cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. aceh besar,
Aceh
INDONESIA
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia
ISSN : 26216132     EISSN : -     DOI : -
Core Subject :
Arjuna Subject : -
Articles 2 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 4 (2017): oktober 2017" : 2 Documents clear
PENGEMBANGAN MEDIA ANIMASI MENGGUNAKAN SOFTWARE VIDEOSCRIBE PADA MATERI MINYAK BUMI KELAS X MIA DI MAN DARUSSALAM Fitri Nurjanah; M. Nazar; . Rusman
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia Vol 2, No 4 (2017): oktober 2017
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (510.247 KB)

Abstract

AbstrackThe research entitled The Development of Animated Media by Using Video Scribe Software on  The  Subject  Material  of  Petroleum in  MIA  X  Class  of  MAN  Darussalam has  been conducted. This research aims to develop appropriate learning media that can be used in Senior High School, Data was collected by receiving students and teachers responses upon use of learning media. This research is based on research development (Research and Development / R D) with a qualitative approach. ADDIE development design model was emplyed. This  model  consist of  5  (five)  steps  including (1)  analysis, (2)  design, (3) development, (4) implementation, and (5) evaluation. Participants were students at MAN Darussalam.Based on need assassement, students claimed that the learning media are needed in teaching and learning process. The instruments used in this study are questionnaire of feasibility assessment and questionnaire to seek students and teacher responses. Video scribe media eligibility is assessed by 2 expert validators. Based on their judgment, it is revealed that average percentage of eligibility for aspects of feasibility content on media is 70%, media presentation feasibility is 65%, audio visual feasibility is60% and media function is 75%. Based on the percentage of the four aspects above, it can be concluded learning media based video scribe is worthy to be applied as a mediumlearning. The percentages of student and teacher responses to video scribe media are86.8% and 95% included in very good category. Therefore, the learning media based on video scribe is suitable media in teaching and learning process.Keywords: Video scribe Media, Development, Petroleum AbstrakTelah dilakukan penelitian yang berjudul “Pengembangan Media Animasi Menggunakan Software videoscribe Pada Materi Minyak Bumi Kelas X MIA Di MAN Darussalam” penelitian bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran yang layak digunakan dalam pembelajaran minyak bumi, mengetahui tanggapan siswa dan guru terhadap media pembelajaran yang dikembangkan. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan ( Research and Development/RD) dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini menggunakan desain pengembangan ADDIE yang dilakukan melalui 5 (lima) tahap, yaitu (1) analysis, (2) design, (3) development, (4) implementation, dan (5) evaluation. Analisis kebutuhan siswa dilakukan di MAN Darussalam, diperoleh bahwa media belajar dibutuhkan dalam proses belajar mengajar. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah angket penilaian kelayakan serta angket tanggapan siswa dan guru. Kelayakan media videoscribe dinilai oleh2 orang validator ahli yaitu 2 dosen pendidikan Kimia. Hasil persentase rata-rata untuk aspek : kelayakan isi pada media adalah 70%, kelayakan penyajian media sebesar 65%, kelayakan audio visual media adalah 60% dan fungsi media 75 %. Berdasarkan persentase keempat  aspek  dapat  disimpulkan  media  pembelajaran  berbasis  videoscribe  layak digunakan sebagai media pembelajaran. Persentase tanggapan siswa dan guru terhadap media videoscribe sebesar 86,8% dan 95% termasuk pada kategori sangat baik. Secara keseluruhan dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran berbasis videoscribe   layak digunakan sebagai media pembelajaran.Kata Kunci: Media Videoscribe, pengembangan, minyak bumi
Analisis Kemampuan Penyelesaian Soal Kimia Berbasis Makroskopik dan Simbolik pada Materi Hukum Dasar dan Perhitungan Kimia di Kelas X SMA Negeri 1 Indrapuri Nurul Aulia; Latifah Hanum; . Mukhlis
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia Vol 2, No 4 (2017): oktober 2017
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kimia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (518.344 KB)

Abstract

AbstrakTelah dilakukan penelitian tentang analisis kemampuan penyelesaian soal kimia berbasis makroskopik dan simbolik pada materi hukum dasar dan perhitungan kimia di kelas X SMA Negeri 1 Indrapuri. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan siswa kelas X SMA Negeri 1 Indrapuri dalam menyelesaikan soal berbasis makroskopik dan simbolik pada materi hukum dasar dan perhitungan kimia. Jenis penelitian adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Subjek dalam penelitian yaitu siswa kelas X IPA 1 yang berjumlah 24 siswa dari 8 siswa laki-laki dan 16 siswa perempuan yang diambil menggunakan teknik nonprobability sampling dengan tipe purposive sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian yaitu soal tes multiple choice dan rubrik penilaian. Data diperoleh dengan cara menganalisis jawaban siswa dalam mengerjakan soal tes. Hasil penelitian menunjukkan persentase rata-rata kemampuan makroskopik dan simbolik siswa secara berurutan sebesar 62,5% dan 50,0%. Hasil analisis dapat disimpulkan bahwa (1) kemampuan makroskopik siswa lebih tinggi dibandingkan dengan kemampuan simbolik, (2) kemampuan simbolik siswa masih rendah dalam hal konsep mol dan menyederhanakan soal, (3) Pemahaman makroskopik siswa lebih lama disimpan dalam memori dan siswa lebih mudah mengingat konsep makroskopik (4) pemahaman level simbolik siswa lebih baik jika sejalan dengan perhitungan matematis siswa. Kata Kunci :makroskopik, simbolik, hukum dasar dan perhitungan kimia  AbstractThe research has been done to analysis of macroscopic and symbolic based chemistry problems solving skill on basic law material and chemistry calculation in 10th grade class of SMAN 1 Indrapuri. This research is purposed to analyse the ability of 10th grader student of SMAN 1 Indrapuri. In solving macroscopic dan symbolic based chemistry and chemistry calculation problem. The kind of research used is a descriptive research wit qualitative approach. Subjects in this research of the class X science 1 with total 24 students, consisting of 8 male students and 16 female students which was taken using nonprobability sampling technique with purposive sampling type. The instrument which is used in this research are multiple choice question test and marking column. The data were obtained by analyzing student’s answer in  solving the test questions. The result of the research showed that the macroscopic and symbolic skill’s average percentage of the students are consecutively 62,5% and 50%. According to the result of the research, it was concluded that (1) student’s macroscopic skill are hiher than their symbolic skill, (2) student’s symbolic skills are still low in the concept of mole and in standardizing problem’s, (3) student’s macroscopic understanding took longer to be memorized and it’s easier for student’s to remember the macroscopic concept, (4) the symbolic level understanding of the student is better if it’s parallel with student’s mathematical calculation. Keywords: macroscopic, symbolic, basic law and chemistry calculation   

Page 1 of 1 | Total Record : 2