cover
Contact Name
Ayu Fitri Amalia
Contact Email
ayufitriamalia@ustjogja.ac.id
Phone
+6285643191166
Journal Mail Official
jurnalcompton@ustjogja.ac.id
Editorial Address
Prodi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, Jl. Batikan UH.III/1043, Yogyakarta 55167
Location
Kota yogyakarta,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
ISSN : 23560673     EISSN : 25795252     DOI : http://dx.doi.org/10.30738/cjipf.v7i2
Core Subject : Science, Education,
The journal reports significant new findings related to physics and education physics, including: learning media development, learning methods development, learning methods implementation and several application of physics.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika" : 7 Documents clear
Menganalisis Kemampuan Pemecahan Masalah pada Fluida Statis Atika Rohmatul Fitri
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.6257

Abstract

Fisika adalah mata pelajaran yang membahas tentang  peristiwa dan gejala alam, yang melibatkan langkah ilmiah dan dipelajari secara empiris, logis, sistematis, dan  rasional Fluida statis termasuk topik yang sukar, pokok bahasannya berhubungan dengan peristiwa-peristiwa nyata dikehidupan sehari-hari. Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis kemampuan pemecahan masalah pada fluida statis. Penelitiannya adalah penelitian deskriptif kuantitatif yang menggunakan metode survei. Penelitian dilakukan dengan memberikan soal yang terdiri dari 5 soal esai. Penelitian dilakukan kepada 22 responden. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa cenderung menyelesaikan soal  secara matematis saja. Penelitian menunjukkan  masih mengalami kesulitan dalam memahami konsep Hukum Hidrostatis dan Hukum Pascal yang dapat mempengaruhi pemecahan masalah yang dilakukan. Dari analisis data didapatkan  mahasiswa memiliki skor rendah karena tidak memperhatikan indikator-indikator pemecahan masalah.
ELCO (ELECTRICAL CONTROL) SEBAGAI SOLUSI PENINGKAT DAYA LISTRIK RUMAH TANGGA Rio Sebastian; Darto Darto; Deska Natalia; Handoyo Saputro; Puji Hariati Winingsih
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.5752

Abstract

Peran penting Indonesia dalam menghadapi pasar global terus meningkat. Indonesia merupakan konsumen energi terbesar di Asia Tenggara yaitu 36 %. Pertumbuhan ekonomi yang semakin pesat mendorong peningkatan kebutuhan akan listrik. Antara tahun 2000 2015 kebutuhan listrik di Indonesia meningkat 150 %. Oleh karena itu, perlu adanya inovasi alat penghemat listrik yang dapat meningkatan efisiensi energi listrik rumah. Metode yang digunakan adalah eksperimen. Pengambilan data dengan melibatkan peralatan listrik rumah. Teknik analisis data yang digunakan menggunakan statistik deskriptif. Diperoleh hasil sebuah alat ELCO dengan memanfaatkan rangkaian RLC. Berdasarkan hasil validasi ahli 32,1 % menyatakan sangat baik, 64,3 % menyatakan baik, dan 3,6 % menyatakan cukup. Alat ini mampu menghasilkan daya output 2-3 kali lebih besar dari daya input.Kata kunci: Daya listrik, rangkaian RLC, electrical Control
Studi Literatur Pada Model Pembelajaran ICARE Terhadap Keterampilam Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Materi Momentum&Impuls Ari Ranadhana
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.6390

Abstract

One effort to improve the quality of the learning process by applying a learning model. Critical thinking can be interpreted as an effort to examine the truth of an information using the availability of evidence, logic, and awareness of bias. Lack of concept knowledge in students on the momentum material that is associated with daily life. There has been an increase in students by applying the ICARE learning model. Creative thinking is expected that students will be able to relate everyday life to the impulse momentum material with the problem to be solved
Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Pada Materi Hukum Newton Ike Hilma Wahyuni
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.6196

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif-kuantitatif. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa fisika semester 1 dengan menggunakan teknik random sampling sebanyak 26 mahasiswa. Instrumen penelitian berupa 5 soal uraian. Penelitian dilakukan dengan cara membagikan 5 soal uraian materi hukum Newton. Data yang didapatkan dari penelitian di analisis dengan cara mencari persentase setiap indikator beserta rata-ratanya dan rata-rata setiap soal kemampuan pemecahan masalah. Berdasarkan data yang telah dianalisis, didapatkan rata-rata persentase setiap indikator pada soal kemampuan pemecahan masalah yaitu 83,08% untuk indikator 1, 66,35% untuk indikator 2, 76,92% untuk indikator 3, dan indikator 4 sebesar 28,46%. Didapatkan juga rata-rata nilai untuk setiap soal pemecahan masalah yaitu soal 1 sebesar 8,85, soal 2 sebesar 15,61, soal 3 sebesar 15,08, soal 4 sebesar 11,46, dan soal 5 sebesar 13,08. Mahasiswa menemui banyak kesulitan ketika mengerjakan soal nomor 1 untuk menentukan gaya gesek kinetik dan gaya dorong yang dialami balok. Selain itu juga hasil analisis menunjukkan bahwa indikator terendah adalah indikator keempat yaitu memeriksa kembali.Kata Kunci: kemampuan pemecahan masalah, hukum Newton, memahami permasalahan
ARGUMENTATION OF SENIOR HIGH SCHOOL STUDENTS ON PHYSICS INSTRUCTION BASED INQUIRY Berliana Oni Imaniar; Supeno Supeno; Albertus Djoko Lesmono
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.6625

Abstract

Argumentation as the one of important skills must be included in the science learning. With argumentation skills, students can show their opinion include evidence and justification logically. Argumentation is important for students, but it seldom integrate in physic learning  based inquiry. Participation of students who decrease in the learning can influence to argumentation’s ability of students. Physic learning  based inquiry which include argumentation section can grow up the action students to give argumentation. Component of argumentation’s ability are evidence and justification for argument, counter argument, and rebuttal. This research is conduct for three meetings on the fluid static’s chapter in  Senior High School of one Gambiran. Students’ argumentation skills measure from argumentation section and students’ worksheets has consisted component’s of argumentation. Purpose of this research is describe of students’ argumentation skills on physics instruction based inquiry. Result of this research is shown that students’ argumentation skills increase on last meeting of physics instruction. Participation of students give argumentation influenced by topic of the problems. Keywords: argumentation, participation, inquiry, physic, learning 
Analisis Ketrampilan Proses Sains Fokus Studi Pembiasan Cahaya Melalui Aplikasi Online quizizz Handinda Putri Agustina
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.6242

Abstract

Menganalisis ketrampilan proses sains fokus studi Pembiasan Cahaya melalui aplikasi online quizizz pada mahasiswa di Universitas Negeri Malang
Developing Physics Comprehensive Contextual Teaching Material (PhyCCTM) to Improve the Problem Solving Skill Muhammad Zaini
COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Vol 7 No 1 (2020): COMPTON: Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika
Publisher : Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30738/cjipf.v7i1.7758

Abstract

Abstract Development of teaching materials in learning physics is something that is needed and implanted continuously. Thus, the development of teaching materials has an important role in learning physics to complete the nature of physics it self. Physics learning is mostly only taught based on the theories in the book, so it is difficult for students to imagine the physical phenomena that occur. One effect is the low ability of students in problem solving. This study aims to produce PhyCCTM teaching materials that can improve problem solving skills and find out the improvement of students’ problem solving abilities using PhyCCTM teaching materials. This research is a research and development. The development procedure refers to the development adapted from the 4D model which consists of four stage namely defining, designing, developing, and distributing. Content validation was carried out by four lecturers and seven physics teachers. The Trials was conducted at school by applying the quasi-experimental method and using the control group pretest and posttest design. The trial was conducted by taking two classes as the experimental and control class. Improvement and differences in the result of students’ problem solving abilities in the experimental and control groups were done by t-test.The research results obtained are PhyCCTM teaching materials to improve problem-solving abilities suitable for use with the category of “Good” and PhyCCTM able to improve students’ ability to solve problems with sig. (2-tailed) of  0,000. The conclusion obtained from this study is that PhyCCTM teaching materials developed are feasible to use and can improve students’ ability to solve problems.Keywords: PhyCCTM, Problem Solving Skill

Page 1 of 1 | Total Record : 7