ORBITA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika
Vol 9, No 1 (2023): Mei

PENGEMBANGAN MODUL AJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM DAN SOSIAL (IPAS) BAGI SISWA SEKOLAH DASAR KELAS IV DALAM KERANGKA KURIKULUM MERDEKA

Sintayana Muhardini (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Haifaturrahmah Haifaturrahmah (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Raden Sudarwo (Universitas Terbuka)
Baiq Sarlita Kartiani (Universitas Pendidikan Mandalika)
Khaerul Anam (Universitas Terbuka)
Mahsup Mahsup (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Khosiah Khosiah (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Ibrahim Ibrahim (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Agus Herianto (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Johri Sabaryati (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Arpan Islami Bilal (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Linda Ayu Darmurtika (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Baiq Yuliatin Ihsani (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Rahmat Sulhan Hardi (Universitas Muhammadiyah Mataram)



Article Info

Publish Date
17 May 2023

Abstract

ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial (IPAS) Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas IV berdasarkan kategori valid, praktis dan efektif. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah model 4D dengan empat tahapan yaitu Define, Design, Development, Dissemination. Analisis dalam penelitian yaitu analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian bahwa hasil kevalidan dari ahli materi dengan persentase 88% dengan kategori sangat valid, kevalidan yang didapatkan dari ahli perangkat pembelajaran yaitu modul ajar dengan persentase 85% dengan kategori sangat valid. Hasil uji kepraktisan yang diperoleh dari hasil respon siswa dengan persentase 96% dengan dengan kategori sangat praktis. Hasil analisis data keefektifan dengan rata-rata nilai posttest 93,33% yang menunjukkan bahwa ada peningkatan hasil belajar siswa kelas IV pada mata pelajaran IPAS. Kata kunci: modul ajar; IPAS; kurikulum merdeka ABSTRACTThis study aims to produce teaching materials for Natural and Social Sciences (IPAS) for Grade IV Elementary School Students based on valid, practical and effective categories. The research method used in this study is a 4D model with four stages, namely Define, Design, Development, Dissemination. Analysis in research is qualitative and quantitative analysis. The results of the study showed that the validity results of material experts with a percentage of 88% with a very valid category, the validity obtained from learning device experts, namely Modul Ajar with a percentage of 85% with a very valid category. The results of the practicality test obtained from the results of student responses with a percentage of 96% with a very practical category. The results of the analysis of effectiveness data with an average posttest score of 93.33% showed that there was an increase after using the Learning Tools Based on independent learning. Keywords: teaching module; IPAS; independent curriculum

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

orbita

Publisher

Subject

Education Physics

Description

ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika invites and welcomes the submission of advanced research and review papers, innovations and developed selected conference papers that have never been previously publicized. This journal provides publications and a forum to the academics, ...