Jurnal Pendidikan Anak
Vol 4, No 1 (2018): Jurnal Pendidikan Anak

Model Pembelajaran Sentra

Eka Fitriana (Unknown)
Riswanti Rini (Unknown)
Ari Sofia (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2018

Abstract

The purpose of this research was to describe the learning center model at TK IT Qurrota Ayun Bandar Lampung. The focus is about the preparation, implementation, evaluation and support and detention of the learning center model at TK IT Qurrota Ayun. The kind of this research is used descriptive qualitative. Data collection tool is the observation, interview and documentation. The research used Miles and Huberman models. Data validity used triangulation from resources and methods. Data resources is the principal and teacher at TK IT Qurrota Ayun Bandar Lampung. The research results show that from the preparation, implementation, evaluation in learning center model had suitable with Depdiknas. It ws saw in the prepare learning of teacher planned RPPH and play thing, implementation of learning reffered to 4 footing in the center.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan model pembelajaran sentra yang ada di TK IT Qurrota Ayun Bandar Lampung. Fokus dalam penelitian ini yaitu tentang persiapan, pelaksanaan, evaluasi dan pendukung serta penghambat model pembelajaran sentra yang ada di TK IT Qurrota Ayun. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Penelitian ini menggunakan analisis model Miles dan Huberman. Keabsahan data menggunakan triangulasi dengan berbagai sumber dan metode. Sumber data adalah kepala sekolah dan guru di TK IT Qurrota Ayun Bandar Lampung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari persiapan, pelaksanaan dan evaluasi model pembelajaran sentra sudah sesuai dengan Depdiknas. Terlihat dalam persiapan pembelajaran guru merencanakan RPPH yang didalamnya terdapat tema maupun pijakan sentra dan alat permainan. Pelaksanaan pembelajaran mengacu pada 4 pijakan dalam sentra. Evaluasi pembelajaran menggunakan observasi, dokumentasi, wawancara dan rating scale.Kata Kunci : anak usia dini, model sentra

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

PAUD

Publisher

Subject

Education

Description

Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, ...