan tersendiri dalam mengajarkannya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi topik yang paling sulit diajarkan oleh guru matematika SMP kepada siswa dan penyebab topik tersebut sulit untuk diajarkan. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif desain survei dengan jumlah responden 29 orang guru SMP yang aktif mengikuti kegiatan Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) matematika di Kabupaten Aceh Tengah. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan angket yang disebarkan menggunakan google form. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa geometri adalah topik tersulit pertama untuk diajarkan oleh guru, diikuti oleh statistika sebagai topik kedua dan ketiga yang dipilih responden, sedangkan bilangan adalah topik termudah untuk diajarkan dibandingkan topik yang lain. Sementara faktor yang paling dominan penyebab sulitnya sebuah topik untuk diajarkan adalah kurangnya alat peraga yang memadai, guru kesulitan memenuhi kebutuhan siswa yang beragam dan belum menemukan strategi yang tepat. sedangkan faktor yang paling tidak berdampak adalah ketidaksenangan guru terhadap sebuah topik.Kata Kunci: kesulitan guru; pe mbelajaran matematika; tantangan pengajaran; topik sulit DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v11i4.pp261-273

Page 1 of 1 | Total Record : 2