cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 13 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN" : 13 Documents clear
PENGGUNAAN MODEL KONTEKSTUAL DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA TENTANG BANGUN RUANG PADA SISWA KELAS V SDN TLOGOREJO LESTARI, MUMPUNI
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (330.857 KB)

Abstract

Abstract: Using Contextual Model In Learning Improvement MatematikaTentang Grade Students about Geometri In Tlogorejo SDN Academic Year 2012/2013. This research aimed to describe (1) Increasing  the Contextual Model of Learning Mathematics about Geometri, (2) Problems and solutions in use Improved Contextual Model of Learning Mathematics about Geometri. This research is a classroom action research was conducted in three cycles. The research subject is the student on the fifth grade. There are 17 students in the class .The results showed that the use of contextual models can improve learning math on grade up space on Tlogorejo SDN Academic Year 2012/2013. This research problem is the researcher less optimum do the reflection, because of time limitation. The solution of the problem is optimize the time management on each step of learning model Keywords: contextual, learning, geometrical Abstrak: Penggunaan Model Kontekstual Dalam Peningkatan   Pembelajaran MatematikaTentang Bangun Ruang Pada Siswa Kelas V SDN Tlogorejo Tahun Ajaran 2012 / 2013. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) Penggunaan Model Kontekstual dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika tentang  Bangun Ruang, (2) Kendala dan solusi Penggunaan Model Kontekstual dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika tentang Bangun Ruang. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas V yang berjumlah 17 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan penggunaan model kontekstual dapat meningkatkan pembelajaran matematika tentang bangun ruang pada siswa kelas V SDN Tlogorejo Tahun Ajaran 2012 / 2013. Kendala penelitian ini adalah peneliti kurang optimal dalam melaksanakan refleksi karena keterbatasan waktu, solusi untuk kendala tersebut yaitu mengoptimalkan  pembagian waktu dalam setiap langkah-langkah model pembelajaran.   Kata Kunci: kontekstual, pembelajaran, bangun ruang
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA TENTANG BANGUN RUANG SISWA KELAS V SD NEGERI MEWEK TAHUN AJARAN 2012/2013 SUSANTI, HESTI
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (449.179 KB)

Abstract

Abstract: Model implement Quantum Teaching  to Increase Mathematics Learning about Student Room Build brazes v Elementary School. This research intent: increasing Mathematics learning about build runag at brazes v by use of learning model Quantum Teaching . Executed research in three cycles. Subjek is this research is all student braze v Elementary School Mewek's Country that total 21 students. Data source comes from student, colleague and teacher friend. Data collecting tech utilizes observation, interview and essays. Data validity utilize source triangulation tech. Analisis is data that utilized by analisis kualitatif and quantitative. Its result points out that model implement Quantum Teaching,  can increase Mathematics learning about student room build brazes v Elementary School Mewek's Country.   Keywords: Quantum Teaching, Learning, Mathematics.   Abstrak: Penerapan Model Quantum Teaching untuk Meningkatkan Pembelajaran Matematika tentang Bangun Ruang Siswa Kelas V SD. Penelitian ini bertujuan: meningkatkan pembelajaran Matematika tentang bangun runag di kelas V dengan menggunakan model pembelajaran Quantum Teaching. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V SD Negeri Mewek yang berjumlah 21 siswa. Sumber data berasal dari siswa, teman sejawat dan guru. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan tes. Validitas data menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Analisis data yang digunakan dengan analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan model Quantum Teaching, dapat meningkatkan pembelajaran Matematika tentang bangun ruang siswa kelas V SD Negeri Mewek.   Kata Kunci: Quantum Teaching, Pembelajaran, Matematika.
PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPA DI KELAS V puspitasari, luki
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (341.949 KB)

Abstract

Abstract: Application of Model Cooperative Study Team Assisted Individualization (TAI) Improved Learning in Science in Class V SD. This study aims to describe the implementation steps of the model cooperative Team Assisted Individualization (TAI), to improve science teaching fifth grade students of elementary and describe constraints and solution. The study consisted of three cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects were all students of class V SD. Collecting data through observation, tests and documentation. The validity of the data using the method of triangulation techniques and sources. Results showed that: if the application of cooperative learning model Team Assisted Individualization (TAI) implemented with the proper steps, it can improve science learning in fifth grade elementary school, and can find problems and appropriate solutions in the application of this model. Key Words: Model Team Assisted Individualization, Lessons Learned Natural Sciences.   Abstrak: Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dalam Peningkatan Pembelajaran IPA di Kelas V SD. Penelitian ini bertujuan  untuk mendeskripsikan langkah-langkah penerapan model kooperatif tipe Team Assisted Individualization (TAI), untuk meningkatkan pembelajaran IPA siswa kelas V SD dan mendeskripsikan kendala serta solusinya. Penelitian ini terdiri dari tiga siklus, masing-masing siklus terdiri atas tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah seluruh siswa kelas V SD. Pengumpulan data dengan observasi, tes dan dokumentasi. Validitas data menggunakan metode triangulasi teknik dan sumber. Hasil menunjukkan bahwa: jika penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization (TAI) dilaksanakan dengan langkah-langkah yang tepat, maka dapat meningkatkan pembelajaran IPA di kelas V SD, dan dapat menemukan kendala serta solusi yang tepat dalam penerapan model ini.   Kata kunci: model team assisted individualization, pembelajaran IPA.
PENGGUNAAN METODE SOSIODRAMA DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA BAGI SISWA KELAS V SD. Wati, Undi Eka
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (362.385 KB)

Abstract

Abstract: Application of Sociodrama Method in Increase of Indonesia Language Learning for Fifth Grade Student Elementary School. The purposes of the research are: describe application of sociodrama method, to increase learning, and identify problems and solutions in the application of sociodrama method to increase Indonesia language learning especially speak skill and literature appreciation (drama) for fifth grade student elementary school. Subject of this research are students in fifth grade consist of 16 students elementary school. This study is a Collaborative Classroom Action Research that was held in three cycle. Each cycle consist of planning, implementation, observation, and reflection. The results show that the application of steps sociodrama method to increase Indonesia language learning especially speak skill and literature appreciation (drama) for fifth grade student elementary school. Keywords: sociodrama method, Indonesia language learning Abstrak: Penggunaan Metode Sosiodrama dalam Peningkatan Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Siswa Kelas V SD. Tujuan penelitian ini adalah: mendeskripsikan penggunaan metode sosiodrama, meningkatkan pembelajaran dan menemukan kendala serta solusi dalam peningkatan pembelajaran Bahasa Indonesia khususnya keterampilan berbicara dan apresiasi sastra (drama) di kelas V SD. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SD berjumlah 16 siswa. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas Kolaboratif yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Tiap siklus mencakup tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasilnya menunjukkan bahwa penggunaan metode sosiodrama dapat meningkatan pembelajaran Bahasa Indonesia khususnya keterampilan berbicara dan apresiasi sastra (drama) di kelas V SD.   Kata Kunci: metode sosiodrama, pembelajaran bahasa Indonesia
PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE INDEX CARD MATCH DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS IV SDN GLONTOR TAHUN AJARAN 2012/2013 SUNARSIH, SUNARSIH
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (355.471 KB)

Abstract

Abstract: Application of Model Cooperative Learning Index Card Match type in increasing student learning social studies class IV Glontor SDN Academic Year 2012/2013. This research is a classroom action research that aims to: describe the application of cooperative learning instructional model types Index Card Match, enhance social studies learning, and describe the challenges and solutions. The experiment was conducted in three cycles. The subjects were all class IV students at SDN Glontor which totaled 34. Source data comes from teachers and students. Data collection techniques used observation, interviews, tests, and documentation. The validity of the data using data triangulation technique. Data analysis with qualitative and quantitative analysis. The results show that the application of model Cooperative Learning Index Card Match types can improve learning Social Studies class IV students Glontor SDN Academic Year 20122/2013. Keywords: Index Card Match, Learning, IPS Abstrak: Penerapan Model Cooperative Learning tipe Index Card Match dalam peningkatan pembelajaran IPS siswa kelas IV SDN Glontor Tahun Ajaran 2012/2013. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas yang bertujuan: mendeskripsikan penerapan model Cooperative Learning tipe Index Card Match, meningkatkan pembelajaran IPS, dan mendeskripsikan kendala dan solusi. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SDN Glontor yang berjumlah 34. Sumber data berasal dari guru dan siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan teknik triangulasi data. Analisis data yang digunakan dengan analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan model Cooperative Learning tipe Index Card Match dapat meningkatkan pembelajaran IPS siswa kelas IV SDN Glontor Tahun Ajaran 2012/2013.   Kata Kunci: Index Card Match, Pembelajaran, IPS.
PENGGUNAAN MEDIA AUDIO DALAM PENINGKATAN KETERAMPILAN MENYIMAK SISWA KELAS V SDN 2 BOCOR siami, novi
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (345.843 KB)

Abstract

Abstract: The Using of Audio Media for Improving Listening Skill at Fifth Grade Student Elementary School 2 Bocor. The purpose of this research was to describe the using of audio media for listening skill and find problems with solutions. This research used Classroom Action Research technique. The research was conducted in three cycles, with each cycle consisting the planning, implementation, observation, and reflection. Data was collected by observation, questionnaire, and test. The validity of data used triangulation technique and source method. The results showed that: the using of sudio media can improve listening skill at fifth grade students elementary school 2 Bocor. Keywords:  Audio Media, Listening Skill, Learning Abstrak: Penggunaan Media Audio dalam Peningkatan Keterampilan Menyimak bagi Siswa Kelas V SDN 2 Bocor. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan penggunaan media audio dalam peningkatkan keterampilan menyimak dan menemukan kendala serta solusi. Penelitian ini menggunakan teknik Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus, masing-masing siklus terdiri atas tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan data dengan observasi, angket, dan tes. Validitas data menggunakan metode triangulasi teknik dan sumber. Hasil menunjukkan bahwa: penggunaan media audio dapat meningkatkan keterampilan menyimak bagi siswa kelas V SDN 2 Bocor.   Kata Kunci: Media Audio,  Keterampilan Menyimak, Pembelajaran
PENERAPAN STRATEG PRACTICE REHEARSAL PAIRS DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPA TENTANG CAHAYA KELAS V SDN KALIJARAN 01 TAHUN AJARAN 2012/2013 sujiyanto, rahmat
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (344.483 KB)

Abstract

Abstract: Implementation of Practice Rehearsal Pairs Strategy In Improving Natural Sciences 5th Grade in Kalijaran 01 Maos Cilacap. The purpose of this research is to describe the step of applaying Practice Rehearsal Pairs strategy in improving natural sciences. This research uses classroom actions research methods with three cycles. Each cycle consist of two meeting, each meeting consist planning, action, observation, and reflection. Data collecting methods are collected through observation, interview, test and documentation. The validity of data using the triangulation source. The data analysis is used by this research is quantitatif and qualitatif data analysis. The result of research showed that the step of applaying Practice Rehearsal Pairs strategy can improve the natural sciences. The applying improve the study process posed at with the make up of assessment process from 42,36% at cycle I become 85,42% at cycle III and result learn improve equal to 72,91% from result pretes 16,67%. Keywords: Practice Rehearsal Pairs strategy, Improve Learning, Natural Sciences     Abstrak: Penerapan Strategi Practice Rehearsal Pairs dalam Peningkatan Pembelajaran IPA  Kelas V SDN Kalijaran 01 Maos Cilacap. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan langkah penerapan strategi Practice Rehearsal Pairs dalam peningkatan pembelajaran IPA. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari dua pertemuan dengan tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, tes dan dokumentasi. Validasi data menggunakan teknik triangulasi sumber. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis data kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa langkah penerapan strategi Practice Rehearsal Pairs dapat meningkatkan pembelajaran IPA. Penilaian proses meningkat dari 42,36% pada siklus I menjadi 85,42% pada siklus III, sedangkan hasil belajar meningkat sebesar 72,91% dari hasil pratindakan 16,67%.   Kata kunci: Strategi Practice Rehearsal Pairs, Peningkatan pembelajaran, IPA
PENERAPAN MODEL QUANTUM TEACHING DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS IV SD NEGERI SIDOMULYO Amirotun, Siti
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (348.847 KB)

Abstract

Abstrak: Penerapan Model Quantum Teaching dalam Peningkatan Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SD Negeri Sidomulyo. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan model quantum teaching dalam pembelajaran IPS dan meningkatkan pembelajaran IPS di kelas IV Sekolah Dasar. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian ini terdiri dari tiga siklus yang dilaksanakan selama sembilan pertemuan. Pada setiap pertemuan terdiri dari empat tahapan, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model quantum teaching dengan langkah yang tepat dapat meningkatkan pembelajaran dan hasil belajar IPS di kelas IV Sekolah Dasar.   Kata Kunci: quantum teaching, pembelajaran, IPS   Abstract: Application of Quantum Teaching Model in improving learning of social studies of fourth grade students of SD Negeri Sidomulyo.  The purpose of this research is describing the application of quantum teaching in improving learning of social studies and improve learning of sosial studies in IV grade Elementary School. This research is Classroom Action Research (CAR). This research consisted of three cycles held during nine meetings. Each meetings comparised of four steps: planning, implementation, observation, and reflection. Result of this research indicate that application of quantum teaching model with the right procedur can  be able to improve the learning and outcomes of social studies of fourth grade in elementary school.   Keywords: quantum teaching, learning, social studies
PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS MULTIETNIS PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENGHADAPI ERA MEA Pratiwi, Emy Yunita Rahma
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (372.295 KB)

Abstract

ABSTRAKMasyarakat Indonesia dalam menggunakan teknologi tidak memperhatikan pengaruh negatif teknologi tersebut, khususnya berpengaruh pada budaya tradisional dan bahasa nasional. Budaya atau etnis yang terdapat pada di setiap daerah kepulauan Indonesia dengan segala ciri khas berbeda yang terkadang mengakibatkan konflik karena tidak dapat bersatu dalam perbedaan. Hal itu disebabkan oleh tidak terbentuknya karakter bangsa. Salah satu upaya yang digunakan untuk membentuk karakter yaitu melalui pendidikan. Pendidikan karakter berbasis multietnis dapat dijadikan sebagai strategi agar pendidikan karakter tersebut menyenangkan bagi siswa, sehingga siswa merasa ikut terlibat dalam proses pembelajaran. Pendidikan karakter berbasis multietnis tidak memiliki mata pelajaran tersendiri sehingga dilakukan alternatif untuk mengaitkannya dengan pembelajaran Bahasa Indonesia. Selain mata pelajaran Bahasa Indonesia digunakan untuk membentuk pendidikan karakter berbasis multietnis yang dijadikan salah satu cara untuk memperkenalkan etnis-etnis yang ada di setiap daerah yang ada di Indonesia, pembelajaran bahasa Indonesia juga bertujuan mempertahankan bahasa Indonesia yang baik dan benar. Dengan pembelajaran bahasa yang lebih baik, serta mengutamakan etika diharapkan bahasa Indonesia dapat dijadikan bahasa pengantar orang orang ASEAN yang akan bersaing di wilayah Indonesia pada era MEA. Pendidikan karakter berbasis multietnis ini diupayakan mampu membentuk karakter siswa dan mampu mempertahankan kepribadian bangsa dengan pendidikan karakter yang sudah tertanam pada siswa dalam manghadapi persaingan yang lebih tinggi pada era globalisasi, khususnya MEA. Kata kunci : pendidikan, karakter, multietnis, Bahasa Indonesia, MEA ABSTRACTIndonesian society in using technology does not attention to the negative influence of that technology, especially the influence on national language and traditional culture. Cultural or ethnic in each Indonesian archipelago region with its entire different characteristic that sometimes lead to conflicts because it cannot find unity in diversity. It is caused by the unformed of national character. Multiethnic character-based learning can be used as strategy for student character learning with fun. So, students feel involved in learning process. Multiethnic character-based learning does not have separate subject so we make the alternative to associate it with Indonesian subject learning. Besides Indonesian subjects are used to construct a multi-ethnic-based character learning that is made as one way to introduce ethnics exists in every Indonesia region, Indonesian subject learning also intended to maintain the right and good of Indonesian Language. By the better language learning, and prioritize to ethics can be expected Indonesian can be used as introductory language of ASEAN society who will compete in Indonesia in MEA era. This multiethnic character based learning strived to construct student character and is able to maintain the national identity with character education embedded in students in facing higher competition in globalization era, especially in MEA. Keywords: education, character, multiethnic, Indonesian, MEA
PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK PENINGKATAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS TENTANG KOSAKATA DI KELAS IV SEKOLAH DASAR HIDAYATI, MAHMUDAH
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (346.669 KB)

Abstract

Abstract: Use of audio-visual media for the improvement of teaching and learning English vocabulary in fourth grade elementary school. This study aimed to describe: measures the utilization of audio-visual media to enhance the learning of English vocabulary SD.Penelitian fourth grade students using action research methods class conducted in three cycles. Each cycle includes the planning, implementation, observation, and reflection. Results included: the use of measures of audio visual media can work well and improve English language learning students fourth grade so that students learn better results. Improved learning outcomes of English pratindakan average value of 63.63, 77,44 first cycle, second cycle of 82.73, and the third cycle increased to 92.27 Keywords: audio-visual media, English language   Abstrak: Pemanfaatan Media Audio Visual untuk Peningkatan Pembelajaran Bahasa Inggris tentang Kosakata di Kelas IV Sekolah Dasar. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan: pemanfaatan media audio visual dalam meningkatkan pembelajaran bahasa Inggris  tentang  kosakata pada siswa sekolah dasar dan untuk meningkatkan pembelajaran bahasa Inggris tentang kosakata pada siswa sekolah dasar dengan memanfaatkan media audio visual. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam tiga siklus, masing-masing siklus mencakup tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasilnya menunjukkan bahwa pemanfaatan langkah-langkah media audio visual dapat berjalan dengan baik dan meningkatkan pembelajaran bahasa Inggris siswa kelas IV SD sehingga hasil belajar siswa baik. Peningkatan hasil belajar bahasa Inggris dari pratindakan rata-rata nilai 63,63  siklus I 77,44, siklus II 82,73, dan siklus III meningkat menjadi 92,27.   Kata Kunci: media audio visual, bahasa Inggris  

Page 1 of 2 | Total Record : 13


Filter by Year

2016 2016


Filter By Issues
All Issue Vol 6, No 6.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 5.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 4.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 2.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 1.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 6 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 5 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 4 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 2 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 1 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 6.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 5.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 4.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 3.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 2.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 1.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 6 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 5 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 4 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 3 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 2 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 6.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 5.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 3.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 2.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 1.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 6 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 5 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 3 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 6.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 5.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 3.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 2.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 1.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 3 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 2 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 4 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 2 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 1 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 4 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 3 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 1 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2012): Didaktik PGSD Kebumen Vol 1, No 1 (2012): Didaktik PGSD Kebumen More Issue