cover
Contact Name
Pristiyono
Contact Email
paktio16@gmail.com
Phone
+6208116226448
Journal Mail Official
-
Editorial Address
Kampus Fakultas Ekonomi dan Bisnis (FEB) Universitas Labuhanbatu Jln. S.M Raja No. 126 A Km 3.5 Aek Tapa, Rantauprapat, Kabupaten Labuhanbatu, Sumatera Utara, Indonesia Kode Pos : 21421
Location
Kab. labuhanbatu,
Sumatera utara
INDONESIA
Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen)
ISSN : 24776092     EISSN : 26203391     DOI : -
Core Subject : Economy,
Jurnal Ilmiah ECOBISMA adalah Jurnal Ilmiah Bisnis dan Manajemen dari Fakultas Ekonomi dan Bisnis (FEB) Universitas Labuhanbatu melalui Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, dimaksudkan sebagai media pertukaran informasi dan karya ilmiah antara staf pengajar, alumni, mahasiswa dan masyarakat pada umumnya yang terbit 2 (dua) kali dalam setahun. Redaksi menerima naskah yang belum pernah diterbitkan oleh media lain dan berhak menyingkat dan mengubah tanpa mengurangi maksud dan isi. Pendapat yang dinyatakan dalam jurnal ini merupakan pendapat pribadi tidak mencerminkan pendapat penerbit dan dewan redaksi.
Articles 11 Documents
Search results for , issue "Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA" : 11 Documents clear
HUBUNGAN STRATEGI BISNIS FASTFOOD MELALUI DIRECT MARKETING STUDI KASUS CALIFORNIA FRIED CHICKEN SUZUYA MALL RANTAUPRAPAT Ummi Nurzannah Dalimunthe; Ade Parlaungan Nasution; Junita Lubis
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4117

Abstract

The application of direct marketing can generally increase sales of products and services to consumers because these activities will directly obtain a response or feedback from consumers. The purpose of this study is partially independent variables Product Quality (X1), Product Attributes (X2), Service (X3) and Differentiation (X4) affect the dependent variable Direct Marketing (Y). The research design relevant to this research emphasizes descriptive research collaboration with a quantitative approach. The population and sample are customers who visit California Fried Chicken (CFC) Suzuya Mall Rantauprapat in the January-February 2023 period. The method of determining the population and sample generally uses Maximum Likehood Estimation (MLE), the number of samples in the survey ranges from 100-200 samples estimated based on the number of variable indicators as a whole 5 x 20 (indicators), so the sample set is 250 samples. The sampling technique uses purposive sampling (ie whoever the respondent is who kebutulan meets with the researcher at the California Fried Chicken (CFC) Suzuya Mall Rantauprapat). The scale technique used by the author chooses a Likert scale. As for data analysis techniques in solving problems with the Smart PLS v.4.0 application to predict the model tested in the study. From the results of the study it can be concluded that the variables of product quality (X1) and service (X3) have no significant effect on direct marketing and product attributes (X2) and differentiation (X4) have a significant effect on direct marketing. In addition, the findings of the research direct marketing variable has a good role as the dependent variable
LOYALITAS PELANGGAN E-COMMERCE SHOPEE DI KOTA PONTIANAK Wendy Suhendry
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4369

Abstract

AbstrakPandemi Covid-19 yang melanda Indonesia membuat masyarakat melakukan berbagai aktivitasnya secara online. Hal ini membuat e-commerce menjadi pilihan yang banyak digunakan masyarakat saat berbelanja. Peningkatan transaksi e-commerce mendorong perusahaan e-commerce berlomba-lomba untuk menjadi pilihan pertama masyarakat dalam bertransaksi, satu di antaranya adalah Shopee. Namun di saat transaksi e-commerce masyarakat Indonesia meningkat di tahun 2021, peringkat shopee turun ke peringkat kedua berdasaran survei yang dilaksanakan oleh iPrice. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi loyalitas pelanggan. Satu di antaranya adalah kualitan pelayanan elektronik. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah variabel kualitas pelayanan elektronik memiliki pengaruh yang signifikan terhadap loyalitas pelanggan melalui kepuasan pelanggan sebagai variabel interverning, dan untuk mengetahui pengaruh kepuasan pelanggan sebagai variabel intervening terhadap loyalitas pelanggan. Penelitian ini termasuk jenis penelitian asosiatif kausal yang dilaksanakan di Kota Pontianak. Variabel penelitian ini terdiri atas variabel bebas yaitu kualitas pelayanan elektronik, variabel terikat yaitu loyalitas pelanggan, dan variabel interverning yaitu kepuasan pelanggan e-commerce Shopee. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan Partial Least Square. Penelitian ini menunjukkan bahwa variabel kepuasan pelanggan berpengaruh signifikan terhadap loyalitas pelanggan secara parsial dan variabel kualitas pelayanan elektronik berpengaruh terhadap loyalitas pelanggan secara tidak langsung melalui kepuasan pelanggan pada e-commerce Shopee.Kata kunci: Kualitas Pelayanan Elektronik; Kepuasan Pelanggan; Loyalitas Pelanggan; e-commerce Shopee. AbstractCovid-19 pandemic in Indonesia has forced people to carry out various activities online. This makes many people use e-commerce when shopping. The increase in e-commerce transactions has encouraged e-commerce companies to compete to become the first choice in transactions, include Shopee. However, when e-commerce transactions increased in 2021, Shopee's ranking dropped to second place based on a survey conducted by iPrice. There are several factors that affect customer loyalty. One of them is electronic service quality. The purpose of this study was to determine whether the electronic service quality variable has a significant influence on customer loyalty through customer satisfaction as an intervening variable, and customer satisfaction on customer loyalty. This research is a type of causal associative research conducted in Pontianak. Variables of this study consist of independent variable, namely electronic service quality, dependent variable, namely customer loyalty, and intervening variable, namely Shopee e-commerce customer satisfaction. Data analysis technique in this study uses Partial Least Square. This study shows that the variable customer satisfaction has a significant effect on customer loyalty partially and the electronic service quality variable has an effect on customer loyalty indirectly through customer satisfaction on Shopee e-commerce.Keywords: Electronic Service Quality; Customer Satisfaction; Customer Loyalty; e-commerce Shopee.
INDEKS KEPUASAN MASYARAKAT TERHADAP LPPM UNIVERSITAS PEKALONGAN Mahirun Mahirun; Rahajeng Win Martani; Suryani Suryani
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4066

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui indeks kepuasan masyarakat (IKM) terhadap pelayanan yang diberikan oleh LPPM Unikal dalam kegiatan penyaringan perangkat desa di Kabupaten Pekalongan selama kurun waktu tahun 2018 sampai tahun 2022. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh desa di Kabupaten Pekalongan yang bekerjasama dengan LPPM Unikal dalam proses penyaringan perangkat desa, pengambilan sampel menggunakan tabel Krejcie dan Morgan dengan signifikansi level 0,05. Hasil penelitian terhadap 98 sampel menemukan bahwa  Indek Kepuasan Masyarakat untuk unit pelayanan penyaringan perangkaat desa mencapai nilai 83,66 (76,61 < 83,66 < 88,30), yang dapat dikatakan bahwa kinerja unit pelayanan LPPM Unikal masuk kategori BAIK.Skor kepuasan tertinggi terdapat pada poin persyaratan, sistem, mekanisme, dan prosedur, produk spesifikasi jenis pelayanan, perilaku pelaksana, dan sarana dan prasarana. Hal tersebut tidak terlepas dari peran Unikal dalam menyediakan sarana prasarana dan sumber daya manusia yang kompeten dalam melaksanakan ujian seleksi. Sedangkan skor terendah berada pada komponen biaya/tarif dan penanganan pengaduan, saran, dan masukan penanganan pengaduan, namun skor rendah tersebut masih berada pada kategori baik
PENGENDALIAN KUALITAS PROSES PRODUKSI KONVEKSI RUMAHAN DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PRODUK (STUDI KASUS VIVANA KONVEKSI) Vina Rahmanda; Tri Inda Fadhila Rahma; Muhammad Lathief Ilhamy
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4436

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penyebab kecacatan produk, solusi dalam mengatasi kendala–kendala pengendalian kualitas produk konveksi. Subjek penelitian ini adalah Perusahaan konveksi dan objek penelitian ini adalah kualitas hasil produk bra pakaian dalam wanita. Data dikumpulkan dengan metode wawancara dan observasi selama 27 hari kerja, kemudian dianalisis dengan alat bantu Statistical Process Control (SPC). Hasil penelitian menunjukan bahwa kerusakan produk selama 27 hari kerja  sebesar 112 lusin dari total produksi 2811 lusin. berdasarkan diagram P-chart  bahwa data masih berada dalam batas kendali. Berdasarkan diagram  pareto (pareto chart) yang dibuat dapat disimpulkan tingkat kerusakan paling tinggi adalah pada bagian item kurang  dengan jumlah 38. Dari diagram sebab akibat (fishbone) didapatkan bahwa faktor bahan mesin, karyawan, material, dan metode merupakan penyebab menurunnya kualitas produk pakaian dalam wanita (bra) pada konveksi Vivana
ALGORITMA K-MEANS CLUSTERING ANALISIS RASIO AKTIVITAS MENGGUNAKAN PYTHON Nelsi Wisna; Melati Cahaya Rani; Kastaman Kastaman
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4186

Abstract

Hasil kinerja keuangan perusahaan selama periode waktu tertentu dirinci dalam laporan keuangan. Evaluasi terhadap laporan keuangan diperlukan karena banyak penyebab yang dapat menyebabkan kenaikan dan penurunan data dalam laporan keuangan. Temuan evaluasi ini dapat memberikan informasi kepada para pengambil keputusan bisnis. Proses penilaian keberhasilan suatu perusahaan terlihat pada rasio-rasio keuangan perusahaan, termasuk rasio aktivitas. Total Asset Turnover (TATO), Inventory Turnover (ITO), dan Fixed Asset Turnover adalah rasio aktivitas yang dipertimbangkan dalam penelitian ini (FATO). Teknik kuantitatif dengan analisis K-Means Clustering yang digunakan sebagai metode dalam penelitian ini. Informasi yang digunakan adalah data sekunder dengan menggunakan 13 perusahaan subkontraktor yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia sebagai unit observasi. Dari analisis yang telah dilakukan menunjukkan bahwa jumlah cluster yang optimal adalah 3 cluster. Hasil dari analisa tabel statistik deskriptif  bahwa perusahaan yang diteliti memiliki nilai rasio aktivitas rata-rata yang lebih besar pada tahun 2019 daripada yang perusahaan miliki pada tahun 2020. Hal ini menunjukkan bahwa penjualan perusahaan turun selama pandemi Covid-19.
PENGARUH CONTENT MARKETING , VIRAL MARKETING DAN INFLUENCER TERHADAP MINAT BELI PRODUK SKINCARE PADA MAHASISWA Aisyah Fitri Pasaribu; Tri Inda Fadhila Rahma; Budi Dharma
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4432

Abstract

Abstract : This study aims to determine the effect of Content Marketing, Viral Marketing and Influencers on Buying Interest in Students. This type of research is quantitative with a questionnaire distribution method. Respondents in this study were 100 students from the Faculty of Economics and Islamic Business, State Islamic University of North Sumatra. The technique used is purposive sampling. The method used in this research is variance-based Structural Equation Modeling (SEM) analysis, namely Patrial Least Square (PLS). The results of this study indicate the influence of Viral Marketing on Buying Interest in Skincare Products. While the Content Marketing and Influencer Variables show no influence on the Interest in Buying Skincare Products in Students.
INFLUENCE QUALITY OF WORK LIFE TO PERFORMANCE EMPLOYEE WITH ORGANIZATIONAL COMMITMENT AND WORK SATISFACTION AS AN INTERVENING VARIABLE AT THE SOCIAL LABOR AND TRANSMIGRATION SERVICES Yanita Primadani; Winarno Winarno; Sri Dwi Ari Ambarwati
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4429

Abstract

The results of the evaluation of the State Organization of the Republic of Indonesia and the Accountability System of Government Agencies, the strengthening of Bureaucratic Reform by the Kemenpan-RB in the field of social welfare, the social performance of the Yogyakarta City Dinsosnakertrans 3 years in a row is very volatile and has never reached the target of 100 points. The purpose of this study was to determine whether or not there is a direct effect of the quality of work life on the performance of Dinsosnakertrans employees, and to determine the indirect effect of the quality of work life (QWL) on employee performance through organizational commitment and job satisfaction. The research method used is quantitative method. The sample size is calculated using the Non-probability technique (saturated sample), and a sample of 68 employees is obtained. The analytical technique used is descriptive analysis, which aims to describe the demographic data of the respondents, and quantitative analysis using Simple Regression Analysis to see the direct effect, and Path Analysis for the mediated indirect effect. The results showed that QWL directly had a positive and significant effect on employee performance. QWL indirectly has no significant effect on employee performance variables through organizational commitment. QWL indirectly, has no significant effect on employee performance variables through employee satisfaction.
PENGARUH BRAND IMAGE TERHADAP PURCHASE INTENTION MELALUI E-TRUST (STUDI PADA CALON KONSUMEN ONLINE STORE HOODIEKU) Imam Bahroni; Hanief Karsa Manggala
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4528

Abstract

In this day and age you can find many shops selling their products through internet media, one of the many products that are sold online is clothing or fashion products. Along with the rise of online stores circulating on the internet, potential consumers must be more confident in choosing products fashion, not all brands and online stores have a good reputation and are trusted, therefore to avoid a series of risks that can occur in online transactions, consumers will tend to seek as much information as possible about the brands and online stores they will choose before making a purchase. This study aims to determine the effect of Brand Image on Purchase Intentions through the online store of potential E-Trust Hoodieku customers. This research is a quantitative research using a descriptive and explanatory research design. The population taken in this study was the Instagram Official Store Hoodieku followers. The samples taken in this study were 205 respondents. The analysis technique uses descriptive statistical analysis and Partial Least Square (PLS) analysis. The results of the PLS test show that: (1) There is a positive and significant direct effect of Brand Image on E-Trust; (2) There is a positive and significant direct effect of E-Trust on Purchase Intentions; (3) There is a positive and significant indirect effect of Brand Image on Purchase Intention through E-Trust as a mediating variable.
KEPUASAN KERJA MEMODERASI PENGARUH GAYA KEPEMIMPINAN TRANSAKSIONAL DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KINERJA PEGAWAI PADA KANTOR PELAYANAN KEKAYAAN NEGARA DAN LELANG (KPKNL) AMBON Christian Bernardo; Gerrit M Pentury; Ferdy Leuhery
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4532

Abstract

This study aimed to determine the effect of transactional leadership style and work motivation to organizational performance with job satisfaction as a moderating at the State Assets and Auction Service Office (KPKNL) Ambon. The data collection method used was a questionnaire with non-probability sampling techniques which included saturated sampling and obtained 32 respondents. The data analysis technique used is Moderated Regression Analysis (MRA) by conducting a determination coefficient test, model feasibility test and t test to test the hypothesis. Based on the results showed that transactional leadership style has a positive effect on employee performance, work motivation has a positive effect on organizational performance. The results also show that job satisfaction is not able to moderate the effect of transactional leadership style on employee performance, nor is job satisfaction able to moderate the effect of work motivation on employee performance
STRATEGI PENGEMBANGAN EKONOMI BERBASIS KAMPUNG WISATA Firdaus Hamta; Rahman Hasibuan; Denny Ammari Ramadhan
ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN) Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA
Publisher : Published by the Faculty of Economics and Business, University of Labuhanbatu, North Sumat

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36987/ecobi.v10i2.4232

Abstract

Penelitian ini untuk mengetahui strategi pengembangan ekonomi berbasis kampung wisata. Jenis penelitian kualitatif deskriptif, Teknik pengumpulan data melalui tinjauan kepustakaan, penlusuran online, survei dan wawancara pada informan dan kajian empiris. Penelitian dilaksanakan di kampung wisata yang ada di RW 8 Kampung Melayu Kelurahan Batu Besar Kecamatan Nongsa Kota Batam. Hasil penelitian bahwa strategi pengembangan ekonomi berbasis kampung wisata melalui peningkatan/perbaikan dan penyediaan  fasilitas-fasilitas pedukung di lokasi kampung wisata dan lingkungan sekitar, peningkatan keterampilan dan pengetahuan masyarakat setempat untuk melakukan usaha dan diservikasi produk hasil laut, perkebunan dan pertanian. Pemanfaatan media sosial untuk promosi peningkatan program pemberdayaan masyarakat baik oleh pemerintah maupun masyarakat luas termasuk perguruan tinggi, sehingga berdampak terhadap penghasilan pengelola kampung wisata dan masyarakat setempat secara khsusus dan perekonomian daerah secara umum.Kata Kunci: Pengembangan Ekonomi, Kampung Wisata.

Page 1 of 2 | Total Record : 11


Filter by Year

2023 2023


Filter By Issues
All Issue Vol 11, No 2 (2024): In Press Vol 11, No 2 (2024): ECOBISMA Vol 11, No 1 (2024): ECOBISMA Vol 10, No 2 (2023): Volume 10, No. 2 Tahun 2023 Vol 10, No 1 (2023): Volume 10, No. 1 Tahun 2023 Vol 10, No 2 (2023): ECOBISMA Vol 10, No 1 (2023): ECOBISMA Vol 9, No 2 (2022): Volume 9, No 2 Tahun 2022 Vol 9, No 1 (2022): Volume 9, No 1 Tahun 2022 Vol 9, No 2 (2022): ECOBISMA Vol 9, No 1 (2022): ECOBISMA Vol 8, No 2 (2021): Volume 8, No 2 Tahun 2021 Vol 8, No 1 (2021): Volume 8, No 1 Tahun 2021 Vol 8, No 2 (2021): ECOBISMA Vol 8, No 1 (2021): ECOBISMA Vol 7, No 2 (2020): Volume 7 No. 2 Tahun 2020 Vol 7, No 1 (2020): Volume 7 No. 1 Tahun 2020 Vol 7, No 2 (2020): ECOBISMA Vol 7, No 1 (2020): ECOBISMA Vol 6, No 2 (2019): Volume 6 No.2 Tahun 2019 Vol 6, No 1 (2019): Volume 6 No.1 Tahun 2019 Vol 5, No 2 (2018): Volume 5 No.2 Tahun 2018 Vol 5, No 1 (2018): Volume 5 No.1 Tahun 2018 Vol 4, No 2 (2017): Volume 4 No.2 Tahun 2017 Vol 4, No 1 (2017): Volume 4 No.1 Tahun 2017 Vol 3, No 2 (2016): Volume 3 No. 2 Tahun 2016 Vol 3, No 1 (2016): Volume 3 No. 1 Tahun 2016 Vol 2, No 2 (2015): Volume 2 No. 2 Tahun 2015 Vol 2, No 1 (2015): Volume 2 No. 1 Tahun 2015 Vol 6, No 2 (2019): ECOBISMA Vol 6, No 1 (2019): ECOBISMA Vol 5, No 2 (2018): ECOBISMA Vol 5, No 1 (2018): ECOBISMA Vol 4, No 2 (2017): ECOBISMA Vol 4, No 1 (2017): ECOBISMA Vol 3, No 2 (2016): ECOBISMA Vol 3, No 1 (2016): ECOBISMA Vol 2, No 2 (2015): ECOBISMA Vol 2, No 1 (2015): ECOBISMA Vol 1, No 2 (2014): Volume 1 No. 2 Tahun 2014 Vol 1, No 1 (2014): Volume 1 No.1 Tahun 2014 Vol 1, No 2 (2014): ECOBISMA Vol 1, No 1 (2014): ECOBISMA More Issue