cover
Contact Name
Sulha
Contact Email
ojs_mk@uho.ac.id
Phone
+628114097029
Journal Mail Official
ojs_mk@uho.ac.id
Editorial Address
Kampus Hijau Bumi Tridharma, Jl. H.E.A. Mokodompit, Anduonohu, KENDARI 93232
Location
Kota kendari,
Sulawesi tenggara
INDONESIA
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil
Published by Universitas Halu Oleo
ISSN : -     EISSN : 25032712     DOI : http://dx.doi.org/10.33772/jmk.v7i2
Adapun bidang-bidang yang tercakup di dalam ruang lingkup Jurnal Media Konstruksi, namun tidak terbatas pada, antara lain: - Teknologi Informasi dan Komunikasi - Pemukiman dan Bencana - Bangunan Berorientasi Lingkungan - Transportasi - Teknologi Proses - Kelautan - Geoteknik - Struktur - Manajemen Konstruksi - Keairan
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 1 (2017): MedKons" : 7 Documents clear
EVALUASI BESARAN BIAYA OPERASIONAL KENDARAAN (BOK) ANGKUTAN UMUM RUTE BOMBANA - KENDARI Agusti Faturrahman; Fitriah Mas'ud; Muhammad Syarif Prasetia
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (122.497 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27189

Abstract

Abstract The purpose of this research is to: 1) Determine the operational cost of vehicles (BOK) of public transportation routes Bombana Kendari, as well as matters that affect the amount of these costs, 2) Determine the level of comparison of vehicle operating costs with revenue of public transportation routes Bombana Kendari and 3) Calculate dynamic load factor for public transport vehicles on Bombana route.Research results conclude that: l) Distribution of Vehicle Operating Costs is divided into three (3) types of financing, namely fixed costs, variable costs, and other costs, 2) Fare box ratio (F. BR) is the ratio between income and costs vehicle operations that occur with the operation of one vehicle under normal conditions. The FBR obtained for Bombana Kendari route is 1.51 (Avanza), 1.48 (Rush), 1.61 (Panther), and 3) The number of public transports of Bombana-Kendari route in 2017 is 27 vehicles, and those that operate routinely amounting to 20 vehicles, the level of passenger service for public transport Bombana-Kendari route is already convenient, this is indicated by a dynamic loadfactor that is less than 1. Dynamic load factor (dynamic LF) = 0.343 (dynamic LF> l).  Abstrak Penelitian ini dilakukan bertujuan untuk, 1) Menentukan biaya operasional kendaraan (BOK) angkutan umum rute Bombana Kendari, serta hal-hal yang mempengaruhi besaran biaya tersebut, 2) Menentukan tingkat perbandingan biaya operasional kendaraan dengan pendapatan angkutan umum rute Bombana Kendari, dan 3) Menghitung load factor dinamis untuk kendaraan angkutan umum rute Bombana kendari. Hasil Penelitian menyimpulkan bahwa : l) Pembagian Biaya Operasional Kendaraan di bagi dalam tiga (3) macam pembiayaan yaitu biaya tetap, biaya tidak tetap, dan biaya lain-lain, 2) Fare box ratio (F.B.R) adalah perbandingan antara pendapatan dengan biaya operasional kendaraan yang terjadi dengan dioperasikannya satu kendaraan pada kondisi normal. FBR yang didapat untuk rute Bombana Kendari sebesar 1,51 (Avanza), 1,48 (Rush), 1,61 (Panther), dan 3) Jumlah angkutan umum rute Bombana-Kendari pada tahun 2017 adalah 27 kendaraan, dan yang beroperasi rutin berjumlah 20 kendaraan, tingkat pelayanan penumpang untuk angkutan umum rute Bombana-Kendari ini sudah termasuk nyaman, hal ini ditunjukan dengan loadfactor dinamis yang kurang dari 1. Load factor dinamis (LF dinamis) = 0,343 (LF dinamis >l). 
KINERJA CAMPURAN SAMI-R MENGGUNAKAN KARET SERUTAN 10%, 20% DAN 30% BERDASARKAN UJI MARSHALL Erik Astrawan; Edward Ngii; Rini Sriyani
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (179.976 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27191

Abstract

Abstract The results of this research show that the value of the stability of the third draft of specification variation Latasir value obtained above 200 kg. The value for the flow of the third draft variation no one specification with a value between 2-3 mm. The results obtained for the Marshall value Quotient (MQ) in variation II for different types of asphalt levels of specifications. Latasir. For the value of the percentage of The Aggregat Minral Voide (VMA) for the third draft the variation vercentage value obtained above 20%, so that the third draft of the variations can meet the specification. Retrieved value Void Filled With Asphalt (VFWA) on the draft variation II with asphalt levels 10%, 11% and 12% by value of VFWA percentage above 75%. While the value of the Void In The Mix (VIM) obtained on the draft Variation I in asphalt levels 12% with the highest percentage of 5,39%, thus entered in the specification of the latasir with the value of the percentage of VIM between 3-6%.  
KECENDERUNGAN PERUBAHAN DAYA DUKUNG TANAH TERHADAP KADAR AIR (STUDI KASUS :RUAS JALAN POROS KENDARI-MORAMO, KEC. MORAMO, KAB. KONAWE SELATAN) Mega Dwi Anita; Sulha Sulha; Umran Sarita
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (114.122 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27192

Abstract

Abstract Subgrade is the lowest layer of the structure of the flexible pavement structure. Thus, the carrying capacity of the subgrade layer will have an influence on the pavement layers on it later. One of the peculiarities of soil behavior that affects bearing capacity of subgrade is the varying level of sensitivity to the effect of water.The purpose of this study was to determine the tendency of changes in the carrying capacity of the soil to the moisture content of a type of soil on the Kendari-Moramo axis road.The research on soil samples from 5 testing points showed changes in the carrying capacity of the soil which tended to decrease with increasing water content in the soil. Sample 2 had the highest CBR of 13.68% with a percentage of kada sir lowest of 13.05%. Sample 5 has the lowest CBR value of 2.56% with the highest percentage of water content 47.51%. Termaksut group A-2-4 in the AASTHO classification system and entered into group SM in the USCS classification system.  Abstrak Subgrade merupakan lapisan terbawah dari struktur dari struktur perkerasan lentur. Sehingga, daya dukung lapis tanah dasar akan memberikan pengaruh pada lapisan-lapisan perkerasan yang ada di atasnya nanti. Salah satu kekhasan perilaku tanah yang mempengaruhi daya dukung tanah dasar adalah tingkat sensitivitas yang berbeda-beda terhadap pengaruh air.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kecenderumgan perubahan daya dukung tanah terhadap kadar air pada suatu jenis tanah di ruas jalan poros Kendari-Moramo.Hasil penelitian terhadap sampel tanah dari 5 titik pengujian menunjukan perubahan daya dukung tanah dasar yang cenderung menurun dengan bertambahnya kandungan air dalam tanah. Sampel 2 memiliki CBR paling tinggi 13.68% dengan presentase kadar air paling rendah 13.05%. Sampel 5 memiliki nilai CBR paling rendah 2.56% dengan presentase kadar air paling tinggi 47.51 %. Termaksut kelompok A-2-4 dalam sistem klasifikasi AASTHO dan masuk dalam kelompok SM dalam system klasifikasi USCS. 
PENGARUH VARIASI FILLER PADA CAMPURAN SAMI-R DENGAN MENGGUNAKAN 20% KARET TERHADAP KARAKTERISTIK MARSHALL Ihram Fajar; Edward Ngii; La Ode Muhammad Nurrakhmad Arsyad
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (128.346 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27187

Abstract

Abstract SAMI (Stress Absorbing Membrane Interlayer) is an application maintenance or maintenance on existing pavement used to prevent cracks from the bottom layer to get to the new surface layer (overlay). SAMI is an intermediate layer at the interface between layers of asphalt that absorbs stress to reduce the crack (stress-relieving interlayer) in the overlay layer.The purpose of this research is to know the Marshall characteristics of mixed SAMI-R mixture using rubber of 20% in each variation. (Variation I Sand 90% and Cement 10%, Variation II Sand 80% and Cement 20%, and Variation III Sand 70% and Cement 30%).These results indicate that the stability of the three design variations meet the specifications Latasir with values obtained over 200 kg. Values for the flow of the three design variations none meet specifications with a value between 2-3 mm. The results obtained for the value of Marshall Quotient (MQ) in variations II and III levels for different types of asphalt meet the specifications Latasir. For percentage values Void In The Mineral Aggregate (VMA) for the third design variation values obtained percentages above 20%, so that the third draft of these variations can meet the specifications. Void values obtaine Filled With Asphalt (VFWA) on draft variation I with asphalt content of 10%, 11%,  and 12%, by value VFWA percentage above 75%. While the value of Void In The Mix (VIM) is obtained on draft variation I in the asphalt content of 10%, 11%,  and 12%, with the percentage of 4.14% and 4.74%, so it makes the specification Latasir with VIM percentage value between 3-6&%.  
KAJIAN KINERJA RUAS JALAN TERHADAP PEMBANGUNAN JEMBATAN KALI WANGGU KOTA KENDARI Zulkarnain Zulkarnain; Fitriah Mas'ud; Umran Sarita
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (143.534 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27190

Abstract

Abstract Traffic flow is a unique interaction between drivers, vehicles, and roads. This research entitled The Road Traffic Performance of Jalan M.T Haryono Kendari. (Construction of bridge times wanggu Kendari city). Therefore, Parameter is needed which can show the condition of road segment to the construction of bridge times wanggu city kendari or which will be used for the design. Parameters used include Speed Volume, LHR and Degree of Saturation.The purpose of this research is to analyze the speed, LHR, side barrier with type of road 2/2 UD to new market bridge construction time wanggu with type of road 4/2 D at peak hour. Peak in road segment M.T Haryono Kendari. (Construction of bridge times wanggu Kendari city). Methods of data collection is a direct survey by recording the number of vehicles, the speed of travel time and the number of side barriers.The results obtained are the average speed of traffic flow on Sunday is MC 8.76, LV 7.38, HV 3.75 Km / hour type of road 2/2 UD. And the average speed of the traffic flow of Art day is MC 9.79 LV 8.46 HV 4.48 Km / hour. Road capacity for Sundays and Mondays total of both directions with road type 2/2 UD, for week day 1970,6 SMP / hour at intervals 16.00-17.00 and for Monday 1579,4 junior / hour. At 13.00-14.00 intervals. And for street capacity for Sunday and Monday total of both directions with type of road 4/2 D, for the day of week 1726 SMP / hour at intervals 13.00-14.00 and for Monday 1379,8 junior / hour. At intervals of 17:00 to 16:00 Class side barriers (SFC) ie (L) LOW. The degree of saturation (DS) for the 2/2 UD road type on Sunday is 0.82, and on Monday 0.68. And for value of saturation degrees (DS) with type of road 4/2 D at week 0.74, and on Monday 0.53.  Abstrak Arus lalulintas merupakan interaksi yang unik antara pengemudi, kendaraan, dan jalan. Penelitian ini berjudul Tinjauan Kinerja Lalu lintas Ruas Jalan M.T Haryono Kendari. (Pembangunan jembatan kali wanggu Kota Kendari). Dengan demikian diperlukan Parameter yang dapat menunjukkan kondisi ruas jalan terhadap pembangunan jembatan kali wanggu kota kendari atau yang akan dipakai untuk desain. Parameter yang digunakan antara lain Volume Kecepatan, LHR dan Derajat Kejenuhan.Tujuan penelitian adalah menganalisis kecepatan, LHR, hambatan samping dengan tipe jalan 2/2 UD terhadap pembangunan jembatan pasar baru kali wanggu dengan tipe jalan 4/2 D di jam puncak pada jalan M.T Haryonono Kendari. (Pembangunan jembatan kali wanggu Kota Kendari). Metode pengumpulan data adalah survei secara langsung dengan mencatat jumlah kendaraan, kecepatan waktu tempuh serta jumlah hambatan samping.Hasil penelitian yang diperoleh kecepatan rata-rata pada tipe jalan 2/2 UD arus lalu lintas hari Minggu adalah (MC 8.76/LV 7.38/HV 3.75 Km/jam). Dan Kecepatan rata-rata arus lalulintas hari Senin adalah (MC 9.79/LV 8.46/HV 4.48 Km/jam). Kapasitas ruas jalan untuk tipe jalan 2/2 UD yaitu 2401.2 dan untuk Kapasitas ruas jalan untuk dengan tipe 4/2 D yaitu 2677.8, untuk arus lalulintas pada jam puncak total kedua arah dengan tipe jalan 2/2 UD pada hari minggu 1970.6 SMP/JAM, dan untuk hari senin 1579.4 SMP/jam dan analisa dari data kinerja ruas jalan tipe 2/2 UD terhadap tipe jalan 4/2 D total kedua arah yaitu 1726 untuk data hari pertama 1379.8 untuk data hari kedua Kelas hambatan samping (SFC) yaitu (L) RENDAH. Derajat kejenuhan (DS) untuk tipe jalan 2/2 UD pada hari Minggu adalah 0.82, dan pada hari Senin 0.66. Dan untuk nilai perbandingan derajat kejenuhan (DS) dengan tipe jalan 4/2 D yaitu 0.64 pada hari pertama dan untuk hari kedua yaitu 0.51. 
FAKTOR YANG BERPENGARUH PADA PRODUKTIVITAS PEKERJAAN TANAH DENGAN METODE SPSS Billing Billing; Baso Mursidi; Fitriah Mas'ud
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (162.875 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27188

Abstract

Abstract Human resources is one of the factors thatinflueence in a job, what if it is not backed up with human resources both in terms of quality and productivity will not provide maximum results, and it can be concluded that worker productlvlry is the ability of a worker in production compared with inputs used, a worker can be said to be productive if it is able to produce goods or services as expected in a short time or right. The purpose of this study is to determine the level of productivity of workers and to determine the influence of the worker’s age,work experience, field conditions ( weather) health workers and heavy equipment used on the level of prodiktivitas labor on the project increased roads lansilowo- tumburano with observing the 24 labor and is accompanied by filling the questionnaire.  
STUDI PENGARUH PARKIR PADA BADAN JALAN TERHADAP KINERJA RUAS JALAN Muh. Ibrahim Nassa; La Welendo; Mappa Nasrun
Media Konstruksi : Jurnal Ilmiah Teknik Sipil Vol 2, No 1 (2017): MedKons
Publisher : PRODI D3 TEKNIK SIPIL

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (698.538 KB) | DOI: 10.33772/jmk.v2i1.27183

Abstract

Abstract Poorly managed land use system and transportation management system are becoming increasingly visible in many areas of southeast sulawesi and oten lead to comple problems. One segment of roads in southeast sulawesi generally kendari city that often stuck is in lasandara street this happens because the number of vehicles parked on the side of the road further aggravate the confdition of the road especially at busy times.From the result of side barrier analysis shows that road segmen has high side barrier value equal to 677.8 for the dayy of week of august 6, 2017 and for Monday 07 august 2017 equal to 597 incident which caused by activity of market on side of road, croassing and a large pedestrian level thereby reducing the effective width of the road which directl impacts the perfomance of the road segment itseal. This cause a decrease in vehice speed of 4.25 Mph (LV), 0 Mph (HV),and 5.67M  Mph (MC) on the week of august 6, 2017, and for Monday 07 august 2017 the value can e 5.23 Mph (LV), 2.49 Mph (HV), and 7.59 Mph (MC). Meanwhile, at the time of the flow of vehicles bias velocity reaches 23.68 Mph (LV), 23.65 Mph (HV), and 23.65 Mph (MC). The resulta of the analysis show that the level of road service is in class E for (LV, HV, and MC) ≤ 10 Mph, on Sunday 06 august 2017 and on Monday 07 august 2017 are in claas E for (LV, HV, and MC) ≤ 10 Mph while at the time of free flow flow of vechicle speeed into the kalas B (LV, HV, and MC) ≥ 20 Mph. The biggest factor that is verry influential in determining the level of road service  at the location o the review is the market activity side of the the road so as to incras the side barriers that occur.  Abstrak Sistem penggunaan lahan yang tidak dikelola dengan baik dan sistem manajemen transportasi menjadi semakin terlihat di banyak daerah di Sulawesi Tenggara dan sering menyebabkan masalah. Salah satu ruas jalan di sulawesi tenggara umumnya kota kendari yang sering macet adalah di jalan lasandara ini terjadi karena jumlah kendaraan yang diparkir di sisi jalan semakin memperparah kondisi jalan terutama pada waktu-waktu sibuk.Dari hasil analisis side barrier menunjukkan bahwa ruas jalan memiliki nilai side barrier tinggi sebesar 677,8 untuk hari ke 6 Agustus 2017, dan untuk Senin 07 Agustus 2017 sebesar 597 kejadian yang disebabkan oleh aktivitas pasar di sisi jalan, persimpangan dan tingkat pejalan kaki yang besar sehingga mengurangi lebar jalan yang efektif yang mengarahkan dampak kinerja segmen jalan tersebut. Hal ini menyebabkan penurunan kecepatan kendaraan 4,25 Mph (LV), 0 Mph (HV), dan 5,67M Mph (MC) pada minggu 6 Agustus 2017, dan untuk Senin 07 Agustus 2017 nilainya dapat 5,23 Mph (LV) ), 2,49 Mph (HV), dan 7,59 Mph (MC). Sementara itu, pada saat arus bias kecepatan kendaraan mencapai 23,68 Mph (LV), 23,65 Mph (HV), dan 23,65 Mph (MC). Hasil analisis menunjukkan bahwa tingkat pelayanan jalan berada di kelas E untuk (LV, HV, dan MC) ≤ 10 Mph, pada hari Minggu 06 Agustus 2017 dan pada hari Senin 07 Agustus 2017 berada dalam claas E untuk (LV, HV, dan MC) ≤ 10 Mph sedangkan pada saat aliran bebas kecepatan vechicle ke kalas B (LV, HV, dan MC) ≥ 20 Mph. Faktor terbesar yang sangat berpengaruh dalam menentukan tingkat pelayanan jalan di lokasi peninjauan adalah sisi aktivitas pasar jalan sehingga menambah hambatan samping yang terjadi. 

Page 1 of 1 | Total Record : 7