cover
Contact Name
Dr. Rustono Farady Marta, S.Sos., M.Med.Kom
Contact Email
rustonofarady@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
phandayani@bundamulia.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota tangerang,
Banten
INDONESIA
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi
ISSN : 25020935     EISSN : 26156423     DOI : -
Jurnal Magister Ilmu Komunikasi is an academic journal published twice annually (June-December) by Department of Communication in Master Degree of Universitas Bunda Mulia. This journal publishes original researches in multi concepts, theories, perspectives, paradigms and methodologies on postmodernism in communications studies perspective. Focus of Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi is posmodernism in communication studies perspective and the scope of journal (but not limited to) are: (1) Corporate Communication; (2) Marketing & Tourism Communication; (3) Media Studies; (4) Cultural Studies; (5) Feminism Studies; and (6) Philosophy of Communication.
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019" : 8 Documents clear
PSEUDONYM AND PERSONA MANAGEMENT IN PSYCHOANALISYS APPROACH AMONG J-POP FANS IN SOCIAL MEDIA Pinckey Triputra; Rewindinar Rewindinar
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2066

Abstract

ABSTRACT The development of communication technology makes a new form of persona management strategies. Facebook is one of social media, which can make the borders of public persona and private persona to be blurred and invisible. This research aims to explore the persona management in pseudonym practice through psychoanalysis approach by Japanese popular culture’s fans on Facebook by separating their personas in RL (Real Life) account and fannish account. This research is a qualitative research and using constructivism paradigm. Data collection was obtained by unstructured interviews submitted to two Facebook users. The data is then processed and analyzed interpretively. Study found that the main motive of fans using pseudonimity in social media is to avoid the stereotype threats from their real-life society. Virtual ethnography methods are also used which depart from virtual participatory observation methods for pseudonym accounts and participant RL accounts Study also found that there’s a new form of persona management strategies by using social media’s technology features such as blocking, unfriend-ing, and using privacy setting feature, and the other strategies. So, their persona is public yet private towards some audience. Keywords; fandom, persona, pseudonym, fans, popular culture. ABSTRAK Perkembangan teknologi komunikasi menciptakan bentuk baru dari strategi manajemen persona. Facebook adalah salah satu media sosial yang dapat membuat batasan sehingga persona publik dan privat menjadi kabur dan tidak terlihat. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi manajemen persona dalam praktik pseudonim melalui pendekatan psikoanalisis yang dilakukan para fans budaya populer Jepang yang melakukan pemisahan persona mereka di akun RL (Real Life) dan akun fans. Penelitian kualitatif ini menggunakan paradigma konstruksivisme. Pengumpulan data diperoleh dengan wawancara tidak terstruktur yang diajukan kepada dua orang pengguna Facebook. Data kemudian diolah dan dianalisis secara interpretif. Metode virtual ethnography juga digunakan yang berangkat dari metode observasi partisipatif secara virtual untuk akun pseudonim dan akun RL partisipan. Temuan studi menunjukan terdapat motif utama dari fans yang menggunakan pseudonim dalam media sosial yaitu untuk menghindari ancaman stereotype dari kehidupan sosial yang nyata. Studi juga menemukan adanya bentuk baru dari strategi manajemen persona dengan menggunakan fitur teknologi sosial media seperti blocking, unfriend-ing, privacy setting dan lainnya. Dengan demikian persona mereka bersifat publik karena disebarluaskan melalui media sosial namun tetap bersifat pribadi dalam hubungannya dengan pengguna media sosial lainnya. Kata kunci; fandom, persona, pseudonim, fans, budaya populer
GENDER PERFORMANCE DISCOURSE ON TINDER PROFILE PICTURES IN LONDON, UK – A SOCIAL SEMIOTICS STUDY Dery Rovino; Michael Jibrael Rorong; Jai Kishon Goswami
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2065

Abstract

ABSTRACT Cyclical and bidirectional relationship(s) between technology and today’s romantic gratifications have reformed how people seek romance. On another end, gender performances largely underpin humans’ romantic gratification. This is where Tinder, as a dating application, affords unique opportunities for those seeking romances through portraying gender performances. A number of studies concluded that, in romance-seeking ventures, male’s masculinity and female’s femininity generally remained conformist to their respective biological attributes. Therefore, this study aimed to evaluate nuances of gender performances portrayed in dating apps such as Tinder. Since Tinder profile picture, as a form of visual text, is a source rife with gender performance cues, this study focused on the visual component – profile pictures. Profile Picture Protocol (PPP), derived from notable social semiotics frameworks, was established. This study revealed that, albeit a major affinity towards more saturated bright colors in the observed data, color choices in profile pictures were not conclusive to determine gender performatives, mainly due to possible duality in meanings when other elements (body gestures and clothing choices) were taken into consideration. Formal clothing choices were only found in the male group, which was conformist to the previous studies. Foregrounding bodily features was evident in both male and female group’s profile pictures, which indicated that the male group also exuded an element of femininity, which leaned towards contestating the previous findings. Actors’ angles that were frontal as well as eye-level, indicated a need for social closeness and friendliness emulation, were fashionable in both gender groups, which was initially prevalent in the female group. Limitations were put forth. Keywords; profile picture; visual text, social semiotics, gender performance, Tinder ABSTRAK Hubungan siklus dan dua arah antara teknologi dan gratifikasi romantisme dewasa ini telah mengubah cara orang mencari hubungan romansa. Di sisi lain, ekspresi gender umumnya mendukung gratifikasi romantis manusia. Di sinilah Tinder, sebagai aplikasi kencan, memberikan peluang unik bagi mereka yang mencari romansa melalui ekspresi gender. Sejumlah penelitian menyimpulkan bahwa, dalam usaha pencarian romansa, maskulinitas pria dan femininitas wanita umumnya tetap mengikuti atribut biologis masing-masing. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi ekspresi gender yang digambarkan dalam aplikasi kencan seperti Tinder. Karena gambar profil Tinder, sebagai bentuk teks visual, adalah sumber penuh dengan isyarat ekspresi gender, penelitian ini berfokus pada komponen visual - gambar profil. Profile Picture Protocol (PPP), berasal dari kerangka kerja semiotika sosial terkemuka, dikonstruksikan. Studi ini mengungkap bahwa, meskipun memiliki ketertarikan umum terhadap warna-warna cerah yang lebih jenuh pada data yang diamati, pilihan warna dalam gambar profil tidak konklusif untuk menentukan ekspkresi gender, terutama karena kemungkinan dualitas dalam makna ketika elemen lain (gerakan tubuh dan pilihan pakaian) disertakan dalam pertimbangan. Pilihan pakaian formal hanya ditemukan pada kelompok pria, yang sesuai dengan penelitian sebelumnya. Gambaran tubuh terdepan terlihat dalam gambar profil kelompok laki-laki dan perempuan, yang menunjukkan bahwa kelompok laki-laki juga memancarkan unsur feminitas, yang condong ke arah mengontestasi temuan sebelumnya. Sudut para aktor yang frontal maupun setinggi mata, mengindikasikan keinginan atas kedekatan sosial dan emulasi keramahan, yang umum di kedua kelompok gender, yang awalnya lazim di kelompok perempuan. Keterbatasan penelitian disampaikan. Kata Kunci; teks visual, Semiotika Sosial, performa gender, aplikasi berkencan.
PERANCANGAN STRATEGI DIGITAL MARKETING COMMUNICATION BAGI INDUSTRI PERHOTELAN DALAM MENJAWAB TANTANGAN ERA POSMODERN Monika Teguh; Selvy Tri Ciawati
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2067

Abstract

ABSTRACT The development of consumer culture in the era of technology has a direct impact on business competition in the hospitality sector. To be in a superior position in winning the competition, it requires the implementation of strategic planning. With the significant growth of internet users, the hotel industry must make good use of the situation, namely promoting digital marketing communication strategies. The purpose of this research is to design a digital marketing communication strategy for the Golden Tulip Legacy Hotel in Surabaya to overcome the postmodern era challenges. The research method is descriptive qualitative. The study is focused on the website and Instagram design, because it is the main access to information distribution of the Golden Tulip Legacy Surabaya. The informants in this study are selected speakers based on criteria that fit the purpose of the study. The method of data collection is done by observation, interviews, and documentation. The results of this study are the design of innovative digital marketing communication strategies that can be made with a management calendar, content formulation system, updated website features, optimized Instagram, and following the latest trends. Keywords; marketing strategy, digital marketing communication, website, Instagram ABSTRAK Perkembangan budaya konsumen di era teknologi berdampak langsung pada persaingan bisnis di dalam bidang perhotelan. Untuk berada di posisi yang unggul dalam memenangkan persaingan, diperlukan adanya implementasi dari perencanaan yang strategis. Dengan pertumbuhan pengguna internet yang signifikan, industri hotel harus memanfaatkan keadaan dengan baik, yakni melakukan promosi dengan strategi digital marketing communication. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk merancang strategi digital marketing communication bagi Hotel Golden Tulip Legacy Surabaya agar dapat menjawab tantangan pada era postmodern. Jenis penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif yang berfokus pada website dan Instagram karena merupakan akses penyaluran informasi utama Golden Tulip Legacy Surabaya. Informan dalam penelitian ini adalah narasumber yang terpilih berdasarkan kriteria yang sesuai dengan tujuan penelitian. Metode pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini adalah perancangan strategi digital marketing communication yang inovatif dapat dibuat dengan kalender pengelolaan, sistem perumusan konten, pembaharuan fitur website, pengoptimalan Instagram, dan mengikuti tren terkini. Kata kunci; strategi pemasaran, komunikasi pemasaran digital, website, Instagram
PEUBAH KEPERCAYAAN MEREK MELAMPAUI KAUSALITAS PERSUASI PEMASAR PADA KEPUTUSAN BERKULIAH Charles Parnauli Saragi; Ruth Florescia Simanjuntak; Deddy Muharman
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2068

Abstract

ABSTRACT STIE KESATUAN campus in the academic year 2017/2018 has the highest number of students compared to previous school years. This study aims to determine the causality between brand trust and marketer persuasion on the decision of students choosing to study at STIE KESATUAN. The paradigm used is positivistic with a quantitative approach, a survey method involving a sample of 60 respondents STIE KESATUAN student class of 2017/2018. The sampling technique is stratified sample. The theory used is Stimulus-Organism-Response. The results show that there is a stronger relationship between STIE KESATUAN brand trust and the decision of new college students in the 2017/2018 school year than the causality of Staff Marketing persuasion as marketers towards choosing to study at STIE KESATUAN. This means that the brand trust variable goes beyond the marketer persuasion causality in college decisions at STIE KESATUAN.. Keywords; MarketersPersuasion, Brand Trust, Decision to Study. ABSTRAK Kampus STIE KESATUAN pada tahun ajaran 2017/2018 memiliki jumlah mahasiswa terbanyak dibandingkan dengan tahun-tahun ajaran sebelumnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kausalitas antara kepercayaan merek dan persuasi pemasar terhadap keputusan mahasiswa memilih kuliah di STIE KESATUAN. Paradigma yang digunakan adalah positivistik dengan pendekatan kuantitatif, metode survei yang melibatkan Sampel 60 responden mahasiswa STIE KESATUAN angkatan 2017/2018. Teknik sampling dalam penelitian ini adalah sampel Berstrata. Teori yang digunakan adalah Stimulus-Organisme-Respon. Hasil menunjukkan adanya hubungan yang lebih kuat antara kepercayaan merek STIE KESATUAN dengan keputusan mahasiswa baru berkuliah di tahun ajaran 2017/2018 dibandingkan kausalitas hubungan persuasi Staff Marketing selaku pemasar terhadap memilih kuliah di STIE KESATUAN. Artinya peubah kepercayaan merek melampaui kausalitas persuasi pemasar pada keputusan berkuliah di STIE KESATUAN. Kata kunci: Persuasi pemasar, Kepercayaan merek, Keputusan berkuliah.
TRANSFORMASI KARAKTERISTIK KOMUNIKASI DI ERA KONVERGENSI MEDIA Gushevinalti Gushevinalti; Panji Suminar; Heri Sunaryanto
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2069

Abstract

ABSTRACT The development of communication technology has caused a shift or change in the concept of communication in particular the characteristics of mass communication. This study aims to find changes about the characteristics of mass communication in the current era of media convergence. In addition, to describe new forms of media that can be categorized into mass communication. The research method uses a qualitative approach to data collection techniques through document studies and literature review and interviews in mass communication courses. The informants of this study were lecturers of mass communication courses at the Bachelor of Communication Studies and Journalism FISIP S1 University of Bengkulu, as well as two groups of students who explained the characteristics of mass communication. The results showed that the development of communication technology at this time had contributed thoughts in the discussion about the transformation of the characteristics of mass media communication from conventional to digital. New forms of media that can be categorized based on these characteristics are online media, such as print media that have been changed by online systems, digital television and radio streaming. The characteristics of the mass media in some literatures have changed in one direction or have been interactive. Keywords; transformation, mass communication, convergence, new media, characteristics ABSTRAK Perkembangan teknologi komunikasi telah menyebabkan pergeseran atau perubahan dalam konsep komunikasi khususnya karakteristik komunikasi massa. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan perubahan tentang karakteristik komunikasi massa di era konvergensi media sekarang ini. Selain itu, untuk mendeskripsikan bentuk media baru yang dapat dikategori kedalam komunikasi massa. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui studi dokumen dan kajian literatur dan wawancara pada matakuliah komunikasi massa. Informan penelitian ini adalah dosen pengasuh matakuliah komunikasi massa di prodi S1 Ilmu Komunikasi dan S1 Jurnalistik FISIP Universitas Bengkulu, serta dua kelompok mahasiswa yang memaparkan tentang karakteristik komunikasi massa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perkembangan teknologi komunikasi saat ini telah memberikan kontribusi pemikiran pada pembahasan mengenai transformasi karakteristik komunikasi media massa dari yang konvensional menuju digital. Bentuk media baru yang dapat dikategorikan berdasarkan karakteristik tersebut yaitu media online, seperti media cetak yang dirubah dengan sistem online, televisi digital dan radio streaming. Karakteristik media massa dalam beberapa literature menjadi berubah kakteristiknya tidak satu arah lagi atau sudah interaktif. Kata kunci; transformasi, komunikasi massa, konvergensi, media baru, karakteristik
PEMAKNAAN SIMBOL REOG PONOROGO DALAM TRADISI JAWA: SEBUAH KAJIAN KRITIS Dhika Yuan Yurisma; Muhammad Bahruddin
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2070

Abstract

ABSTRACT This research attempts to dismantle the meaning in the Ponogogo Reog symbol by using Javanese tradition studies, both in asthabrata teachings and Javanese cosmogony: keblat papat kelimo pancer. This research is important because not many people understand the meaning contained in the Reog symbols. On the other hand, the Reog symbols are now being reduced by the interests of commercialism so as to eliminate the valuable values in them. This can be seen in the use of Reog symbols which are used as a citybranding media in the city of Ponorogo and performances that come out of the standards Reog tradition. Reog's art has turned into a commodity that is traded to the market. This study uses qualitative methods using a critical paradigm. A paradigm that assesses social reality is not a neutral reality, but is deliberately shaped by and for political, economic, and social interests that are dominated by dominant groups in society by collecting data through observation and in-depth interviews with experts in the field of Javanese culture, specifically about Reog to obtain the meaning of the Reog Ponorogo symbol from Javanese tradition. The results of this study describe the meaning in the Reog symbol and see the development of traditional Javanese art is reduced by market interests. The symbols in Reog Ponorogo have meanings related to lust that exists in humans. Symbolization in Reog's art forms valuable meanings and values in society. in general, Reog Ponorogo is a show that can provide guidance in living life for those who see it or understand it deeply. Reog is no longer an art and culture that requires special rituals in every performance but is commodified into a commercial merchandise. At this stage, Reog's products are adjusted to market demands with market standards as well. Products related to Reog are then mass-produced and even made replicas that resemble Reog. Keywords: Reog, Ponorogo, Symbols, Meanings, Cultural Values, Commodities ABSTRAK Penelitian ini berusaha membongkar makna dalam simbol Reog Ponorogo dengan menggunakan kajian tradisi Jawa, baik dalam ajaran asthabrata maupun kosmogoni Jawa: keblat papat kelimo pancer.Penelitian in penting karena tidak banyak masyarakat memahami makna yang terkandung dalam simbol-simbol Reog. Di sisi lain, simbol-simbol Reog saat ini mulai direduksi oleh kepentingan komersialisme sehingga menghilangkan nilainilai adiluhung di dalamnya.Hal ini tampak dalam penggunaan simbol-simbol Reog yang digunakan sebagai media citybranding kota Ponorogo maupun pertunjukan-pertunjukan yang keluar dari pakem-pakem tradisi Reog. Seni Reog berubah menjadi sebuah komoditas yang diperdagangkan ke pasar. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan menggunakan paradigma kritis. Sebuah paradigma yang menilai realitas sosial bukan sebagai sebuah realitas yang netral, melainkan sengaja dibentuk oleh dan untuk kepentingan politik, ekonomi, dan sosial yang dikuasai oleh kelompok-kelompok yang dominan dalam masyarakat dengan pengumpulan data melalui observasi dan wawancara mendalam kepada ahli bidang kebudayaan Jawa, khususnya tentang Reog untuk memperoleh makna-makna simbol Reog Ponorogo dari tradisi Jawa. Hasil dari penelitian ini mendiskripsikan makna dalam simbol Reog sekaligus melihat perkembangan seni tradisional Jawa ini tereduksi oleh kepentingan pasar. Simbol-simbol dalam Reog Ponorogo memiliki makna terkait dengan nafsu yang ada dalam diri manusia. Simbolisasi dalam kesenian Reog membentuk makna-makna dan nilai-nilai adiluhung di masyarakat. secara umum, Reog Ponorogo merupakan sebuah pertunjukan yang bisa memberikan tuntunan dalam menjalani kehidupan bagi yang melihatnya atau mengerti secara mendalam. Reog bukan lagi sebuah seni budaya yang memerlukan ritual khusus dalam setiap pertunjukan melainkan dikomodifikasi menjadi sebuah barang dagangan yang dikomersialkan. Pada tahapan ini, produk Reog disesuaikan dengan permintaan pasar dengan standar-standar pasar pula. Produk-produk yang berkaitan dengan Reog kemudian diproduksi secara massal bahkan dibuat replika-replika yang menyerupai Reog. Kata Kunci: Reog, Ponorogo, Simbol, Makna, Nilai Budaya, Komoditas
MENYINGKAP PERSPEKTIF TUNGGAL DALAM KOMUNIKASI BENCANA ERUPSI GUNUNG SINABUNG MELALUI DETIK.COM Puji Lestari; Harnum Ayu Rinasti
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.1980

Abstract

This study aims to analyze the tendency of online media coverage detik.com August-September 2017 period about the eruption of Mount Sinabung disaster communication. Social responsibility theory and disaster journalism are used as reference analysis. This research uses a quantitative content analysis method with documentation of data collection techniques and literature study. The validity test of the data used in this study is the reliability test. The results of this study found that news about the eruption of Mount Sinabung on Detik.com tended to be informative based on the type of news was dominated by straight news, the news length was 6-10 paragraphs, there was the use of the word "Sinabung", photos, nature and types of news presented informative and actual , as well as the type of coverage that is dominated by the type of one side (a single source). The substance of this research provides policy input to the editor of the online news site Detik.com that reporting about disasters, especially Mt. Sinabung, should be supplemented with other types of news that are more complete, avoiding a single source so that the contents of the news are more complete and balanced.
NAGEKEO WOMEN'S CULTURAL STRUGGLE AS A FLORES SUB-CULTURE AGAINST THE FLOW OF CIVILIZATION'S PROGRESS Daniel Susilo; Teguh Dwi Putranto; Maria Theresia Lestari Mola Neu; Charles Julian Santos Navarro
Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi Vol 6, No 01 (2020): Accredited by Kemenristekdikti RI SK No. 36/E/KPT/2019
Publisher : Universitas Bunda Mulia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30813/bricolage.v6i01.2064

Abstract

ABSTRACT HobaPojo is a traditional cloth from the Nagekeo district that is commonly used by Nagekeo women. However, the development of fashion with other motive trends made hobapojo less prestige and began to be abandoned. This qualitative study uses case studies, in-depth interviews with triangulation methods to achieve research credibility. Data was found that the hobapojo cloth was traditionally intended for Nagekeo women. The meaning contained in the cloth covers the entire life cycle to the death of Nagekeo woman. Hobapojo must be used in a variety of traditional events, like clothing, blankets, dance costumes, surrender at the wedding, and cut teeth until the luggage when he died. Hobapojo is also a handicraft product for Nagekeo women to support their lives and to drive the family economy. There are rules in the use of fabrics, and each motif represents the characteristics and thinking skills of the weavers as a form of existence and effort to preserve culture. Keywords; Culture; HobaPojo; Cultural Communication. ABSTRAK HobaPojo adalah kain tradisional dari distrik Nagekeo yang biasa digunakan oleh wanita Nagekeo. Namun, perkembangan mode dengan tren motif lainnya membuat hobapojo kurang gengsi dan mulai ditinggalkan. Penelitian kualitatif ini menggunakan studi kasus, wawancara mendalam dengan metode triangulasi untuk mencapai kredibilitas penelitian. Data ditemukan bahwa kain hobapojo secara tradisional ditujukan untuk wanita Nagekeo. Makna yang terkandung dalam kain mencakup seluruh siklus hidup sampai kematian wanita Nagekeo. Hobapojo harus digunakan dalam berbagai acara tradisional, seperti pakaian, selimut, kostum tari, pasrah di pesta pernikahan, potong gigi sampai koper ketika ia meninggal. Hobapojo juga merupakan produk kerajinan tangan untuk wanita Nagekeo untuk mendukung kehidupan mereka dan untuk mendorong ekonomi keluarga. Ada aturan dalam penggunaan kain, dan masing-masing motif mewakili karakteristik dan keterampilan berpikir para penenun sebagai bentuk keberadaan dan upaya untuk melestarikan budaya. Kata kunci; Budaya; HobaPojo; Komunikasi Budaya.

Page 1 of 1 | Total Record : 8