cover
Contact Name
Gema
Contact Email
gemarullyana@upi.edu
Phone
-
Journal Mail Official
pedagogia@upi.edu
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
PEDAGOGIA
ISSN : 16935276     EISSN : 25797700     DOI : -
Core Subject : Education,
PEDAGOGIA (e-ISSN 2579-7700, p.ISSN 1693-5276 is a peer-reviewed (double blind review) journal published by Faculty of Education, Indonesia Univerity of Education. The goal of this journal is to facilitate scholars, researchers, and teachers for publishing the original research articles or review articles. Pedagogia : Jurnal Ilmu Pendidikan is available in print and online version. PEDAGOGIA published three editions in one year in April, August and December.
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 18, No 2 (2020)" : 8 Documents clear
PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR DALAM PENDEKATAN STEM DENGAN MODEL PJBL (PROJECT BASED LEARNING) DI SEKOLAH DASAR Ruhimat, Toto
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.32628

Abstract

AbstrakPerkembangan  Era data, digital, Bisnis, Teknologi dan Ilmu Pengetahuan yang sangat cepat dan pentingnya kemampuan berpikir bagi peserta didik menjadi tantangan bagi lembaga pendidikan untuk merealisasikan dalam proses pembelajaran. Untuk itu perlu adanya model pembelajaran yang dapat memfasilitasi pengalaman belajar peserta didik dalam membentuk kemampuan berpikir dan kemampuan terpadu dalam bidang science, technology, engineering dan mathematics (STEM). Oleh karena itu,  perlu adanya riset  tentang model pembelajaran tersebut sebagai alternatif untuk implementasi model pembelajaran di sekolah.  Riset  ini bertujuan untuk  mengetahui apakah ada peningkatan kemampuan berpikir peserta didik dalam pembelajaran STEM dengan menggunakan model  Pembelajaran Berbasis Projek (PjBL) di Sekolah Dasar. Desain penelitian yang digunakan adalah Time Series Design dalam pelaksanaannya hanya menggunakan satu kelompok saja tidak menggunakan kelompok kontrol. Dari hasil riset ternyata secara keseluruhan memperlihatkan bahwa pembelajaran STEM melalui pedekatan Project based learning (PjBL)  dapat mebantu meningkatkan kemampuan problem sensitivity, deductive reasoning, inductive reasoning, mathematical reasoning, number faciliry, perceptual, Speed serta control precision yang diterapkan pada pembelajaran di sekolah dasar kelas tinggi. AbstractThe development of the data, digital, business, technology  and science era is very fast and the importance of thinking skills for students is  a challenge for educational institutions to realize the learning process. For this reason, it is necessary to have a learning model that can facilitate the learning experience of student informing thinking skills and integrated ablilities in the fields of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM). Therefore, it is necessary to resesrch this learning model as an alternative for implementing learning models in schools. This research aims to determine whether there is an increase  in the thinking skills of student in STEM learning using the Project based learning (PjBL) mode in elementary schools. The research design used the series design in its implementation using only one group, not using control group.  From the research results , it turns out that overall it shows that STEM learning through the Project based learning (PjBL) approach can help improve  the ability of  problem sensitivity, deductive reasoning, inductive reasoning, mathematical reasoning, number facilitation, perceptual speed, and control precision applied to learning in elementary schools high grade.
PERSEPSI, KESADARAN, DAN MOTIVASI MAHASISWA: PERBANDINGAN ANTARA MODEL PBL DAN PRESENTASI KELOMPOK Silitonga, Lisbeth Laora; Harahap, Rahmaini Fitri
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.26786

Abstract

AbstrakSalah satu keterampilan yang harus dimiliki oleh seorang guru Sekolah Dasar (SD). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi persepsi mahasiswa PGSD UPH tentang pemanfaatan alat peraga pada pembelajaran IPA SD melalui implementasi Project Based Learning (PjBL). Penelitian deskriptif ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Data dalam penelitian ini dikumpulkan menggunakan beberapa instrumen, baik itu kuesioner, dokumentasi, dan observasi. Sampel dalam penelitian ini ditentukan dengan menggunakan teknik purposive sampling; yaitu 63 orang mahasiswa PGSD tahun kedua PGSD (semester 4) yang mengambil mata kuliah Sains dan Teknologi. Setelah penerapan PjBL, hasil menunjukkan bahwa persepsi mahasiswa sangat positif terhadap media ajar untuk pembelajaran IPA, begitu juga persepsi mahasiswa terhadap manfaat media ajar bagi siswa SD. Persepsi mahasiswa calon guru inilah yang mengembangkan interpretasi mahasiswa, yang kemudian membuahkan tindakan pengambilan keputusan yaitu respon kesiapan dan kemauan untuk menggunakan media ajar alat peraga untuk pembelajaran IPA. Penelitian ini selanjutnya dapat dikembangkan dengan melakukan uji efektivitas implementasi PjBL terhadap persepsi mahasiswa.AbstractThe nursing profession needs to have generic skills, such as critical thinking, good assessment, and communication, as well as the ability to balance multiple tasks at the same time. However, many nurses do not possess these abilities and are still accepted to work. It is essential to innovate the right model to produce graduates to fulfill the needs of the work profession. Therefore, the purpose of this research was to compare students' perceptions, awareness, and motivation towards the PBL model, and the Assignment and Presentation model on student generic skills. The research was carried out in the form of a quantitative experiment among students taking a Biochemistry course. The control and experiment classes were carried out in synchronous and asynchronous modes. At the end of the study, it was found that the perceptions, awareness and motivation of students in the Aalborg PBL model were higher than those in the Assignment and Presentation model. Furthermore, the Aalborg PBL model was following the characteristics of generation Z students who took the Biochemistry course. Consequently, this may improve the generic skills of those in the nursing profession.
MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN DAN KEPERCAYAAN SISWA Wijaya, Ermy; -, Nopriansah; Susanti, Melly
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.26808

Abstract

AbstrakPenelitian ini dilaksanakan untuk mengembangkan bahan ajar ilmu ekonomi untuk meningkatkan kemampuan dan kepercayaan diri siswa SMA dalam pembelajaran ekonomi. Penelitian juga difokuskan untuk memberikan pengalaman kepada guru secara khusus dalam mengembangkan bahan  ajar  menggunakan  project  based  learning  serta  menerapkan  dalam  pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan produk bahan ajar SMA berbasis model PJBL yang dapat digunakan oleh guru di sekolah untuk meningkatkan hasil belajar ekonomi siswa. Selain itu, tujuan dari penelitian adalah terjadinya peningkatan hasil belajar dan kepercayaan diri siswa SMA Kota Bengkulu. Penelitian yang akan dilaksanakan adalah peneltian pengembangan (research and development) dan dilanjutkan dengan eksperimen semu (quasi eksperiment) yang berkolaboratif dengan guru kelas. Tahapan penelitian yang akan dilaksanakan, yaitu: (1) tahap persiapan, (2) tahap pengembangan, (3) tahap eksperimen, (4) tahap evaluasi. Pada tahap pengembangan bahan ajar menggunakan model Plomp (2010) yang meliputi preliminary research, prototyping phase, dan assessment phase. Selanjutnya, pada tahapan penerapan dilaksanakan eksperimen kolaboratif dimana pelaksanaan pembelajaran bekerjasama dengan guru dan disrancang secara daring. Hasil penelitian ini adalah pembuatan bahan ajar yang memenuhi kriteria yang valid dan praktis dan ada pengaruh bahan ajar berdasarkan pembelajaran proyek pada kemampuan dan kepercayaan diri siswa.AbstractThis research was conducted to develop economics teaching materials to increase the ability and confidence of high school students in learning economics. Research is also focused on providing experience to teachers specifically in developing teaching materials using project-based learning and applying it in learning. The purpose of this study was to produce high school teaching materials based on the PPA model that can be used by teachers in schools to improve student learning outcomes. In addition, the aim of this research is to increase learning outcomes and self-confidence of Bengkulu City Senior High School students.The research that will be carried out is development research (research and development) and followed by a quasi experiment (quasi experiment) that collaborates with class teachers. The research stages to be carried out are: (1) the preparation stage, (2) the development stage, (3) the experimental stage, (4) the evaluation stage. At the stage of developing teaching materials using the Plomp model (2010) which includes preliminary research, prototyping phase, and assessment phase. Furthermore, at the application stage a collaborative experiment was carried out in which the implementation of learning was collaborative with the teacher and designed online.The results of this study are the making of teaching materials that meet valid and practical criteria and there is an effect of teaching materials based on project learning on students' abilities and self-confidence.
PEMBELAJARAN MENULIS PARAGRAF DESKRIPSI BERBASIS OUTDOOR STUDY Saragih, Mery Chris Isabella; Hutapea, Bilfery; Samosir, Alexander
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.31143

Abstract

KARAKTERISTIK MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN E-LEARNING PORTAL RUMAH BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPA TEMATIK -, Nelvianti; Fitria, Yanti
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.31367

Abstract

PENGEMBANGAN WEBSITE PELATIHAN PROGRAM INTERVENSI MANDIRI (PIM©) BAGI ORANGTUA ANAK PENYANDANG AUTISME Susilana, Rudi; -, Herlina; Hadiapurwa, Angga
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.31424

Abstract

KOMUNIKASI KEBIJAKAN PENDIDIKAN INKLUSIF PADA KAWASAN BANTARAN SUNGAI MARTAPURA PROVINSI KALIMANTAN SELATAN Rapisa, Dewi Ratih; Vikalista, Ellisa
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.31814

Abstract

AbstrakPenyelenggaraan pendidikan inklusif di Indonesia telah didukung dengan banyaknya landasan yuridis yang menjadi dasar dalam proses implementasi. Hal ini menunjukkan besarnya dukungan masyarakat terhadap kebijakan tersebut. Proses perumusan sebuah kebijakan  akan mempengaruhi berjalannya proses penerapan kebijakan tersebut. Pada implemetasinya, masih terdapat faktor penghambat yang disebabkan oleh masalah komunikasi kebijakan pendidikan inklusif. Berdasarkan hal tersebut, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola komunikasi kebijakan inklusif yang diterapkan pada enam sekolah inklusif di kawasan bantaran Sungai Martapura Provinsi Kalimantan Selatan. Metode dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksana kebijakan telah memahami tujuan pendidikan inklusif dan terdapat faktor pendukung dalam pelaksanaan pendidikan inklusif. Pada sisi lain, pelaksanaan pendidikan inklusif masih diiringi dengan kurangnya penerimaan guru terhadap keberadaan ABK, masih ditemukannya faktor penghambat pendidikan inklusif seperti kurangnya sarana dan prasarana, perbedaan penliaian antar pelaksana kebijakan mengenai pendidikan inklusif yang diterapkan serta kurangnya komunikasi dan kerjasama antara kepala sekolah, guru dan GPK dalam melayani kebutuhan ABK. AbstractThe implementation of inclusive education in Indonesia has been supported by many juridical foundations that form the basis for the implementation process. This result shows a high support from the people of the policy. Process of policy formulation will affect the implementation of this policy. In its implementation, there are still inhibiting factors caused by communication problems on inclusive education policies. Based on this, this study aims to find the pattern of inclusive policy communication that is applied to six inclusive schools in the Martapura Riverbank area, South Kalimantan Province. The method in this research is qualitative with descriptive type. The results showed that policy implementors understood the goals of inclusive education and there were supporting factors in the implementation of inclusive education. On the other hand, the implementation of inclusive education is still accompanied by a lack of teacher acceptance of existing of children with special needs, the discovery of factors inhibiting inclusive education such as lack of facilities and infrastructure, differences in assessment among policy implementors of applied inclusive education, and a lack of communication and coöperation between school principals and teachers. and shadow teachers in serving the needs of children with special needs.
PENGEMBANGAN KARIR TENAGA KEPENDIDIKAN DI UNIVERSITAS JAMBI: EXPLORATORY DAN CONFIRMATORY FAKTOR ANALISIS Firman, Firman; Pratama, Robin; Tersta, Friscilla Wulan; Susilana, Rudi
PEDAGOGIA Vol 18, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/pdgia.v18i2.25278

Abstract

AbstrakPengembangan sumber daya manusia diakui semakin penting perannya untuk memenuhi tuntutan pekerjaan atau posisi sebagai hasil dari kemajuan ilmu pengetahuan dan teknologi serta persaingan yang semakin ketat di antara organisasi atau lembaga serupa. Setiap karyawan atau staf dituntut untuk dapat bekerja secara efektif dan efisien dalam menyelesaikan pekerjaan dengan menunjukkan kualitas dan kuantitas pekerjaan yang baik dalam rangka mengembangkan daya saing organisasi. Desain survei dalam penelitian ini digunakan untuk menganalisis struktur faktor pengembangan karir untuk tenaga kependidikan di Universitas Jambi. Dengan menggunakan cluster random sampling, responden yang terlibat adalah 164 Tenaga Kependidikan di Universitas Jambi. Tahapan penelitian ini bertujuan untuk menguji validitas instrumen dengan data kuantitatif dianalisis menggunakan exploratory factor analysis (EFA) menggunakan SPSS 23.0 untuk menentukan struktur dan mengeksplorasi faktor-faktor dalam variabel indikator Pengembangan Karir. Confirmatory factor Analysis (CFA) First Order dan Second Order dilakukan untuk memverifikasi validitas faktorial konstruk pengembangan karir. CFA dapat memberikan bukti lebih lanjut tentang kesesuaian model yang disarankan dengan mempertimbangkan struktur faktor-faktor yang diidentifikasi melalui EFA. Temuan dari fase penelitian ini menyimpulkan bahwa ada empat faktor dalam struktur pengembangan karir tenaga kependidikan di Universitas Jambi. AbstractHuman resource development is recognized as increasingly important in fulfilling the demands of work or position as a result of advances in science and technology and increasingly fierce competition among similar organizations or institutions. Every employee or staff is required to be able to work effectively and efficiently in completing work by showing good quality and quantity of work in order to develop organizational competitiveness. The survey design in this study was used to analyze the factor structure of Career Development for Educational Personnel at Jambi University. By using cluster random sampling, the respondents involved were 164 Education Personnel at Jambi University. The stages of this study aim to test the validity of the instrument with quantitative data analyzed using exploratory factor analysis (EFA) using SPSS 23.0 to determine the structure and explore the factors in the Career Development indicator variable. Confirmatory factor Analysis (CFA) First Order and Second Order are conducted to verify the factorial validity of the career development construct. The CFA can provide further evidence of the suitability of the proposed model by considering the structure of the factors identified through the EFA. The findings from this research phase conclude that there are four factors in the structure of the career development of educational staff at the University of Jambi.

Page 1 of 1 | Total Record : 8