cover
Contact Name
abdul basit
Contact Email
basit.umt@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
journalnyimak@gmail.com
Editorial Address
Jl.Mayjen Sutoyo No.2 Kota Tangerang, Provinsi Banten, 15111 Indonesia.
Location
Kota tangerang,
Banten
INDONESIA
Nyimak: Journal of Communication
ISSN : 25803803     EISSN : 25803832     DOI : http://dx.doi.org/10.31000/nyimak
Nyimak: Communication Journal to encourage research in communication studies. The focus of this journal are: Public Relations, Advertising, Broadcast, Political Communication, Cross-cultural Communication, Business Communication, and Organizational Communication
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication" : 8 Documents clear
Website Accessibility 3 Best Universities in West Sumatra regarding Online Reputation Adzkia Kirana Dipa; Hanny Hafiar; Agus Rahmat
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (95.433 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4203

Abstract

For higher education institutions, reputation is crucial because it has a broad influence. The three best universities in West Sumatra already have PR practitioners using the Internet, especially websites, as a medium of communication that help to shape the reputation. This study aims to evaluate the three websites to see the maximization of resources to ensure easy accessibility to make it easier for audiences to obtain information. This research uses a descriptive quantitative method. The researcher did the evaluation using website evaluation tools,  Taw, and aXe analysis tools. Test parameters are based on WCAG 2.0 guidelines. In this study, the researcher has identified several indicators of checking websites that violate the guidelines the most. There are several notes on accessibility problems at a moderate level that must be corrected to increase the level of web access. Then, several parts of the website must be reviewed to be replaced or improved so that they do not have the potential to become an issue on accessibility. After accessibility, privacy protection on websites can also be questioned, so trust in websites will decrease. Website developers must do their best to explain information honestly and responsibly, and interactivity can always be improved.Keywords: Website accessibility, college, online reputation ABSTRAKBagi institusi perguruan tinggi, reputasi menjadi penting karena memiliki pengaruh yang luas. Tiga perguruan tinggi terbaik di Sumatera Barat sudah memiliki praktisi Humas dan telah memanfaatkan internet, khususnya situs web sebagai sarana komunikasi, yang telah membantu membentuk reputasi perguruan tinggi masing-masing. Penelitian ini bertujuan mengevaluasi ketiga situs web untuk melihat pemaksimalan sumber daya untuk menjamin kemudahan aksesibilitas pada situs web untuk memudahkan khalayak memperoleh informasi. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif deskriptif. Peneliti melakukan evalusi menggunakan tools evaluasi situs web yaitu alat analisis Taw dan aXe. Parameter uji didasarkan pada pedoman WCAG 2.0. Peneliti telah mengidentifikasi beberapa indikator pemeriksaan situs web yang paling melanggar pedoman, terdapat beberapa catatan permasalahan aksesibilitas pada tingkatan moderate yang harus diperbaiki untuk meningkatkan tingkat akses web. Kemudian, terdapat 516 kesalahan dalam tingkatan perceivable dan beberapa bagian website yang harus direview ulang untuk diganti atau ditingkatkan agar tidak berpotensi menjadi issue pada aksesibilitas. Selain Aksesibilitas, perlindungan privasi di situs web juga dapat dipertanyakan, jadi kepercayaan pada situs web akan menurun. Pengelola situs web harus melakukan yang terbaik untuk menjelaskan informasi dengan jujur  dan bertanggung jawab dan  interaktivitas dapat selalu ditingkatkanKata Kunci: Aksesibilitas situs web, perguruan tinggi, reputasi online
Shift of Pikukuh Karuhun Values due to Communication Technology Exposure to Baduy Society Santa Lorita Simamora; Dicky Andika; Rizki Briandana; Widyastuti Widyastuti
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1043.012 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4144

Abstract

The purpose of this study was to determine the reality in the shift of meaning and loyalty of cultural values  in the current generation and the millennial generation of the Baduy Dalam Cibeo, Kanekes, Banten. On the basis of the consideration that no matter how strong the culture binds individuals in a certain ethnicity, it is difficult to stem the consequences of interactions with other individuals outside of the ethnic group. Moreover, it cannot be denied that exposure to communication technology has touched the Inner Baduy tribe which is known for their loyalty to upholding their ancestral customs, i.e. neither allowed to touch nor use the results of technological engineering. The phenomenological studies’ methods used in this study were observation data collection techniques and interviews. The research subjects were 3-year-old children and 3 Baduy teenagers who had interacted with visitors from outside Baduy and had used digital media communication technology (Mobile Cellular). The results showed that social interaction with outside guests led to behavior that was contrary to Pikukuh, i.e. using a cell phone outside of Cibeo Village. This is a contradiction between the personal needs of adolescents in Baduy and the violation of cultural values.Keywords: Media exposure, communication technology, cultural values, cultural meaning Baduy ABSTRAKTujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui realitas pergeseran makna dan loyalitas nilai budaya pada generasi milenial Baduy Dalam Cibeo, Kanekes, Banten. Melalui dasar pertimbangan bahwa betapapun kuatnya budaya mengikat individu-individu dalam etnis tertentu, sulit untuk membendung konsekuensi interaksi dengan individu lain di luar kelompok etnis tersebut. Apalagi tidak dapat dipungkiri bahwa terpaan teknologi komunikasi telah menyentuh suku Baduy Dalam yang dikenal dengan loyalitasnya dalam memegang teguh adat nenek moyang, yaitu tidak boleh menyentuh atau menggunakan hasil rekayasa teknologi. Metode studi fenomenologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik pengumpulan data observasi dan wawancara. Subjek penelitian adalah anak usia 3 tahun dan 3 remaja Baduy yang pernah berinteraksi dengan pengunjung dari luar Baduy dan pernah menggunakan teknologi komunikasi media digital (Mobile Cellular). Hasil penelitian menunjukkan bahwa interaksi sosial dengan tamu luar menimbulkan perilaku yang bertentangan dengan Pikukuh, yaitu menggunakan telepon seluler di luar Desa Cibeo. Hal ini merupakan kontradiksi antara kebutuhan pribadi remaja Baduy dengan pelanggaran nilai-nilai budaya. Kata Kunci: Terpaan media, teknologi komunikasi, nilai budaya, makna budaya Baduy
Effeminacy in Personal Branding on Social Media Zulaikha Zulaikha; Ninda Ayu Bistanovasari
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1349.495 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4784

Abstract

Today, social media is more than just a platform to connect people. Social media can also be a marketing tool for various things, such as daily necessities products, secondary needs, philosophies, social campaigns, and so on. Instagram is one of the most popular social media platforms. The popularity of Instagram among young people is an interesting phenomenon. The very large number of Instagram users in Indonesia causes fierce competition for followers. So, every celebgram content is based on a certain idea. This difference is personal branding for each celebgram in generating replies on Instagram social media. This research aims to study how Indonesian Instagram superstars develop their ‘ngondek’ personal branding. This study uses a qualitative content analysis methodology to examine three accounts, Dhanar Jabro Febiansyah (@brojabrooo), Yoga Arizona (@yogaarizona), and Abdul Kadir (@dkadior). The results of this study indicate that personal branding that is built by celebrities through the impression of ‘Ngondek’ can be the right approach in attracting the attention of netizens on social media. Of course, in building the ‘Ngondek’ personal branding, it also requires research from the ‘Ngondek’ celebgrams in character selection, costume preparation, story concepts, and property preparation.Keywords: Effeminacy, personal branding, social media ABSTRAKDi dunia sekarang ini, media sosial lebih dari sekadar platform bagi orang-orang untuk terhubung; itu juga merupakan alat pemasaran. Apa pun, termasuk produk kebutuhan sehari-hari, kebutuhan sekunder, filosofi, kampanye sosial, dan sebagainya, dapat diiklankan di media sosial. Instagram adalah salah satu platform media sosial yang paling populer. Popularitas Instagram di kalangan remaja merupakan fenomena yang menarik. Karena jumlah pengguna Instagram yang sangat besar di Indonesia, ada persaingan sengit untuk pengikut. Setiap konten selebgram didasarkan pada gagasan tertentu. Perbedaan tersebut merupakan jenis personal branding bagi setiap selebgram dalam menghasilkan balasan dari media sosial Instagram. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mempelajari bagaimana superstar Indonesia mengembangkan personal branding ‘ngondek’ mereka. Pada tiga akun, Dhanar Jabro Febiansyah (@brojabrooo), Yoga Arizona (@yogaarizona), dan Abdul Kadir (@d kadoor), penelitian ini menggunakan metodologi analisis isi kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa personal branding yang dibangun oleh selebgram melalui kesan ‘Ngondek’ dapat menjadi pendekatan yang tepat dalam menarik perhatian netizen di media sosial. Tentunya dalam membangun personal branding ‘Ngondek’ tersebut juga menuntut adanya riset para selebgram ‘Ngondek’ dalam pemilihan karakter, persiapan kostum, konsep cerita, dan persiapan properti.Kata Kunci: Kebancian, merek pribadi, media sosial
Semiotic Analysis of Gender Equality Representation in Soy Sauce Product Advertising Dian Nurvita Sari; Leila Mona Ganiem
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1106.779 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4298

Abstract

Gender equality and inequality is an important issue in society and the nation. In a patriarchal culture such as in Indonesia, in the domestic sphere, the role of women tends to be more dominant. This social construction is usually reinforced by the mass media. but in a soy sauce product advertisement, the issue of gender equality is shown by placing the role of women in the domestic and public spheres. The purpose of the study was to reveal the meaning behind the symbols representing gender equality between the roles of men and women in domestic life contained in the true husband version of the ABC soy sauce advertisement. The research method uses Roland Barthes’ semiotic approach through analysis of two levels of marking, namely denotation, and connotation, then proceeds to uncover hidden myths. The results of this study indicate that the burden of the dual role of working mothers in a patriarchal culture fosters the myth that women are creatures who have superpowers capable of working in the public sphere without leaving their work in the domestic sphere, the myth of a true husband, namely a husband who can share roles to do the work. domestic work and the myth of space genderization. In the ABC version of the true husband soy sauce advertisement, gender equality is achieved by cooperation between husband and wife regardless of work and space-based on gender.Keywords: Representation of gender equality, semiotic analysis, soy sauce product advertisement ABSTRAKKesetaraan dan ketidaksetaraan gender adalah isu penting dalam masyarakat dan bangsa. Dalam budaya patriarki seperti di Indonesia, di ranah domestic, peran perempuan cenderung lebih dominan. Konstruksi social tersebut biasanya diperkuat oleh media massa. namun dalam suatu iklan produk kecap, isu kesetaraan gender  ditampilkan dengan menempatkan peran perempuan di ranah domestic dan public. Tujuan penelitian adalah untuk mengungkap makna dibalik simbol-simbol representasi kesetaraan gender antara peran laki-laki dan perempuan dalam kehidupan rumah tangga yang terkandung dalam iklan kecap ABC versi suami sejati. Metode penelitian menggunakan pendekatan semiotika Roland Barthes melalui analisis dua tingkat penandaan,  yaitu denotasi dan konotasi lalu dilanjutkan dengan membongkar mitos yang tersembunyi.  Hasil penelitian ini menunjukan bahwa beban peran ganda yang dimiliki oleh ibu pekerja dalam budaya patriarki menumbuhkan mitos bahwa perempuan adalah makhluk yang memiliki kekuatan super mampu bekerja di ranah publik tanpa meninggalkan pekerjaannya di ranah domestik, mitos suami sejati yakni seorang suami yang mampu berbagi peran untuk mengerjakan pekerjaan domestik rumah tangga dan mitos genderisasi ruang. Dalam iklan kecap ABC versi suami sejati kesetaraan gender tercapai dengan adanya kerjasama antara suami dan istri tanpa memandang pekerjaan dan ruang berdasarkan gender.Kata Kunci: Analisis semiotik, representasi kesetaraan gender, iklan produk kecap
Communicating The Collaborative Lecturing Style to Millenial Learner in The Classroom Lucy Pujasari Supratman; Aep Wahyudin
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (5599.35 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4107

Abstract

 One-way communication learning is no longer relevant for millennial learners. This digital native generation need the independency to learn things.  They need to be understood by their unique characteristics.  The problems arise when lecturers are still applying conventional teaching which results in millennial learner’s dissatisfaction. Thus, the lecturers faced challenges to change their lecturing style to facilitate millennial needs at class.  The purpose of the research is to analyze the lecturing communication style using collaborative model based on millennial learner’s perspective. Telkom University was chosen due to its achievement as first best private university along with many international accreditations in Indonesia. The informants who participated were 30 international class students aged 18-19 years in the first batch semester. The author conducted focus group discussion which were recorded through online zoom. The results of the study found that millennial learner styles wanted intellectual experiences, emotional experiences and technological experiences through collaborative learning style in their learning activities. Furthermore, these students expect four lecturing communication style, such as sense of humor lecturer, interactive, video usage and put in student shoes. Applying lecturer communication style based on these three experiences through collaboration model and lecturing communication style would increase the active participation of millennial learners.Keywords: Communication, collaboration model, lecturing style, millennial learner ABSTRAK Pengajaran satu arah sudah tidak relevan lagi bagi mahasiswa milenial.  Generasi digital ini membutuhkan pembelajaran yang mandiri.  Mereka ingin dipahami karena keunikan karakternya.  Permasalahan muncul ketika dosen masih menerapkan pengajaran konvensional yang mengakibatkan ketidakpuasan pembelajar milenial di kelas. Oleh karena itu, dosen dihadapkan dengan tantangan merubah gaya mengajarnya untuk memenuhi kebutuhan milenial di dalam kelas.  Tujuan penelitian ini untuk menganalisa gaya komunikasi dalam pengajaran dosen menggunakan model kolaborasi yang dinilai berdasarkan pesepektif para mahasiswa milenial.  Universitas Telkom dipilih sebagai lokasi penelitian atas dasar prestasinya sebagai predikat kampus swasta terbaik di Indonesia yang memperoleh pengakuan akreditasi internasional bergengsi.  Para informan yang berpartisipasi adalah 30 mahasiswa kelas internasional berusia 18-19 tahun pada semester pertama. Penulis melakukan diskusi terumpun yang direkam melalui online zoom. Hasil penelitian menemukan bahwa gaya pembelajar milenial menginginkan pengalaman intelektual, pengalaman emosional dan pengalaman teknologi melalui gaya belajar kolaboratif dalam aktivitas pembelajaran mereka. Selain itu, mereka menyenangi dosen yang melakukan gaya komunikasi mengajar dengan penuh humor, interaktif, menggunakan aplikasi video dan mampu memahami minat mereka. Dengan menerapkan 3 pengalaman belajar milenial melalui model kolaborasi dan gaya komunikasi dosen mengajar tersebut akan meningkatkan partisipasi aktif pembelajar milenial.Kata Kunci: Komunikasi, model kolaborasi, gaya pengajaran, pembelajar milenial
Crisis Communication Model for The Covid-19 Task Force Team of Muhammadiyah in The Epicentrum Region Ansar Suherman; Moch Imron Rosyidi; Erwin Rasyid
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2261.062 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4008

Abstract

Muhammadiyah as an Islamic missionary organization does not only limit itself to religious activities. For more than a century, this organization has shown its real role by being present in the midst of society in various sectors of life, such as education, health, other humanitarian movements, including Muhammadiyah’s response to the COVID-19 pandemic situation. The objective of this study is to determine the extent of Muhammadiyah’s progress in efforts to prevent the transmission of the Covid-19 pandemic from the perspective of crisis communication and Anthony Giddens’ adaptive structuring, and also to identify the crisis communication model for the COVID-19 Muhammadiyah Task Force Team in the Epicenter area. The method used in this research is a phenomenological approach through data analysis with the Interpretative Phenomenological Analysis technique. This research itself is included in the category of the hermeneutic paradigm. The results showed that there were various communication models implemented by the Covid-19 Muhammadiyah task force team at the central and epicenter regions. Each region has different characteristics, in Makassar, the strength of Kyai (religious Leader) and Muhammadiyah figures to provide education and information is still considered very effective as a form of legitimacy. Meanwhile in Jakarta, an effective communication pattern that implements 1 line of coordination with the central MCCC is implemented so that bias does not occur and creates hoaxes in strengthening the significance of the central government. Coordination and consolidation between various regions at the central MCCC continue to be conducted intensively with the collaboration of the Top-down and Bottom-up systems as a form of domination. Coordination and a wider reach by adopting the system developed by the MCCC need to be implemented so that the outreach of the community does not partially focus on Muhammadiyah citizens in particular.Keywords: Covid-19, crisis communication, Muhammadiyah, task force team ABSTRAKMuhammadiyah sebagai organisasi dakwah Islam tidak hanya membatasi diri hanya pada kegiatan keagamaan. Lebih dari satu abad, organisasi ini telah menunjukkan peran nyatanya dengan hadir di tengah-tengah masyarakat dalam berbagai sektor kehidupan. Seperti pendidikan, kesehatan, gerakan kemanusiaan lainnya, termasuk respon Muhammadiyah dalam situasi pandemi COVID-19. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana kiprah Muhammadiyah dalam upaya pencegahan penularan pandemic Covid-19 dari perspektif komunikasi krisis dan strukturasi adaptif Anthony Giddens. Mengidentifikasi bagaimana model komunikasi krisis Tim Gugus Tugas COVID-19 Muhammadiyah yang berada dalam wilayah Episentrum. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan fenomenologi melalui analisis data dengan teknik Interpretative Phenomenological Analysis. Penelitian ini sendiri termasuk dalam kategori paradigma hermeneutik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat berbagai macam model komunikasi yang dlakukan Tim gugus tugas Covid-19 Muhammadiyah di pusat dan daerah epicentrum. Setiap  daerah memiliki karakteristik yang berbeda, di Makassar kekuatan sosok kyai maupun tokoh muhammadiyah untuk memberikan edukasi dan informasi dinilai masih sangat ampuh sebagai suatu bentuk legitimasi. Sedangkan di Jakarta pola komunikasi efektif yang menerapkan 1 garis kordinasi dengan MCCC pusat dilaksanakan agar tidak terjadi bias dan menimbulkan hoax dalam memperkuat signifikansi dari pusat. Koordinasi dan konsolidasi antar berbagai daerah di dengan MCCC pusat terus dijalankan secara intens dengan kolaborasi sistem Top down dan Bottom up sebagai suatu bentuk dominasi. Koordinasi dan jangkauan yang lebih luas dengan mengadopsi Sistem yang dikembangkan MCCC perlu dijalankan agar jangkauan masayarakat tidak secara parsial berfokus pada warga muhammadiyah saja secara khusus.Kata Kunci: Covid-19, komunikasi krisis, Muhammadiyah, tim gugus tugas
Governor of East Kalimantan Political Leadership Opinion in Responding to Covid-19 Policies Iman Surya; Sanny Nofrima; Niken Nurmiyati; Herdin Arie Saputra
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (3574.898 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4773

Abstract

This study aims to develop an understanding of opinion leadership in improving communication about digital media to encourage deeper engagement and share information on various digital platforms in identifying opinion leadership. Novelty in this study is the response to the opinion leaders of the East Kalimantan Governor’s political discourse in the Covid-19 response policy. This research uses qualitative research. Data was collected using primary data in the form of in-depth interviews with the people of East Kalimantan and supported by secondary data in the form of fifteen online media and the official website of the East Kalimantan government. Data analysis using Nvivo 12 Plus software to get more professional results. The results of this study are that the Covid-19 management policy received positive and negative responses from the people of East Kalimantan, each showing a figure of 21.43 per cent and 78.57 per cent. This study concludes that there is no harmony between the opinions of political leadership in the media and the implementation of existing policies in the community. The opinion of the leadership of the Governor of East Kalimantan can play a central role in disseminating broad and fascinating ideas based on ideas classified into five different types, each based on knowledge, education, expertise, innovation, media presence.Keywords: Covid-19, east Kalimantan, policy, opinion leadership, response ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan pemahaman tentang kepemimpinan opini dalam meningkatkan komunikasi tentang media digital sehingga mendorong keterlibatan yang lebih dalam, untuk berbagi informasi di berbagai platform digital dalam identifikasi kepemimpinan opini. Novelty dalam penelitian ini yaitu respon kepemimpinan opini wacana politik Gubernur Kalimantan Timur dalam kebijakan penanggulangan Covid-19. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan data primer berupa wawancara-mendalam (in-depth interview) dengan masyarakat Kalimantan Timur. Didukung oleh data sekunder berupa lima belas media online dan web resmi pemerintah Kalimantan Timur. Analisis data menggunakan software Nvivo 12 Plus, agar mendapatkan hasil yang lebih profesional. Hasil penelitian ini yaitu dalam kebijakan pengelolaan Covid-19 mendapatkan respon positif dan negatif dari masyarakat Kalimantan Timur, masing-masing menunjukkan angka sebesar 21,43 persen, dan 78,57 persen. Kesimpulan dari penelitian ini yaitu belum ada keselarasan antara opini kepemimpinan politik dalam media dengan implementasi kebijakan yang ada di tengah masyarakat. Opini kepemimpinan Gubernur Kalimantan Timur dapat berperan sentral dalam penyebaran ide yang luas, dan sangat menarik berdasarkan gagasan yang telah diklasifikasikan dalam lima jenis yang berbeda, masing-masing berdasarkan pengetahuan, edukasi, keahlian, inovasi, kehadiran dalam media. Kata Kunci: Covid-19, Kalimantan Timur, kebijakan, opini kepemimpinan, respon
Mediamorphosis of Radio Broadcasting on a Drive-in Concert Event during Pandemic Era Vincent Atmadja; Alfred Pieter Menayang; Rustono Farady Marta; Yohanes Nugroho Widiyanto
Nyimak: Journal of Communication Vol 5, No 2 (2021): Nyimak: Journal of Communication
Publisher : Faculty of Social and Political Science, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (740.943 KB) | DOI: 10.31000/nyimak.v5i2.4806

Abstract

Radio listeners in Indonesia amounted to 11.1 million in 2019, which is the highest number in the last 4 (four) years. Radio is one of the broadcasting communication media that is still very effective for entertainment purposes, accurate information, news, advertising, and also educational purposes. Intensified by the existence of radio streaming applications, there has been the development of loyal listeners due to its easier access. The fact that  radio broadcasting media is still popular for advertising purposes, PT. Berlian Entertainment then decided to cooperate with Mahaka Radio Integra in marketing and conducting a drive-in concert event. This study aims to analyze the role of Mahaka Radio Integra Broadcasting in marketing and organizing a drive-in concert named after “Danamon New Life Experience”. The paradigm in this study is a constructivist paradigm with sociocultural traditions and qualitative approaches. The method used in compiling this study is Gamson and Modigliani’s Framing Analysis with research theory based on Marshall McLuhan’s Technological Determinism. From various news headlines displayed by online media such as Beritasatu, Kompas.com, JakartaPost, and Tribunews, it can be concluded that the drive-in concert event is the first event which applied health protocols while watching behind the wheel of the car, and enjoying the music. The convergence between online and offline media is one of the innovations for this drive-in concert itself, and this convergence is part of Mediamorphosis. Music lovers who miss watching musical concerts because of the pandemic can enjoy the concert by utilizing the online FM radio signal presented in their cars and can also see the live performance of the musicians behind their wheels.Keywords: Radio broadcasting role, drive-in concert event, convergence, framing analysis, technological determinism, mediamorphosis ABSTRAKJumlah pendengar radio di Indonesia mencapai 11,1 juta pada tahun 2019, yang merupakan jumlah tertinggi dalam 4 (empat) tahun terakhir. Radio merupakan salah satu media komunikasi penyiaran yang masih sangat efektif untuk tujuan hiburan, mendengarkan informasi akurat, berita, iklan dan juga tujuan pendidikan. Ditambah lagi dengan adanya aplikasi streaming radio yang memudahkan pendengar setia untuk terus mengikuti siarannya. Efektivitas periklanan dengan menggunakan media penyiaran radio dilihat oleh PT. Berlian Entertainment yang kemudian memutuskan untuk bekerjasama dengan Mahaka Radio Integra dalam memasarkan Event Drive-in concert yang akan diadakan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran broadcasting Mahaka Radio Integra dalam memasarkan Event Drive-in concert yang diselenggarakan oleh PT. Berlian Entertainment dalam “Danamon New Life Experience”. Paradigma dalam penelitian ini adalah paradigma konstruktivis dengan tradisi sosiokultural dan pendekatan kualitatif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Analisis Framing Gamson dan Modigliani dengan teori penelitian berdasarkan Technological Determinism Marshall McLuhan. Dari berbagai headline berita yang ditampilkan oleh media online seperti Beritasatu, Kompas.com, JakartaPost, dan Tribunews dapat disimpulkan bahwa pemberitaan yang diberikan mengenai acara konser drive-in ini merupakan acara pertama yang dilakukan Berlian Entertainment bersama Mahaka Radio Integra dengan menerapkan protokol kesehatan, menonton di belakang kemudi, dan suguhan musik. Konvergensi antara media daring dan luring menjadi salah satu inovasi bagi drive-in concert ini sendiri, dan hal ini menjadi salah satu bagian dari Mediamorfosis. Pecinta yang rindu menonton konser musik dapat menikmati konser tersebut dengan memanfaatkan sinyal radio FM secara daring yang dihadirkan di mobil masing-masing dan juga dapat melihat musisi yang bermain musik menggunakan sound system secara luring.Kata Kunci: Peran penyiaran radio, konvergensi event drive-in concert, analisis framing, technological determinism,mediamorfosis 

Page 1 of 1 | Total Record : 8