cover
Contact Name
Moh Shidqon
Contact Email
Jurnalstmikwiduri@gmail.com
Phone
+6281574360223
Journal Mail Official
jurnalstmikwiduri@gmail.com
Editorial Address
Jl. Palmerah Barat No.353, RT.3/RW.5, Grogol Utara, Kec. Kby. Lama, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta 11480
Location
Kota adm. jakarta selatan,
Dki jakarta
INDONESIA
Infotech: Journal of Technology Information
Published by STMIK Widuri
ISSN : 26205181     EISSN : 24602108     DOI : https://doi.org/10.37365/it
Core Subject : Science,
Jurnal Infotech adalah jurnal ilmiah yang berisi hasil penelitian yang ditulis oleh dosen, peneliti dan praktisi. Jurnal ini diharapkan untuk mengembangkan penelitian dan memberikan kontribusi yang berarti untuk meningkatkan sumber daya penelitian di bidang Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer. Infotech diterbitkan oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) STMIK Widuri dengan akses terbuka. Setiap artikel yang diterbitkan memiliki pengidentifikasi objek digital (DOI). ISSN 2620-5181 (Online) ISSN 2460-2108 (Print)
Articles 112 Documents
MENDETEKSI PENGELAPAN DANA PERJALANAN DINAS DENGAN APLIKASI INTERNAL TICKETING SYSTEM Kevin Christianto; Deny Deny
Infotech: Journal of Technology Information Vol 6, No 1 (2020): JUNI
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/jti.v6i1.73

Abstract

Employee official travel activities in a company have an important role in supporting business operations and developing the business wing of the company, especially for large companies that have many branch offices in various regions in Indonesia. With more and more official trips requiring official travel tickets, a system that can internally regulate how tickets are purchased and paid is needed. The system is needed to reduce unnecessary official travel activities and valid data to be compared with data from third-party systems in terms of payment of ticket reservations. Researchers conduct literature studies, interviews, and observations. Literature study conducted by researchers to find the concept of an appropriate methodology to develop the Internal Ticketing System application. Interviews are used to examine important input on the Internal Ticketing System application of several companies that have quite intensive business travel activities, so that they are suitable and useful to be implemented later in the field, and business observations are empowered by researchers to look directly at the ticket booking business process on official trips and conduct individual understanding from researchers. The results of this study were successfully made a prototype of the Internal Ticket System application called Business Travel by using a V-Shaped SDLC method. The prototype making method is more detailed because it has 4 rounds, namely requirements, specifications, high level design and low level unit design.
PERANCANGAN SISTEM INFORMASI JASA TRAVEL BUS MENGGUNAKAN APLIKASI DESKTOP PADA PT. XYZ lay Christian
Infotech: Journal of Technology Information Vol 4, No 1 (2018): JUNI
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/it.v4i1.16

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa serta mengidentifikasi masalah, kebutuhan, serta merancang sebuah sistem informasi sesuai dengan kebutuhan. Metode penelitian yang digunakan adalah studi kepustakaan, studi lapangan yang terdiri dari observasi, dan wawancara serta metode perancangan sistem yang berorientasi pada objek dilakukan dengan merancang model sistem yang diusulkan. Hasil yang dicapai yaitu adanya perancangan sistem informasi jasa travel bus secara efektif disertai perancangan laporan – laporan yang dapat membantu manajemen dalam pengambilan keputusan. Simpulan dari penelitian ini adalah PT. XYZ memerlukan pengembangan sistem informasi agar lebih meningkatkan efektifitas dan efisiensi dalam kegiatan operasionalnya. Dengan adanya pengembangan dan analisis pada sistem informasi yang berjalan diharapkan akan dapat membantu PT. XYZ dalam pengelompokan data, proses bisnis yang berjalan, mengatasi permasalahan yang ada dan untuk menunjang tingkat pelayanan terhadap customer agar tercipta perubahan yang inovatif guna mendukung kesuksesan perusahaan.
PENGEMBANGAN SISTEM INFORMASI PENGGAJIAN (SEBUAH PENDEKATAN STUDI KASUS) Rouly Doharma
Infotech: Journal of Technology Information Vol 3, No 2 (2017): NOVEMBER
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/it.v3i2.4

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memberikan solusi atas permasalahan absensi dan penggajian manual pada PT ASL. Penelitian ini menggunakan metode Analisis Object-Oriented Analysis and Design (OOAD), pengakuan beban gaji berdasarkan SAK-ETAP Bab 23, dan perhitungan pajak penghasilan pasal 21 dengan menggunakan gross method. Hasil dari analisis dan perancangan sistem informasi akuntansi penggajian diharapkan PT ASL dapat memiliki sistem informasi akuntansi penggajian yang terintegrasi antara pencatatan waktu kehadiran dan pengajuan cuti/izin, dinas, dan lembur sehingga diharapkan dapat mengurangi kesalahan perhitungan gaji karyawan, perusahaan dapat menghasilkan laporan yang berguna bagi pemangku kepentingan untuk membantu pengambilan keputusan, perusahaan dapat menerapkan pengendalian internal yang memadai untuk mengurangi fraud yang merugikan bagi pihak perusahaan maupun pihak karyawan.
PERANCANGAN SISTEM INFORMASI ADMINISTRASI KELURAHAN PADA KELURAHAN PASAR BARU KOTA TANGERANG Hari Santoso; Heru Soetanto Putra; Aditya Pratama
Infotech: Journal of Technology Information Vol 5, No 2 (2019): NOVEMBER
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/jti.v5i2.71

Abstract

The development of information from time to time continues to increase` this is supported by the development of more advanced and adequate technology so that information can be accessed quickly and precisely. Based on the 2014-2018 Pasar Baru Kelurahan Vision that has been established and efforts to support the achievement of the Tangerang City mission by optimizing the authority of information technology-based public services through improving the quality of population administration and civil registration services. In fact in the process of storing data from the results of each work unit is still storing files in the ordner so it takes a long time to find the file that will be needed. To overcome the problems that occur, the authors make the design of a new village market administration information system The system will be built using the PHP programming language and Microsoft Access database. This application can simplify and speed up section heads and employees in accessing their documents independently so that administrative services become more effective and efficient and provide convenience in the processing of urban operational data in data storage services.
SISTEM INFORMASI AKUNTANSI PERSEDIAAN BARANG BERBASIS KOMPUTER PADA BAGIAN GUDANG DI SEKOLAH CINTA KASIH JAKARTA Saut Aleksius Siregar
Infotech: Journal of Technology Information Vol 5, No 1 (2019): JUNI
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/jti.v5i1.53

Abstract

Technology development has a very important role in information management. Processing information related to large and fast inventory flows in a company certainly requires accuracy, efficiency, and effectiveness of information systems. This problem is experienced by the Sekolah Cinta Kasih in the activities of those who still use the manual recording system. The type of research used is descriptive research with a case study approach. By doing a series of system analysis, the author intends to design a computerized inventory information system. The system uses Microsoft Access 2010 which is capable of being operated in a Microsoft Windows XP operating system or a higher version of Windows.The computerized information system is expected to provide various facilities for the warehouse in processing database information and reports that are accurate, fast, and efficient. And minimize errors in inventory control. The new system design aims to prevent errors in the Accounting Information System Inventory by the Cinta Kasih School.
ANALISIS DAN DESAIN SISTEM INFORMASI EKSPEDISI CARGO LAUT PADA PT ARTAS BANGUN SARI Tupan Tri Muryono; Agus Budiyantara
Infotech: Journal of Technology Information Vol 4, No 2 (2018): NOVEMBER
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/it.v4i2.20

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui prosedur sistem informasi berjalan dan mendesain sistem informasi ekspedisi cargo laut serta dapat memberikan solusi yang mencakup aktivitas pendataan costumer dan data muatan, invoicing, pembuatan perjanjian angkutan laut serta berita acara serah-terima muatan.Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik analisisentity-relationship model (ERM) dan system development life cycle (SDLC) dengan model air terjun (waterfall). Teknik pengumpulan datamenggunakan observasi dan wawancara terstukrtur kepada sekretaris dan pimpinan perusahaan. Simpulan dari hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan sistem informasi ekspedisi cargo laut dapat membantu dalam menyelesaikan masalah yang terdapat di perusahaan tersebut.
PENERAPAN PROJECT-BASED LEARNING DENGAN STANDAR PROJECT MANAGEMENT BODY OF KNOWLEDGE Ainun Jariyah
Infotech: Journal of Technology Information Vol 5, No 2 (2019): NOVEMBER
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/jti.v5i2.66

Abstract

The Republic of Indonesia has completed competency standards for tertiary institutions which will be approved and developed in the 21st century. The problem in this research is the use of monotonous student lecture methods that are less active in the learning process. This causes students to be passive, bored, lazy, and less enthusiastic in learning. An appropriate learning model is needed to enhance the expected learning where one of them is Project Based Learning (PBL). The purpose of this study is for students to understand the problem and develop critical thinking skills. PBL has been widely adopted and used in various fields because the learning model not only gives students knowledge, but also directs students to facilitate their understanding in real life relationships. Data collection methods are used to complete the library by updating and using two types of sources. The Project Based Learning learning model by studying the Project Management Agency (PMBOK) can improve learning outcomes, increase student activity, skills, knowledge, and abilities in accordance with 21st century challenges.
E-Learning Berbasis Web Pada Sekolah SMK Rex Mundi agus salim
Infotech: Journal of Technology Information Vol 4, No 1 (2018): JUNI
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/it.v4i1.10

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk membangun e-learning untuk SMK Rex Mundi Jakarta guna memenuhi dan mendukung proses kegiatan belajar mengajar yang ada selama ini. Aplikasi ini dibangun untuk memudahkan guru dan siswa dalam proses belajar mengajar yang tidak dibatasi oleh waktu dan ruang. Dimana terdapat banyak fitur-fitur di dalam aplikasi ini yang bertujuan sebagai sarana melakukan pengelolaan informasi bagi sekolah tersebut. Metode penelitian yang digunakan dalam pengumpulan data yaitu: observasi, studi kepustakaan dan wawancara dengan pihak stakeholder. Analisa dan perancangan website ini menggunakan diagram Unified Modelling Language (UML), dan Entitas Relationship Diagram (ERD) serta menggunakan metode System Development Life Cycle (SDLC) Waterfall dan menggunakan bahasa pemprograman HTML, PHP, CSS, JS dan MySQL sebagai database. Hasil yang diperoleh adalah aplikasi ini dapat mengelola nilai murid, jadwal kelas, pengumuman, dan report data murid dan guru sehingga dapat mengoptimalkan proses belajar di SMK Rex Mundi Jakarta. Aplikasi web e-learning dapat menjadi solusi dari masalah yang dihadapi oleh SMK Rex Mundi Jakarta. Aplikasi ini dapat dikembangkan menjadi lebih besar lagi sesuai dengan kebutuhan SMK Rex Mundi dimasa akan datang.
ANALISA DAN EVALUASI UNTUK PENGEMBANGAN FITUR APLIKASI XYZ (SEBUAH PENDEKATAN STUDI KASUS) Sudiana Sudiana; Alwin Ponco Nugroho; Muhammad Alif Ridho; Timotius Christian Prawira
Infotech: Journal of Technology Information Vol 5, No 1 (2019): JUNI
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/jti.v5i1.51

Abstract

The purpose of this paper is analyze and evaluate the features of an XYZ application at PT. XYZ and develop features make easier for customers in invoicing, accounting, and inventory. Evaluation uses direct interview techniques to users and analysis using the Unified Modeling Language (UML) Diagram to visualize, design, and document features in the XYZ application. The results of this paper are develop features such as User Access Rights, Reminder via Email, Multi Location, Import & Export Data, and Advance Invoice Settings, which development provides more customer service to make it easier and more efficient when using applications XYZ.
APLIKASI LOCATION BASED SERVICE “TOLONG.IN” PADA PLATFORM ANDROID irene anindaputri iswanto; Kevin wahyu Triwaldi; Bosta harry hagata; Dhana Firmansyah
Infotech: Journal of Technology Information Vol 4, No 2 (2018): NOVEMBER
Publisher : STMIK WIDURI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37365/it.v4i2.26

Abstract

Manusia diciptakan sebagai makhluk sosial, yang berarti manusia tidak dapat hidup tanpa sesamanya. Sifat makhluk sosial yang dimiliki oleh manusia ini mendorong manusia untuk memiliki sikap tolong menolong. Sikap tolong-menolong ini mengilhami masyarakat untuk menggunakannya sebagai sumber penghasilan. Namun peluang bisnis dari penawaran jasa ini kurang didukung oleh media informasi yang memadai. Tidak adanya media yang secara khusus diciptakan untuk kegiatan transaksi jasa ini membuat para penyedia jasa kesulitan dalam memasarkan jasanya. Tidak adanya media informasi ini juga menyulitkan pencari jasa untuk memperoleh informasi mengenai penyedia jasa yang mereka butuhkan. Penggunaan sosial media untuk transaksi jasa dirasa kurang aman karena tidak adanya sistem verifikasi mengenai kredibilitas sang penyedia jasa. Semakin meningkatnya teknologi smartphone semakin memberi kemudahan pada kehidupan masyarakat. Adanya teknologi GPS (Global Positioning System) membuat para developer menggunakannya untuk membuat aplikasi Location Based Service yang menggunakan informasi dari posisi user untuk menawarkan berbagai jasa. Oleh karena itu, untuk memfasilitasi para penyedia dan pencari jasa, penulis membuat aplikasi mobile location based service pada platform android yang dapat digunakan sebagai media pemasaran penyedia jasa dan informasi mengenai penyedia jasa terdekat. Aplikasi ini juga digunakan untuk memudahkan komunikasi antara pencari dan penyedia jasa, serta menjaga keamanan transaksi dengan adanya sistem pemberian rating.

Page 1 of 12 | Total Record : 112