cover
Contact Name
Yessi Fitriani
Contact Email
yessifitriani931@gmail.com
Phone
+6281278893228
Journal Mail Official
pembahsipps@univpgri-palembang.ac.id
Editorial Address
Street. Jendral A. Yani Lorong Gotong Royong 9/10 Ulu Palembang South Sumatera
Location
Kota palembang,
Sumatera selatan
INDONESIA
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia)
  • Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra In
  • Website
ISSN : 2337456X     EISSN : 26223732     DOI : https://dx.doi.org/10.31851/pembahsi
Core Subject : Education,
Pembahsi: journals learning language and Indonesian literature is a writing of research, study, and application of theory, conceptual ideas, as well as literature articles in the field of science education language and Indonesian literature.
Articles 107 Documents
UPAYA MENINGKATKAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF LEARNING STARTS WITH A QUESTION PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 7 SEKAYU KABUPATEN MUSI BANYUASIN Reni Marlina
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 7, No 1 (2017): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v7i1.1284

Abstract

Abstract: This study was conducted to describe the problem in this research is how efforts to improve reading comprehension through the use of cooperative learning model learnig start with a question on the fourth grade students of SD Negeri 7 Sekayu Musi Banyuasin. Solving the problem in this study is a cooperative learning model learnig start with a question that can lead students to be more active and focused on the subject matter provided through discussions that are conducted under the direction and guidance of teachers so that students are more quickly understand the subject matter and not easily saturated with activity learning. An increase in the students 'learning activities 60.00 in cycle 1 increased by 13.02 thus be 73.02 in cycle 2 and increase again 18.41 into 91.43 in cycle 3 students' reading comprehension ability of the average value of the initial test (pretest), namely 62.86 in the initial test (pretest) to 69.86 on the test cycle 1 with a percentage increase of 11.14%, increased again to 74.86 in cycle 2 with a percentage increase of 19.09, and increased again be 84.29 on the test cycle 3 with a percentage increase of 34.09%. Therefore, based on the results of the implementation of the PTK, the initial test (pretest), the first cycle, and secondly it can be concluded that the use of the learning model learning starts with a questio can improve the quality of learning both student learning activities and reading comprehension in the fourth grade students of SD Negeri 7 Sekayu District Banyuasin.
ANALISIS KESALAHAN PENULISAN KATA PADA KARANGAN DESKRIPSI SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 2 SEKAYU Fitriani Fitriani
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 9, No 2 (2019): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v9i2.4328

Abstract

Masalah dalam penelitian ini adalah “Bagaimanakah kesalahan penulisan kata dalam karangan deskripsi siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Sekayu?”. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan kesalahan penulisan kata pada karangan deskripsi siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Sekayu. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif. Jenis data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah data tertulis yang bersumber dari karangan deskripsi siswa SMP Negeri 2 Sekayu. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik tes, dokumentasi, pengamatan, dan pencatatan. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh kesalahan-kesalahan penulisan karangan deskripsi siswa SMP Negeri 2 Sekayu, yang meliputi kesalahan penulisan kata, penggunaan kata depan, penggunaan singkatan, penggunaan kata ulang, penggunaan tanda hubung dan kesalahan penggunaan penggunaan imbuhan. Kesalahan ini disebabkan karena faktor kurangnya pemahaman siswa tentang penulisan kata-kata yang baik dan benar yang mendasari pokok permasalahan dalam penelitian ini. Dalam hal ini, siswa harus dibekali tatacara menulis karangan menurut kaidah-kaidah dalam ejaan yang disempurnakan.
Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas Melalui Media Biografi Tokoh Siswa Kelas VIII MTs NU Umbul Sari Kabupaten OKU Timur Herni Fitriani; Sugiarti Sugiarti
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 6, No 1 (2016): Jurnal PEMBAHSI (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v0i0.1044

Abstract

The problem in this research is how the use of media biographies can improve the ability to write free verse in class VIII MTs NU Bannerman Sari East OKU District. This study aims to improve the ability to write free verse through the medium of biography. The subjects were students of class VIII MTs NU Bannerman Sari totaling 34 students. This research is a class act carried out in three cycles. Data collection techniques used are tests and observation. The use of biographical media can improve the ability to write free verse class VIII MTs NU Bannerman Sari East OKU District each cycle is the first cycle had an increase of 23.53%, in the second cycle an increase of 26.47% from cycle 1 and cycle 3 had an increase of 29.41% from cycle 2 with an increasing average of 23.81%. Keywords: writing free verse biography media.
ANALISIS NOVEL “ASSALAMUALAIKUM CALON IMAM” KARYA IMA MADINIAH (ASPEK PSIKOLOGIS). Siti Muslimah
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 9, No 1 (2019): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v9i1.4247

Abstract

Psikologi dalam sastra mengandung fenomena-fenomena yang tampak lewat perilaku tokoh-tokohnya. Tujuan psikologi sastra adalah memahami aspek-aspek kejiwaan yang terkandung dalam karya sastra. Dalam penelitian ini hanya menganalisis aspek psikologis  tokoh utama bernama Nafisya dalam novel Assalamualaikum Calon Imam menggukan metode deskripif analitik Cerita novel “Assalamualaikum Calon Imam” karya Ima Madaniah adalah mengenai perjuangan hidup Nafisya. Alur ceritanya merupakan peristwa-peristiwa yang terangkai secara padu dan dipertimbangkan secara matang oleh pengarang. Peristiwa- peristiwa inilah diberi tekanan untuk membentuk karakter tokoh dalam cerita. Tokoh/Penokohan yang terdapat dalam novel terdiri dari tokoh utama yakni Nafisya dan tokoh sampingan. Latar yang tersajikan di dalam novel menggunakan latar waktu, latar tempat, dan latar suasana. Pengarang menggunakan sudut pandang tokoh Nafisya berperan sebagai tokoh utama yang menjadi pelaku cerita.
KETIDAKADILAN GENDER DALAM NOVEL THE CHRONICLE OF KARTINI KARYA WIWID PRASETYO Puspa Indah Utami
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 8, No 2 (2018): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v2i3.996

Abstract

ABSTRAKPenggunaan teori kritik sastra feminis telah banyak digunakan dalam menganalisis karya sastra. Kritik sastra feminis merupakan cabang dari sosiologi sastra berawal dari hasrat para perempuan feminis untuk menganalisis karya para pengarang perempuan di masa silam untuk menunjukkan citra perempuan dalam karya penulis laki-laki yang menampilkan perempuan sebagai makhluk yang ditekan, disalahtafsirkan, dan disepelekan oleh tradisi patriarki yang dominan. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan bentuk ketidakadilan gender The Chronicle of Kartini karya Wiwid Prasetyo. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian kualitatif ini adalah metode deskriptif analitik yang mengungkap keadaan yang sebenarnya dalam novel. Metode ini didasarkan pada data yang akan dianalisis berupa teks karya sastra novel The Chronicle of Kartini karya Wiwid Prasetyo. Hasil dari temuan penelitian dan pembahasan dalam novel The Chronicle of Kartini karya Wiwid Prasetyo, terdapat bentuk ketidakadilan gender yaitu marginalisasi, subordinasi, stereotype, kekerasan, dan beban kerja.Kata kunci: Ketidakadilan gender, kritik sastra feminis
STRATEGI KESANTUNAN BERBAHASA DI PENGADILAN (Penelitian Etnografi Komunikasi) Masnunah Masnunah
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 8, No 2 (2018): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v8i2.2081

Abstract

This study aimed to describe the language politeness strategy in the trial in the Special Class 1A District Court of Palembang which included positive and negative politeness strategies. This research is a qualitative research with ethnographic communication method. Data collection techniques and procedures used are observation, recording and transcripts. Data analysis is done by transcribing the recorded data into written form, then analyzed based on the problem formulation. Based on data analysis, language politeness in the trial is descriptively expressed through positive language politeness strategies including Notice strategy, attend to H, Intensify interest to H, Avoid disagreement, Presuppose / raise / assert, Joke, Assert or presuppose S's knowledge of and concern for H wants, Offer and promise, Include both S and H In the activity, and give (or ask for) reasons. Whereas through the negative language politeness strategy includes Be conventional conventional indirect, Be pessimistic, Minimize the imposition, give deference, Apologize, and State the FTA as a general rule that occurs naturally. The realization of the language politeness strategy that occurs shows that all speech participants in the trial understand their respective status and position so that the speeches delivered at the time of trial can maintain the face of each other's opponents when communication takes place. Keywords— Politeness Language Strategy, Court.
PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMPRODUKSI TEKS EKSPOSISI SECARA LISAN DENGAN POLA KOLABORATIF THINK PAIR SHARE MELALUI MEDIA VIDEO PADA PESERTA DIDIK KELAS X IPA1 SMAN 2 BANYUASIN 1 yusnah yusnah
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 10, No 2 (2020): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v10i2.4890

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan memproduksi teks eksposisi secara lisan dengan pola kolaboratif think pair share melalui media video pada peserta didik kelas X IPA 1 SMAN 2 Banyuasin 1. Penelitian ini untuk mengukur tingkat keberhasilan memproduksi teks eksposisi secara lisan dengan pola kolaboratif think pair share melalui video diadakan tes evaluasi disetiap siklus yang dilakukan. Pada siklus I nilai rata-rata keaktifan siswa 50,%, pada siklus II nilai rata-rata keaktifan siswa mencapai 90%, artinya nilai keaktifan siswa mengalami peningkatan sebesar 40%. Selanjutnya nilai kemampuan perserta didik dalam memproduksi teks eksposisi secara lisan dengan pola kolaboratif think pair share melalui media video. pada siklus I baru mencapai 62,33% setelah diadakan tindakan pada siklus II nilai rata-rata keterampilan memproduksi teks ekspsisi secara lisan dengan pola kolaboratif think pair share melalui media video mencapai 76,83%. Jadi ada peningkatan sebesar 14,50%. Berdasarkan nilai tersebut maka dapat disimpulkan bahwa pola kolaboratif think pair share melalui media vidio mampu meningkatkan keterampilan memproduksi teks eksposisi secara lisan pada peserta didik kelas X IPA1 SMAN2 Banyuasin 1.Kata kunci: Memproduksi Teks Eksposisi, Pola kolaboratif Think pair Share, Media Video.
ANALISIS STILISTIKA NOVEL DAUN YANG JATUH TAK PERNAH MEMBENCI ANGIN KARYA TERE LIYE DAN NOVEL BELENGGU MERAH MUDA KARYA TYAS DAMARIA Melo Kasmarani
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 7, No 2 (2017): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v7i2.1359

Abstract

This research is to determine the novel by using analytical descriptive method. The uniqueness of the language use in the novel “Sehelai Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin” by Tere Liye and the novel  “Belenggu Merah Muda” by Tyas Damaria where the novel is motivated by socio-culture factors  and educational’s writer are express through story description. In the novel of Sehelai Daun yang Jatuh Tak pernah Membenci Angin” that has 41 usage of foreign language where included in phrases, clauses, or quotations. Besides, it has 11 usages of knowledge, whether it is social knowledge, medical science, law, and many others. There also 3 usages of greetings, meanwhile there are 7 language style in the sentences of metaphors, 1 metonymic, 15 similes, 10 idioms, 4 connotations, 6 personification, 54 hyperboles, 70 tautologies, and 1 figurative. In other novel “Belenggu Merah Muda” by Tyas Damaria, there are 37 usages of foreign language that consist of phrases, clauses or quotations. Where it has 15 usages of foreign language whether it is socio-culture, medical science, law, and many others, it also has language style such as 3 sentences in metaphors, 0 metonymic, 14 similes, 26 idioms, 1 connotations, 14 personifications, 10 hyperboles, 24 tautologies, and1 figurative. In this research, the writer concludes that in the Tere Liye’s novel and Tyas Damaria’s  novel are the novel that has the differences of unique and the language style that give statistical effect. Keywords: Stilistika, Novel “Sehelai Daun yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin, Novel Belenggu Merah Muda, Language Style
PEMERTAHANAN BAHASA KAYUAGUNG DIALEK PEMATANG PANGGANG MASYARAKAT DESA MAKARTI MULYA KECAMATAN MESUJI KABUPATEN OGAN KOMERING ILIR Erwin Sawitri
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 10, No 1 (2020): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v10i1.4614

Abstract

Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan tingkat pemertahanan bahasa Kayuagung Dialek Pematang Panggang Masyarakat Desa Makarti Mulya Kecamatan Mesuji Kabupaten Ogan Komering Ilir dan faktor penghambat pemertahanan bahasa Kayuagung Dialek Pematang Panggang. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara, angket dan  rekam. Hasil penelitian menunjukan bahwa dalam tiga ranah bahasa Kayuagung Dialek Pematang Panggang dapat bertahan dan tiga ranah yang lain bahasa Kayuagung Dialek Pematang Panggang tidak mampu bertahan. Kedua, faktor penghambat pemertahanan bahasa Kayuagung dialek Pematang Panggang, yaitu (1) faktor kedwibahasaan, (2) faktor pernikahan antara etnis yang berbeda, (3) faktor pendidkan yang menambah khasanah masyarakat dan (4) faktor mayoritas Jawa menggerus kebudayaan dan adat-istiadat Kayuagung.
KORELASI MINAT MEMBACA DAN PENGUASAAN KOSAKATA TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS NARASI SISWA KELAS VIII SMP DI KECAMATAN SEBERANG ULU PALEMBANG Khairunnisa Khairunnisa; Didi Suhendi
Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia) Vol 7, No 1 (2017): Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia)
Publisher : Universitas PGRI Palembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31851/pembahsi.v7i1.1280

Abstract

Abstract: This study aims to determine whether there is a correlation between (1) reading and narrative writing skills, (2) vocabulary and narrative writing skills, (3) interest in reading and vocabulary together with the ability to write narrative. The sample in this study were 256 students. Sampling using simple random sampling technique. Variables studied that interest in reading, vocabulary and writing skills narration. Questionnaires use traditional data collection techniques and tests. The results show that (1) there is a significant relationship between reading and writing skills of narrative students, (2) a significant relationship between vocabulary and writing skills of narrative, and (3) the existence of a positive relationship between reading and vocabulary with the ability to write narrative. From these results it can be stated that together reading and vocabulary contribute to students' ability to write narrative.

Page 1 of 11 | Total Record : 107