cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
BASIS (BAHASA DAN SASTRA INGGRIS)
ISSN : 24069809     EISSN : 25278835     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal ini mempublish hasil penelitian maupun non-penelitian dengan tiga topik berkaitan langsung dengan ilmu Bahasa, diantaranya Tekhnik pembelajaran bahasa dan sastra, Bahasa dan Sastra Inggris. Jurnal ini wadah publish artikel secara online dan cetak bagi Mahasiswa, Guru maupun Dosen. Adapun isi bahasa Jurnal Basis adalah bahasa Indonesia atau Inggris. Ada 3 topik utama dalam isi setiap artikel. Sebagai topik pilihan Jurnal Basis ini adalah Teaching Method, Linguistics and Literature
Arjuna Subject : -
Articles 209 Documents
THE DESCRIPTION OF HANDS SHAKE AND VOICE TREMBLES IN CONDUCTING CLASS PRESENTATION BY THE 4TH SEMESTER STUDENTS AT PUTERA BATAM UNIVERSITY Fasaaro Hulu
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 5 No 1 (2018): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (392.67 KB) | DOI: 10.33884/basisupb.v5i1.330

Abstract

The purpose of this research is to identify the students’ hands shake and voice trambles in conducting presentation. The method used is qualitative describtive method. In data collection, researcher applied the closed quesionnaire through fifty students in three classes and to analyse the data by comparing and categorisation according to each its parts. And result displays in the form of text, table and chart. The result of this present research were found by the fifty students which were involved in the presentation. The first result were 33 students who got hands shake an there were 17 students who did not got hands shake in conducting presentation. the second, there were 34 students who got voice trembles and 16 students who did not got voice trembles in doing the class presentation. The most dominant faced by students in doing presentation is the voice trembles and the more dominant is the hands shake as found 16 students.
ANALYSIS OF LORD CAPULET CHARACTERS IN SHAKESPEARE’S “ROMEO AND JULIET” DRAMA BASED ON SIGMUND FREUD PERSONALITY THEORY gaguk rudianto
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 2 No 1 (2015): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (118.833 KB)

Abstract

Setiap manusia mempunyai kepribadian masing-masing. Kepribadian inilah yang membuat setiap manusia merupakan mahluk Tuhan yang unik atau tidak ada yang benar-benar sama. Untuk menganalisa kepribadian seseorang banyak sekali pendekatan psikologi yang bisa diterapkan. Salah satu dari tehnik analisa kepribadian tersebut adalah teori kepribadian yang ditemukan oleh bapak psikologi dunia yaitu Sigmund Freud. Beliau menemukan unsur-unsur dari kepribadian yaitu Id, ego dan super ego. Id adalah unsur kepribadian yang didapat semenjak lahir. Unsur kepribadian ini adalah unsur kepribadian dibawah alam sadar termasuk naluriah dan isting. Menurut Freud, id adalah sumber dari semua energy phisic dan id bekerja berdasarkan prinsip kesenangan atau kenyamanan. Jika kebutuhan id ini tidak dipenuhi maka membuat badan kita tidak merasa tidak nyaman, tegang atau cemas. Unsur kepribadian selanjutnya adalah ego. Ego adalah unsur kepribadian manusia yang kedua yang bekerja berdasarkan prinsip kenyataan. Ego bertugas untuk memenuhi kebutuhan id berdasarkan unsur kenyataan yang ada. Sedangkan superego adalah norma sosial ataupun keagamaan yang dilakukan oleh ego untuk memenuhi kebutuhan dari idnya
PENERAPAN TEORI ANTROPOLINGUISTIK MODERN (COMPETENCE, PERFORMANCE, INDEXICALITY, & PARTISIPATION) DALAM UMPASA BUDAYA BATAK TOBA: COMPETENCE, PERFORMANCE, INDEXICALITY, & PARTISIPATION DALAM UMPASA BUDAYA BATAK TOBA DAIRI SAPTA RINDU SIMANJUNTAK
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 2 No 2 (2015): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (259.691 KB)

Abstract

This studies, discusses the application of the modern anthropolinguistics (competence, performance, indexicality, and participation) in Umpasa of Batak Toba culture. The linguistic anthropology examines the structure and relationships through kinship term, the concept of color, parenting, or examine how community members communicate with each other in certain situations such us the costum ceremonies, then connects it with the culture’s concept. Umpasa contains the poetic value, contains philosophy of life that is ‘Hagabeon’ (happiness), ‘Hamoraon’ (wealth), ‘Hasangapon’ (respected), and ‘Saur Matua’ (longevity and prosperity). The writer applies the anthropolinguistics modern theory to know how is the knowledge of a language that is controlled by a speaker of a language and the use of language that is evident in the actual communication as a reflection of the mind of speaker regarding the sign that have a relationship existential with the referenced and the involvement of the speaker to produce the form of acceptable speech in in ‘umpasa’ of Batak Toba culture.
ARCHETYPES AND ROMANTICISM IN ESTABLISHING NATIONAL IDENTITY AS REFLECTED IN TOLKIEN’S THE SILMARILLION: REFLECTED IN TOLKIEN’S THE SILMARILLION Emil Eka Putra, emilekaputra@gmail.com, Universitas Putera Batam Emil eka Putra
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 1 No 2 (2014): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (322.405 KB)

Abstract

This research demonstrates the relationship of fantasy fiction, archetypes, romanticism and nationalism in one of fantasy fiction, namely Tolkien’s The Silmarillion. Since fantasy fiction, with the stereotype of escapism, is less appreciated this article is written in attempt to give more appreciation to fantasy fiction. Analysis to show the relationship of fantasy fiction, archetype, romanticism and nationalism is carried out by applying archetypal approach and Frye’s concept of mythos. This analysis is aimed at determining the position of the story in Frye’s mythos taxonomy and its values. The values, then, are compared with values found in English nationalistic discourse. The result of this analysis indicates that the story of The Silmarillion can be classified as tragic mythos. However, tragedy in the Silmarillion is elaborated differently from the characteristics of the mythos suggested by Frye. Tragedy of The Silmarillion is collective in its nature. The uniqueness of tragedy in The Silmarillion, then, is read as representation of fellowship spirit value in English nationalistic discourse. The Silmarillion also shows wisdom and historical continuity values parallel with values found English nationalistic discourse. From these values The Silmarillion shows that pastoral life with its collectivity, wisdom and tranquility as an ideal life for English people. Further, the revealed values also shows that in establishing England national identity, Tolkien, like his national identity builders predecessor, refers to old wisdoms. He refers to values that are perceived as part of values in previous past gloriuos era. By doing so it can be concluded that in establishing the national identity Tolkien uses the same method with his predecessor; refering back to the previous golden era—a kind of romanticism.
EFEKTIFITAS MEDIA AUDIO VISUALDALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INGGRIS SISWA winda evyanto
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 5 No 1 (2018): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (142.287 KB) | DOI: 10.33884/basisupb.v5i1.454

Abstract

Media ada di mana-mana; media sudah menjadi bagian dari kehidupan sehari-hari kita. Pada saat ini Orang-orang lebih mudah mendapatkan informasi dan pencerahan berkat layanan media. Walaupun ada Keluhan tentang efek negatifnya telah didengar dan bahkan mereka yang mengkritik media untuk dampak negatifnya tidak dapat mengabaikan fakta bahwa media dapat digunakan sebagai alat yang efektif untuk mendidik, menginformasikan dan menghibur. Untuk berbagai alasan, Audio visual Media, terutama video pasti diakui sebagai salah satu alat paling efektif dalam pendidikan. Tujuan Untuk mengetahui pengaruh keterampilan berbicara siswa kelas VIII di SMPN 21 kota Batam, SMPN 11 kota Batam, dan SMPN 35 kota Batam dalam pembelajaran bahasa Inggris sebelum menggunakan metode Media Audio Visual. Dan Untuk mengetahui pengaruh keterampilan berbicara siswa kelas VIII di SMPN 21 kota Batam, SMPN 11 kota Batam, dan SMPN 35 kota Batam dalam pembelajaran bahasa Inggris sesudah menggunakan metode Media Audio Visual. Dari hasil penelitian dan pembahasan yang dilakukan penulis, maka dapat ditarik kesimpulan sebagai berikut : Setelah dilakukan pengembangan dengan diketahui bahwa siswa SMPN 21 kota Batam, SMPN 11 kota Batam, dan SMPN 35 kota Batam lebih mudah untuk memahami materi atau informasi yang disampaikan oleh guru, apabila dibandingkan dengan penggunaan sebelumnya. Artinya tujuan pembelajaran dapat tercapai secara lebih efektif untuk materi bahasa inggris pada siswa SMPN 21 kota Batam, SMPN 11 kota Batam, dan SMPN 35 kota Batam Setelah adanya pengembangan pembelajaran Bahasa Inggris untuk siswa SMPN 21 kota Batam, SMPN 11 kota Batam, dan SMPN 35 kota Batam terbukti lebih efektif apabila dibandingkan sebelum adanya pengembangan
ISLAMIC CULTURAL APPROACH IN TEACHING ENGLISH: Dalmeri, Universitas Indraprasta PGRI Jakarta, dalmeri300@gmail.com Dalmeri Dalmeri
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 1 No 2 (2014): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (153.918 KB)

Abstract

This paper analyzes the cultural approach to language learning is taught in English. A foreign language teacher has a responsibility to implement most of approaches above mention in order to socialize the language learners into what members of the target language society consider being linguistically and socio culturally appropriate behavior. Consequently, a successful language learner must be adapted in the culture (acculturation) of the target language.
THE EFFECTIVENESS OF SELF COLLECTION STRATEGY AND MOTIVATION ON STUDENTS’ ENGLISH VOCABULARY MASTERY selfa idriani
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 5 No 1 (2018): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (492.581 KB) | DOI: 10.33884/basisupb.v5i1.318

Abstract

This research purposed to prove whether Self Collection Strategy and Students’ Motivation gives significant effect on the students’ Vocabulary Mastery on English Subject. This research was quasi-experimental research by using the post test-only control group design. The population was the students at Economic Accountant Department Bung Hatta University in the academic year of 2016/2017. The writer used cluster random sampling to select the samples. To collect the data, the researcher used vocabulary test. The data analyzed by using t-test and SPSS 16.0. The findings of this research showed that the mean score of students who were taught by using Self Collection Strategy was 84. The mean score of students who were taught by using memory strategy was 76. It means that Self Collection Strategy gave significant effect toward their vocabulary mastery on English Subject. The elements of Self Collection Strategy such as heterogeneous group, individual accountability, and group reward are considered as the effort for the findings.
AN ANALYSIS OF STUDENTS’ ABILITY IN BUILDING COHESION AND COHERENCE IN ARGUMENTATIVE ESSAYS WRITTEN BY THE FOURTH YEAR STUDENTS OF ENGLISH DEPARTMENT AT UNIVERSITY OF BENGKULU: ABILITY IN BUILDING COHESION AND COHERENCE IN ARGUMENTATIVE ESSAYS WRITTEN zia hisni mubarak
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 2 No 2 (2015): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (3029.928 KB)

Abstract

Ada beberapa permasalahan mendasar menulis seperti; kesalahan gramatikal, kohesi dan koheren, dan isi serta organisasi. Berdasarkan permasalahan yang ditemukan pada awal penelitian maka tujuan penelitian ini adalah untuk menemukan kemampuan mahasiswa tahun ke-empat dalam membangun kohesi dan koheren dalam menulis essai argumentatif pada program studi pendidikan bahasa Inggris Universitas Bengkulu. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif. Populasi penelitian adalah mahasiswa tahun ke-empat program studi pendidikan bahasa Inggris Universitas Bengkulu yang terdaftar pada tahun ajaran 2012/2013. Sampel dipilih dengan menggunakan teknik purposive sampling. Data diperoleh melalui test menulis essai argumentatif. Data di analisa dengan menggunakan metode kuantitatif. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa kemampuan mahasiswa dalam membangun kohesi adalah Low Average (LA) dan kemampuan mahasiswa dalam membangun koheren adalah Low Average (LA) dimana skor rata-rata menunjukkan bahwa beberapa siswa memiliki skor dengan rentang 3-3.5 yang berarti bahwa mereka memiliki pemahaman yang rendah terhadap macam-macam kohesi dan koheren.
GANGGUAN HEMISFER KANAN PADA KOMENTATOR MEDIA SOSIAL FACEBOOK PADA JARINGAN MEDIA DISKUSI RAKYAT TERHADAP PEMERINTAHAN PRESIDEN JOKO WIDODO: Suatu Kajian Neuropragmatik Mhd. Johan
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 2 No 2 (2015): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (564.291 KB)

Abstract

Penelitian ini adalah penelitian neuropragmatik di mana kajian yang menggabungkan interdisiplin ilmu antara neurolinguistik dan pragmatik. Penelitian ini bertujuan mencari Hemisfer yang terganggu pada komentator-komentator di Media Diskusi Rakyat yang terjadi pada jaringan Media Diskusi Rakyat yang diterbitkan di jaringan sosial facebook. Penelitian ini menggunakan metode pengumpulan data “baca dan teknik catat” yang dikemukakan oleh Sudaryanto. Kemudian untuk menganalisa data ini, penulis menggunakan metode kontribusi/agih dan dilanjutkan dengan teknik bagi unsur langsung. Selanjutnya penulis menemukan gangguan hemisfer kanan pada kommentator Media Diskusi Rakyat pada media sosial facebook.
THE VOCABULARY UNDERSTANDING OF READING TEXT IN HOSANNAH BATAM SCHOOL: HOSANNAH BATAM SCHOOL Frangky Silitonga Universitas Putera Batam frangkyka@gmail.com frangky Silitonga
BASIS (Bahasa dan Sastra Inggris) Vol 2 No 2 (2015): JURNAL BASIS UPB
Publisher : Universitas Putera Batam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (406.483 KB)

Abstract

Research carried out Team Lecturer English Language and Martial Arts University Putera Batam in grade 7th Junior HOSSANAH Bengkong Batam towards mastery Vocabulary affect the ability of students to teaching Reading Comprehension, shows that the mastery of English vocabulary is directly proportional to the ability of students to read English language students. Students who have a high vocabulary, higher the ability to read English. The same thing happens on a low student mastery of vocabulary, ability to read English also lower

Page 1 of 21 | Total Record : 209