cover
Contact Name
Firmansyah
Contact Email
firmanyk@gmail.com
Phone
+6261- 6615683
Journal Mail Official
jurnaleduriligia@gmail.com
Editorial Address
Pascasarjana UIN Sumatera Utara Medan Jl. Williem Iskandar Pasar V Medan 20371, Sumatera Utara, Indonesia
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
EDU RILIGIA: Journal of Islamic and Religious Education
ISSN : 25977377     EISSN : 25810251     DOI : http://dx.doi.org/10.47006
EDU RILIGIA: Journal of Islamic and Religious Education sciences formed in year 2017 with E-ISSN 2581-0251 with DECREE No. 0005.25810251/JI. 3.1/SK. ISSN/2017.07-27 July 2017 and P-ISSN 2597-7377 SK No. 0005.25977377/JI. 3.1/SK. ISSN/2017.09-19 September 2017. The study and judgment done by the experts (peer-reviewed). The journal is affiliated to the UIN graduate of North Sumatera Islamic Education study Program located in Medan. The purpose of this journal is to be a writing platform relating to education, research for students, alumni and other academic civitas related to the scope of this journal.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember" : 7 Documents clear
Implementasi Manajemen Kelas Rika Yuliana; Meylina Husni
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.13086

Abstract

pada saat ini telah banyak beragam cara dalam melaksanakan program pengelolaan kelas, agar dapat menimbulkan rasa aman, nyaman, tentram dan kondusif, antara pendidik (Guru) dan murid saat di dalam kelas. yang mana semua itu harus di rencanakan dengan sebaik mungkin agar dapat mencapai hasil yang maksimal. oleh karena itu, perlu adanya hubungan kerjasama yang baik diantara individu tersebut. tetapi di sisi lain sebenarnya gurulah yang harus perlu bekerja lebih keras untuk menjalankan perencanaan dan pengelolaan di kelas. penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang implementasi manajemen kelas, karena masa sekarang ini seorang guru atau tenaga pendidik perlu punya tips atau strategi dalam menghidupkan suasana nyaman di kelas, serta dapat membuat peserta didik merasa tertarik dan ingin terus belajar tanpa rasa malas. Dan adapun Metode penelitian yang penulis pakai ialah kualitatif dengan pendekatan studi literatur, yang berasal dari rujukan buku, dan lain-lain. Kata Kunci : Guru, Siswa, Manajemen
Evaluasi Manajemen Pengelolaan Madrasah di MAS Islamiyyah Hesa Air Genting Reza Alamsyah
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.13049

Abstract

penelitian ini untuk mendeskripsikan tentang evaluasi manajemen pengelolaan madrasah di sekolah madrasah Aliyah swasta hesa air genting, karena pada saat sekarang ini sering terjadi perubahan mentri dan mempengaruhi berubahnya juga undang-undang pendidikan, dampaknya juga dapat mempengaruhi berubahnya kurikulum, aturan sekolah, maka dari itu perlu adanya evaluasi dalam merencanakan atau mengelola madrasah. adapun analisis datanya, peneliti menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan melalui wawancara serta dibarengi dengan dokumendokumen yang lengkap, valid dan dapat dipercaya, karena dari sumbernya langsung.temuan peneliti di mas Islamiyyah hesa air genting a)Dalam proses belajar mengajar diharapkan guru dapat meningkatkan penggunaan metode dan model pembelajaran yang bervariasi seperti penggunaan teknoliogi (contohnya infocus ) agar siswa tidak merasa bosan ketika belajar. b)Bagi Mas Islamiyah Hessa Air Genting, agar dapat mempertahankan nama baik sekolah dengan meingkatkan kompetensi, motivasi, serta pengayoman terhadap siswa. c) Diharapkan adanya majlis guru dan semua pihak untukmendorong siswa agar lebih giat lagi dalam kegiartan pembelajaran danekstrakurikuler.
Android-Based Elementary Linear Algebra Learning Media Haikal Nadhar Bidawi
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.13309

Abstract

This research is driven by the importance of android-based learning media in Elementary Linear Algebra learning, namely facilitating student understanding in understanding the existing material, because students do not understand the learning conveyed by the lecturer and the time is short, this can reduce student interest and have difficulty in understand the material. This study uses the Research and Development method using the Luther Sutopo model. The product was tested using Aiken's "V" formula for validity testing, Moment kappa formula for practicality testing and Gain Score formula for effectiveness testing. Based on the three tests, it was found that the product was valid with a value of 0.79, practical with a value of 1 and effective with a value of 0.85. This product can make it easier for students to repeat the material that has been conveyed by the lecturer in class so that students can understand the material well.
Pandangan Islam Dalam Menyikapi Korupsi Muhammad Al Qodri Revanda Purnama; Muhammad Petra Albany; Daffa Justice Privian; Miftahul Huda; Aerio Galih Devano; Aditia Muhammad Noor
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.13079

Abstract

AbstrakDi Indonesia sendiri sering kita mendengar tentang korupsi. Korupsi adalah salah satu bentuk dari perbuatan manusia yang dapat dikategorikan menjadi penyuapan, manipulasi, pemalsuan dan lainnya ini adalah termasuk kasus serius. Di Indonesia sendiri sering kali kita mendapatkan pejabat pemerintahan yang melakukan korupsi untuk kepentingan pribadi. Meskipun di Idonesia ada komisi komisi pemberantasan korupsi (KPK) dan terdapat hukum di Indonesia yang mengatur tentang tindak pidana korupsi salah satunya UU No. 31 Tahun 1999 dan UU No.20 Tahun 2001. Jika melihat dari dampaknya perbuatan ini tidak hanya menyangkut pada mental dan moralitas pelaku saja, tetapi juga kepentingan umum yang terkait.. Sendi-sendi kehidupan bermasyarakat di Indonesia banyak yang tidak dilandasi dengan nilai-nilai Pancasila terutama sila kesatu. Yang mana tentu saja bertentangan dengan tujuan syariat islam. Melawan korupsi adalah tanggung jawab semua komponen negara, di dalam islam pun juga dilarang melakukan tindak korupsi.[1] Kata Kunci : korupsi,hukum,bertentanganAbstract In Indonesia, we often hear about corruption. Corruption is a form of human action that can be categorized into bribery, manipulation, forgery and others, this is a serious case. In Indonesia, we often get government officials who commit corruption for personal gain. Although in Indonesia there is a corruption eradication commission (KPK) and there are laws in Indonesia that regulate corruption, one of which is Law no. 31 of 1999 and Law No. 20 of 2001. If you look at the impact of this act, it does not only concern the mental and morality of the perpetrator, but also the related public interest. Many of the joints of social life in Indonesia are not based on values. Pancasila, especially the first principle. Which of course contradicts the objectives of Islamic law. Fighting corruption is the responsibility of all components of the state, in Islam it is also prohibited to commit acts of corruption. Keywords: corruption, law, contrary
Interactive Learning Media Using Articulate Storyline 3 in Minang Kabau Culture Cours in Informastic And Computer Engineering Education IAIN Bukit Tinggi Ahmad Baqi
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.13311

Abstract

This research is motivated by learning Minangkabau Culture which in general the material is only in the form of delivering papers with the lecture method. In its delivery, lecturers use minimal learning media in class and the use of adequate technological facilities is still underutilized by lecturers so that boring learning methods have an impact on student interest in learning to be low. This study uses the Research And Development (R&D) method using the 4D version approach, namely Define, Design, Develop, and Disseminate. using Luther Sutopo's multimedia development model which consists of 6 stages, namely concept, design, collecting material, assembly, testing and distribution. The product test used in this study is the validity test using the Aiken's "v" formula, the practicality test using the Moment Kappa formula, and the effectiveness test using the Gain Score formula. Based on the three tests, it was found that the product was valid with a value of 0.88, practical with a value of 0.94 and effective with a value of 0.87. This product can make it easier for students to understand and repeat the material that has been conveyed by the lecturer and make it easier for the lecturer to deliver learning material so that the lecture process becomes valid, practical and effective.
Karakteristik Perkembangan Peserta Didik Mia Miaw
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.5794

Abstract

Perkembangan peserta didik, merupakan upaya yang sangat strategis bagi para pendidik ( guru ), mahasiswa calon guru, orang tua, atau semua pihak yang terkait dengan pendidikan. Dengan mempelajari perkembangan peserta didik, para pendidik akan memperoleh pemahaman yang komprehensif tentang perkembangan peserta didik, yang berguna bagi upaya mendidik, membimbing, memfasilitasi anak dalam mengembangkan potensi dirinya secara optimal. Mempelajari dan memahami karakteristik perkembanagn peseta didik adalah salah satu kompetensi yang harus dimiliki oleh seorang guru. Peserta didik memiliki potensi yang multidimensi, yang meliputi biospsikososiospritual ( fisik,/biologis, psikologis, sosial, dan moral spiritual ) dan peserta didik memiliki karakteristik yang berbeda-beda yang melekat diri mereka masing-masing dan itu merupakan suatu ciri khas yang menetap pada diri peserta didik. Terbentuknya karakter yang berbeda-beda tersebut tergantung pada peran orang tua dan guru dalam mendidik mereka.
Tafsir Etika dan Tanggung Jawab Ilmuan Ahmad Darlis; Ali Imran Sinaga; Ayau Ummad Nasution; Erra Malinda; Lisa Sersanawawi
EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam dan Keagamaan Vol 6, No 4 (2022): Oktober-Desember
Publisher : Pascasarjana UIN Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47006/er.v6i4.14100

Abstract

Humans as religious and moral beings certainly realize that ethics is basically based on the moral values that he uses when interacting with his social environment, these values are also what he will later carry as the foundation and responsibility for disseminating knowledge and information to those around him. Science is very crucial for human life and will continue until the end of his life, nowadays every one of us realizes that science does not come by itself. Science that exists today is born from various theories and ideas of scientists' thinking, to give a definition of something, scientists/experts usually use two approaches, namely from the point of view of language and also in terms of terms or interpretation. Every scientist has his own interpretation of a science so that not all scientists have the same point of view, but these differences of opinion can actually advance the forefront of a science. Thus scientists have a great role and responsibility for the sciences and theories that he disseminates to the wider community, scientists not only spread knowledge but themselves as educated people must also reflect the ethics and responsibilities of a scientist. This research uses a research library sourced from the literature and also the interpretation of the verses of the Qur'an and Tafsir.

Page 1 of 1 | Total Record : 7