cover
Contact Name
Siti Rokhmah
Contact Email
penerbithellowpustaka@gmail.com
Phone
+6282316484975
Journal Mail Official
info@hellowpustaka.id
Editorial Address
Jl. Dampuawang No. 9 Simpang Tiga Utara Karangampel Indramayu Jawa Barat, 45283. Kontak +62 8231 6484 975
Location
Kab. indramayu,
Jawa barat
INDONESIA
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research
ISSN : -     EISSN : 30314828     DOI : https://doi.org/10.61166/interdisiplin
The aim of this journal publication is to disseminate the conceptual thoughts or ideas and research results that have been achieved in the area of Qualitative and Quantitative Research particularly focuses on the main problems in the development of the sciences of Qualitative and Quantitative Research areas as follows: Qualitative Research Sociology, Anthropology, Social Welfare, Communication, Public Policy, Education, Law, Health Science, Psychology, Criminology, History, Religious studies, and Political Science, Administrative Studies and related to other social sciences and humanities that use a qualitative approach. Quantitative Research Data Analysis, Mathematics, Information Technology, Computing and Information, education, energy, finance, management, government, health services, manufacturing industries, mining, sports, and transportation and related to other sciences that use a Quantitative approach.
Articles 20 Documents
Dinamika Pendidikan Islam di Indonesia Achmad Sudaryo
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 1 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i1.1

Abstract

Pendidikan Islam merupakan sistem pendidikan yang mengintegrasikan prinsip-prinsip ajaran Islam dalam membentuk karakter individu dan masyarakat. Tujuannya mencakup dimensi keagamaan, moral, sosial, dan intelektual dengan fokus pada pengembangan individu yang taat beragama, berakhlak mulia, dan berpengetahuan sesuai dengan nilai-nilai Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kepustakaan (library research). Metode ini merupakan suatu pendekatan penelitian yang memanfaatkan sumber-sumber informasi dari literatur-literatur yang berasal dari buku, jurnal dan catatan tertulis lainnya. Dinamika pendidikan Islam di Indonesia melibatkan sejarah panjang, adaptasi terhadap keberagaman, hubungan antara agama dan negara, serta dampak reformasi dan globalisasi. Tantangan seperti ekstremisme, peningkatan kualitas pendidikan, dan peran masyarakat turut memengaruhi dinamika pendidikan Islam. Meski demikian, dengan usaha penyempurnaan kurikulum, peningkatan kualifikasi guru, dan pemanfaatan teknologi, pendidikan Islam di Indonesia berupaya menjawab tantangan zaman untuk mencapai kualitas dan relevansi yang lebih baik.
Pemikiran Pendidikan Cinta Perspektif Jalaluddin Rumi Hendra Iriyanto
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 1 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i1.2

Abstract

Jalaludin Rumi yang memiliki nama asli Jalaluddin Muhammad bin Muhammad al-Balkhi al-Qunuwi merupakan seorang sufi, yuris dan teolog, sekaligus penyair masyhur dari abad ke-13. Dalam bidang kesufiannya, salah satu yang menjadi penekanannya adalah masalah pendidikan cinta, hal ini dapat kita temukan dalam karya-karya kesufian beliau, salah satunya karya beliau yang berjudul Fihi ma Fihi. Pendidikan cinta Hadir sebagai alternatif dalam mengatasi Krisis akhlak dan moral yang ada ditengah masyarakat. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pendidikan cinta yang terdapat dalam buku Fihi ma Fihi dan menemukan relevansinya dengan Pendidikan akhlak. Dengan metode penelitian kepustakaan (library research), peneliti menemukan bentuk pendidikan cinta Jalaludin Rumi dalam buku Fihi ma Fihi terbagi menjadi dua yaitu, Pendidikan cinta manusia pada tuhannya yang meliputi sifat tawaddu, tawakkal, dan beryukur, dan Pendidikan cinta sesama manusia yang meliputi sifat, saling memuliakan, saling menegur dan saling tolong menolong. Adapun bentuk relevansinya dengan pendidikan akhlak adalah segala bentuk pendidikan cinta Jalaludin Rumi merupakan wujud bagian dari akhlak-akhlak yang mulia di dalam Islam yang menjadi sikap yang merupakan tujuan pendidikan akhlak, selain itu pendidikan cinta Jalaludin Rumi juga dapat menjadi wujud dalam upaya mendidik sikap batin seseorang agar mampu mendorong lahiriah seseorang bersikap dengan akhlak-akhlak yang baik.
Konsep Pemikiran Pendidikan Islam KH. Abdurrahamn Wahid (Gus Dur Shophan Readi S
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 1 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i1.3

Abstract

Penelitian ini mengungkap konsep pemikiran tentang pendidikan Islam ala KH. Abdurrahman Wahid yang menciptakan sebuah model pendidikan Islam yang dapat terus berkembang sesuai dengan perkembangan zaman. Pendidikan Islam klasik dianggap tidak lagi relevan dalam bentuk aslinya oleh sebagian kalangan, sehingga diperlukan terobosan baru untuk memastikan agar pendidikan Islam klasik tetap sesuai dengan kondisi perkembangan zaman saat ini. Penelitian ini merupakan sebuah tinjauan pustaka yang menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif tanpa melibatkan data numerik. Metode analisis digunakan untuk mengkaji konsep pemikiran, definisi, serta model pendidikan Islam, tujuan pendidikan Islam, dan bentuk atau sistem pendidikan Islam
Implementasi Digital Marketing Dalam Mengembangkan Strategi Bisnis Digital Di Era Transformasi Digital Reggina Wike Anjani
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 1 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i1.4

Abstract

Pembahasan ini meliputi manfaat, faktor pengaruh, strategi dan implementasi digital marketing dalam mengambangkan strategi bisnis di era transformasi digital. Digital marketing adalah serangkaian kegiatan pemasaran yang menggunakan media digital, seperti internet, perangkat seluler, dan platform online lainnya, untuk mempromosikan produk, layanan, atau merek. Secara keseluruhan, transformasi digital dan digital marketing bekerja bersama untuk membentuk organisasi yang lebih adaptif, terkoneksi secara digital, dan mampu memanfaatkan potensi penuh teknologi dalam mencapai tujuan bisnisnya. Artikel ini menjelaskan bahwa Peran strategis digital marketing merupakan sesuatu hal penting untuk menarik konsumen dan mengarahkannya untuk berkomunikasi secara elektronik dan konvensional. Implementasi digital marketing yang berhasil memerlukan pendekatan holistik, adaptasi terus-menerus, dan respons cepat terhadap perubahan dalam lingkungan digital. Dengan merancang dan menjalankan strategi digital yang efektif, organisasi dapat meningkatkan visibilitas, keterlibatan pelanggan, dan hasil bisnis secara keseluruhan.
Perkembangan Teknologi Infomasi Terhadap Peningkatan Bisnis Online Farhatun Nisaul Ahadiyah
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 1 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i1.5

Abstract

Berdasarkan keberadaan internet semakin tidak terhindarkan, pemanfaatan internet telah masuk pada berbagai bidang kehidupan. Semua orang dapat menggunakan internet, termasuk wirausahawan dalam upaya perkembangan bisnisnya. Pengaruh teknologi informasi terhadap seorang pengusaha mempengaruhi pengusaha supaya bisa mengefesiensikan waktu untuk berbisnis mempengaruhi pengusaha menjadi serba tau (memperoleh informasi dengan mudah) dan mempengaruhi dalam berkomunikasi . Adapun pengaruh dan peranan system informasi terhadap bisnis banyak yang mempengaruhi bisnis arena teknologi informasi saat ini teknologi informasi sangat penting untuk mempermuda dalam bisnisnya banyak fungsi-fungsi yang sangat penting didalam teknologi untuk seorang pengusaha dalam mengembangkan bisnisnya banyak manfaat yang bisa dirasakan , seorang pengusaha dapat membuat inovasi dan ide-ide dengan memanfaatkan teknologi informasi, dan sangat penting bagi bisnis agar bisa mengikuti tren bisnis dan jual beli saat ini yang hamper semua online yang menggunakan teknologi informasi jadi seorang pengusaha harus sadar akan trennya teknologi informasi didunia bisnis manua maupun bisnis online.
The Importance of Understanding Nutrition and 1000 HPK in Preventing Stunting in AUD Melisa Agustin; Raisha Chana Nurhaliza; Sita Tahera; Suci Utami Putri
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 2 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i2.6

Abstract

Among the various diseases and nutritional problems that young children are susceptible to, one of them is Stunting. The National Movement to accelerate nutritional improvements or more commonly known as the First 1000 Days of Life (HPK) Movement is a global movement as an effort to prevent malnutrition. The purpose of this article is to provide information and understanding about the need for prevention and early intervention. The research results show that the 1000 HPK Program implemented in Indonesia has played a very big role in reducing stunting, where the stunting rate in Indonesia was initially at 24.4% in 2021 and decreased to 21.6% in 2023 (Kemenkes. 2023 ). This research uses a qualitative method with a literature.
Behavioral Approach Group Counseling to Improve Time Management Shelsiyanti; Nabila Kurnia Dewi; Syadiva Nugrahaeningtyas; Umi Farchatun; Diani Luthfi Afifah
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 2 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i2.7

Abstract

This writing aims to overcome time management problems experienced by students. This paper applies group counseling services with a behavioral approach that aims to change the behavior of students who initially still apply poor time management in their daily lives to become individuals who can apply better time management in their daily lives or be more disciplined. The provision of counseling services was attended by seven group members. Service delivery lasts for approximately one week. Service delivery is divided into three stages, namely the initial stage of identifying the problems experienced by the counselee, the second stage of the counselor explaining the strategies that can be carried out in consultation, and the third stage of the counselee is asked to apply the strategies that have been agreed upon during consultation, the final stage of this activity is the provision of outcome evaluation and process evaluation which aims to measure whether the counselee has changed in time management.
The Impact of Gadgets on the Social and Emotional Development of Early Childhood Fildzah Farahiyah; Nita Rosalita; Okti Hazrati
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 2 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i2.9

Abstract

This study was conducted to describe the impact of gadgets on early childhood socio-emotional development. The method used in this research is literature methodology. With a qualitative approach. From the results of this study, it is found that gadgets can have positive and negative impacts on the socio-emotional development of early childhood. The positive impacts include: increasing children's imagination and creativity, increasing children's intelligence and cognitive abilities, helping children learn and understand the surrounding environment, increasing children's self-confidence, expanding children's friendship networks. While the negative impacts include: increasing the risk of gadget addiction, reducing children's social interaction with peers, disrupting children's emotional and moral development, increasing the risk of health problems, such as obesity, sleep disorders, and visual impairment.
Construction Management in the New Building Project for the Haji Medan General Hospital Nur Anisa Syafira Bestari; Ridho Bayu Aji
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 2 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i2.10

Abstract

Improving health services is one of the priorities in North Sumatra Province, a province that is currently carrying out a lot of development, one of which is the construction of hospitals which are used to meet the health needs of the people in North Sumatra. The development process carried out is a form of service improvement. This study was carried out to analyze the development management of RSU Haji Medan which was carried out by PT. KSO Adhi-Penta. Good construction management needs to be implemented to ensure that work can be completed according to the implementation schedule. The problem formulation in this research discusses three research focuses, namely: 1) Supervision of project management at RSU Haji Medan, 2) Arrangement of human and material resources, 3) Arrangement of scheduling of RSU Haji Medan project activities. The analytical method in this research was carried out using the and Build principle. The Design and Build method provides opportunities to increase time and cost efficiency. The results of this research are: 1) Construction supervision management ensures that all construction activities take place in accordance with the plans, specifications and standards that have been set. 2) Human resources (HR) and material factors cannot be separated because they will have an impact on the quality and running of the business activities carried out. Not only that, the quality of human resources and materials will provide maximum results. 3) PT. KSO Adhi-Penta's target for completion and implementation was successful in achieving the progress that had been determined step by step in accordance with the plan, this indicates that in the construction of RSU Haji Medan, the contractor or developer was successful in implementing management principles well.
The Influence of Selection and Assignment Placement on the Quality of Human Resources in the Education Sector Heni Rihani Manap
INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research Vol. 1 No. 2 (2024)
Publisher : Penerbit Hellow Pustaka

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61166/interdisiplin.v1i2.16

Abstract

Human Resources (HR) in an educational institution has an important role. The success of an educational institution is determined by several supporting factors, one of which is important is the role of human resources. Human resources in an educational institution are teachers and education staff. If the teachers and education staff are qualified, the institution can provide good educational services to its consumers, namely students and their parents. The quality of human resources can be in the form of the recruitment, selection, and job placement processes. Appropriate and appropriate placement will have an impact on work optimization and performance. In fact, employee creativity and initiative will develop and institutional activities can be carried out efficiently and effectively.

Page 1 of 2 | Total Record : 20