cover
Contact Name
Mochamad Rochim
Contact Email
mochammad.rochim@unisba.ac.id
Phone
+6224-8508013
Journal Mail Official
yasir.alimi@gmail.com
Editorial Address
https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/komunitas/about/editorialTeam
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE
ISSN : pISSN246     EISSN : eISSN246     DOI : DOI: 10.15294/komunitas.v8i1.4516
Core Subject : Education, Social,
Di Data GARUDA saya, jurnal KOMUNITAS yang diterbitkan oleh UNNES belum terakreditasi, seharusnya sudah terakreditasi SINTA 2 sesuai data SINTA. https://sinta.kemdikbud.go.id/journals?q=komunitas
Articles 30 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015" : 30 Documents clear
The Role of Social and Cultural Values in Public Education in Remote Island: a Case Study in Karimunjawa Islands, Indonesia Rochwulaningsih, Yety
Jurnal Komunitas: Research and Learning in Sociology and Anthropology Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3336

Abstract

This paper aims to analyze education problems in remote islands especially in Parang island of Karimunjawa Islands, Indonesia. Specifically, this paper aims to identify socio-cultural values and its role in education both formal and nonformal. The research was conducted in the Parang Island one of thousand  remote islands in Indonesia. The result shows that education in Parang island encounter strategic issues including the teacher attendance who mostly comes from outside of the island. Their mobility of certain matters force the teachers to go out from the island but sometime because of geographical condition their return to the island is unable to be ensured. This natural constraints precisely construct typical socio-cultural values especially in local education. The values which include multiculturalism, mutual cooperation, and togetherness has integrated into some subjects such as, Citizenship Education, Indonesian Language, Islamic Education, and some local contents such as Marine Education. It has been internalized into empirical experiences of the students as part of marine community that is typically open and egalitarian in character. Meanwhile, Islamic tend to be patterned in syncretism which promote balance and harmony of life. These values have been practices transmitted in religious education such as madrasah and some of informal Islamic institutions. The multiculturalism live, in harmony is effectively socialized through education, family life and community.Artikel ini mengkaji permasalahan bagaimana kondisi pendidikan di Pulau Parang sebagai pulau terpencil berlangsung dan bagaimana peranan nilai-nilai sosial budaya di dalamnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan di Pulau Parang menghadapi berbagai persoalan strategis antara lain eksistensi guru tetap yang hampir semuanya berasal dari luar pulau dengan mobilitas yang tinggi harus sering ke luar pulau dan karena gelombang laut yang besar sering tidak dapat dipastikan waktu kembalinya ke Pulau Parang. Kendala alamiah ini justru mengkonstruksi nilai-nilai sosial budaya khas Pulau Parang yang berperan penting dalam beragam pendidikan. Nilai multikulturalisme, sambatan, tolong menolong, dan kebersamaan diinternalisasikan secara intensif melalui mata pelajaran IPS, PKN, BI dan PAI yang dintegrasikan dalam pengalaman empirik murid yang multietnik sebagai etnik maritime dengan karakter terbuka dan egaliter. Nilai-nilai religiusitas keIslaman yang cenderung bercorak sinkritisme mengedepankan keseimbangan dan keselarasan hidup ditransmisikan dalam pendidikan Madrasah Diniyah Mathali’ul dan beberapa ‘pondok’ perseorangan. Nilai-nilai multikulturalisme disosialisasikan secara efektif melalui pendidikan, keluarga dan masyarakat.
Relocation as Empowerment: Response, Welfare, and Life Quality of Street Vendors After Relocation Handoyo, Eko; Widyaningrum, Nur Ranika
Jurnal Komunitas: Research and Learning in Sociology and Anthropology Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3428

Abstract

Keberadaan PKL di sepanjang jalan raya Magelang-Yogyakarta km 5-8 menyebabkan terganggunya kelancaran, ketertiban, keindahan dan kebersihan jalan. Untuk menyelesaikan permasalahan tersebut, pemerintah Kabupaten Magelang merelokasi PKL di sepanjang jalan raya Magelang-Yogyakarta km 5-8 ke PKL Mertoyudan Corner. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis bagaimana respons, kesejahteraan, dan kualitas hidup PKL pasca relokasi untuk melihat praktik pemberdayaan yang efektif. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif. Hasil penelitian dianalisis dengan teknik analisis kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwan PKL di jalan raya Magelang-Yogyakarta km 5-8 sebagian besar menunjukkan respons yang positif terhadap kebijakan relokasi, yaitu dalam bentuk penerimaan dan persetujuan (40% di antaranya memutuskan pindah). Kesejahteraan PKL, terutama dilihat dari pendapatan mengalami penurunan. Kualitas hidup PKL yang diukur dari aspek penghasilan, pemenuhan kebutuhan material, derajat dipenuhinya kebutuhan hayati, kebutuhan manusiawi dan kebebasan memilih juga menunjukkan penurunan. Kesimpulannya relokasi sebagai pemberdayaan agar berfungsi dengan baik harus mengembangkan program-program kreatif untuk mempopulerkan tempat relokasi.The presence of street vendors along Highway Magelang-Yogyakarta KM 5-8 lead to the disruption of the smooth, order, beauty and cleanliness of the streets. To resolve these problems, the government relocate the street vendors to street vendors Mertoyudan Corner. The purpose of this study was to analyze how the response, quality of life, and well-being after relocation to illuminate the practice of effective of empowerment. This study used qualitative methods. results showed that street vendors in Magelang-Yogyakarta highway km 5-8 mostly show a positive response to the relocation policy, namely in the form of acceptance and approval, while 40% of them decide to move. The welfare of street vendors, expecially seen from the revenue decline and the quality of life as measured from the street vendors prosperous income aspect, the fulfillment of material needs, the degree of fulfillment of biological needs, human needs and freedom of choice also showed a decline. The study concludes that  to function properly,  relocation as empowerment should develop creative programs to develop the relocation sites.
Local Wisdom of Osing People in Conserving Water Resources Sumarmi, Sumarmi
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3429

Abstract

Each tribe in Indonesia has certain local wisdom to conserve their environment, including managing water resources. The purpose of this research is to identify the local wisdom of Osing people in conserving water resources in Kemiren, Glagah Sub-District, Banyuwangi. This research uses descriptive qualitative method. The data are taken through interview, observation and documentation. The local wisdom of Osing people in managing water resources involves knowledge, values, moral and ethics, and norms, which are applied in forms of suggestions, rules and sanctions, and also old sayings as a guideline for them to behave and act in maintaining, keeping and conserving Mbah Buyut Citi water spring. To keep a constant flow of water debit, they protect trees and plants around the spring (belik), both belik lanang and belik wadon. In maintaining this local culture, the older generations pass on the values, moral, ethics, and norms including Islamic norms (most of them are Moslem) as the guidelines on how to behave and act in practicing the traditions and instincts for respecting the environment to their family, neighbours, relatives and children-grandchildren.Masing-masing suku di Indonesia memiliki kearifan lokal tertentu untuk melestarikan lingkungan mereka, termasuk kearifan untuk mengelola sumber daya air. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi kearifan lokal masyarakat Osing dalam melestarikan sumber daya air di Kemiren, Kecamatan Glagah, Banyuwangi. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data diambil melalui wawancara, observasi dan dokumentasi. Kearifan lokal masyarakat Osing dalam mengelola sumber daya air meliputi pengetahuan, nilai-nilai, moral dan etika, dan norma-norma yang diterapkan dalam bentuk saran, aturan dan sanksi, serta kata-kata bijak sebagai pedoman bagi mereka untuk bersikap dan bertindak dalam menjaga, menjaga dan melestarikan mata air Mbah Buyut Citi. Untuk menjaga aliran konstan debit air, mereka melindungi pohon-pohon dan tanaman di sekitar musim semi (belik), baik belik lanang dan wadon belik. Dalam mempertahankan budaya lokal ini, generasi tua mewariskan nilai-nilai, moral, etika, dan norma-norma termasuk norma-norma Islam (kebanyakan dari mereka adalah Muslim) sebagai pedoman tentang bagaimana bersikap dan bertindak dalam menjalankan tradisi dan naluri untuk menghormati lingkungan untuk keluarga mereka, tetangga, kerabat dan anak-cucu.
The Electability of Women Candidates in The Election of Central Java DPRD in 2014 Fitriyah, Fitriyah; Supratiwi, Supratiwi
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3666

Abstract

The study aims to analyze the factors supporting the electability of women candidates in Central Java DPRD election 2014. This type of research is descriptive. Techniques of data collection used the in-depth interviews with all women members of the Central Java DPRD election results 2014. Data processing techniques are data reduction, data display, concluding and verifying. The study found women candidate’s electability factors because they master/control the political capital, social capital and economics capital. By political capital (party officials) so candidate nominated in small number candidacy and electoral district party base. Social capital (activists of social/professional organizations ) support the loyalty and solidity candidate team and candidate voice, and economics capital to support the political cost. Some of them have kinship with the party elite /social elite so openly their access to social and politics capital. An open list proportional electoral system makes it difficult increasing women representation if not followed party policy affirmations committed. In order to reach the 30% the representation of women in the legislature should be intervention laws forcing the party implementing gender justice policies candidacyPenelitian ini bermaksud menganalisa  faktor-faktor pendukung keterpilihan caleg perempuan di DPRD Jawa Tengah dalam Pemilu 2014. Tipe penelitian ini deskriptif.Teknik pengumpulan data  menggunakan wawancara mendalam terhadap seluruh perempuan anggota DPRD Jawa Tengah hasil Pemilu 2014. Teknik pengolahan data dalam penelitian ini adalah reduksi data, display data, penarikan kesimpulan dan verifikasi. Hasil Penelitian menemukan faktor-faktor keterpilihan caleg perempuan karena mereka menguasai modal politik (pengurus partai) sehingga dicalonkan dinomor urut kecil dan dapil basis partai, modal sosial (pengurus organisasi sosial/profesi) yang membantu kerja dan mendapat dukungan suara, dan modal ekonomi untuk biaya politik, dan kekerabatan dengan elit partai/sosial membuka akses untuk modal politik dan sosial. Sistem pemilu proprsional terbuka menyulitkan kebijakan afirmasi jika tidak diikuti komitmen partai. Untuk bisa mencapai keterwakilan 30% perempuan di lembaga perwakilan harus ada intervensi undang-undang yang memaksa partai melaksanakan kebijakan berkeadilan gender dalam pencalonan
Deconstructing Gender Stereotypes in Leak Atmadja, Nengah Bawa; Sendratari, Luh Putu; Rai, I Wayan
Jurnal Komunitas: Research and Learning in Sociology and Anthropology Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3597

Abstract

The belief of Balinese people towards leak still survive. Leak is a magic based on durgaism that can transform a person from human to another form, such as apes, pigs, etc. People tend to regard leak as evil. In general, the evilness is constructed in gender stereotypes, so it is identified that leak are always women. This idea is a power game based on the ideology of patriarchy that provides legitimacy for men to dominate women with a plea for social harmony. As a result, women are marginalized in the Balinese society. Women should be aware of so it would provide encouragement for them to make emancipatory changes dialogically. Kepercayaan orang Bali terhadap leak tetap bertahan sampai saat ini. Leak adalah sihir yang berbasiskan durgaisme yang dapat mengakibatkan seseorang bisa merubah bentuk dari manusia ke wujud yang lain, misalnya kera, babi, dll. Leak termasuk magi hitam sehingga dinilai bersifat jelek. Pada umumnya perempuan diidentikkan dengan leak sehingga melahirkan asumsi yang bermuatan steriotip gender bahwa leak = perempuan. Gagasan ini merupakan permainan kekuasaan berbasis ideologi patriarkhi dan sekaligus memberikan legitimasi bagi laki-laki untuk menguasai perempuan dengan dalih demi keharmonisan sosial. Akibatnya, perempuan menjadi termarginalisasi pada masyarakat Bali.  Perempuan harus menyadarinya sehingga memberikan dorongan bagi mereka untuk melakukan perubahan secara dialogis emansipatoris.
Empowerment of Waria Ludruk Artists in AIDS/HIV Prevention Program Maimunah, Maimunah; Aribowo, Aribowo
Jurnal Komunitas: Research and Learning in Sociology and Anthropology Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3598

Abstract

Waria or transgender is one of the key population which has a significant role in the success of HIV/AIDS prevention program in East Java. It is estimated that the biggest waria community is in East Java, particularly in Surabaya. The main objective of this research is improving capacity building of ludruk artist waria through HIV/AIDS prevention program. The study has two objectives; firstly to find the effective strategies in improving waria’s feminine skills such as knitting, hair dressing. Secondly to find the effective programs both on-stage and off-stage to improve the quality of ludruk performance such as revitalizing their marketing management, using social media to promote their schedule to the young generation. Some inportant points can be conluded from this study. Firstly, integrated coordinating system between ludruk artist waria and waria communities such as Perwakos and Iwama should be improved. HIV/AIDS prevention programs become uneffective without coordination. In this point, ludruk artist waria need to know that HIV/AIDS prevention programs such as VCT, HIV testing is free of charge. Secondly, in terms of management internal system, ludruk needs to revitalize the content of the story in their performance to be more compatible with the younger audience. To do so, the cooperation is needed among all the stakeholeders to make ludruk survive in the capitalist industrial show business in Indonesia.Salah satu populasi kunci yang memberi kontribusi tingginya prevalensi HIV dan AIDS di JATIM adalah komunitas waria karena di propinsi ini estimasi jumlah waria terbesar di Indonesia. Penelitian ini akan membahas bagaimana waria seniman ludruk dilibatkan dalam pencegahan HIV/AIDS. Program yang telah dilakukan adalah revitalisasi baik on-stage (diatas panggung) dan off-stage (di luar panggung). On-stage memfokuskan pada upaya revitalisasi pertunjukan ludruk dengan sistem dan manajemen pertunjukan yang lebih modern, menarik penonton generasi muda dan memanfaatkan tekhnologi internet dalam pemasarannya. Sedangkan Off-stage melalui penguatan keterampilan feminine (feminine skills) seperti menjahit, salon, wirausaha dll sehingga mereka mandiri secara ekonomi. Hasil penelitian menyimpulkan ada faktor internal yaitu kurangnya koordinasi pimpinan ludruk dengan organisasi induk waria dalam mensosialisasikan program penanggulangan HIV/AIDS. Disamping itu, mobilitas waria yang tinggi antar kota menjadi kendala tersendiri untuk mengumpulkan mereka ketika ada pemeriksaan VCT dan tes HIV. Faktor internal ludruk adalah perlunya revitalisasi dan inovasi managemen pemasaran yang modern berbasis tekhnologi serta inovasi cerita ludruk agar lebih menjangkau anak muda. Dibutuhkan kerjasama dengan semua stakeholders agar ludruk tetap bertahan dalam gempuran industri hiburan di Indonesia. 
Nyai Dadah : The Elasticity of Gender Roles and Life History of Pesantren Woman Leader Chusniyah, Siti; Alimi, Moh Yasir
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3602

Abstract

This articles discusses the life of Nyai Dadah, a woman leader of pesantren in Central Java Indonesia, through life history method, to shed light upon the gender elasticity of pesantren and the struggle of its woman to promote girls education in Indonesia. Nyai Dadah is the eldest daughter of Kiai Zubaidi, the founder of Pesantren Al Asror. When her father passed away, she continued the struggle of her father managing the pesantren. His younger brother was still in religious training, and when he completed the study she passed the leadership to him and then created a pesantren for girls. The study reveals that pesantren women have strategies to promote girls education and  pesantren doesnot close itself from the rise of women’s leadership. Nyai Dadah with her capabilities is able to manage the pesantren for girls. Nyai Dadah plays the roles either as a nyai in pesantren or a housewife, and religious leader in her village.Menggunakan metode life history, penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan secara detil ketokohan seorang figur perempuan atau pemimpin pesantren di Semarang, yang disebut sebagai nyai. Life history nyai digunakan untuk menyampaikan perjuangan dan peran beliau di pesantren dan masyarakat. Nyai yang dikaji dalam penelitian ini adalah Nyai Dadah, anak perempuan tertua dari Kiai Zubaidi, pendiri Pesantren Al Asror, yang sekarang menjadi nyai di Pesantren Putri Huffadhul Quran Al Asror sejak tahun 2002 hingga sekarang. Studi ini berdasarkan pada konsep life history dan teori negosiasi gender. Penelitian menunjukkan bahwa pesantren tidak selalu menutup dirinya terhadap munculnya kepemimpinan perempuan. Nyai Dadah dengan kemampuannya, mampu mendirikan dan mengelola pesantren putri. Nyai Dadah menjalankan perannya baik sebagai seorang nyai di pesantren atau seorang ibu rumah tangga. Nyai Dadah juga berkontribusi di dalam masyarakat dengan menjadi penasehat Fatayat NU cabang Patemon dan memprakarsai ngaji selapanan sejak sepuluh tahun yang lalu sampai sekarang.
Developing Posdaya for Family Empowerment Muljono, Pudji; Agung, Sarwititi Sarwoprasojo; Bachtiar, Mintarti
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3334

Abstract

This study aims to explore the role of Posdaya in creating an ideal and harmonious of family. Poverty, changes in consumer lifestyle and weakening of the meaning of family, have the potential to encourage domestic violence and human trafficking. This study used a participatory action research approach (PAR) for the development of family-based model of empowerment throught local institutions of Posdaya. The pilot project was conducted in Posdaya Jaya Kencana, Pabean Udik Village, Indramayu District, Indramayu Regency (fishermen communities) and in Posdaya Eka Mandiri, Cihideung Udik Village, Ciampea District, Bogor Regency, West Java Province (agriculture communities). The results show that Posdaya is potential institution that can be use to develop activities to strengthen the functions of the family. In addition, Posdaya can also serve as a forum for communication in the prevention and treatment of domestic violence. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran Posdaya dalam mewujudkan keluarga yang ideal dan harmonis.  Akibat dari kemiskinan, perubahan gaya hidup konsumtif dan melemahnya makna keluarga, hal tersebut berpotensi mendorong KDRT dan human trafficking.  Penelitian ini menggunakan pendekatan participatory action research (PAR) untuk pengembangan model pemberdayaan keluarga berbasis kelembagaan lokal Posdaya. Pilot project dilakukan di Posdaya Jaya Kencana, Desa Pabean Udik, Kecamatan Indramayu, Kabupaten Indramayu (komunitas nelayan) dan di Posdaya Eka Mandiri, Desa Cihideung Udik, Kecamatan Ciampea, Kabupaten Bogor, Provinsi Jawa Barat (komunitas pertanian).  Hasil kajian menunjukkan bahwa Posdaya merupakan lembaga yang potensial dikembangkan  sebagai wadah koordinasi kegiatan penguatan fungsi-fungsi keluarga.  Selain itu, Posdaya juga dapat berfungsi sebagai forum komunikasi dalam upaya pencegahan dan penanganan KDRT.
Food Security and the Futures of Farmers in Decentralisation Era: a Case Study From Sigi District Central Sulawesi Alamsyah, Muhammad Nur; Sultan, Sultan; Sayuti, Sayuti
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3620

Abstract

Decentralization is a form of democratization used to push development at district level. The formation of new autonomous regions results into more land conversion and politicization of society, rather than the strengthening of food security and the wellbing of farmers. This study examines the effectivity of local policy of Sigi District South Sulawesi to strengthen food security and elevate the prosperity of farmers. Through qualitative methods to bring together stakeholders (farmers, local authorities) through focus group discussions and in-depth interviews, the study found that the district policy still is formalistic. There is no standard information dissemination,no better attitude and commitment to the policy, limited resources, and there is no work standard. The role of regional food security council is not optimal, a lot of institutional barriers, there is no involvement of the community in accessing the programmes and also high politicization of this top down policy. Key Word: Policy, Local Goverment, food security, DecentralizationDesentralisasi merupakan wujud demokratisasi daerah untuk pembangunan. Pembentukan daerah otonom baru (DOB) melahirkan terjadinya alih fungsi lahan dan politisasi masyarakat seperti petani daripada penguatan ketahanan pangan dan penguatan petani. Penelitian ini bertujuan meneliti kebijakan Kabupaten Sigi dalam hal penguatan ketahanan pangan dan petani. Melalui metode kualitatif dengan mempertemukan pemangku kepentingan (petani, pejabat daerah) melalui diskusi kelompok terfokus dan wawancara mendalam, diketahui bahwa kebijakan masih bersifat formalistik. Tidak ada sosialisasi informasi secara baik, sikap dan komitmen terhadap kebijakan kurang, keterbatasan sumber daya, tidak ada standar kerja. Dewan ketahanan pangan daerah belum optimal, hambatan struktur dan kelembagaan, tidak ada keterlibatan masyarakat dalam mengakses penyusunan program serta tingginya politisasi pada bidang pertanian yang semuanya dikelola secara top down di daerah.
Empowerment Strategy Through Salak Fruit Prajanti, Sucihatiningsih Dian Wisika; Fafurida, Fafurida; Setiawan, Avi Budi; Sutanto, Himawan Arif
KOMUNITAS: INTERNATIONAL JOURNAL OF INDONESIAN SOCIETY AND CULTURE Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015
Publisher : Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/komunitas.v7i1.3622

Abstract

This articles aims to understand the practice of empowerment through assistance to salak farmers. The study includes 60 salak fruit farmers which are taken as the samples. Descriptive analysis is used to analyze the obtained data from the study. The research result shows that most respondents have the relative low level of empowerment. The empowerment level from business aspect explain that most of the respondent (73%) are never and could not got the financial assistant to develop their business. Likewise, it could be happen in the technological access, most of the respondent (56,7%) explain that in the production process the technology that used is base on traditional and hereditary. So, it is depend on labour relieves when the production and harvest process. Furthermore, the research shows that a low level of a capability to access the market information. It could be seen that most of the farmers (38,3%) directly selling their product to the consumers and 33,3% sell their product to the broker. The empowerment from non economic aspect could be seen from the low ability of lobbying aspect, like the asking for a relieves from their colleagues at the local government officer (10%), financial institution like cooperation, bank and etc (25%), society figures (32,1%), employees (32,1%), non government institution/ academision (10%) and a families (93,3%). To empower the farmers in order to make them sustainable, it is necessary to built a partnership by empowerment strategy. The empowerment strategy that involves industry as the farmers’ partner is carried out to improve the empowerment of the farmers of salak fruits.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi praktek pemberdayaan melalui pendampingan petani buah salak. Sebanyak 60 orang petani salak diambil sebagai sampel. Analisis deskriptif telah digunakan untuk menganalisis data dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar masyarakat di daerah penelitian mengaku pada saat panen melimpah harga jual buah salak sangat rendah. Tingkat keberdayaan dari Aspek Usaha menunjukkan bahwa dalam mengakses kredit sebagian besar responden (73%) menyatakan tidak pernah atau tidak mampu mendapatkan kredit untuk pengembangan usahanya. Demikian juga dalam megakses teknologi sebagian besar responden (56,7%) menyatakan bahwa dalam melakukan proses produksi berdasarkan turun-temurun dimana teknologi dalam melakukan produksi bersifat tradisonal dan menggunakan insting, sehingga masih tergantung adanya bantuan dari orang lain pada saat terjadi masalah baik dalam proses produksi maupun pada saat panen. Selajutnya kemampuan dalam mengakses informasi pasar menunjukkan rendah yang dapat dilihat dari pemasaran hasil panen sebagian besar (38,3%) dijual langsung ke konsumen dan kepada tengkulak (33,3%). Tingkat keberdayaan dari aspek non-ekonmi yang dilihat dari kemampuan lobbying menunjukkan masih relative rendah, seperti keberhasilan dalam meminta bantuan kenalannya di Pemda sebsar 10%, lembaga keuangan seperti koperasi, bank, dan lain sebagainya sebesar 25%, tokoh masyarakat sebesar 32,1%, pengusaha sebesar 32,1%, akademisi/LSM sebesar 10% dan saudara 93,3%.  Untuk meningkatkan keberdayaan petani agar mampu menjalankan usahataninya secara berkelanjutan serta meningkatkan nilai tambah, diperlukan adanya kemitraan yang dapat dilakukan melalui Strategi Pemberdayaan.  

Page 1 of 3 | Total Record : 30


Filter by Year

2015 2015


Filter By Issues
All Issue Vol 15, No 1 (2023): March Vol 14, No 2 (2022): September 2022 Vol 14, No 1 (2022): March 2022 Vol 14, No 2 (2022): September Vol 13, No 2 (2021): September 2021 Vol 13, No 1 (2021): March 2021 Vol 12, No 2 (2020): September 2020 Vol 12, No 1 (2020): March 2020 Vol 12, No 2 (2020): September Vol 12, No 1 (2020): March Vol 11, No 2 (2019): September 2019 Vol 11, No 1 (2019): March 2019 Vol 11, No 1 (2019): Komunitas, March 2019 Vol 11, No 2 (2019): September Vol 10, No 2 (2018): September 2018 Vol 10, No 2 (2018): Komunitas, September 2018 Vol 10, No 1 (2018): Komunitas, March 2018 Vol 10, No 1 (2018): March 2018 Vol 10, No 1 (2018): Komunitas, March Vol 9, No 2 (2017): Komunitas, September 2017 Vol 9, No 2 (2017): September 2017 Vol 9, No 1 (2017): Komunitas, March 2017 Vol 9, No 1 (2017): Komunitas, March 2017 Vol 9, No 1 (2017): March 2017 Vol 8, No 2 (2016): Komunitas, September 2016 Vol 8, No 2 (2016): September 2016 Vol 8, No 2 (2016): Komunitas, September 2016 Vol 8, No 1 (2016): Komunitas, March 2016 Vol 8, No 1 (2016): Komunitas, March 2016 Vol 8, No 1 (2016): March 2016 Vol 7, No 2 (2015): Komunitas, September 2015 Vol 7, No 2 (2015): Komunitas, September 2015 Vol 7, No 2 (2015): September 2015 Vol 7, No 1 (2015): March 2015 Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015 Vol 7, No 1 (2015): Komunitas, March 2015 Vol 6, No 2 (2014): Komunitas, September 2014 Vol 6, No 2 (2014): September 2014 Vol 6, No 2 (2014): Komunitas, September 2014 Vol 6, No 1 (2014): March 2014 Vol 6, No 1 (2014): Lokalitas, Relasi Kuasa dan Transformasi Sosial Vol 6, No 1 (2014): Lokalitas, Relasi Kuasa dan Transformasi Sosial Vol 5, No 2 (2013): September 2013 Vol 5, No 1 (2013): March 2013 Vol 5, No 2 (2013): Tema Edisi: Model-Model Pemberdayaan Masyarakat dan Pendidikan Karakter Bangsa Vol 5, No 2 (2013): Tema Edisi: Model-Model Pemberdayaan Masyarakat dan Pendidikan Karakter Bangsa Vol 5, No 1 (2013): Tema Edisi: Multikulturalisme dan Interaksi Sosial Vol 5, No 1 (2013): Tema Edisi: Multikulturalisme dan Interaksi Sosial Vol 4, No 2 (2012): September 2012 Vol 4, No 1 (2012): March 2012 Vol 4, No 2 (2012): Tema Edisi: Kelompok-Kelompok Sosial Anak Tiri Modernitas Vol 4, No 2 (2012): Tema Edisi: Kelompok-Kelompok Sosial Anak Tiri Modernitas Vol 4, No 1 (2012): Tema Edisi: Kearifan Lokal Tidak Pernah Kering Vol 4, No 1 (2012): Tema Edisi: Kearifan Lokal Tidak Pernah Kering Vol 3, No 2 (2011): September 2011 Vol 3, No 1 (2011): March 2011 Vol 3, No 2 (2011): Tema Edisi: Pendidikan Karakter Perspektif Sosial Budaya Vol 3, No 2 (2011): Tema Edisi: Pendidikan Karakter Perspektif Sosial Budaya Vol 3, No 1 (2011): Tema Edisi: Tempat sebagai Aspek Kebudayaan Vol 3, No 1 (2011): Tema Edisi: Tempat sebagai Aspek Kebudayaan Vol 2, No 2 (2010): September 2010 Vol 2, No 2 (2010): Tema Edisi: Perempuan - Perempuan Marginal Vol 2, No 2 (2010): Tema Edisi: Perempuan - Perempuan Marginal More Issue