Jurnal Karinov
Vol 5, No 2 (2022): Mei

Pendampingan Penulisan Proposal Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru SMK Kabupaten Bangkalan

Suci Rohayati (Universitas Negeri Surabaya)
Luqman Hakim (Universitas Negeri Surabaya)
Agung Listiadi (Universitas Negeri Surabaya)
Eko Wahjudi (Universitas Negeri Surabaya)
Riza Yonisa Kurniawan (Universitas Negeri Surabaya)
Mohamad Arief Rafsanjani (Universitas Negeri Surabaya)



Article Info

Publish Date
07 Aug 2022

Abstract

Penelitian tindakan kelas (PTK) merupakan salah satu cara bagi guru untuk memperbaiki dan meningkatkan kualitas pembelajaran. Akan tetapi, guru-guru di SMK Kabupaten Bangkalan masih jarang yang melakukan PTK. Hal ini disebabkan karena rendahnya ketertarikan dan pemahaman terhadap PTK. Tujuan dari kegiatan pendampingan ini untuk memberikan pemahaman akan pentingnya PTK bagi seoran guru dan prosedur pelaksanaan PTK. Metode pelaksanaan kegiatan ini adalah sosialisasi, pelatihan, dan pendampingan pada guru-guru SMK di Kabupaten Bangkalan dalam menyusun proposal penelitian tindakan kelas. Secara umum kegiatan pendampingan ini mendapat respon positif dari peserta. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa pengetahuan dan kemampuan mayoritas peserta (> 80%) dalam menyusun proposal PTK mengalami peningkatan. Implikasi dari kegiatan pendampingan ini diharapkan guru-guru SMK di Kabupaten Bangkalan dapat melakukan penelitian tindakan kelas secara mandiri untuk meningkatkan kualitas pembelajaran di kelas. Kata kunci— Pendampingan, Penelitian tindakan kelas, Guru Abstract Classroom action research (CAR) is the teachers’ effort to improve instructional quality. However, the research culture among the Vocational Schools teachers in Bangkalan is still rare. This situation is due to the low interest and understanding of CAR. This assistance aims to provide teachers understanding of and procedures of CAR. The assistance method is conducted through socialization, coaching, and mentoring in preparing the class action research proposal. In general, the assistance participants show positive responses. The results show that the knowledge and ability of most participants (> 80%) have increased in preparing the CAR proposal. Therefore, hopefully, the vocational school teachers in Bangkalan Regency can conduct classroom action research independently to improve classroom learning quality. Keywords— Assistance, Classroom action research, Teacher

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jki

Publisher

Subject

Humanities Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

Jurnal Karinov concerns on the scientific enhancements in the context of community services. This journal also involves community and partnership relationship dealing with the existing phenomena. In more detail, the focus of this journal includes, but not limited to (1) Social Humanities, (2) ...